Portugál Rally 2014

A Portugál Rally összefoglalója


Bár a negyedéhez érkezik a rali világbajnokság 2014-es szezonja, a szakértők szerint a Portugál Rally-n körvonalazódnak az igazi erőviszonyok. A vélemények alapján ugyanis az idény első három futama olyannyira speciális, hogy csak akkor derül ki, ki milyen formában van, amikor a mezőny megérkezik az Algarve régióba. Nem megjósolhatatlan az időjárás, mint Monte-Carlóban, nincsen hó, mint Svédországban és a mexikóihoz hasonló, motorokat fojtogató magasságokba sem kell felmenni.

„A Portugál Rally a szezon első valódi indikátora” – mondja a Volkswagen Motorsport vezetője, Jost Capito is. „Ez az év első murvás versenye, amit tavaszi hőmérsékleti viszonyok között tartanak nem sokkal a tengerszint felett. Így hasonló ahhoz, mint amilyen az argentin, az olasz és a lengyel forduló. Itt már össze tudod magad hasonlítani az ellenfelekkel.”

Az 1404 kilométeres versenytáv 340 gyorsasági kilométert foglal magába, melyet 16 szakaszra osztottak a rendezők. A gyors, nyitott részeket szűk utak váltják, melyeken sok a beláthatatlan bukkanó. A versenyzők számára ezek a cseles részek, hiszen a bukkanók utáni kanyarokra nagyon pontos itinert kell készíteniük.

A Volkswagennek nem lehet oka a félelemre az Akropolisz Rally kiesésével a szezon legkeményebbnek tartott versenye előtt, hiszen tavaly is győztek itt Sebastien Ogier révén, illetve megnyerték mindhárom idei futamot. A csapat, melynek elmondása szerint az egy évvel ezelőtti viadalon tanultak fontos szerepet játszottak a Polo WRC továbbfejlesztésében, a versenyt megelőzően öt napot tesztelt a gyorsasági szakaszok közelében, kettőt-kettőt Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala, egyet pedig Andreas Mikkelsen. A Volkswagen minden nap más utat használt, hogy optimalizálhassa autóján a lengéscsillapítókkal, rugókkal, differenciálművekkel kapcsolatos beállításait és a gumikat. Latvala elmondta, kicsit változtatott a beállításokon, mert Mexikóban alulkormányozottnak érezte helyenként autóját. A csapat a Svédországban használt Polókkal érkezett Portugáliába.

A történetének eddigi legjobb helyezését Mexikóban elérő, ott dobogón végző Hyundai immár három autót nevezett a luzitán versenyre. Miután helyre pofozták, Thierry Neuville a Monte-Carlóban összetört 2-es karosszériaszámú i20 WRC-t kapja – igaz, más rendszámmal –, Juho Hanninen az idei összes futamon részt vevő 1-es számú kasznit veheti ismét birtokába, míg az új, Hyundai Motorsport N nevű csapat bemutatkozása Dani Sordóval és egy teljes új kocsival fog megtörténni. A hyundai-osok a Volkswagenhez hasonlóan Portugáliában teszteltek már a Mexikó Rally-t megelőzően és utána is. Az ország északi részén történt próbák az argentin és a szardíniai verseny felkészülését is szolgálták. Az alakulat vezetője, Michel Nandan szerint a mostani teszt pozitívan alakult, a kocsi megbízhatóan működött az adott körülmények között.

A korábbi világverő alakulat, a Citroen – melynek színeiben ismét rajthoz áll Khalid Al Qassimi –a Svédországban futott autókkal érkeztek a farói szervizparkba. Ők az algarve-i hegyekben, Tavirában teszteltek három napot, melyet egyenlően osztottak el két gyári versenyzőjük, Mads Ostberg és Kris Meeke között. A csapat a Michelin gumik működését értékelte ki, és a három különböző helyszínen a kocsi finombeállításaival is foglalkozott természetesen.

Bár a homologizációs szabályok eléggé lekorlátozzák az autókon történő fejlesztéseket, az M-Sport az elmúlt hónapban sokat foglalkozott a Fiesta WRC teljesítményének javításával. A tesztek Angliában zajlottak, a portugál versenyt követően azonban ott maradnak a helyszínen, hogy Elfyn Evans-szal folytatassák a munkát. Az M-Sport versenyzői a szezon eddigi összes futamán rajthoz állt Fiestákat vehetik újra birtokukba.

