Ausztrál Rally 2014

Az Ausztrál Rally összefoglalója

 

A 2014-es rali világbajnok az utolsó tengerentúli versenyéhez érkezett, a mezőny a tízedik forduló alkalmával Ausztráliában küzd meg egymással.

A kenguruk országa jubileumot ünnepel, immár 25 éve, hogy a világbajnokság ellátogat a földrészre. Mivel az európai székhellyel rendelkező csapatok számára ez a legtávolabbi székhely, a futam komoly logisztikai kihívásokat rejt. A felszerelések nagy része hajón érkezik az előző tengerentúli futam, a májusi Argentin Rally színhelyéről, míg a versenyautókat és az alkatrészeket repülővel szállítják Ausztráliába. Utóbbiak átépítésére, ellenőrzésére, összekészítésére mindössze néhány napjuk volt az alakulatoknak a világbajnokság német állomását követően.

A Coffs Harbour központtal megrendezésre kerülő viadal – még ha nem is annyira, mint a finn, de – különleges, az itt gyűjtött korábbi tapasztalat kétségtelen előnyt jelent a csapatoknak, versenyzőknek egyaránt. Az útvonal kemény felszínű pályákat tartalmaz, melyek az esőerdőben szűkek és kanyargósak, máshol szélesebbek és tempósabbak. Az útszéli fák miatt fontos a jó helyezkedés és a pontos itiner. A változatos szakaszokban egy közös vonás mindenképpen van: száraz időjárási körülmények között nagyon csúszósak, éppen ezért döntő tényező lehet a rajtpozíció, az elsőként rajtolók a takarító szerepkört kell, hogy vállalják, amiből a hátrébbról indulók profitálhatnak. Nekik azonban a láthatósággal gyűlhet meg a bajuk, ha nem fúj nagy szél, a porfelhő megmarad a fák között. További nehézséget a fény-árnyék folyamatos váltakozása jelent az erdei szakaszokon. A szubtrópusi éghajlatú területen koratavasszal eső is előfordulhat, amikor is az utak sarassá, csúszóssá válnak, teljesen megváltoztatva a verseny jellegét. Többeknek is beletörött már ebbe a bicskájuk.

A Hyundai a németországi kettős győzelmének köszönhetően a sikerek szárnyán érkezett Ausztráliába, de a csapat hangsúlyozta, tisztában van vele, hogy folytatnia kell a tervezett munkát. Mivel az Európán kívüli tesztelések tiltottak, a Hyundai Motorsport Franciaországban, Vosges régiójában ültette autóba Atkinsont és Paddont a ráhangolódás jegyében. Előbbinek azért volt fontos ez a teszt, mert a Mexikó Rally óta nem ment az i20 WRC-vel, Paddon pedig saját magára szabhatta az autót, így a déli féltekén már nem Thierry Neuville alapbeállításait használja, mint eddig. A Deutschland Rallye-t megnyerő Neuville-nek ugyanakkor nem volt lehetősége a tesztelésre. A csapat visz néhány új alkatrészt a versenyre, amiket a megbízhatóság javítását szem előtt tartva terveztek. Atkinson, aki a helyi importőr támogatását élvezi a futamon, az 1-es karosszériaszámú autót kapja, Neuville a németországi győztes i20 WRC-t, míg Paddon azt a francia rendszámú kocsit, amivel eddig is versenyzett.

A Volkswagen az újabb gyártói világbajnoki cím megszerzésének első meccslabdáját elszúrta Németországban. Ausztráliában ugyanakkor öt pontot kell szerezniük, hogy az egyéni korona mellett ezt is a zsebükben tudják. A német alakulat Finnországban tartott egy rövid tesztet, hogy az aszfaltos kitérő után visszaszokhassanak versenyzőik a murvához, ami elmondásuk szerint mindig nehezebb, mint fordítva. A pilótáknak ilyenkor legfőképpen a másféle fékpontok megtalálása a feladat. A Volkswagen Motorsport azért választotta az északi országot a felkészülés színhelyéül, mert véleményük szerint a finn pályákra és a mexikói gyorsaságikra alkalmazott beállítások közé kell belőni autóikat.

Mint ahogyan tavaly is, idén is úgy döntött a Volkswagen, hogy Andreas Mikkelsent nem regisztrálja gyári indulóként Ausztráliában. A norvég tehát nem szerezhet pontokat csapatának, ugyanakkor nagyobb az új alkatrészek beszerelésével kapcsolatban a szabadsága, mivel így nem kell a felhasznált mennyiségek korlátozását figyelembe venni a szabályok hatálya alá tartozó egységeknél. A volkswagenesek a Svédországban, Portugáliában, Szardínián és Finnországban is csatába küldött Polóikkal rajtolnak el.

