Finn Rally 2014

A Finn Rally összefoglalója

 

A Finn Rally az egyetlen futam, ami a rali világbajnokság kezdete óta, azaz több mint negyven éve ugyanabban a formátumban kerül megrendezésre és az évek során mindig ugyanaz a város, Jyvaskyla fogadja a világ legjobb ralisait. Finnország éppen ezért egy különleges helyszín.

No és természetesen azért, mert különleges kihívás vár a versenyzőkre. „Forma-1 az erdőkben”, szokták mondani az északi viadalra, hiszen a jó minőségű és hallatlanul tempós murvás pályák számtalan bukkanón vezetnek keresztül. „Ez rendkívüli pontosságot követel a versenyzőktől és annyira a határra helyezi a World Rally Car-okat, mint semelyik másik verseny” – vallja Jost Capito, a Volkswagen Motorsport első embere.

„Technikailag a finn utak nagy precizitást követelnek az autó beállításában. Ezt a versenyt nagyon nehéz megnyerni” – állítja Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke. „Jó néhány évbe tellett, mire sikerült itt győznünk. Nagyon jól kell ismerned itt a pályát, el kell kerülnöd a legkisebb hibát is. Ez egy sprint a rajttól a célig, virtuálisan nincs esélyed, hogy behozz bármilyen, hibából eredő időveszteséget. Semminek sem szabad esélyt hagyni. A pilótáknak magabiztosabbnak kell lenni itt az autójukkal, mint máshol. A kocsinak különösképpen érzékenynek kell lenni. Általában egy kiegyensúlyozott beállítást keresünk, egy hatékony kompromisszumot. Finnországban minden más felett tiszta sebességre van szükséged!”

A WRC-s csapatokat ellátó Michelin új gumival készül a viadalra és az idény hátralévő laza talajú megmérettetéseire. Az LTX Force abroncs a korábbi típushoz képest új szerkezettel rendelkezik és más keverékekből készül. A francia cég által végrehajtott módosítás jelentősen befolyásolta a csapatok felkészülését, hiszen egyrészt új beállításokat kellett keresni a megváltozott gumiszerkezet miatt, másrészt az új termék korlátozott számban állt rendelkezésre számukra.

Néhány nappal lengyelországi győzelme utána Sebastien Ogier ismét a Volkswagen Polo R WRC volánja mögött ült és aszfalttesztet bonyolított a német futam miatt, illetve kipróbálta a 2015-ös fejlesztéseket is. Csapattársai, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen is részt vett ezen a teszten.

A 30. héten aztán már északon, a finnországi Jamsa térségében jelent meg a világbajnok csapat a konkurenciával, a Citroennel és az M-Sporttal együtt. A hőmérséklet meghaladta a 30 C fokot, a körülmények túl melegnek bizonyultak ahhoz, hogy igazán ki lehessen próbálni a Michelin új típusú, lágy összetételű abroncsát. Az alakulatok azonban elégedettek voltak az LTX Force teljesítményével és tartósságával.

A volkswagenesek a svéd, portugál és szardíniai futamon használt Polókat szállították Finnországba.

Az M-Sport mindössze harminchat újfajta abroncsot kapott. Malcolm Wilson csapatánál a kérdéses héten hétfőn és kedden Mikko Hirvonen ülhetett kocsiba, akit szerdán a Red Bullal-lal egyéni szerződést kötő Elfyn Evans, csütörtökön pedig Robert Kubica követett. A lengyel nem kímélte a Fiesta WRC-t már az elején, mindössze negyven kilométert teljesített, amikor egy fával történt találkozás után kiszakadt a kocsi egyik kereke. A szerelőknek hat órába telt, mire menetképessé varázsolták a Fordot.

Az M-Sport a futam előtt végre bemutatta hivatalosan is az új frontkiképzéssel rendelkező Fiesta WRC-t. A csapat versenyzői ezzel rajtolnak el, igaz elárulták, teljesítménybeli különbséget nem fog ez jelenteni. Mikko Hirvonen új autót kap hazai viadalára. Az M-Sportnak 2012 óta ez az első Fiesta WRC-je, melyet a hivatalos csapata számára épített, ugyanakkor a kocsiba azt a motort és váltót szerelték, melyet a finn versenyző Lengyelországban használt, mivel az alakulat az alkatrészek terén ezt a két versenyt kapcsolta össze.