Száraz idő esetén a versenyzőknek oda kell figyelniük a gumikopásra, hiszen a kemény talaj eszi az abroncsokat. Portugáliában megjelenik mind a négy regisztrált gumibeszállító. Az 1-es prioritású versenyzőknek 29 kemény és 16 puha gumi áll rendelkezésükre a shakedown-t is beleértve, míg a WRC 2-es egységek 24 kemény és 16 puha abronccsal gazdálkodhatnak. A gumiválasztás kritikus fontosságú lehet, hiszen a pályabejárás idején hatalmas eső fogadta a versenyzőket. Emiatt volt olyan szakasz, amire csak pótlólagos időpontban mehetett rá a mezőny. A verseny idejére nem ígérnek ugyanakkor csapadékot, viszont a gyorsaságikon változatos körülmények várhatják a párosokat.

Az M-Sport büszke lehet, hogy a 85 nevezőből 42 az általuk fejlesztett Fiesták valamely típusával kíván rajthoz állni. A WRC 2-es mezőny rendkívül erős lesz, húsz egység nevezett. Portugáliában elrajtol a megújult junior világbajnokság és a Drive DMACK Fiesta Trophy is.

A Portugál Rally előtti hétvégén a szokások szerint megrendezték közönségcsalogatóként a legendás fafei szakaszon a Fafe Rally Sprintet. A több mint százezer nézőt vonzó ráhangolódást Sebastien Ogier nyerte Ott Tanak és Dani Sordo előtt.

 

Andrew

 

2014. április 3.


A Portugál Rally 1. napja

 

A Portugál Rally csütörtökön visszatért a gyökerekhez, húsz év után ismét Estorilból rajtolt el a viadal, hogy Lisszabonban fusson egy rövid szuperspeciált. A Volkswagen hármas sikerével zárult közönségcsalogató után a párosok Dél-Portugália felé vették az irányt, ahol pénteken délelőtt megkezdődött az igazi küzdelem. A nap folyamán két körben összesen hat szakasz várt a mezőnyre. A hét közbeni esőzések miatt az egyik gyorsaságit le kellett rövidíteni, így az autók előtt 136 versenykilométer állt.

Az első körben az élmezőny a sok tapadásváltásra panaszkodott egyöntetűen, nehéz volt így jó ritmust találniuk, a nyitottabb területeken ugyanis száraz volt az út, az árnyékosabb részeken viszont csúszott.

Dani Sordo két éve megmutatta, ez az ő terepe, hiszen azon a saras portugál futamon is számolatlanul aratta a szakaszgyőzelmeket. A spanyol most is kihasználta kedvező rajtpozícióját, és megnyerte a napi első két gyorsaságit, amivel történelmet írt a Hyundai i20 WRC-nek. Az új autó első ízben szerzett ugyanis szakaszgyőzelmet, ráadásul Sordo három különpróbát követően az élen találta magát.

A Hyundai Motorsport új csapatának színeiben autózó pilóta a délelőtti kör utolsó szakaszán húsz másodpercet zsebelt aztán, így Sebastien Ogier vette át a vezetést. A világbajnok francia szerint – akinek, mivel Gerard Jan de Jongh apai örömökben részesült, ezúttal a Polo R WRC megtervezésében oroszlánrészt vállaló Francois-Xavier Demaison a mérnöke –, nehéz volt elsőként menni. „Nem vagyok elégedett a kocsival, és az sem segített, hogy két pótkereket vittünk. De ez csapat döntés volt, nem az enyém.”

Ogier csapattársa, Jari-Matti Latvala sem volt elragadtatva produkciójától, a csúszós helyeken hiányzott az önbizalma. Ez a negyedik szakaszon, a jobb tapadási körülmények között megjött, így részsikerének köszönhetően fellépett a képzeletbeli dobogó második fokára a finn.

Honfitársa, Mikko Hirvonen mindegyik gyorsaságin harmadik időt autózott, a kiegyensúlyozott teljesítménye folytán ebből a pozícióból is várhatta a délutáni folytatást, majd Ott Tanak, Sordo és Mads Ostberg következett a sorban. A verseny szoros volt, utóbbi versenyző is tíz másodpercen belül volt ekkor Ogier-hez képest.

A körülmények miatt délelőtt nem volt meglepő, hogy minden top pilóta a puha gumikra szavazott. Délután azonban megoszlottak az elképzelések, Mikko Hirvonen, Thierry Neuville, Ott Tanak, Dani Sordo és Juho Hänninen is maradt a nagyobb tapadást biztosító abroncsoknál, míg Sebastien Ogier, valamint a Citroen versenyzői, Mads Ostberg és Kris Meeke a tartósabb kemények mellett döntött.

