Szardínia Rally 2014

A Szardínia Rally összefoglalója

 

A 2014-es rali világbajnokság hatodik fordulóját Szardínia békés szigetén rendezik. A verseny azonban akciódúsnak ígérkezik, a szakaszok technikásak és szűkek, helyenként kemény a felületük, de van, ahol homokos, csúszós, így nagyon sok a tapadásváltás. Ez különleges figyelmet kíván a versenyzőktől, akiknek oda kell figyelni az útszéli kövekre, bokrokra is, ráadásul a mediterrán forrósággal is meg kell küzdeniük.

A csapatok a sűrű program és a logisztikai kihívások miatt az évad ezen szakaszában már nem közvetlenül a verseny előtt folytatják le az adott futamra szóló tesztjüket. Az olasz viadalra tulajdonképpen az összes csapat az Argentin Rally-t megelőzően tesztelt Szardínián, a szigeten megrendezésre kerülő futam előtt pedig a Hyundai például már a világbajnokság lengyel állomására készült. A koreaiak újra csatasorba állították Bryan Bouffier-t, aki az Antibes Rallye-n vett részt az aszfaltos versenyekre történő felkészülés jegyében, amit ha szerencsével is, de megnyert. Az állandó pilóta, Thierry Neuville mellett ezúttal Juho Hanninen kap lehetőséget a Szardínia Rally-n, aki a versenyt megelőző lengyelországi tesztet tetőn fejezett be az i20 WRC-vel. A Hyundai Motorsport N színeiben most ülhet először a Hyundai-ba a feltörekvő Hayden Paddon, aki áprilistól kezdődően több teszten is részt vett a csapattal. Az új-zélandi versenyző azt a 7-es karosszériaszámú autót kapja, amit Bouffier győzelemre vitt Franciaországban, ezt megelőzően pedig egy világbajnoki futamon, Portugáliában használta a csapat. Neuville a 2-es, Hanninen a 3-as kasztnijú kocsiba ülhet bele.

A Citroen is tesztelt Szardínián korábban, ahol a csapat elmondása szerint nagy előrelépéseket tettek a DS3 WRC beállításait illetően, ami reményeik szerint a kezelhetőségben és a kocsi egyensúlyában fog megmutatkozni. Kis aggodalomra adott Mads Ostberg Argentínában összeszedett ujjsérülése, de a norvég rendbejött az olasz versenyre. Kris Meeke egy olyan DS3-at kap, ami idén még nem ment világbajnoki futamon, azt tavaly Mikko Hirvonen nyúzta, míg Ostberg a Svédországban és Portugáliában használt autóba ülhet ismét.

A Volkswagen háza tája viszonylag csöndesnek bizonyult az előző viadal óta. A legnagyobb hír az volt tőlük, hogy Andreas Mikkelsen mellé visszatért Ola Floene, aki Mikko Markkulát váltja a navigátorülésben. A norvég páros a 16-os karosszériaszámú, az előző évben négy viadalon, idén pedig a svéd és a portugál futamon szolgált Polo R WRC-t kapja. A „nagycsapat” versenyzői a legújabb gépekbe ülhetne bele, melyek a Svéd Rally-n és a Portugál Rally-n futottak, Ogier a 21-es, Latvala a 20-as számú karosszériát használhatja.

Az M-Sport lógott ki a teszteket nézve a sorból, a brit alakulat egy héttel a Szardínia Rally-t megelőzően tesztelt a szigeten, Mikko Hirvonen, Elfyn Evans és Robert Kubica is egy-egy napot tölthetett a volán mögött. Az M-Sport ugyanazokat az autókat biztosítja pilótáinak, mint a szezon korábbi versenyein. Robert Kubicának még az előző futam, az Argentin Rally végén volt egy említésre méltó megjegyzése a Fiesta WRC-ről: „Nehezebb volt, mint Görögország tavaly. A Ford kormányzása keményebb, mint a Citroené volt. A hajtűkanyarokat egy kézzel kellett vennem.” Kubicára a versenynaptár egyik legkisebb átlagsebességű versenyén is komoly kihívások várnak emiatt. Evans különleges vezetési leckéket kapott vezetési technikájának csiszolására. Az M-Sport az ifjú wales-it egy szűk gokart pályára küldte a Fiesta WRC-vel, hogy így fejleszthesse képességeit a különleges elvárásokat tartogató szuperspeciál szakaszokra.

