Lengyel Rally 2014

A Lengyel Rally összefoglalója

 

Az először 1921-ben megrendezett Lengyel Rally nem csak a világ második legrégebbi raliversenye, de ez volt az 1973-ban létrehozott rali világbajnokság egyik alapító futama is. Akkor mindössze egy alkalom adatott meg Lengyelországnak, hogy a sportág legjobbjait vendégül lássa – utána az Európa-bajnokság kötelékében rendezték meg a viadalokat –, a következő lehetőségre egészen 2009-ig kellett várni, a harmadikra pedig a 2014-es világbajnokság keretein belül kerül sor a Mazúri-tavaknál.

A idén 71. alkalommal megrendezésre kerülő lengyel viadalnak az lesz a különlegessége, hogy a versenyzők néhány szakasz erejéig átmennek a szomszédos Litvániába is. A világbajnokság történetében ezzel először fog előfordulni, hogy egy versenyt két különböző időzónában fognak futni, a rajthoz állóknak ugyanakkor ez nem jelent plusz feladatot, hiszen a balti államban is az eredeti időrend szerint kell nézniük óráikat.

A 2009-es látogatás miatt a csapatok rendelkeznek némi információval a verseny sajátosságairól, így tudják, ez is egy egyedülálló kihívás lesz számukra. Hatalmas sebesség, sima egyenletes murvás utak, hegytetők hosszú ugratókkal, ez az, amire készülni kell a versenyzőknek és a csapatoknak. „Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a szakaszok stílusa közel van a finnországiakéhoz” – mondja Yves Matton, a Citroen Racing vezetője. „Vannak azonban más aspektusok. A felszín különösen lágy. A versenyvonal nagyon gyorsan nyomvályússá válik. És nincsen annyi ugrató sem.”

A világbajnoki címvédő és az idei kiírást is vezető Volkswagen armada két héttel a Mikolajki központú futam rajtja előtt tesztelt Lengyelországban, három párosának mindegyike egy-egy napot tölthetett a Polo R WRC volánja mögött. A 2009-es megmérettetésen Ogier, Latvala és Mikkelsen is részt vett, így jóllehet a csapatnak nincsen itteni tapasztalata, a versenyzők annak idején kaptak ízelítőt a lengyel körülményekből. A Volkswagen Motorsport párosai azokat a Polókat kapják, melyekkel Argentínában versenyeztek legutóbb.

A citroenesek is a Dél-Amerikában használt kocsikat szállították a világbajnokság újabb fordulójára. A francia csapat közvetlenül a viadalt megelőzően tesztelt Lengyelországban, mindkét duójuk másfél napot próbálgathatta a DS3 WRC-t és fókuszálhatott a legideálisabb futómű és differenciálmű beállításokra. Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke a pályák felületének változásaival kapcsolatos teendőkről árult el érdekességeket: „A cél az, hogy olyan megoldásokat találjunk, amikkel olyan autót tudunk biztosítani a versenyzőinknek, hogy a magabiztosságuk meglegyen. A szakaszok annyira gyorsak, hogy különösen precíznek kell lennie a kocsinak. A lengéscsillapítókon és a rugó, valamint stabilizátorok kombinációján dolgoztunk, hogy elérjük a kívánt eredményt.” Az út felszínének változása szükségessé teszi, hogy a csapat minden egyes szervizben változtasson a DS3 WRC beállításain. „Két külön rész van. Az utak tempósak és gyorsak az első áthaladáskor és nagyon nyomvályúsak a második során. Minden alkalommal állítanunk kell a hasmagasságot, hogy elkerüljük, hogy az autó túl sokszor leérjen a nyomvályúkban. Ahol nyomok vannak, a versenyzőknek használniuk kell azokat és odafigyelni, hogy ne jöjjenek ki belőle. Agresszíven kell vezetniük, ha úgy érzik, ki kell jönniük belőle. De ez sosem könnyű.”

A 2009-es futamot Mikko Hirvonnenel megnyerő M-Sport jelentős veszteség után érkezett Lengyelországban, hiszen a finn pilóta Fiesta RS WRC-jének szardíniai kiégése félmillió euróba került a csapatnak. Hirvonen azt az autót kapja, amivel Abdulaziz Al-Kuwari RRC-ként vett részt az előző viadalon. A 32-es karosszériaszámú kocsi 2012-ben futotta első versenyit Jari-Matti Latvalával, tavaly pedig Thierry Neuville hajtotta egész szezonban. Az M-Sport is közvetlenül a futam előtt tesztelt.