A működését a Forddal 1997-ben, éppen a World Rally Car korszak nyitányán megkezdő M-Sport a 250. rali világbajnoki futamára készül. A csapat tesztelés nélkül utazott Ausztráliába, ahol Mikko Hirvonen az idei építésű, eddig két versenyt futott Fiesta WRC-t, míg Evans az egész évben használt, de 2012-es évjáratú autóval vág neki a távnak.

Az egy évre engedélyezett negyvenkét tesztnap miatt az Citroen sem tesztelt specifikusan a futamra. „Az Ausztrál Rally-ra a másik alkalmakkor dolgozva készültünk” – világított rá Yves Matton, a Citroen Racing vezetője. „A tesztprogram kezelése egy fontos pont. Az ütemezésünknek megfelelően a Finn Rally előtt és után készültünk erre az eseményre. Jelenleg a tesztjeink arra összpontosítanak, hogy az elkövetkezendő aszfaltos fordulókra koncentráljunk.” A franciák ennek megfelelően a Michelin új aszfaltgumijainak teszteléséről utaztak Ausztráliába.

Didier Clementnek, a Citroen fő operációs mérnökének véleménye szerint az ausztrál pályák nem jelentenek különösebb nehézségeket technikai szempontból. „Az utak meglehetősen simák, a magasságban elég kicsi a változás. A szakaszok nagyon gyorsak, ugyanakkor nagyon csúszósak tudnak lenni, ha esik az eső. Bár mindig tudunk tanulni, még egy olyan versenyen is, ahol tizenöt éve versenyzünk, elég tiszta gondolataink vannak, hogy milyen megoldásokat alkalmazzunk Ausztráliára. A csapat nagyon gyorsan konszenzusra jutott a megfelelő beállításokat illetően. Ilyen tekintetben ez nem egy nehéz verseny. Bele tudunk nézni az adatállományunkba, hogy az alapbeállítást kialakítsuk egyetértve minden versenyzőnkkel.” Mads Ostberg, aki időközben megnősült, az eredeti elképzelésekkel szemben az Argentínában és Lengyelországban használt DS3 WRC-t kapja, Meeke pedig a finn futamos gépet.

A verseny útvonallapja húsz gyorsasági szakaszt foglal magában, ezek a 948 kilométeres össztávból 315-öt tesznek ki.

 

Andrew

 

2014. szeptember 12.


Az Ausztrál Rally 1. napja

 

A 2014-es rali világbajnokság utolsó tengerentúli fordulójának első napján nyolc gyorsasági szakasznak vágtak neki a nevezők. Három klasszikus gyorsaságit teljesítettek két körben, majd a nap végi szuperspeciálon szintén kétszer autóztak végig. Ez összesen 96 versenykilométert jelentett.

Délelőtt előbb saras, majd száraz körülmények várták a mezőnyt, így reggel különféle gumitaktikával mentek ki az autók a szervizparkból. Az első szakasz egy részét ráadásul az előző napi shakedown-on is használták – igaz fordított irányban –, így a söprögetés nem kapott akkora szerepet. Ennek köszönhetően Sebastien Ogier iratkozott fel elsőként a szakaszgyőztesek listájára, de a francia később visszacsúszott, mivel a következő két gyorsasági szárazabb és porosabb volt.

Kris Meeke hasznot húzott a nyolcadik rajtpozíciójából, és két részsikert elkönyvelve átvette a vezetést. A nap közbeni szervizbe Andreas Mikkelsen érkezett másodikként, Mikko Hirvonen harmadikként, Ogier utánuk következett.

A francia délután, a letisztított pályákon rá tudott kapcsolni, megnyert egy hagyományos szakaszt, majd a leggyorsabban teljesítette mindkét szuperspeciált is, amivel át tudta venni a vezetést. Nem alakult azonban zökkenőmentesen a dolog, már a kör elején észrevette, hogy folyik a víz a hűtőből, amit folyamatosan utántöltve, kétségek között jutott el csupán az esti szervizparkig.

Jari-Matti Latvala fékproblémákkal kezdte a napot, a finn lágynak érezte a fékpedált, ezért le kellett légtelenítenie a Volkswagenje fékrendszerét. Délelőtt még az ötödik helyen állt, délután viszont nyert két gyorsaságit, és négytized másodperces hátrányban a második helyen zárta a napot. A Volkswagenek estére elfoglalták a képzeletbeli dobogót, Mikkelsen várhatja a harmadik helyről a folytatást.

Meeke visszacsúszott a negyedik, Hirvonen az ötödik pozícióba, de az első ötöt nem egész nyolc másodperc választja el egymástól.