Ez az ötödik szakaszon döntőnek is bizonyult, a puha gumikkal közlekedők egyaránt panaszkodtak a célban, hiszen jóval szárazabb volt a pálya, mint várták. A szakaszt Ogier nyerte, amivel megerősítette vezető helyét, de az utolsó két gyorsasági a gumiválasztás miatt nem sikerült neki jól. Az egyre inkább belelendülő, a hetedik különpróbát megnyerő Hirvonen megelőzte, de a délelőtt az itinerével kínlódó Tanak is a volkswagenes elé került. Az élről két Ford várhatja tehát a folytatást a nap végén. Hirvonen egyre jobban visszaszokni látszik a Fiesta WRC-be, érthetően volt jókedvű a célban. „Meg akartam próbálni támadni, ami működött is! Fantasztikus! Boldog lennék, ha a versenynek most lenne a vége.”

Mads Ostberg fokozatosan kapaszkodott fel, és a negyedik helyen zárta a napot, a citroenest Sordo követi. A spanyol elmondta, nagyon sokat tanult az i20 WRC-ről. Nem csak ő, de Neuville is nyert egy szakaszt a nap folyamán, a belga ugyanakkor sokat küzdött autója alulkormányozottságával. Ezt a lengéscsillapítókkal próbálták korrigálni, de a délutánra választott puha, de elöl gyorsan elmelegedő gumik miatt nem oldódott meg a gond.

A Hyundai-ok mögött a defekttel megküzdő Henning Solberg várhatja a szombati folytatást, akit, Andreas Mikkelsen Martin Prokop és Jari Ketomaa követ.

Számos párosnak nem sikerült befejeznie a napot. Robert Kubica és Elfyn Evans a negyedik szakaszon rontott, előbbi egy fának ment neki, ami kiszakította autója futóművét, míg utóbbi felborult.  A szerviz után esett ki Latvala, aki ugyancsak tetőre tette versenygépét. Kris Meeke számára a záró gyorson fejeződött be idő előtt a nap, ugyanazon a ponton, ahol délelőtt Evans-nak.

A WRC 2-es mezőnyben szoros a csata az élen Jari Ketomaa Ford Fiesta R5-öse és Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC-je között. A képzeletbeli dobogón az ugyancsak R5-ös Fiestával versenyző Pontus Tidemand áll jelenleg.

A junior világbajnokság mezőnyében Alastair Fischer vezet Martin Koci és Simone Campedelli előtt. Lukács Kornél élete első világbajnoki futamát teljesíti, a fiatalok között a tizenkettedik helyen áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC 1h 25m 05.6s
2. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3.7s
3. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +6.5s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +25.6s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport N i20 WRC +25.7s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +42s
7. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +1m 35.5s
8. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 16.2s
9. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 59.2s
10. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +3m 33.1s

 

Andrew

 

2014. április 4.


A Portugál Rally 2. napja

 

A rali világbajnokság portugál állomásának második napján hat szakaszt iktattak a programba a szervezők. A három különböző gyorsaságit kétszer kellett teljesíteni a mezőnynek, ezeknek az összhossza 146 kilométert tett ki.

Az előző napi balesetek után Jari-Matti Latvala, Elfyn Evans és Robert Kubica visszaállt a versenybe reggel, az itinerhiba miatt rontó Kris Meeke-nek ugyanakkor nem volt erre lehetősége, mivel az eset során megsérült Citroenjének bukócsöve. Evans autójával hajnali négy órakor végeztek az M-Sport szerelői, míg Latvala Polójának váznyúlványát egy targonca segítségével egyengette ki a Volkswagen Motorsport.

Az éjszaka folyamán módosult az eredménylista is a Kubica-féle baleset miatti megállapított időkből kifolyólag. Juho Hanninen ugyanis defektet kapott még azelőtt, hogy odaért volna a helyszínre, a kereket ki is cserélték a szakaszon, így a Hyundai versenyzőjének neve mellé rosszabb időt írtak végül a versenyfelügyelők, mint amit a többiek kaptak.

Az előző naphoz hasonlóan helyenként saras pályák várták a versenyzőket szombaton is, úgyhogy a helyes gumitaktika fontos volt a nap folyamán. A Volkswagenek arattak a délelőtti körben, Sebastien Ogier kettő, Jari-Matti Latvala pedig egy szakaszt nyert. Ezzel előbbi átvette a vezetést az M-Sport versenyzőjétől, Mikko Hirvonentől két gyorsaságit követően. Hirvonennek a harmadik szakaszon nem volt lehetősége visszavágni, mivel az előtte rajtoló Ott Tanak balesetet szenvedett, és autója elzárta az utat. Az észt ugyanott borult fel, ahol öt évvel ezelőtt Latvala hatalmas balesetet szenvedett. Tanak kiesésével a harmadik helyre Mads Ostberg lépett fel.