A prioritással rendelkező indulók számára 28 lágy és 16 kemény összetételű gumi áll rendelkezésre. A gumikopás nem jelent különösebb problémát, ugyanakkor fontos lesz, hogy a versenyzők odafigyeljenek a szakemberek tanácsaira. A Michelin egyik tanácsadója a következők érdekességet mondta el: „Hajlamosak alacsonyabb guminyomással menni, hogy a fékezés során hasznot húzzanak a jobb tapadásból és úttartásból. Ezzel szemben azonban nagyobb nyomást tanácsolunk nekik, hogy elliptikusabb érintkezési felület legyen, amivel minimalizálni lehet azt, hogy a gumit kidobja a nyomvályú.”

A Hyundai már az előző világbajnoki futam előtt ellátogatott a lengyel viadal helyszínére, Thierry Neuville és Juho Hanninen két-két napot tesztelhetett, míg Hayden Paddon egyet. A csapat irányítója, Michel Nandan elmondta, a felfüggesztésen és a differenciálműveken dolgoztak, míg Hayden hozzátette, új alkatrészek is bekerülnek az i20 WRC-be a hétvége folyamán. Miután Hanninen Szardínián csúnyán összetörte a 3-as karosszériaszámú autót, a csapat kénytelen volt előhúzni a Portugália óta nem látott 1-es sorszámú kocsit.

A lágy, homokos pályák mellett az időjárás is beleszólhat a küzdelmekbe, egy-egy zápornak bármikor megvan a lehetősége, ami a gumiválasztást is megnehezíti a huszonnégy szakaszt, 362 versenykilométert magában foglaló viadalon.

 

Andrew

 

2014. június 25.


A Lengyel Rally 1. napja

 

A 71. alkalommal megrendezésre kerülő Lengyel Rally csütörtök délután Mikolajki főterén vette kezdetét a rajtceremóniával, ami után két hagyományos gyorsasági következett, majd a rendezők egy szuperspeciált iktattak a programba. A versenyzőknek összesen 34 kilométert kellett nért körülmények között megtenniük.

Sebastien Ogier rögötn az élre állt és kis előnyre tett szert, a francia a három gyorsasági szakasz után 2,8 másodperccel vezet volkswagenes csapattársa, Andreas Mikkelsen előtt. A harmadik helyen Kris Meeke Citroenje várhatja a folytatást, de a versenyzők között nagyon kicsik az időkülönbségek.

A vezető hármast Juho Hanninen követi, aki után egy másik citroenes, Mads Ostberg, majd a finn csapattársai, a Hyundai Motorsport másik két versenyzője, Thierry Neuville és Hayden Paddon következik. A délelőtti shakedown-t megnyerő Jari-Matti Latvala csalódást keltő rajtot vett a világbajnokság hetedik futamán, a nyitó szakaszon rögtön tíz másodperc hátrányba került, mivel nem volt meg a magabiztossága, majd a következő gyorsaságin a féktávokon küszködött autójával. A finn a nap végére 23,5 másodperc hátrányba került. Mikko Hirvonen ugyancsak nem tudta felvenni a tempót, az M-Sport versenyzője a kilencedik, Martin Prokop pedig a tízedik.

A nap legdrámaibb jelenetét Robert Kubica produkálta, aki a második szakaszon egy bukkanót követően nem tudott elfordulni egy kereszteződésben, és oldalára borította Fordját. A hazai pályán versenyző pilóta ugyanakkor kevesebb, mint fél percet vesztett az eset során, mivel a nézők gyorsan talpra állították az autót.

A WRC 2-ben Ott Tanak vezet az ugyancsak Ford Fiesta R5-tel autózó Jari Ketomaa előtt, Karl Kruuda a harmadik Peugeot 208 T16-jával. A WRC 3 eredménylistája megegyezik a junior bajnokságban indulók állásával, mely szerint Stephane Lefebvre áll az élen Martin Koci és Simone Tempestini előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 17m 49.2s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2.8s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +7s
4. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +7.8s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +8.9s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +21.1s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +23.2s
8. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +23.5s
9. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +29.4s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +31s

 

Andrew

 

2014. június 26.