A legjobb Hyundai a hatodik helyen áll Hayden Paddonnal, akit Mads Ostberg követ, a norvégnak volt egy túlcsúszása még reggel, ezt követően pedig differenciálmű problémák hátráltatták. Robert Kubica a nyolcadik, Elfyn Evans a kilencedik helyen zárta a napot. Kalandos napon van túl Thierry Neuville. A belga Hyundai-a az első gyorsaságin egy bukkanó után az orrán landolt, a pilóta ezt követően folyamatosan a vízhőmérsékletet nézte, emiatt egy kereszteződésben rontott is egyet. Délután ennél rosszabbul járt, egy kővel történt találkozás következtében eltört az autó futóművében egy alkatrész, amivel sokat vesztett Neuville.

A WRC 2-es mezőnyt Fordok uralják, Yazeed Al Rajhi vezet Nasser Al-Attiyah és Jari Ketomaa előtt. A WRC 3-as értékelésbe nem nevezett senki.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 58m 5.8s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +0.4s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +3.5s
4. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +4.1s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +7.9s
6. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +46.4s
7. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +50.3s
8. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57.6s
9. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 30.5s
10. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 8.4s

 

Andrew 

 

2014. szeptember 12.


Az Ausztrál Rally 2. napja

 

Az Ausztrál Rally második napján egy negyvenkilenc és egy kilenc kilométeres szakaszt kellett a versenyzőknek abszolválni kétszer-kétszer, majd este a szuperspeciált teljesítették ugyancsak kétszer.

Az éjszakai eső ellenére az utak szárazabbnak bizonyultak, mint azt a csapatok várták. Az élmezőny a lágy gumikkal vágott neki a távnak, de Kris Meeke elismerte, talán érdemes lett volna megkockáztatni a kemény változatot. „Lehet, hogy elszalasztottunk a kemény gumikkal egy esélyt.”

A britet az első szakaszon megelőzte Andreas Mikkelsen, de a következőn újból helyet cseréltek a harmadik helyért folyó küzdelemben, miközben kissé leszakadtak az élen állóktól. Jari-Matti Latvala nyerte mindkét délelőtti különpróbát, így ő is helyet cserélt csapattársával, Sebastien Ogier-vel, aki elkövetett egy hibát is.

A nap közbeni szerviz legnagyobb kérdése szintén a gumiválasztás volt. Az előrejelzések újabb esőt ígértek, emiatt mindenki a lágy abroncs irányába próbált elmenni. A WRC-s párosok nagy része a puhább gumikkal vágott neki a délutáni körnek, Ogier és Latvala viszont vegyesen tetetett fel Volkswagenjére lágyakat és keményeket. Előbbi három kemény és egy lágy, utóbbi két kemény és két lágy abronccsal rajtolt el a hosszú gyorsaságin. Itt azonban napfényes időjárás fogadta a mezőnyt, esőnek nyoma sem volt. Ogier a negyvenkilenc kilométeren tizenhárom másodpercet adott riválisának, és visszavette a vezetést. A szakasz céljában elmondta, nem volt tökéletes a gumiválasztása, de jobb volt, mint csapattársáé, akinél a hátulra felszerelt lágy gumik elmelegedtek. A puha abroncson futó versenyzők egyaránt elismerték, rossz döntést hoztak. Robert Kubica azt nyilatkozta, az előrejelzések alapján esőt vártak, ugyanakkor mielőtt felszerelték autójára a kerekeket, egy helyi embernek azt mondta neki, nem fog esni…

Ugyancsak felcserélődtek a helyek a dobogó alsó fokáért folytatott csatában a délutáni gyorsaságikon, Meeke visszaelőzte Mikkelsent. A norvég azonban a szuperspeciálokon revansot vett, és ő várhatja az utolsó napot a harmadik helyről. Az előző nap végén még a szorosan az első négy mögött álló Mikko Hirvonen nem tudta tartani riválisai tempóját, több mint egy percet zsebelt a nap során, de az ötödik helyét biztos kézzel tartja. A nap folyamán Mads Ostberg megelőzte Hayden Paddont és feljött a hatodik helyre, míg Thierry Neuville a nyolcadik pozícióba ugrott fel annak ellenére, hogy Hyundai-a elejével eltalált egy oszlopot. A kilencedik helyről Elfyn Evans várhatja a folytatást. A fordos pilóta autójának hűtőjébe beleállt egy faág, de volt a kocsiban ragasztó, aminek köszönhetően folytatni tudta a versenyt. A napot Kubica zárta a tízedik helyen, akinek előbb némi váltóproblémája volt az egyik összekötő szakaszon, majd a tesztelés alatt álló sárgazászlós jelzőrendszer egy jele zavarta meg, ami miatt hibázott és kissé össze is törte Fiesta WRC-jét.

A versenybírák este vizsgálódni kezdtek, mert Meeke a nap második szakaszának végén a televíziós kamerák előtt levágott egy kanyart. A britet bűnösnek találták, az eset miatt 61 másodperces büntetést kapott, amivel visszacsúszott Hirvonen mögé.

