Argentin Rally 2014

Az Argentin Rally összefoglalója


„Az Argentin Rally a rali világbajnokság egyik csúcspontja” – véli Jost Capito, a Volkswagen Motorsport vezetője. „Nagyon hosszú gyorsasági szakaszokat tartalmaz nagy magasságbeli különbségekkel, kanyargós részekkel, murvával és vízátkelésekkel.”

A Cordoba tartományban megrendelkezésre kerülő futam, mely a világbajnokság ötödik állomása, különleges próba embernek és gépnek egyaránt. A verseny útvonalán több patakátkelés vár a mezőnyre, mint bármelyik másik viadalon. Ezek mára már legendássá váltak. Ha esik az eső a futam előtti napokban, a patakok folyóvá duzzadnak, megnehezítve a rajtuk történő átkelést. Amennyiben valaki túl gyorsan megy át rajtuk, a víz könnyedén bejuthat a motorba, azonnal tönkretéve azt, de más szerkezeti egységek is könnyen áldozatul válhatnak. A csapatok éppen emiatt különböző elzáró szerkezeteket építenek autóikba, melyeket általában a navigátorok hoznak működtetésbe a vízátkelések előtt, hogy a víz ne találhasson utat a motorba.

Az El Condor és a Mina Clavero szakaszok ősrégi hidakon mennek keresztül, melyek alatt kanyonok találhatóak. Az átkelők hídfője nagyon szűk, a fából készült padozat pedig minimális tapadást kínál csupán. Az el condori gyorsasági kétezer méteres tengerszint magasságokban fut, holdszerű tájakon vezet keresztül, ahol a versenyautók motorja vészes oxigénhiánnyal kezd el küzdeni.

Nem szabad elfeledkezni a szurkolókról sem, akiknek rajongása elképesztő Dél-Amerikában. Napokkal a verseny előtt kitelepülnek a szakaszokra, hogy a lehető legjobb helyről vehessék szemügyre kedvenceiket. Mire a mezőny odaér, a hangulat a tetőfokára hág, a versenyzők útját hihetetlen zaj és szín kavalkád keresztezi mindenütt.

2004-től a Citroen Argentína egyeduralkodója, előbb Carlos Sainz-cal nyertek, majd Sebastien Loeb hosszú sorozata következett. Idén új felállásban érkeznek Argentínába, ráadásul csapatvezetőjük sem lesz jelen. Yves Matton a túraautós részleg szereplését felügyeli a hétvégén Szlovákiában, így a ralis gárda vezetésével Marek Nawareckit bízták meg. A csapat Szardínián tartott teszteket, az autókhoz új beállítási konfigurációk is elérhetők már murván. Mads Ostberg emellett vezetési stílust vált, Loebhöz hasonlóan keveset szeretné csúsztatni a Citroent, így spórolva meg értékes másodperceket. A norvég pilóta az idei idénynyitó monte-carlói viadalon, valamint a Mexikó Rally-n használt DS3 WRC-esébe ülhet bele, míg Kris Meeke a mexikói autóját kapta. Ezen a 7-es karosszériaszámú Citroenen érdekességképpen a 17-es karosszéria korábbi rendszáma látható, azé az autóé, amit a franciák Albert monacói hercegnek ajándékoztak…

Az M-Sport Elfyn Evans-szal a volánnál 1200 tesztkilométert tett meg Angliában a Fiesta RS WRC fejlesztése érdekében. A brit ugyanakkor nem versenyzett még Argentínában, úgyhogy ő visszafogott tempóban tervezi a versenyt a biztonságos célba érkezést szem előtt tartva. Ezzel szemben csapattársa rendelkezik itt a legnagyobb tapasztalattal az élmezőnyből, Mikko Hirvonen ez idáig kilencszer állt rajthoz a dél-amerikai viadalon. Mindketten az évad során korábban használt Fordokba ülhetnek be.