Lengyel Rally 2. napja

 

A Lengyel Rally első teljes napja hat hagyományos szakaszt és egy szuperspeciált tartogatott a mezőnynek kilencven kilométer hosszúságban, előbbiekből négyet a szomszédos Litvániában terveztek be. Az egyik litván szakaszt már a rajt előtt le kellett rövidíteni, mivel a korábbi esőzés komoly károkat tettek az útfelületben, majd a második körben mindkét gyorsaságit törölni kellett, miután az első áthaladás során hatalmas nyomvályúk keletkeztek az úton.

A Volkswagen Motorsport pilótája, Sebastien Ogier a pénteki nap utolsó szakaszán állt ismét az élre, miután megelőzte a szinte egész nap vezető Andreas Mikkelsent. A norvég rögtön a nap elején átvette a vezetést, Ogier a második litván gyorsaságin aztán visszavágott, amire már Lengyelországban jött Mikkelsen válasza A francia világbajnokban volt még annyi lendület, hogy a nap végén a saját javára fordítsa a küzdelmet. A két versenyzőt mindössze kilenctized másodperc választja el egymástól pénteken este.

A küzdelem nem csak a két Volkswagen között dúlt a nap folymán. Mads Ostberg hasznot húzott előkelő rajtpozíciójából, és a kevésbé viseletes pályákon egy szakaszt is megnyerve feljött a harmadik helyre. A norvég csapattársa, Kris Meeke éppen az ellenkező utat járta be, visszaesett az ötödik helyre, mert a nyomvályúkban nem tudott az elsőként rajtolókkal megegyező tempót futni. A Citroen két versenyzője közé Jari-Matti Latvala érkezett meg a nyolcadik helyről. A hatodik helyen Juho Hanninen várhatja a folytatást Hyundai-ával, míg Mikko Hirvonen a hetedik. A finn fordos arra panaszkodott, hogy a pályabejáráson túlságosan lassúra írták az itinerüket. Az előző napi borulása után Robert Kubica feljött a nyolcadik helyre, őt Elfyn Evans követi. Az első tízet Thierry Neuville zárja, akinek Hyundai i20 WRC-jében beragadt a kézifék az utolsó előtti gyorsaságin, úgyhogy a versenyzők etapon kénytelenek voltak lekötni a hátsó féket.

A WRC 2-esek mezőnyét továbbra is Ott Tanak vezeti Jari Ketomaa előtt, a Fiesta R5-ös mögött egy Fiesta S2000 következik Martin Kangurral, miután Karl Kruuda csúnyán összetörte Peugeot-ját. A Citroen DS3 R3T-kel csatázó juniorok között Stephane Lefebvre megtartotta vezető helyét, Simone Tempestini ugyanakkor megelőzte Martin Kocit.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 47m 22.4s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +0.9s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +19.5s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +32s
5. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +40s
6. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +46.8s
7. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 6.8s
8. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 16.1s
9. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 21.4s
10. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 22.8s

 

Andrew

 

2014. június 27.


A Lengyel Rally 3. napja

 

A Lengyel Rally szombati napja volt a verseny leghosszabja a maga tíz szakaszával és 161 versenykilométerével. A mezőny nagy része drámai pillanatokat élt át a nap folyamán.

Sebastien Ogier a nap során leszakította ellenfeleit, és öt szakaszgyőzelmének is köszönhetően a több mint egy perces előnnyel várhatja befejező napot Andreas Mikkelsen előtt. A norvég nem volt képes folyamatosan tartani Ogier tempóját, előbb egy elvétett kereszteződésben nem találta a hátramenetet, majd a nap végén elfogyott a Polo WRC fékje.

Mikkelsen ennek ellenére magabiztos előnnyel áll az egyik szakaszgyőzelmet is arató és a tízedikről a harmadik pozícióba felkapaszkodó Thierry Neuville előtt. A Hyundai belga versenyzője mögött Mikko Hirvonen várja a folytatást, utána az a Juho Hanninen követ, akinek Hyundai-ában a kormány rögzítésével adódtak problémák. Jari-Matti Latvalát a tizennegyedik szakaszon előbb a defekttel autózó Kris Meeke lassította, majd eltalált egy, a nyomban elhelyezkedő követ, amitől kiszakadt a Volkswagen bal első rugóstagjának felső rögzítése. A finn elbotorkált a szervizig, ahol csapata rendbe tudta tenni az autót.

Ugyanez a kő vetett véget Elfyn Evans és Mads Ostberg versenyének is, utóbbi fejre is állt a Citroennel és mivel megsérült a bukócső, vasárnap nem is állhat már vissza a versenybe.