Délután Ogier újabb szakaszgyőzelemmel nyitotta meg a kört, amivel megszerezte a Volkswagen Polo R WRC kétszázadik részsikerét. A háromszázhét teljesített szakaszból ez nagyon szép teljesítmény, hatvanöt százalékos a mutató. A francia világbajnok ez után sem lassított, megnyerte a hátralévő mindkét gyorsaságit, és harmincnyolc másodperces előnyre tett szert Hirvonennel szemben. Az M-Sport versenyzőjét délután a vászonig kopott hátsó gumik hátráltatták. „Addig megyek padlógázon, amíg a gumik tartanak” – mondta korábban, de a taktika nem jött be.

Ostberg a nap közbeni szervizparkból kemény gumikon ment ki, a lágyakat a Power Stage-re tartalékolja. A norvég a harmadik helyét ennek ellenére biztosan tartja. Őt a puhább abroncsokból kifogyó Dani Sordo követi, aki elégedett a Hyundai WRC-jével, de azt is elárulta, sokat kell még dolgozniuk az i20-on.

Az ötödik pozícióba a kézifékproblémával küszködő Henning Solberg kapaszkodott fel estére, mögötte honfitársa, Andreas Mikkelsen áll. A volkswagenesnek a tizenegyedik szakaszon elszállt a kormányszervója – ekkor előzte vissza Solberg –, de meg tudták oldani etapon a hibát. A norvég így tovább folytathatta a felzárkózást, miután az első napon rengeteg időt vesztett azzal, hogy új stílusban kezdtek el itinert írni a mexikói pályabejáráson elkövetett hibák miatt, az esős időjárás jócskán keresztülhúzta ezen számításukat.

Thierry Neuville ellentétes utat járt be, visszafelé csúszott, mivel két szakaszt is botorkálva tett meg a törött hátsó felfüggesztés miatt. Az esti szervizparkba Martin Prokop érkezett nyolcadikként, a két defektet is elkönyvelő, majd egy féltengely probléma miatt lelassuló  Juho Hanninen kilencedikként, Nasser Al-Attiyah pedig tízedikként.

Robert Kubica az előző naphoz hasonlóan szombaton sem tudta az összes szakaszt teljesíteni. A lengyel a második különpróbán csúszott le az útról. A Ford nem sérült meg, de miközben Kubica próbált visszatérni vele az útra, leégette a kuplungot.

A WRC 2-ben Nasser Al-Attiyah átvette a vezetést Ford Fiesta RRC-jével, miután Jari Ketomaa-nak meg kellett állnia, hogy reset-elje R5-ös Fiestájának kormányszervóját. A finn tizenegy másodpercre van a katari pilótától, őket tisztes távolból követi Pontus Tidemand, akitől négy másodperccel van lemaradva Karl Kruuda.

A junior világbajnokság mezőnyének állása a feje tetejére állt a nap folyamán. Kiesett a szombati záró szakaszon az addig toronymagasan vezető Alastair Fischer. Az értékelést – és egyben a WRC 3-as kategóriát is – Stephane Lefebvre vezeti, a második helyen Martin Koci, a harmadikon Christian Riedemann van. Lukács Kornélék nem fejezték be a napot.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 3m 39.8s
2. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +38.1s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 26.7s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 46.7s
5. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +4m 29.9s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +4m 44.8s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +7m 21.4s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +7m 21.5s
9. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +7m 30.6s
10. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +9m 24.7s

 

Andrew

 

2014. április 5.


A Portugál Rally 3. napja

 

Három szakasz, negyvennégy kilométer. Ennyi várt a Portugál Rally állva maradt mezőnyére az utolsó napon.

Sem Ott Tanak, sem Robert Kubica nem rajtolt el reggel, miután szombaton balesetet szenvedtek. A lengyel elmondta, harmadik sebességi fokozat helyett ötödikben közelítette meg azt bukkanós kanyart, ahol lecsúszott az útról. Miközben próbáltak visszajönni, leégett a Ford kuplungja és az erőátvitelben is komoly károk keletkeztek. Kubica elmondta, át kell gondolnia, hogyan közelítse meg a raliversenyzést, miután öt utóbbi WRC-s versenye alatt tíz balesete volt.

