Deutschland Rallye 2014

A Deutschland Rallye összefoglalója


A rali világbajnokság 2014-es szezonjának kilencedik fordulóján érkezik el a mezőny az első igazi aszfaltos versenyhez. A Deutschland Rallye számos kihívással várja a rajthoz álló párosokra.

Először is három az egyben ralinak is mondják ezt, mivel a szakaszok karakterisztikája eltér egymástól. A Mosel folyó völgyének gyorsaságijai a szőlőültetvények szűk útjain futnak bukkanókkal, számtalan hajtűkanyarral, meredek lejtőkkel és emelkedőkkel, de a versenyzőknek murvafelhordásra is kell számítani, ráadásul a belógó rizlingvesszők miatt olykor a láthatóság is korlátozott.

Más szakaszokat közutakon rendeznek, melyek szélesebbek, egyenletesebb felületűek és jóval gyorsabbak. A verseny harmadik területe a hírhedt baumholderi katonai kiképzőbázis, ahol töredezett betonon kell a kilométereket teljesíteni. Az út poros, csúszós, ráadásul azt a tankok terelésére szolgáló betonelemek, az úgynevezett hinkelsteinek övezik, melyek egyet szoktak jelenteni a verseny végével, amennyiben a pilóta hibázik.

Az időjárás szintén kulcsszerepet játszik általában a viadal végkimenetelében. Lehet 30 fok is, esőzések is, de a kettő válthatja is egymást, nehézzé téve a gumiválasztást és a tapadási viszonyok feltérképezését.

„Ahogyan tavaly is láthattuk, néha ez egy túlélési verseny, de megtalálni a megfelelő egyensúlyt a túlélés és a jó szakaszidők elérése között, nagyon nehéz” – mondja az M-Sport pilótája, Mikko Hirvonen. „Még ha száraz is, emlékeznünk kell, hogy művelés alatt lévő szőlőültetvényeken ralizunk, így nagyon sok a murva az úton mindig. Aztán ha esik, nagyon sok sár kerül ki a levágásoknál. A legnagyobb kihívás magabiztosnak lenni a levágásokban. Nagyon bátornak kell lenned, és meg kell bízni az autódban, valamint a murvakémjeidben.”

Ahhoz, hogy az előttük álló feladattal a lehető leggyorsabban birkózhassanak meg a párosok, a murvás beállításokhoz képest lejjebb engedik a karosszériát, keményítenek a futóművön és számos egységet kicserélnek, mint például a féktárcsákat, a differenciálműveket és természetesen a kerekeket. Az M-Sport Ford Fiestái a Finn Rally-n bemutatott frontrésszel rajtolnak el, Elfyn Evans az idény minden eddigi futamán használt autót kapja, míg Mikko Hirvonen az újonnan épített és először Finnországban futó kocsiba ülhet. A csapatnak lehetősége volt egy egyhetes tesztre, a versenyzők autózhattak a szőlőültetvények között és a baumholderi bázison is, hogy megtalálják az optimális beállításokat és hogy visszaszokjanak az aszfaltpályák sebességéhez.

A Citroen a német viadal egyeduralkodója, mióta a Deutschland Rallye világbajnoki futam, mindig nyerni tudott itt a francia gárda. Kris Meeke Sebastien Loeb korábbi, hallatlanul sikeres, 2012-ben épített, 17-es karosszériaszámmal rendelkező autóját kapja, amivel idén négy versenyt teljesített, míg Mads Ostberg egy 2011-ben készült autóval áll rajthoz, ami idén eddig két futamot futott Meeke-vel. A Citroen a finn viadalt követő héten tesztelt a német és a francia versenyre, ez alapján Ostberg Loeb beállítási specifikációját részesíti előnyben a soron következő futamra. A Citroen az M-Sporthoz hasonlóan nem visz technikai újdonságot Németországba.

A Volkswagen kettőzött erővel készül hazai viadalára. Egyrészt feledtetni szeretnék a kudarccal végződött tavalyi versenyüket, másrészt mindhárom világbajnoki címet bezsebelhetik már most. Ha a csapatok között megőriznek 172 egységet a 175 pontos előnyükből, a hátralévő futamokon senki sem tudja behozni ezt. Amennyiben Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia a legjobb nem volkswagenes párossal szemben megtart a jelenlegi 121 pontos előnyéből 112-t, a bajnokság további részében már csak a német csapat versenyzői között dőlhet el a vezetői és a navigátori világbajnoki cím sorsa.