Robert Kubica is az ominózus kövön kapott defektet, ami után lapos kerékkel kellett még egy szakaszt abszolválnia, mivel ez már a második defektje volt a délelőtt folyamán, pótkerék pedig csak egy volt nála. A lengyel délután aztán a kocsi jobb hátulját támasztotta meg egy partoldalon, és a kiszakadt futómű miatt nem tudta folyatni a versenyt.

A többiek balszerencséjének is köszönhető, hogy a Hyundai fiatalja, Hayden Paddon a hetedik helyre érkezett a nap végén. Őt az ezen a versenyen a DMACK gumikat használó Henning Solberg, a defektje miatt visszacsúszó Kris Meeke, valamint Martin Prokop követi.

A WRC 2-es mezőnyben az első két helyezett, Ott Tanak és Jari Ketomaa helye megingathatatlan, Martin Kangur viszont kiütötte autója alól az egyik kereket, így Yazeed Al Rajhi kapaszkodott fel a dobogóra Ford Fiesta RRC-jével. A junior világbajnoki értékelésben továbbra is Stephane Lefebvre áll az élen, a további dobogós helyeken viszont változás történt, Alastair Fisher várja a második, Quentin Giordano pedig a harmadik pozícióban a folytatást.

 

Eredmények a 3. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 8m 47.3s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 1.8s
3. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 20.5s
4. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 31.2s
5. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 45.2s
6. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 45.6s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +4m 10.3s
8. Henning Solberg Adapta Motorsport Ford Fiesta RS WRC +4m 29.5s
9. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +4m 33s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +5m 18.6s

 

Andrew

 

2014. június 28.


A Lengyel Rally 4. napja

 

A Lengyel Rally befejező napján négy szakasz, nem egészen ötven gyorsasági kilométer várt a talpon maradt mezőnyre.

A korábbiakkal ellentétben ez a nap nem tartogatott már annyi izgalmat. Sebastien Ogier megszerezte ötödik idei győzelmét, amivel jócskán növelte előnyét a világbajnoki pontversenyben. A Volkswagen Motorsport másik pilótája, Andreas Mikkelsen érkezett a dobogó második, a harmadikra pedig a hyundai-os Thierry Neuville állhatott. A belga pilótára veszélyes lehetett volna az őt üldöző hármas, de Neuville megtartotta a harmadik helyet, megszerezve csapata második pódiumos helyezését. Mikko Hirvonen a korábbi napok nem megfelelő itinere ellenére bejött a negyedik helyen, a fináléban fel tudta tartóztatni honfitársát, Jari-Matti Latvalát is. Latvala a nap folyamán megelőzte Juho Hanninent, a negyedik helyről pedig mindössze héttized másodperccel maradt le. Hanninen mögött a két helyezést javító Kris Meeke, Hayden Paddon, Henning Solberg és Martin Prokop futott célba.

A Power Stage dobogóját elfoglalták a Volkswagenek, a bónuszpontokat Ogier-Mikkelsen-Latvala sorrendben könyvelhették el.

A verseny első három helyezettje egyaránt elégedett volt a végeredménnyel. „Tökéletes hétvége volt számomra, az újabb győzelem egy nagy lépés a bajnokságban. Andreas jó munkát végzett. Az első napon volt egy kis hátrányom az út nyitásával. Jónak tűnik a bajnokság számunkra” – nyilatkozta a győztes Ogier. „Ez egy nagyszerű hétvége volt. Néhány szakaszt nagyon élveztem. Nagyon jó volt a küzdelem Sebastiennel, sajnálatos, hogy tegnap időt vesztettünk” – mondta el a célban a második helyen érkező Mikkelsen. „Az első két napon fékproblémáink voltak, máskülönben egy jó hétvége volt ez. Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogyan vezettem. Nagy köszönet a csapatnak, mindhárom autónk a célban van” – hangzottak a harmadik helyezett Neuville szavai.

A WRC 2-es értékelést a verseny kezdete óta élen álló Ott Tanak nyerte, mögötte Jari Ketomaa és Yazeed Al Rajhi ért célba. A juniorok versengésének élmezőnyében nem történt változás a befejező napon, a dobogóra Stephane Lefebvre mellett Alastair Fisher és Quentin Giordano állhatott fel. A WRC 3-as sorozat végeredménye is ugyanez volt.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 34m 2s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 7.7s
3. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 13.5s
4. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 32.4s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 33.1s
6. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 49.9s
7. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +4m 27.9s
8. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +4m 32.1s
9. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +4m 59.0s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 11.3s

 

Andrew

 

2014. június 29.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:45)