Evans-nak rögtön az első szardíniai szakaszon lehetősége lesz ennek hasznosítására, hiszen a viadal, melynek székhelye keletről a sziget nyugati részén elterülő Algheróba költözött ebben az évben, csütörtökön este Cagliariban egy szuperspeciállal veszi kezdetét. Ezt követően további tizenhat szakasz vár a mezőnyre a három nap során, a gyorsasági szakaszok összesen 364 kilométert tesznek ki. A verseny során a WRC-vel rajthoz álló párosok huszonöt gumit használhatnak fel, amihez a shakedown-ra kapott négy abroncs jön még hozzá.

 

Andrew

 

2014. június 5.


A Szardínia Rally 1. napja

 

Jari-Matti Latvala zárta az élen a Szardínia Rally első, drámákkal tűzdelt napját, melynek során több páros is bajba került. A finn versenyző délután felülkerekedett a körülményeken és a tízedik pozícióból állt az élre. Latvala volkswagenes csapattársa, Sebastien Ogier ugyancsak látványos felzárkózást mutatott be. A francia pilóta az első pénteki szakaszt még a kilencedik helyen zárta és a délelőtti körben az út takarításával küszködött, de fel tudott jönni a második helyig, amikor az előtte állóknak problémái adódtak. A harmadik pozícióból Mads Ostberg várhatja a szombati folytatást.

A Szardínia Rally csütörtökön vette kezdetét a Cagliariban tartott rövid utcai szakasszal. A nézők tízezrei előtt megrendezett gyorsaságin Mikko Hirvonen autózta a legjobb időt, így ő várhatta a pénteki százhatvan versenykilométert magában foglaló nyolc szakaszt az élen. A finn szombaton délelőtt már nem emiatt került a reflektorfénybe, hanem azért, mert a harmadik szakasz után a közúti etapon kigyulladt és porrá égett a Ford Fiesta WRC-je.

A délelőtti négy szakaszon a Volkswagen Motorsport két versenyzője, a világbajnoki éllovas Sebastien Ogier és a pontverseny másodikja, Jari-Matti Latvala is a rajtpozíciójukból adódó takarítói szerepkörrel küszködtek, és a tabella hátsóbb régióiban foglalhattak csak helyet. Az ötödik szakaszon aztán a feje tetejére állt minden, amikor a Hyundai csapatánál beütött a krach. Az addigi éllovas Thierry Neuville i20 WRC-jének megsérült a futóműve, míg a második helyen álló Juho Hanninen hatalmas balesetet szenvedett. Mindeközben Kris Meeke a Citroen DS3 WRC generátorhibája miatt kényszerült kiállni – a probléma feltehetően az előző esti szuperspeciál ugratóján történt kemény landolás eredménye volt –, Latvala így a hatodik helyről hirtelen a vezető pozícióban találta magát.

Délután a Volkswagenek arattak a szakaszgyőzelmeket illetően, Latvala mögé felzárkózott Ogier. Mads Ostberg azért vesztette el a második helyet, mert az utolsó gyorsaságin nem működött az ablaktörlője. Őt négy másodperccel lemaradva Andreas Mikkelsen követi, majd az egymással csatázó fordosok, Robert Kubica, Elfyn Evans, a nap közben a harmadik helyen is álló Martin Prokop, valamint Henning Solberg következik.

A WRC 2-es mezőnyt egy eseménydús nap végén az abszolút értékelés tízedik helyén tartózkodó Yazeed Al Rajhi vezeti, az ugyancsak Ford Fiesta RRC-vel autózó Nasser Al-Attiyah és Lorenzo Bertelli előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 49m 09.5s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +22.4s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +33.7s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +37.7s
5. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +56.9s
6. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 19.3s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +1m 29s
8. Henning Solberg Adapta Motorsport Ford Fiesta RS WRC +1m 36.9s
9. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N Hyundai i20 WRC +3m 45.3s
10. Yazeed Al-Rajhi Ford Fiesta RRC +5m 15.8s

 

Andrew

 

2014. június 6.


A Szardínia Rally 2. napja

 

A szombati utolsó szakaszon elkövetett hibája miatt vesztette el Jari-Matti Latvala az esélyt arra, hogy megnyerje a Szardínia Rally-t. A verseny és az egész szezon leghosszabb, hatvan kilométeres monte lernói szakaszán a finn eltalált egy követ, ami miatt meg kellett állnia kicserélni Volkswagenje sérült kerekét. Latvala ezzel két percet vesztett, így utat adott csapattársának, Sebastien Ogier-nek a szezonbeli negyedik győzelme felé. Latvala és a folytatást a második helyen váró Mads Ostberg között ugyanakkor még nagy csata bontakozhat ki vasárnap.