A Volkswagen már a Lengyel Rally után készült az idény első aszfaltmegmérettetésére, a csapat a Mosel völgyében és a Baumholderen is tesztelt, a beállításokon dolgoztak, valamint különböző feltételek mellett próbálták a gumikat, de a 2015-ös specifikációjú Polo WRC is futott már. Ogier és Jari-Matti Latvala két-két napot tölthettek a volán mögött száraz időjárási körülmények között, de amikor Andreas Mikkelsenre került a sor, leesett az eső. A norvég ráadásul egy szavast is elütött a teszt során.

A német viadal előtt a csapat ellátogatott már Spanyolországba is a közelgő ottani viadal miatt, de Franciaország déli részén is tartottak egy murvás tesztet, ahol jelen volt a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm, akiről aztán bejelentették, hogy tesztpilótaként leigazolták a 2015-ös autó fejlesztéséhez. Sebastien Ogier mindeközben megnősült. A francia és Latvala Németországban vadonatúj autóba ülhet, míg Mikkelsen egy olyan Volkswagent kap, amit Latvala hajtott tavaly, idén pedig ő indult vele két murvás futamon.

A Hyundai is új autókat visz az elsőszámú csapat versenyzőinek, akik jelen esetben Thierry Neuville és Dani Sordo. Az i20 WRC-ket a már Finnországban is használt új motorok hajtják, de végre megkapják a megerősített hűtőt és sárvédőket is. A harmadik kocsi volánját ezúttal Bryan Bouffier forgathatja, de az még a régi specifikációjú autó lesz. A francia az évad közben térhetett vissza a csapathoz, tesztelési feladatai mellett rajthoz állhatott az Antibes Rallye-n is, ahol ha nehezen is, de győzni tudott. Az alzenaui gárda is a lengyel futam előtt tesztelt a Deutschland Rallye-ra.

Gumifronton több év után fontos változásra kerül sor: nedves körülményekre alternatív abroncsot biztosíthatnak a beszállítók, ami a Pirelli és a DAMCK esetében egy, a megszokott aszfaltos futófelülettől eltérő mintázatú abroncs lesz. A Michelin ugyanakkor más utat jár, ők a Monte-Carlo Rallye-n használatos hógumi mintázatával ellátott abroncsot szállítják, ami lágy keverékből készül. Emiatt viszont valóban nedves körülmények között lehet ezt a változatot alkalmazni, máskülönben nem bírja ki a két szervizpark közötti távolságot. Ezek az abroncsok korlátozott számban állnak a párosok rendelkezésére, a verseny során mindössze nyolc darabot használhatnak fel belőlük.

A hétvége folyamán 1305 kilométer teljesítése vár a versenyzőkre, az itiner tizennyolc szakaszt tartalmaz 362 kilométer hosszban.

 

Andrew

 

2014. augusztus 20.


A Deutschland Rallye 1. napja

 

A rali világbajnokság német viadalának nyitó napján hat szakasz teljesítése állt a mezőny előtt, három gyorsasági volt a programban két körben. Ezek összesen 103 versenykilométert tettek ki.

A Volkswagen Motorsport első csapatának két versenyzője, Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala külön ligában kezdte a viadalt, előbbi a délelőtt folyamán kettő szakaszt nyert, utóbbi egyet. A franciát és a finnt 1,8 másodperc választotta el egymástól a szervizparkba érve, ugyanakkor 23 másodperccel vezettek Kris Meeke előtt, akit Dani Sordo és Andreas Mikkelsen követett.

A volkswagenesek délután is folytatták küzdelmüket. Előbb Ogier aratott szakaszgyőzelmet, majd Latvala, mikor az utolsó különpróbához érkeztek. Ezen Ogier hibázott, lecsúszott a pályáról, és csak egy olyan útra tudott visszajönni a szőlőültetvények között, ami nem csatlakozott közvetlenül a szakaszhoz. A világbajnok – bár autója nem sérült jelentősen – fel kellett, hogy adja a versenyt erre a napra. Csapattársa, a délelőtt egy meleg pillanatot átélő Latvala kényelmes, harminchét másodperces előnnyel zárta a pénteket a reggel egy megforgást elkönyvelő Kris Meeke előtt. A harmadik helyre Sordo jött fel, akit délelőtt a kedvezőtlen rajtpozíciójából adódó sok murvakihordás hátráltatott.