A Volkswagen a francia riválisához hasonlóan Szardínián ejtette meg a verseny előtti tesztjét, mely természetesen már az ottani futam felkészülését is szolgálta. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen is egy-egy napot tölthetett a Polo R WRC pilótaülésében. A norvég versenyző felkészülését hátráltatta, hogy a húsvéti időszakban lebetegedett. Ogier azt a 17-es karosszériaszámú Polót kapja a versenyre, melyet annak első bevetésén, Németországban összetört, majd Franciaországban a világbajnoki címét ünnepelhette benne. Idén két futamon hajtotta a kérdéses Volkswagent, Monte-Carlóban és Mexikóban is nyert vele. Mikkelsennek egy tavaly futott Polót biztosított a csapat, míg Latvala a tavalyi német versenyen, valamint az idei Monte-Carlo Rallye-n és Mexikóban hajtott autóba ülhetett bele ismét.

A Hyundai Motorsportra kulcsfontosságú feladatok vártak a Portugál Rally-t követően, mivel a luzitán viadalon mindhárom autójuk erőátviteli problémákkal küzdött. Az argentin versenyre ugyanakkor már márciusban is teszteltek Portugáliában. A csapat tett egy meglepő bejelentést is, Argentínára nem az előzetesen megjelölt pilótájukat, Juho Hanninent, hanem a Portugáliában remekül autózó Dani Sordót nevezték. Thierry Neuville mellett gondolkodtak mindkét versenyző indulásában is, de logisztikailag nem lehetséges megszervezni ilyen rövid idő alatt a három autó szállítását és azokhoz az alkatrészek legyártását. Hanninen cserében Szardínián állhat rajthoz az i20 WRC-vel. A dél-koreaiak a 2-es és a 3-as számú karosszériát vitték Argentínába, előbbi, mely Thierry Neuville autója lesz, Monte-Carlóban és Portugáliában futott már a belgával, utóbbi, amivel Sordo fog indulni, szintén Neuville kezei között ment Svédországban és Mexikóban.

A csapat versenyzői Thierry Neuville, Dani Sordo, Juho Hänninen, Chris Atkinson és Hayden Paddon egy négynapos látogatást tettek Dél-Koreában, ahol meglátogatták a Hyundai szöuli főhadiszállását és a namyangi kutató és fejlesztő részlegét is. Az i20 WRC egyes alkatrészeinek fejlesztésében az utóbbi részleg is részt vesz.

A WRC-s párosok mindannyian Michelin abroncsokat használnak, huszonnyolc lágy és tizenhat puha gumiból választhatnak.

A versenytávot kitevő mindössze tizennégy szakasz az argentin pampákra jellemző homokos murva és a durvább, kövesebb szűk hegyi utak keveréke. A gumiválasztás döntő fontosságú lesz, legfőképpen a 2014-es világbajnokság egyik leghosszabb, 51,88 kilométeres gyorsaságijára.

 

Andrew

 

2014. május 8.


Az Argentin Rally 1. napja

 

Az Argentin Rally csütörtök este egy hat kilométeres szuperspeciállal vette kezdetét, melyen Sebastien Ogier meglepően nagy, három másodperces előnyt gyűjtött be rögtön. Természetesen az igazi verseny csak ezt követően, pénteken kezdődött, amiről a párosok tudták már, hogy valódi küzdelem lesz, de nem egymással, hanem feltételekkel. Az elmúlt két hónap folyamatos esőzései ugyanis valósággal elmosták az utakat, azok telis-tele gödrökkel, nyomvályúkkal várták a mezőnyt. A pályabejárást követően mindenki erről beszélt, egyesek azt vetítették előre, hogy ez lesz minden idők egyik legkeményebb versenye.

Az egyik ilyen problémás gyorsasági rögtön a legelső pénteki, a 27 kilométeres Santa Catalina volt, melyet kétszer iktattak programba a szervezők. Emellett ugyancsak kétszer kellett teljesíteni a csaknem 52 kilométeres ascochingai különpróbát a viadal első napján.

Mikko Hirvonen Fordja falnak csapódott, kiesett, szintúgy Mads Ostberg Citroenje, melynek kereke egy kővel történt ütközés után kiszakadt, Dani Sordo pedig vánszorogva teljesíti a távot a Hyundai-jal – érkeztek az első hírek a rajt után. Az előzményeknek megfelelően drámaian indult tehát a verseny. A Volkswagen ugyanakkor mindkét délelőtti szakaszon aratott, előbb Ogier, majd Jari-Matti Latvala nyert gyorsaságit, a szervizparkba így utóbbi gördülhetett be elsőként. Mögöttük a legfiatalabb volkswagenes, Andreas Mikkelsen következett, aki eltalált egy követ, megsérült a kormányszervó, de a norvég ezzel sem vesztett túl sok időt. A németek armadája mögött a hátsó differenciálművet védő lemez nélkül a szervizbe megérkező Thierry Neuville és Kris Meeke várhatta a délutáni folytatást.