A Citroen is mozgalmas időszakkal a háta mögött áll oda a Finn Rally rajtjához. Ők csütörtökön kezdtek neki a tesztelésnek, előbb Mads Ostberg, majd Kris Meeke dolgozhatott másfél napot. A francia gárda is megerősítette, az új Michelin abroncsok miatt a futómű beállításokkal több munkájuk volt, ugyanakkor elkezdték tesztelni a jövő éves fejlesztéseiket is, köztük új felfüggesztési elemeket, a kormányváltót és a felfrissített motort.

Ostberg azt a 14-es karosszériaszámú autót kapja, amivel Sebastien Loeb 2012-ben a finn pályákon nyerni tudott, mellesleg az idei évben ugyanazt az utat járta be a kocsi, mint az itt szereplő Volkswagenek. Meeke egyszer, Szardínián ült eddig a 18-as karosszériájú, 2012-es építésű DS3 WRC-ben.

A Hyundai – mely egy héttel korábban ugyancsak Jamsa környékén elsőként próbálhatta ki a Michelin új abroncsait – az elsőszámú csapatának két autójába új fejlesztésű motort szerelt, ezek az eddigi száraz helyett nedves hengerperselyesek. Ezzel a csapat a megbízhatóságot szeretné javítani, valamint elősegíteni a jövőbeli fejlesztési lehetőségeket. Az új erőforrás tesztelése során Thierry Neuville is elszenvedett egy csúnya balesetet, emiatt a csapatnak új tesztautóra volt szüksége.

Neuville a 2-es kasztnijú i20 WRC-vel versenyezhet a finn viadalon, mellyel idén már ez lesz az ötödik futama. Mellette a hazai pályán lehetőséget kapó Juho Hanninen indul, a finn az 1-es karosszériát használhatja.

A futamot egy héttel korábban megelőzte egy promóciós rendezvény, melyet a finn fővárosban rendeztek Helsinki Battle néven. Ezen mindegyik nagy csapat részt vett, versenyzőik mellett finn legendák ültek bele a WRC-kbe. A döntőbe az egyik ágról Mads Ostberg, míg a másikról a Hyundai-jal Marcus Grönholm jutott. Kettejük összecsapását a norvég pilóta nyerte.

A Finn Rally csütörtökön délután veszi kezdetét, az útvonal a korábbi évekhez képest jelentős átalakításon esett át. Huszonhat gyorsasági szakasz és 360 versenykilométer után vasárnap délután ér célba a mezőny.

A világbajnokság promótere is itt mutat be egy újdonságot, a WRC+ digitális szolgáltatást. A díjfizetés ellenében igénybe vehető internet és Apps applikáció élő térképeket, fedélzeti felvételeket és versenyenként háromórás élő közvetítést kínál.

 

Andrew

 

2014. július 31.


A Finn Rally 1. napja

 

Évek óta hagyomány, hogy a Finn Rally a versenyhétvége csütörtök délutánján rajtol el. Nem volt ez máshogy 2014-ben sem. A párosokra négy szakasz várt, ezek össztávja hatvan kilométert tett ki.

A Volkswagen Motorsport esőtáncot járt a start előtt, hiszen a világbajnokságban élen álló három párosuk nedves körülmények esetén nem szenvedett volna olyan hátrányt a rajtpozíciójával, mint száraz körülmények közepette. Az alakulat imái meghallgatásra találtak.

Ennek megfelelően két sztárjuk uralta a napot, Jari-Matti Latvala megnyerte az első két gyorsaságit, majd Sebastien Ogier-vel egy időt autózott. A záró, városi gyorsaságin a finn nekiment ugyan egy szalmabálának, de nem sokat vesztett ezzel, és élen zárta a napot. Csapattársa, Ogier elkövetett néhány apró hibát, de lőtávolságban tudott maradni Latvalához képest.

A két volkswagenessel egyedül Kris Meeke tudta tartani a tempót valamelyest, a Citroen Racing pilótája tíz másodpercen belül maradt hozzájuk képest. A folytatást a negyedik pozícióban váró Mikko Hirvonen ugyanakkor már huszonhat másodperc hátrányban van.

Jól kezdett Juho Hanninen, de egy helyet hátracsúszott, mikor visszatért a mezőny a lankamaa-i szakaszra. A hyundai-os hátrébb rajtolhatott csak, a gyorsasági pedig egyre inkább nyomvályússá vált. A két finnt és az őket követő Andreas Mikkelsent néhány tized választja el egymástól, de Mads Ostberg sincs túl messze tőlük. Sem Hirvonen, sem Ostberg nem volt elégedett a nap folyamán mutatott teljesítményével. A nyolcadik helyen a lassúra írt itinerre panaszkodó Thierry Neuville várhatja a folytatást, utána Robert Kubica ás Hayden Paddon következik.