A negyedik helyen Andreas Mikkelsen várhatja a folytatást. Ő autója alulkormányozottságával küzdött délelőtt, majd a harmadik szakaszon hibázott is egyet, ami miatt eltörött az egyik felnije. Thierry Neuville szerelői tizennyolc órán keresztül dolgoztak a Hyundai i20 WRC-n, hogy a shakedown-on összetörött autót üzemképes állapotba hozzák péntek reggelre. A belgát délelőtt kézifékproblémák hátráltatták, a nap végén pedig túlmelegedett a kipufogó, ami miatt füst szűrődött az utastérbe. Neuville ennek ellenére is versenyben van a dobogóért. Mögötte az M-Sport két pilótája, Mikko Hirvonen és Elfyn Evans, majd a citroenes Mads Ostberg következik.

A hat gyorsasági során öt különböző szakaszgyőztest avattak a WRC 2-es mezőnyben. Az értékelést Bernardo Sousa vezeti Ford Fiesta RRC-jével, akit Pontus Tidemand és Julien Maurin üldöz egy-egy R5-ös Fiestával.

A junior világbajnoki sorrend képzeletbeli dobogóját Stephane Lefebvre, Christian Riedemann és Quentin Giordano foglalja el egyelőre. A WRC 3-as értékelésben Eric Camilli előzi meg a három fiatalt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 59m 36.8s
2. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +37s
3. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +42.6s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +45.6s
5. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +53.1s
6. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +55s
7. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 0.2s
8. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 1.9s
9. Bryan Bouffier Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 35.6s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 7.1s

 

Andrew

 

2014. augusztus 22.


A Deutschland Rallye 2. napja

 

A Deutschland Rallye második napján négy szakaszt, köztük a negyvenkét kilométer hosszú, baumholderi katonai kiképzőbázison megrendezésre kerülő hírhedt gyorsaságit kellett teljesíteni a futam indulóinak két körben. Ez összesen 148 versenykilométert tett ki. A nap változatos kihívásokkal várta a párosokat, a Panzerplattén kívül szűk közutakon kellett autózniuk változékony időjárási körülmények között.

Az előző nap végén az útról lecsúszó és a Rally 2-es szabály értelmében visszaálló Sebastien Ogier a második szakaszon ismét hibázott. Ez a baleset komolyabbnak bizonyult, a francia egy bukkanó után vesztette el uralmát Volkswagenje fölött, az autó nekicsapódott a szalagkorlátnak, és azon átesve állt meg. A szakaszt törölni kellett, és mivel a korlát, ami a gyorsasági szakaszt és az autópályát választotta el egymástól, megsérült, a következő körben le kellett rövidíteni ezt a különpróbát.

Jari-Matti Latvala meggyőző tempóban autózott, öt szakaszgyőzelmet aratva csaknem egy perc előnyre tett szert a nap végére. A finn mögött meg tudta tartani a közúti balesetbe is belekeveredő Kris Meeke a második pozíciót, de a harmadik helyre felzárkózó Thierry Neuville ott van a sarkában. Az autóját a csütörtöki bemelegítésen alaposan helyben hagyó belga és a Hyundai másik pilótája, Dani Sordo délelőtt a kemény keverékű abroncsokkal vágott neki a baumholderi szakasznak, és mivel szárazabb volt a pálya, mint azt sokan várták, ez jó választásnak bizonyult a többiek által előnyben részesített lágy gumikkal szemben. A hyundai-osok ezen a gyorsaságin sokat tudtak adni közvetlen riválisaiknak. Sordo, aki délután az esőben egyszer le is csúszott az útról, a nap második felében nem tudta tartani csapattársával a lépést, kissé lemaradt tőle. Neki inkább hátrafelé kell majd figyelnie az utolsó napon, mert a nyomában ott lohol Andreas Mikkelsen, akitől szintén lőtávolban van Mikko Hirvonen, Elfyn Evans és Mads Ostberg. A kilencedik helyen Martin Prokop áll, a tízedik pozícióba pedig a két szakaszgyőzelmet is elkönyvelő Robert Kubica kapaszkodott fel.

A WRC 2-esek küzdelme ezen a napon is mozgalmasan alakult, a reggel még vezető Pontus Tidemand az utolsó gyorsasági szakaszon egy defekt miatt visszacsúszott a negyedik helyre. Az értékelés élén Julien Maurin áll Ford Fiesta R5-ösével a szintén R5-ös Fiestát kormányzó Ott Tanak és a Skoda Fabia S2000-es volánja mögött helyet foglaló Armin Kremer előtt.