Sordo autóját megjavították a Hyundai Motorsport szerelői a nap közbeni pihenőben. Kiderült a spanyol azért nem tudott mit kezdeni a szakaszok között a lecsúszott turbócsővel, mert eltörött annak bilincse, de arra is fény derült, hogy Hirvonen nem figyelt kellőképpen az itinerre, ezért csapódott neki nagy sebességgel az út széli betonozásnak, míg Ostberg egy kicsit fékezett is egy padlógázasra felírt bukkanós kanyarban, mégsem sikerült befordulnia.

A Volkswagen Motorsport párosai délután ott folytatták, ahol ebéd előtt abbahagyták. Ogier visszavette a vezetést, de a hosszú gyorsasági végén arra panaszkodott, hogy sokat csúszkált Polo WRC-jének hátulja. Latvala lecsapott a lehetőségre, és 18 másodpercet varrt a francia nyakába, amivel a nap végére át is vette a vezetést. Mikkelsen előbb futott még egy újabb harmadik időt, de aztán fel kellett adnia erre a napra a versenyt a generátor ékszíjának szakadása miatt. A norvéghoz hasonlóan a két Hyundai is kiállt motorgondokból kifolyólag.

A dobogós pozícióba így Kris Meeke jött fel, az ír mögött csaknem négyperces hátrányban két óvatosan autózó fordos, Elfyn Evans és Robert Kubica következik. A privátként hősiesen helytálló Martin Prokop a hatodik, majd az ötperces büntetéssel együtt Mikkelsen és Neuville következik az eredménylistán.

A futam megszedte a WRC 2-es áldozatait is. A nagy esélyesek közül Ott Tanak egy jókora balesetből kifolyólag ugyanott búcsúzott reggel, mint ahol Ostberg, míg Jari Ketomaa azért került tetemes időhátrányba, mert egy szakaszon végrehajtott kerékcsere után nem volt hajlandó életre kelni a Ford motorja. Az értékelést Nasser Al-Attiyah vezeti Yuriy Protasov előtt. A Ford Fiesta RRC-k strapabíróbbnak mutatkoznak tehát, azokat egy Fiesta R5-ös követi Diego Dominguezzel.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 57m 36.3s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +17.7s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 7.4s
4. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 48.1s
5. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 48.3s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 12.2s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +5m 19.9s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +5m 36.2s
9. Nasser Al-Attiyah Drive DMACK Ford Fiesta RRC +5m 36.8s
10. Yuriy Protasov Ford Fiesta RRC +8m 22s

 

Andrew

 

2014. május 9.


Az Argentin Rally 2. napja

 

Az Argentin Rally második napja a Calamuchita Völgy tempósabb szakaszain zajlott, két gyorsasági szerepelt a programban. A versenyzőknek ezeket kétszer kellett teljesíteni, majd a nap végén még egy szuperspeciált. Összesen 164 versenykilométer várt rájuk.

Annak ellenére, hogy Mikko Hirvonen a pénteki balesetét követően pesszimistán nyilatkozott arról, hogy Fiesta WRC-je javítható-e, az M-Sport szerelői újjá tudták varázsolni az autót, így a finn visszaállhatott a versenybe. El tudott rajtolni Citroenjével Mads Ostberg, Volkswagenjével Andreas Mikkelsen, valamint a két Hyundai is. A Hyundai Motorsport kicserélte Dani Sordo i20 WRC-jének kipufogócsonkját, Thierry Neuville autójáról pedig kiderült, a lecsúszott turbócső miatt vesztett erejéből.

A Volkswagen szombaton sem tett másként, mint az előző napon. Az első kör mindkét szakaszán kibérelték a dobogós pozíciókat, előbb Mikkelsen, aki előtt nem volt még teleszórva kövekkel az út, majd Jari-Matti Latvala ünnepelhetett szakaszgyőzelmet. Előbbi felkúszott a negyedik helyre a nap közepére, utóbbi huszonegy másodpercre növelte előnyét a harmadik Volkswagennel autózó Sebastien Ogier-vel szemben. Latvala egyébként a verseny elején arról számolt be, hogy változtattak az itiner írási módszerükön, a kanyarokat, azok ívét részletesebben jellemzik navigátorával, Miikka Anttilával.