A WRC 2-ben Ott Tanak ragadta magához a vezetést, az észt versenyző kormányszervója a harmadik szakaszon elment, ráadásul defektet is kapott, így jelentősen visszaesett. Az élre ezek után Jari Ketomaa került Ford Fiesta R5-ösével, akit több mint fél perccel lemaradva Karl Kruuda követ. A Ford Fiesta S2000-esbe visszaülő pilótát szorosan követi a Fiesta RRC-t kormányzó Eyvind Brynildsen.

A WRC 3 és a juniorok mezőnyének állása megegyezik, ezekben Martin Koci zárta az élen a verseny első napját, a második helyen Stephane Lefebvre, a harmadikon Teemu Suninen található.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 29m 17.9s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +4.5s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +9.2s
4. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +26.4s
5. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +27.1s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +27.2s
7. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +30.9s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +38.8s
9. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +52.1s
10. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 6s

 

Andrew

 

2014. július 31.


A Finn Rally 2. napja

 

A Finn Rally pénteki napjának programjába kilenc szakaszt iktattak a szervezők. A párosoknak kétszer kellett teljesíteniük négy klasszikus gyorsaságit, melyek után a harjui utcai szakasz szerepelt még az itinerben. A gyorsaságik összesen 135 kilométert tettek ki.

A szabályok szerint továbbra is a világbajnoki pontverseny állása szerint rajtolt ugyan a mezőny, de ez a két éllovast nem igazán zavarta. Bár volt egy meleg pillanata, Jari-Matti Latvala rögtön nyert két szakaszt, és némileg növelte előnyét, mielőtt az első kör végén a szervizbe érkeztek az autók.

Sebastien Ogier úgy vélte, az első rajtpozíció is egy faktor volt hátrányának növekedésében, főként a kakaristoi szakaszon, de hozzátette, csapattársa nagyszerű formában versenyez. A kérdéses gyorsaságin Kris Meeke kihasználta kedvezőbb rajtpozícióját, és bezsebelt egy részsikert. Két kisebb hibázása ellenére egyedül az észak-ír citroenes volt az, aki továbbra is lőtávolban volt ekkor a Volkswagenhez képest.

Mikko Hirvonen csaknem negyven másodperccel állt a dobogósok mögött, akit Andreas Mikkelsen és Mads Ostberg követett. Ostbergék az előző nap szenvedései után módosítottak a DS3 WRC beállításain, ami után egyre inkább kezdett visszatérni a norvég önbizalma.

Juho Hanninen egy második szakaszidővel nyitott reggel, de a következő gyorsaságin volt egy lassúdefektje, nekicsúszott egy partoldalnak, ami felborította a Hyundai-t. A páros tudta folytatni, de szélvédő nélkül teljesítették a hátralévő két szakaszt, közben a műszerfal is kiszakadt, úgyhogy jelentősen hátraesetek.

Nem alakult jól csapattársuk, Thierry Neuville délelőttje sem. A belga i20 WRC-jéről leszakadt a hátsó szárny, miután nekimentek egy kőnek és egy fának, ezzel jelentős mennyiségű leszorítóerőt vesztett az autó a tempós részeken és az ugratókon. Neuville-t emiatt megelőzte a harmadik Hyundai-t irányító Hayden Paddon. A belga a szerviz után nem folytathatta a versenyt, mivel az esetnél megsérült az i20 bukócsöve is.

Miután mentek már egyszer rajtuk, a versenyzők szinte egyöntetűen áradoztak a második kör szakaszainak céljában a pályákról. Egy kivétel volt, Sebastien Ogier. Nap közben teljesen szárazzá váltak a gyorsaságik, emiatt a franciára egy kis takarítói feladat várt, amivel vesztett néhány másodpercet. Ez azonban elég volt ahhoz, hogy a nagyszerű formában lévő Kris Meeke megelőzze. „Kezdem érteni az autót, ami nagyon jól működik. Kezdem munkára fogni” – nyilatkozta a DS3 WRC pilótája. Meeke hátrány csaknem húsz másodperc a nap végén a délután három szakaszt is nyerő Latvala mögött és 1,6 szekundummal van Ogier előtt.