A WRC 3-as és a junior világbajnoki mezőnyt Stephane Lefebvre vezeti, a második helyen Christian Riedemann, a harmadikon Quentin Giordano várhatja a zárónapot.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 19m 0.7s
2. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +56.6s
3. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 0.9s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 26.8s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 37s
6. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 53.2s
7. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 58.1s
8. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 59.3s
9. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 9.6s
10. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 39.1s

 

Andrew

 

2014. augusztus 23.


A Deutschland Rallye 3. napja

 

A világbajnokság német viadalának utolsó napjára hetvenöt versenykilométer maradt, a két kijelölt szakaszon kétszer-kétszer autózott végig a mezőny talpon maradt része.

Jari-Matti Latvalának nem lett volna más dolga, mint hogy beossza előnyét és élete első aszfaltos győzelmét elkönyvelve jelentősen csökkentse a hátrányát a világbajnoki pontversenyben Sebastien Ogier-vel szemben. A finn versenye azonban drámaian alakult, rögtön az első szakasz közepén lecsúszott az útról egy itinerhiba miatt, és bár a szőlőültetvényben megpróbált, de nem tudott visszajönni a pályára.

A vezetést Kris Meeke vette át, de ő sem jutott sokkal tovább. A brit a következő szakasz rajtja után közvetlenül egy szintén rosszul felírt kanyar miatt nekiment a padkának, megsérült a bal első kerék, ami miatt a következő nagyobb féktávon nekicsúszott a falnak. A Citroen bal hátsó kereke kiszakadt, Meeke-nek is fel kellett adnia a viadalt.

Thierry Neuville találta magát az élen ekkor, aki gond nélkül teljesítette a hátralévő gyorsaságikat, és megszerezte saját maga és a Hyundai első világbajnoki futamgyőzelmét. Azok után, hogy a csütörtöki shakedown-on alaposan összetörte az i20 WRC-t, a versenyen történő részvétele is kérdésessé vált. A csapat azonban nagyszerű munkát végzett, végül megérdemelt győzelmet aratott párosuk. A Hyundai Motorsport sikerét Dani Sordo tette teljessé, aki másodikként futott be. A Volkswagen gyászos szereplésére Andreas Mikkelsen teljesítménye jelentett némi vigaszt, a norvég, aki reggel ugyanott mutatott be egy megforgást, ahol aztán Latvala lement az útról, harmadikként gurulhatott fel a céldobogóra.

Az M-Sport versenyzői nagy csatát vívtak egymással, végül Elfyn Evans végzett az előkelőbb helyen, ami a többiek kiesésének is köszönhetően a negyedik pozíciót jelentette. Ötödikként Mikko Hirvonen fejezte be a futamot, mögötte Mads Ostberg, Martin Prokop és Dennis Kuipers ért célba.

A Power Stage-et Evans nyerte, a további pontokon Neuville és Hirvonen osztoztak ezen a szakaszon.

Ugyan jó esély mutatkozott, de a Volkswagen Motorsport nem tudta egyelőre bebiztosítani újabb világbajnoki címét a futamon, viszont az eldőlt Németországban, hogy három párosuk közül kerül ki a 2014-es egyéni világbajnok.

A WRC 2-es versengés is komoly fordulatokat tartogatott az utolsó napra. Julien Maurin az utolsó előtt szakaszon defektet kapott, emiatt az első helyet a negyedikre kellett cserélnie. Az élre Ott Tanak került, de hat másodperces előnye nem volt elég az utolsó gyorsaságin az előző napi defektből származó hátrányát szívós munkával ledolgozó Pontus Tidemand előtt. A norvég nyerte a kategóriát Ford Fiesta R5-ösével, ráadásul az abszolút értékelésben is szerzett két pontot. Mögötte a szintén R5-ös Forddal versenyző Tanak végzett mind az abszolút, mind a WRC 2-es értékelésben. A dobogóra Armin Kremer állhatott még fel a Skoda Fabia S2000-essel.

Nem változott a sorrend a WRC 3-as és junior világbajnoki mezőny élén ezen a napon, a futamot ezekben az értékelésekben Stephane Lefebvre nyerte Christian Riedemann és Quentin Giordano előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC 3h 7m 20.2s
2. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +40.7s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +58s
4. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 3.6s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 10.5s
6. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 22.7s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 52.8s
8. Dennis Kuipers M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +9m 81.1s
9. Pontus Tidemand Ford Fiesta R5 +11m 35.4s
10. Ott Tanak Drive DMACK Ford Fiesta R5 +11m 37.2s

 

Andrew

 

2014. augusztus 24.

Módosítás: (2017. január 29. vasárnap, 19:33)