A nap közbeni szervizben Ogier elmondta, nehéz lesz befogni Latvalát, de megpróbálta, így a házon belüli csata tovább fokozódott délután. A nyolcadik szakaszon ennek köszönhetően mindketten hibáztak, megforogtak, majd Latvala le is fulladt egy kereszteződésben. Tempóját azonban jól mutatja, hogy még ezzel együtt is megnyerte a különpróbát, igaz, ehhez az is kellett, hogy Ogier autójának bal első gumijáról leszakadt a futófelület a gyorsasági vége felé. A gumi nem eresztett le, de az eset további következményekkel járt: a gumidarabok leszakították a Polo WRC első lökhárítóját, ami a következő szakaszon le is esett, ettől pedig elkezdett túlmelegedni az erőforrás, ami erőt vesztett, majd a vezérlés át is kapcsolt biztonsági üzemmódba. A francia versenyző ezzel további értékes másodperceket vesztett, és a nap végére fél perc fölé kúszott a hátránya.

Latvala ugyanakkor el volt ragadtatva saját és navigátora teljesítményétől a kilencedik szakasz céljában, az egyik legjobbnak titulálva azt. Finn kollégájáról Ogier is elismerően nyilatkozott. Mögöttük Kris Meeke érkezett a nap végi célba Citroen DS3 WRC-jével. Az ír pilótának voltak meleg pillanatai a pontatlanul felírt itiner miatt, ráadásul a nap során Mikkelsen lefelezte a hátrányát vele szemben. Bár két perc a különbség közöttük, Meeke-nek oda kell figyelnie a figyelemre méltó tempót diktáló norvég pilótára vasárnap.

Thierry Neuville-nek volt egy megforgása és az egyik szakasz céljában furcsa szagok jöttek elő az i20 WRC-ből, de a nap végére így is sikerült felkapaszkodnia az ötödik helyre, ráadásul megnyerte az utolsó szakaszt is. Mögötte az a Robert Kubica áll, aki a lassúra írt itinerére panaszkodott, ugyanakkor hozzátette, ezt a kompromisszumot meg kellett hozniuk, hogy összességében előreléphessen a ralis pályafutásában. Elfyn Evans leszakadt a lengyeltől, de az M-Sport utasításának megfelelően nem is akart csatázni, a saját tempóját futja.

Az előző napi balesetük után a tízedik és tizenegyedik helyig kapaszkodott fel Mads Ostberg és Mikko Hirvonen. A norvégnak a pénteki eset során megütötte a kormány a jobb kezét, aminek az állapotát a szombati a mély nyomvályús utak tovább rontottak. Dani Sordo ismét kiállni kényszerült, egy árkon keresztülhajtva megütötte a Hyundai kartervédőjét, megsérült az intrcooler és a motor, elfolyt az olaj belőle. A spanyol vasárnap nem tud visszaállni.

A WRC 2-ben az összetett az abszolút sorrend kilencedik helyén álló Nasser Al-Attiyah vezet továbbra is. Miután legfőbb üldözője, Yuriy Protasov egy vizeárokban felborult és kiesett, a katari előnye öt és fél perc az őt követő Diego Dominguezzel szemben. A harmadik pozícióból Nicolas Fuchs várhatja a folytatást.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 33m 19.1s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +31.2s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 47s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +5m 43s
5. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +6m 40.9s
6. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +7m 14.4s
7. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +7m 52s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +8m 20.9s
9. Nasser Al-Attiyah Drive DMACK Ford Fiesta RRC +16m 20.6s
10. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +20m 35.8s

 

Andrew

 

2014. május 11.


Az Argentin Rally 3. napja

 

A rali világbajnokság ötödik állomásának befejező napján hetvenhét kilométer várt a párosokra, ezt két legendás gyorsaságin két körben kellett abszolválniuk.

Az első szakasz, a Mina Clavero 2003 óta most először nem felfelé, hanem lefelé került megrendezésre. A cikkcakkos, huszonkét kilométeres gyorsasági kétezer méteres tengerszint feletti magasságból rajtol, a cikkcakkos út hatalmas kövek között vezet és ezer méteren fejeződik be. Jari-Matti Latvala elárulta, a pályabejáráson negyven percükbe került, mire felírták, de azt is hozzátette, így sokkal nehezebb, az autó inerciája miatt hatalmasakat kell fékezniük.