A dobogós pozíciók mögött nagy csata volt három versenyző között. Ebben estére Mikkelsen kerekedett felül, Ostberg pedig feljött az ötödik pozícióba. Hirvonen annak köszönhetően is csúszott vissza, hogy megforgott egy kereszteződésben, ahol szerencséje is volt, mert nem lett semmi baja Fordjának, miután eltalált egy fém póznát.

Hetedikként Paddon várhatja a folytatást, aki mögött Elfyn Evans és Hanninen áll. A hyundai-os kocsiját összerakták a szervizben, a kormányszervó azonban nem volt hibátlan, a nyomvályúkban és az ugratók után elment a rásegítés. Az első tízet Craig Breen zárja.

Robert Kubica kilencedikként rajtolt reggel, de az első szakasz második kilométerén felborította Ford Fiesta WRC-jét egy itinerhiba következtében, és a kiesés sorsára jutott.

A WRC 2-es értékelést első két helyén továbbra is Jari Ketomaa és Karl Kruuda áll az R5-ös, illetve a Szuper 2000-es Ford Fiestával, mögéjük Sebastien Chardonnet jött fel a Citroen DS3 R5-tel.

A juniorok világbajnoki mezőnyt Martin Koci vezeti, a második helyre Simone Tempestini, a harmadikra Quentin Giordano kapaszkodott fel.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 34m 42.4s
2. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +19.7s
3. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +21.3s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 4.2s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 5.4s
6. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 7.3s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +2m 11.6s
8. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 39.4s
9. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 51.1s
10. Craig Breen Ford Fiesta RS WRC +5m 19.1s

 

Andrew

 

2014. augusztus 1.


A Finn Rally 3. napja

 

Tíz szakasz, 130 versenykilométer várt a mezőnyre a Finn Rally harmadik versenynapján.

A délelőtti, öt gyorsaságit magában foglaló körben Jari-Matti Latvala nyomatékosította, szeretné visszaállítani hazája versenyzőinek becsületét, hogy három év kihagyás után végre ismét finn győztest ünnepelhessen a közönség. Ennek megfelelően négy szakaszt megnyert és fél percre tornázta fel előnyét.

Rajta kívül Sebastien Ogier tudott még gyorsaságit nyerni a másik Volkswagennel. Az uralkodó világbajnok a délelőtt folyamán felkapaszkodott a képzeletbeli dobogó középső fokára annak ellenére, hogy küszködött a jó féktávok megtalálásával és több kisebb hibát is elkövetett. Ogier délben elismerte, Latvala túl messze van tőle ahhoz, hogy érdemes lenne megpróbálni befogni.

A francia folyamatosan gyorsabb volt Meeke-nél, aki ráadásul eltalált egy, a nyomban elhelyezkedő követ is. A Citroen Racing pilótájának szerencséje volt, nem kapott defektet, de a felni elgörbült, ez pedig vibrációt okozott. Meeke nem volt nyugtalan amiatt, hogy visszacsúszott, elmondta, a saját tempóját autózza.

A kört Andreas Mikkelsen zárta a negyedik pozícióban, aki ugyanakkor nem volt elégedett, beismerte, van lehetősége a fejlődésre. A norvég egy kis előnyt ki tudott építeni viszont Mads Ostberg és Mikko Hirvonen előtt, akik szintén nem voltak elájulva saját teljesítményüktől.

A szervizben aztán Thierry Neuville előző napi drámájához hasonló esemény zajlott le. Mads Ostberg az utolsó szakaszon egy ugrató után nagy erővel megütött egy követ. A norvég először azt hitte, hogy defektet kapott, de megnyugodott, mivel nem eresztett le a kerék. A szervizben viszont alaposan megvizsgálták a DS3 WRC-t, és kiderült, hogy a meghajlott alsó védelem elgörbítette a motortérben a bukócső egy elemét is. Ostberg emiatt nem folytathatta a viadalt.

Miután egyszer áthaladt már rajtuk a mezőny, a délutáni körre jelentősen leromlott a pályák állapota, rengeteg volt a gödör és a nyomvályú, ezek több defektet is okoztak. A versenyt vezető Latvalának sem volt szerencséje a huszadik szakaszon egy gödörrel, aminek egy fékhiba lett a következménye. A finn páros a szakasz céljában ledugózta a Volkswagen sérült jobb első fékcsövét, és úgy folytatta, hogy három kereket lehetett csak fékezni az autón. A hátralévő három szakasz során 3,4 másodpercre olvadt az éllovas előnye, de Ogier – aki rögtön rápattant a gázra – elismeréssel adózott Latvala előtt, mondván hogy ennek ellenére alig veszít időt. Latvala érthető módon csalódott volt az esti szervizparkba érve.