A szombati napon két szakasz szerepelt a verseny programjában, mindkettőt kétszer kellett teljesíteni, ezek hossza összesen 157 kilométert tett ki. Reggel Latvala az előző napi tempójában kezdett, és csaknem fél percre hizlalta előnyét, a következő szakaszon azonban túlmelegedett a Polo WRC motorja, ami miatt a finn kénytelen volt átkapcsolni azt etap üzemmódba. A szervizben kiderült, a problémát egy meghibásodott szenzor okozta. Latvala ekkor még tartotta a vezetést az előző nap után kiújuló fékhiba és egy lefulladás ellenére is, de az utolsó szakaszon hibázott, és a kerékcseréjének köszönhetően a délutáni mindkét szakaszt megnyerő Ogier vette át vezetést. A második helyre Ostberg jött fel, aki a nap folyamán honfitársával, Andreas Mikkelsennel folytatott csatát. A Volkswagen harmadik autóját vezető norvég a nap végén egy törött lengéscsillapító miatt vesztett időt.

Robert Kubica remek tempóban az ötödik pozícióban autózott, amikor kiütötte Fordja jobb első kerekét, így kiállni kényszerült. Helyét Elfyn Evans vette át, akit Martin Prokop és Henning Solberg követ a tabellán.

A WRC 2-es mezőnyben vezetői hiba miatt kiesett a két éllovas Yazeed Al Rajhi és Nasser Al-Attiyah is. Az értékelést Lorenzo Bertelli vezeti Ford Fiesta RRC-jével, a második helyen a világbajnoki debütáns Citroen DS3 R5-tel Sebastien Chardonnet áll, a harmadik pozícióban pedig Abdulaziz Al-Kuwari várja a folytatást Fordjával.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 30m 15.8s
2. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 40.2s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 1.5s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 37.8s
5. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 24.3s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +5m 26.1s
7. Henning Solberg Adapta Motorsport Ford Fiesta RS WRC +6m 9.6s
8. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +12m 3.7s
9. Khalid Al Qassimi Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +15m 5.2s
10. Lorenzo Bertelli Ford Fiesta RRC +16m 8.1s

 

Andrew

 

2014. június 7.


A Szardínia Rally 3. napja

 

Az uralkodó világbajnok, Sebastien Ogier nyerte a Szardínia Rally-t. Ez volt a francia pilóta és navigátora, Julien Ingrassia negyedik szezonbeli és összességében huszadik futamgyőzelme. A második helyre az idei legjobb eddigi helyezését begyűjtő Mads Ostberg érkezett, a dobogó legalsó fokára Jari-Matti Latvala állhatott fel.

Vasárnap négy szakasz, összesen negyvenhét gyorsasági kilométer várt a mezőnyre. Az első különpróbát Ostberg nyerte, amivel növelte előnyét Latvalával szemben. A finn a következő kettőn visszavágott, de kifogyott a kilométerekből, hogy utolérje citroenes vetélytársát. A dobogós helyezések nem változtak tehát az előző napi sorrendhez képest, Ogier nyert Ostberg és Latvala előtt. A negyedik helyre a csapattársai előtt a Power Stage-et megnyerő Andreas Mikkelsen érkezett, akit Elfyn Evans és a hátfájással bajlódó Martin Prokop követhetett a céldobogón.

Az idei rali világbajnokságból hat futam zajlott le eddig, melyeken a Volkswagen nem talált legyőzőre, utóbbi tíz versenyét megnyerte a német gárda. Mióta bekapcsolódtak 2013-ban a világbajnoki sorozatba, a tizenkilencből tizenhat viadalt nyertek meg.

A WRC 2-es értékelést az abszolút sorrend kilencedik helyén végző Lorenzo Bertelli nyerte Ford Fiesta RRC-jével. A dobogó második fokára Sebastien Chardonnet érkezett a Citroen DS3 R5-tel, míg a harmadik helyért járó pontoknak a Ford Fiesta RRC-vel versenyző Yuriy Protasov örülhetett, mivel az eredetileg dobogós Bernando Sousa öt perces büntetést kapott, ugyanis kiderült, az engedélyezett huszonnégy helyet huszonhat gumiabroncsot használt fel a viadal során.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 4h 2m 37.8s
2. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 23.1s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 32.8s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 39.3s
5. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 41.8s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 5.3s
7. Henning Solberg Adapta Motorsport Ford Fiesta RS WRC +7m 15.8s
8. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +12m 19s
9. Lorenzo Bertelli Ford Fiesta RRC +15m 22.1s
10. Khalid Al Qassimi Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +16m 49.3s

 

Andrew

 

2014. június 8.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:46)