Márkatársának, Tanaknak a szavai azt sugallták, ők azért borultak fel, mert még nem szoktak össze tökéletesen új navigátorával, Raigo Molderrel. Ez most abban nyilvánult meg, hogy későn jött az információ az egyébként a Jari-Matti Latvala néhány évvel ezelőtti balesete miatt Tanak által is jól ismert kanyarkombinációban, így a pilóta későn lépett a fékre. Az észt páros a sérült bukócső miatt nem térhetett vissza a versenybe vasárnap.

Az időkülönbsége miatt nem voltak túl nagy izgalmak várhatóak vasárnapra, de mivel ez a világbajnokság egyik legnehezebb feltételű futama, sosem lehet tudni, mi vár a résztvevőkre. Ennek egyik példája volt Dani Sordo, aki nem ért el az első gyorsasági rajtjához, mivel eltörött a Hyundai i20 WRC bal első féltengelye. A spanyol a negyedik helyről adta fel a futamot.

A versenyt vezető Sebastien Ogier az első két szakaszon tartalékolt, így azokat Latvala, illetve Mads Ostberg nyerte. Ogier a Power Stage-en aztán begyújtotta a rakétákat, megnyerte azt és az azért járó három bónuszpontot. Ezen a gyorsaságin Latvala végzett a második, Ostberg a harmadik helyen.

A futamot Ogier magabiztos előnnyel nyerte, ezzel a Volkswagen Polo R WRC tizenhetedik futamán a tizennegyedik győzelmét aratta. A kocsi legutóbb tavaly augusztusban a német versenyen szenvedett vereséget, azóta sorozatban ez volt nyolcadik győzelme, amivel beállította a Citroen DS3 WRC 2011-es sorozatát.

„Portugália egy olyan hely, ahol szeretek vezetni, és már négy győzelmem van öt World Rally Car-os rajtból itt” – mondta el az érthetően boldog Ogier. „Jó csatát vívtam Mikkóval a verseny nagy részében, jól kezeltem a gumijaimat minden egyes tegnap délutáni szakaszon, ez eredményezte a különbséget. Ahhoz, hogy spóroljak a gumikkal, nem nyomtam őrületesen.”

Több problémás verseny után Hirvonen végre tiszta futamot tudhat a háta mögött, aminek a második hely képében meg is lett az eredménye. „Nagyon boldog vagyok ezzel” – nyilatkozta a célban a finn. „Egy tiszta verseny problémák nélkül, ez volt, amit szerettem volna. Tudom, hogy megvan a tempó a győzelemhez, minden arról szól, hogy a kis részleteket a helyükre tegyük. A Fiesta RS WRC versenyképes. Minden jól ment, top munka volt a srácoktól.”

„Csakúgy, mint Svédországban, Ostberg a dobogó harmadik fokára hozta be Citroenjét. „A stratégia nem volt tökéletes. Keményen dolgozunk az autóval, mindig tanulunk valamit. Összességében azért jó volt a hétvége, sok pozitívummal. Nagyon boldog vagyok.”

A negyedik helyért folyó csatában Andreas Mikkelsen felülkerekedett Henning Solbergen. Őket Martin Prokop követte, aki egy hibája ellenére tudott előrelépni annak köszönhetően, hogy Thierry Neuville Hyundai-ában is eltörött az egyik első féltengely, így a belga csaknem egy percet vesztett az utolsó szakaszon a hátsókerékhajtásossá vált i20 WRC-vel.

Neuville csapattársának, Juho Hanninennek sem alakult zökkenőmentesen az utolsó napja, a finn a korábbi defektek és műszaki hibák után egy fának csapta autóját, de ennek ellenére célba tudott érni.

A legjobb tízbe a WRC 2-es értékelés két versenyzője is be tudott kerülni. A kategóriát Nasser Al-Attiyah nyerte Ford Fiesta RRC-jével Jari Ketomaa és Pontus Tidemand Ford Fiesta R5-ösei előtt.

A junior világbajnokság és egyúttal a WRC 3 értékelésében Stephane Lefebvre győzött, Christian Riedemann lett a második, Martin Koci visszacsúszott a harmadik pozícióba. Lukács Kornélék tizenkettedikként fejezték be a versenyt. A Drive DMACK Fiesta Trophy-n Sander Parn nyert Tom Cave és Ghislain De Mevius előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 33m 20.4s
2. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +43.2s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 12.4s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +4m 50.5s
5. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +5m 10.2s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +8m 27.2s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +8m 32.3s
8. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +8m 51.6s
9. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +10m 14.7s
10. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +12m 21.7s

 

Andrew

 

2014. április 6.

Módosítás: (2018. február 06. kedd, 19:13)