A WRC 2-es mezőnyben Nasser Al-Attiyah átvette a vezetést Yazeed Al Rajhitól. Az utolsó napon nagy csatára lehet számítani közöttük, hiszen csupán 1,8 másodpercre vannak egymástól. A harmadik helyen Jari Ketomaa áll csaknem három perc lemaradással, amit a szuperspeciálon bemutatott borulásának köszönhet.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 3m 55.3s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +11.8s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +25.3s
4. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 27.2s
5. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 27.8s
6. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 8.2s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +2m 15.5s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +3m 52.4s
9. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 59.0s
10. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 59.2s

 

Andrew 

 

2014. szeptember 13.


Az Ausztrál Rally 3. napja

 

A rali világbajnokság ausztrál fordulójának utolsó napján egy hosszabb, harminc kilométeres és két rövidebb szakasz várt a mezőny talpon maradt tagjaira. A versenyzőknek összesen száz versenykilométert kellett teljesíteniük.

Jari-Matti Latvala erősen kezdte a napot, megnyerte az első szakaszt, két másodpercet hozott 11,8 másodperces hátrányából, de a következő gyorsaságin a versenyt vezető Sebastien Ogier visszavágott. Az első kör utolsó szakaszán odalépett a finn, 8,7 másodpercre csökkentette a különbséget, ugyanakkor nem volt boldog a beíróban, elmondása szerint túl keményen nyomta, ami miatt több hibát is elkövetett.

A második kört Ogier kezdte szakaszgyőzelemmel, a két utolsó különpróbán pedig szorosan Latvala nyomában ért célba. Csapattársa így nem tudta befogni, 6,8 másodperc előnnyel a francia nyerte a viadalt. A verseny céljába Andreas Mikkelsen érkezett harmadikként, elkönyvelve ezzel a Volkswagen első teljes dobogóját. A Volkswagen az eredményeknek köszönhetően megvédte a gyártói világbajnoki címét is.

„Úgy gondolom, nem volt jobb útja a Volkswagen Motorsport visszatérésének” – utalt a célban Ogier a a csapat németországi betlijére. „A gyártói cím nagyon fontos. Mindannyian a Volkswagenért vagyunk itt. Valami különlegeset vittünk véghez a hétvégén az 1-2-3-mal. Nagyon boldog vagyok, hogy ezt nyújtottuk a teljes csapat számára. A magam szempontjából pedig ez egy nagyon jó lépés a bajnoki cím felé!”

Az előző napi büntetése következtében az ötödik helyre visszacsúszó Kris Meeke már reggel visszaelőzte Mikko Hirvonent, és a negyedik helyet meg is tartotta a célig. Hirvonen próbálta keményen nyomni, de nem bírt a brittel, végül ötödikként állhatott fel a céldobogóra.

Az előző napot még a hatodik pozícióban záró Mads Ostberg Citroenjének az utolsó előtti szakaszon kiszakadt a futóműve. A norvég elvánszorgott a szakasz céljába, végzett némi javítást, teljesítette az utolsó gyorsaságit is, de az összetett értékelésben visszacsúszott a tizenötödik helyre.

Hayden Paddon legjobb hyundai-osként a hatodik pozícióban zárta a futamot, mögötte csapattársa, Thierry Neuville végzett. A pontszerző helyekre Elfyn Evans, Robert Kubica és Chris Atkinson jött még be.

A Power Stage-et Latvala nyerte Ogier és Meeke előtt. A csapat már a Deutschland Rallye után elkönyvelhette, hogy az egyéni világbajnoki címet valamelyik pilótája szerzi meg, az ausztrál eredmények alapján pedig az is eldőlt, ezért már csak Ogier és Latvala küzdhet meg. A francia nagy előnnyel, ötven ponttal vezet három futammal a bajnokság vége előtt.

A WRC 2-es versengésben a nap elején Yazeed Al Rajhi visszavette a vezetést Nasser Al-Attiyah-tól, de nem sokkal ez után kiállni kényszerült, mivel egy faág kilyukasztotta autójának hűtőjét és a leparkoláskor a futóműve is megsérült. Az értékelést Al-Attiyah nyerte Ford Fiesta RRC-jével. A dobogóra két Ford Fiesta R5-ös állhatott még, a második Jari Ketomaa lett, a harmadik Yuriy Protasov.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 53m 18s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +6.8s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 18s
4. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 44s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 53.6s
6. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +2m 56.2s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 28.2s
8. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5m 10s
9. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 39.8s
10. Chris Atkinson Hyundai Motorsport i20 WRC +9m 29.4s

 

Andrew

 

2014. szeptember 14.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:43)