Meeke és Ogier is eltalálta ugyanazt a gödröt, mint amit Latvala, mindkettőjüknek megsérült a hűtője, de szerencséjük volt, autójuk kibírta minden következmény nélkül. Meeke „jó és biztonságos sebességgel” autózott, előnye megnyugtató Mikkelsennel szemben. A norvég is fék nélkül zárta a napot, de neki sincs túl sok izgulnivalója az utolsó nap előtt, mivel Hirvonen egy nyomvályúban szerencsétlenül járt, jobb első defektet kapott és a lengéscsillapítója is eltörött.

A hatodik helyre a nap közben több megforgást is bemutató Hayden Paddon jött fel, akit a másik talpon maradt Hyundai-jal Juho Hanninen követ. A nyolcadik helyről Elfyn Evans várhatja a folytatást, mögötte két másik Ford Fiesta WRC következik Craig Breennel és a defektek garmadáját elszenvedő Henning Solberggel.

A WRC 2-ben a listavezető Jari Ketomaa cserélt kereket az egyik szakaszon. A feladattal meggyűlt a finn baja, mivel a Fiesta R5 leesett az emelőről. A vezetést ekkor Karl Kruuda vette át, de ő sem lehetett nyugodt, mivel a nap végén felgyulladt a Fiesta S2000 olajnyomás visszajelző lámpája. Kruuda előnye a nap végén két és fél perc Ketomaa, három a Fiesta R5-öst kormányzó Ott Tanak előtt. A korábban harmadik helyen álló Sebastein Chardonnet balesetet szenvedett R5-ös Citroenjével.

Továbbra is Martin Koci vezeti a junior világbajnoki értékelést, a második helyre Quentin Giordano lépett fel, a harmadik pozícióban pedig Molly Taylor található a nap végén.

  

Eredmények a 3. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 40m 33.6s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +3.4s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +32.4s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 20.8s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 14.4s
6. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +3m 36.6s
7. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 5.4s
8. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 47.2s
9. Craig Breen Ford Fiesta RS WRC +8m 33.1s
10. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +10m 49.8s

  

Andrew

 

2014. augusztus 2.


A Finn Rally 4. napja

 

A Jyvaskyla Grand Prix-nek is mondott finn világbajnoki futam zárónapján mindössze három szakaszt iktattak programba a rendezők, ezek harminchat kilométert tettek ki összesen.

A két éllovas, Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier mindössze 3,4 másodperces különbséggel vágott neki a távnak, köszönhetően előbbi pilóta előző délutáni fékproblémájának. Latvala este még megígérte, mindent megtesz, hogy nyerjen. „Nagyon keményen dolgoztam, és nem azért jöttem, hogy elveszítsem a versenyt. Nem igazán foglalkozom most a világbajnoksággal, a Finn Rally-ról szól most a dolog.” Ogier nem volt boldog, hogy márkatársa egy balszerencse miatt vesztett időt, csapatvezetőjük pedig nagyon szimpatikusan nem hozott semmilyen utasítást. „Egy nagyon izgalmas nap lesz ez. Úgy gondolom, élvezetes lesz mindannyiunknak és a rajongóknak is. Nagy küzdelem lesz, a gyorsabb fog nyerni. Nem tudom, ki lesz az, de a gyorsabb nyer majd” – nyilatkozta Jost Capito. „Azt csinálnak, amit akarnak. Mindketten győzni akarnak, és mindkettőjüknek meg kell próbálni. Mindketten megérdemelnék. Bármit csinálhatnak a szakaszokon, tőlük függ minden.”

A nyitószakasz a klasszikus ruuhimaki gyorsasági volt a híres, egymást követő padlógázas dobbantóival. „Nem vettem el egyik ugratón sem. Rossz nyomon ugrattam el a végén, de szerencsére nem volt semmi probléma” – mondta el a szakaszt nyerő Latvala a célban. „Azért jöttem, hogy megnyerjem ezt a versenyt. Szeretnék tenni valamit a finn rajongókért, ez a motivációm.”

