Get Adobe Flash player

Brit Rally 2013

 

A Brit Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság 2013-as szezonzárójára Nagy-Britanniában került sor, a hírneves verseny tehát visszakerült a hagyományos, novemberi időpontra. Történtek ugyanakkor változások is a viadal életében, a versenyközpont búcsút intett Cardiffnak, innen az észak-wales-i Deeside-ba költözött, a sportág tradicionális színhelyeinek közelébe.  A 311 versenykilométert magában foglaló viadal ezúttal négy napon keresztül zajlik, melynek különlegessége, hogy csütörtökön este sötétben vette kezdetét és hogy szombaton a teljes napot, 98 kilométert kell megtenni szervizlehetőség nélkül.

A világbajnoki címekkel a tarsolyban érkező Volkswagen a munka mellett szórakozással is töltötte a legutóbbi verseny óta eltelt időt. A vállalat székhelyét, Wolfsburgot ünneplőbe öltöztették, a versenyzők pedig különböző promóciós eseményeken vettek részt. Természetesen a tesztelés sem maradhatott el, Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier két-két napot kapott, míg Andreas Mikkelsen egyet. Latvalának nem ment egyszerűen a felkészülés, elhagyta Volkswagenjének kerekét, így két órát veszített az egyik napon. Mikkelsen autója viszont speciális dizájnt kapott a futamra, a csapat egy internetes akció után csaknem négyezer ralifan fényképét ragasztotta fel a 9-es rajtszámú Polo R WRC-re. Ogier a legutóbb Szardínián használt gépbe ülhetett bele, a másik két versenyző autói is mentek az olasz viadalon, de azóta a francia küldetést is teljesítették.

Az M-Sport egész évben ugyanazokat a Ford Fiesta WRC-ket biztosította versenyzőinek, most is így történt. A Spanyolországban súlyos sérüléseket szenvedett Al-Attiyah-féle kocsi is elkészült, nem úgy pilótája, aki a szűnni nem akaró kézfájdalmai miatt visszamondta a részvételt. Az M-Sport tesztjei sem alakultak problémamentesen, előbb Evgeny Novikov törte össze a kocsit nagy sebességnél – ez volt sorozatban a negyedik tesztbalesete –, aztán a csapat egyik kamionja csúszott le az útról.

A Citroennél állt a bál. Mivel a bajnokságnak nem volt tétje számukra már, eltekintettek a teszteléstől, aminek nem igazán örült vezérpilótájuk, Mikko Hirvonen. Robert Kubica, aki erre az alkalomra átvehette Khalid Al Qassimi autóját, kapott egy napnyi felkészülési lehetőséget a csapattól. A lengyelnek nem emiatt fájt a feje, hanem amiatt, hogy navigátora, Maciej Baran bejelentette váratlanul visszavonulását. Kubica így új navigátor után kellett, hogy nézzen, az olasz Michele Ferrara ült be mellé. Ennek megfelelően a lengyelnek át kellett térnie az olasz nyelvű itinerre.

A Citroennél Hirvonen a murvás versenyeken, a legutóbb Ausztráliában használt DS3 WRC-ben foglahatott helyet, Kubica egy olyan kocsit kapott, amivel idén ment már Sordo, Atkinson és Al Qassimi is. Sordónak a Citroen Racing előhúzott a garázs mélyéről egy olyan DS3-at, ami élt már RRC-ként is. A hiba ott volt, hogy a csapatnak ez már a kilencedik karosszériája volt, a szabályok pedig egy nyolcas limitet határoznak meg. Sordo máris behozhatatlan hátrányba került a rajt előtt, hiszen ötperces büntetést kapott.

A WRC-vel rajthoz álló kettősök a négy nap során huszonnégy gumit használhatnak fel a huszonnégy lágy és tizenhat kemény abroncsos készletből. Technikai érdekesség, hogy a saras gyorsaságikon rengeteg sár tud az autókra rakódni, a megnövekedett súlytól csökken a hasmagasság, ezzel együtt megváltozik a kezelhetőség is. Mind a mérnököknek, mind a pilótáknak figyelembe kell venni tehát ezt a tényt.

A bajnokcsapat bekezdett, az első két gyorsaságin Ogier és Latvala uralták az eredménylistát a csúszós körülmények közepette. A csütörtöki befejező szakaszon az év végén az M-Sporttól a Hyundai-hoz távozó Thierry Neuville győzött. Az első szakaszon az árkot is megjárt belga végül megelőzte a délelőtti kvalifikáció során a futóművét puhító Latvalát, és feljött Ogier mögé. Az első három között azonban alig több mint öt másodperc a különbség a pénteki folytatás előtt.

Mögöttük a több kisebb hibát elkövető Hirvonen, valamint a váltóproblémákkal küzdő Mads Ostberg következik. Mikkelsen erősen kezdett, de a nap végére visszacsúszott a hatodik helyre, mivel a pályabejáráson annyi információt írtak az itinerükbe, hogy egyszerűen nem tudta mindent befogadni, ez pedig lelassította. A norvégot Kubica és Novikov követi.

A Ford Fiesta R5-ök viszik a prímet a WRC 2-es kategóriában, a sorrend: Elfyn Evans, Jari Ketomaa és Mark Higgins. A WRC 3-ban Bryan Bouffier vezet Jukka Korhonen és Keith Cronin előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 14m 28.3sec
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +3.2s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +5.2s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +16.2s
5. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +24.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +27.8s
7. Robert Kubica Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +35.4s
8. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +37.5s
9. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +1m 6.9s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +1m 7.6s

 

Andrew

 

2013. november 14.