Mikko Hirvonen előbb arról beszélt, hogy négy-öt évbe tellett, mire összebarátkoztak ezzel a szakasszal, majd a megváltozott irány ellenére futottak navigátorával egy őrületes időt, harminchat másodpercet akasztva a második leggyorsabb Andreas Mikkelsen nyakába is. A magyarázat a jókora különbségre egyrészt a rajtpozíció, másrészt az volt, hogy az élmezőny az óvatosságra helyezte a hangsúlyt a köddel és sárral is nehezített erőpróbán. Ogier egyenesen szerencsejátéknak nevezte a szakaszt, és mivel újabb tizenöt másodpercet kapott a versenyt vezető Latvalától, elmondta, csapattársa megérdemli a győzelmet.

El Condor volt a kör másik gyorsaságija, ami esővel, köddel és sárral fogadta a mezőnyt. A célban mindenki panaszkodott, ki a láthatóságra, ki a tapadásra, ki az autójára. Egy kivétel volt, Hirvonen. A finn a tizenhat kilométeren tíz másodperccel bizonyult gyorsabbnak mindenkinél.

A második kört Hirvonen egy újabb szakaszgyőzelemmel indította, majd következett a záró gyorsasági, ami egyben a Power Stage is volt. Bár Ogier előtte arról beszélt, valószínűleg nem fog hajtani a bónuszpontokért, mégis megtette, és a tizenhat kilométeren két másodperc híján egy percet javított a délelőtti idején. Ezzel megnyerte a szakaszt, a Latvalát egy tizeddel megelőző Hirvonen lett itt a második.

A versenyt viszont Latvala zárta az élent Volkswagenjével, csaknem másfél perces előnnyel csapattársa, Ogier előtt. „Ez egy fantasztikus hétvége volt” – nyilatkozta a célban a győztes finn. „Ez a verseny nem volt könnyű számomra a múltban. Nem is álmodtam róla, hogy megnyerem. Valami különleges dolog ez. Néhány különleges emberrel dolgozom együtt, és amikor a megfelelő dolgokat összerakja valaki, ez az eredménye. Mentálisan ez nagyon fontos volt, életben tartottuk a bajnokságot.”

A dobogó harmadik fokára a citroenes Kris Meeke állhatott fel, őt Andreas Mikkelsen és Thierry Neuville követte. A norvég aggódva tette meg az utolsó etapot, mivel a pénteki eset után ismét kigyulladt a töltésvisszajelzője, belga vetélytársa pedig törött féltengellyel ért célba. Robert Kubica az utolsó előtti szakaszon nekiment egy kőnek, de nem lett a dolognak különösebb következménye. A lengyel végre egy viszonylag problémamentes hétvégét tudhat a háta mögött, aminek eredményeképpen a hatodik helyen zárt. Őt két másik fordos pilóta, Elfyn Evans és Martin Prokop követi. Hirvonen az első napi húsz perces büntetését követően végül a kilencedik pozícióig tudott felkapaszkodni. Az utolsó napi teljesítménye után sajnálhatja pénteki balesetét igazán. Mads Ostberg nem ért célba, miután jobb keze annyira fájt, hogy két szakasszal a vége előtt csapata jobbnak találta visszahívni versenyzőjét.

A WRC 2 győztese, Nasser Al-Attiyah az abszolút értékelésben ismét pontszerző helyen zárt. A katari Ford Fiesta RRC-je mögött egy másik ilyen autó ért célba, miután Nicolas Fuchs megelőzte a Ford Fiesta R5-össel versenyző Diego Dominguezt.

 

A verseny végeredménye:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 4hrs 41m 24.8s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 26.9s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +5m 54.7s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +6m 18.3s
5. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +8m 25.8s
6. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +10m 08s
7. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +10m 32.2s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +12m 03.9s
9. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +19m 54.8s
10. Nasser Al-Attiyah Drive DMACK Ford Fiesta RRC +23m 10.2s

 

Andrew

 

2014. május 11.

Módosítás: (2017. február 24. péntek, 05:05)