Ogier a szakasz elején vesztett időt, összességében 1,6 másodperccel volt lassabb, mint a másik volkswagenes. Mikko Hirvonennek a féktávokkal akadtak gondjai, Hayden Paddon Hyundai i20 WRC-jében pedig a szervó mondott csődöt. Craig Breen háta az egyik ugrató utáni landoláskor megsérült, az észak-ír emiatt a beíróban feladta a versenyt és kórházba is szállították.

A mezőny egy másik klasszikus pályán, a myhinpaa-i gyorsaságin tovább fokozta a tempót. Ogier elképesztő 134,64 kilométer/órás átlaggal nyerte meg a huszonhárom kilométeres szakaszt, a francia 1,3 másodpercet adott Latvalának. A finnek újabb problémája akadt, sisakjának jobb oldali hangszórója elhalkult, ami egy kicsit zavaróan hatott a pilótára. Paddon a szervó hiányában másfél percet vesztett, és két helyet visszacsúszott az összetettben.

A győzelem tehát az utolsó szakaszra, a Power Stage-re maradt, 6,8 kilométeren dőlt el a csata a Volkswagen Motorsport két versenyzője között. Latvala 3,7 másodperces előnnyel és hatalmas nyomással a vállán vágott ennek neki. A nehézségek ellenére végül a finn hétvégi erőfeszítései sikerre vezettek, megnyerte hazája viadalát, megszerezve második Finn Rally győzelmét és a Volkswagen Polo R WRC egyhuzamban aratott tizenkettedik diadalát.

„Nagyon nehéz volt megkaparintani ezt a győzelmet” – mondta a boldog Latvala a célban. „Fantasztikus érzés volt vezetni, de amikor jött tegnap a fékprobléma, nehéz helyzetbe kerültem. Közel voltam ahhoz, hogy elveszítsem a győzelmet, de visszaküzdöttem magamat. Ma ideges voltam, de sikerült összerakni a dolgot.”

Ogier nyerte a Power Stage-et, egytized másodpercet adott Latvalának. „Nagyon nyomás volt rajtam ezeken a pályákon. Tudtam, hogy nem győzhetek, hacsak Jari nem hibázik, mivel lehetetlen volt különbségeket kiautózni. Erősebb volt, mint én, de a második hely is fantasztikus egy nagyszerű csatát követően.”

Kris Meeke lenyűgöző teljesítményről tett tanúbizonyságot a hétvégén, ráadásul nem csak a futam, de a Power Stage harmadik helyét is megszerezte az észak-ír versenyző. „A dobogós helyezés nagyon különleges a legnagyobb ralin. A harmadik egy jó helyezés, de nem vagyok még közel a tökéleteshez. Jari-Matti volt a példája a tökéletességnek, hogy hogyan is kell vezetni egy raliautót ezeken a pályákon. Meg kell próbálnom tehát a tökéletességre törekedni.”

A negyedik pozícióban Andreas Mikkelsen zárta a versenyt, akit egy frusztráló hétvégé után Mikko Hirvonen követett. Utánuk Juho Hanninen és Elfyn Evans állhatott fel a céldobogóra. A nyolcadik helyre a kormányszervóval bajlódó Hayden Paddon, a kilencedikre Henning Solberg érkezett.

Az összetett értékelés tízedik pozíciójában zárt a WRC 2 győztese, Karl Kruuda. Kiderült, az előző napon a Ford Fiesta S2000 egy meghibásodott olajnyomás szenzorja okozott pánikot az észtnek, aki megnyugtató előnnyel végzett kategóriája élén. A dobogón két R5-ös Fiesta végzett még, a második Jari Ketomaa lett, a harmadik Ott Tanak.

A junior világbajnoki résztvevők élmezőnyének sorrendje nem változott a nap folyamán, Martin Koci nyerte a versengést Quentin Giordano és Molly Taylor előtt. A WRC 3-as értékelésben ezt a hármast megelőzte az ugyancsak Citroen DS3 R3T-vel versenyző Teemu Suninen.

 

A verseny végeredménye:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 54m 7.1s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +3.7s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +48.6s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 50.2s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 46s
6. Juho Hanninen Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 24.4s
7. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5m 20.1s
8. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +5m 46.8s
9. Henning Solberg Ford Fiesta RS WRC +11m 59.2s
10. Karl Kruuda Ford Fiesta S2000 +14m 25s

 

Andrew

 

2014. augusztus 3.

Módosítás: (2015. július 28. kedd, 18:41)