Francia Rallye 2014

A Francia Rallye összefoglalója

 

„Mint ahogyan minden verseny, a francia is egy sprintesemény, végig a határon kell vezetnünk” – mondta Thierry Neuville a Francia Rallye, a rali világbajnokság 2014-es kiírásának tizenegyedik, egyben legrövidebb versenytávval rendelkező állomása előtt, mely az utolsó teljes hosszában aszfaltos futama a kiírásnak. Az indulók a tizennyolc szakasz során 303 versenykilométert teljesítenek.

A Strasbourg központú viadal gyorsasági szakaszait kanyargós hegyi utak és gyors erdei, valamint országúti részek alkotják, melyek alaposan próbára teszik a mezőny tagjait. Az előző évihez képest az útvonal ötven százalékban megújult.

A verseny immár sorozatban a harmadik, ami előtt a csapatoknak váltaniuk kell a murva és az aszfalt között. Erre komolyan fel kell készülni, hiszen a kemény borítás sokkal precízebb vezetési stílust igényel. A különbséget mozgási szenzorok is érzékeltetik, a Volkswagen a Polo WRC-vel kimutatta, hogy a tökéletes íven sínautóként kanyarodó jármű értékéhez képest 61,23 százalékkal nagyobb az eltérés a murvás versenyeken, mint az aszfaltos viadalokon. Ezt a több csúsztatás és a nagyobb alul-, illetve túlkormányozottság okozza.

Az előző aszfaltversenyen némi meglepetésre kettős győzelmet arató Hyundai Thierry Neuville mellé egyértelmű döntésként Dani Sordót nevezte. A hazai pálya előnyét élvező Bryan Bouffier ülhet a harmadik i20 WRC-be, ami végre megkapta a legutolsó motor- és egyéb fejlesztéseket. A csapat a Németországban újként bevetett 4-es és 5-ös karosszériaszámú i20-asokat vitte a szomszédba is, igaz Neuville ugyanezzel a kocsival futott Ausztráliában is. Bouffier azzal az autóval vág neki a megmérettetésnek, amit Hayden Paddon szokott használni.

Neuville az East Belgian Rally-n győzelemmel hangolt a gall futamra. A Vosges régióban tartott tesztek után a Hyundai Motorsport ezen az egynapos megmérettetésen hasonló körülmények között folytathatott éles tesztet, mint ami az elzászi viadalon vár rá. A csapat a fékekre, a felfüggesztésre, az erőátvitel és a motorprogramozás beállítására helyezte a fő hangsúlyt a belga viadalon.

A Volkswagen a legutóbbi aszfaltos versenyen alaposan leszerepelt, azóta azonban javítottak és az ausztráli murván elfoglalták a teljes dobogót. A gyártói cím már a zsebben az egyéni koronával együtt, a kérdés tulajdonképpen az, hogy Sebastien Ogier mikor biztosítja be újabb világbajnoki címét. A franciának ehhez arra van szüksége hazai viadalán, hogy csapattársánál, Jari-Matti Latvalánál hat ponttal szerezzen többet. A két versenyző a legutóbb Lengyelországban, előtte pedig a két tavaszi tengerentúli viadalon használt Polókba ülhet bele, Andreas Mikkelsen pedig azt az autót veheti birtokába, amivel a Deutschland Rallye-t is teljesítette.

A Citroen az ausztrál futam előtt teljesítette a francia futam felkészülését szolgáló teszteket, már akkor kipróbálhatták a Michelin vadonatúj aszfaltgumijait. Mads Ostberg és Kris Meeke, akiknek egyaránt tetszettek az új abroncsok, hasonló beállításokkal vág neki a futamnak. Az alakulat két versenyzője a déli féltekén megrendezett futamot követően a 2015-ös autó fejlesztésében működött közre. A DS3 WRC-k a Citroen matricák helyett ezúttal a DS márkajelzést erősítve DS Spirit feliratokkal ellátva várják a rajtot.

Az M-Sport a verseny előtti héten négynapos tesztet bonyolított le. Robert Kubica két napot ülhetett a Fiesta WRC volánja mögött, míg az elsőszámú csapat versenyzői, Mikko Hirvonen és Elfyn Evans egyet-egyet. A brit csapat versenyzői a szokásos autóikkal indulhatnak csatába.

Kihasználva a jokerlehetőséget, a WRC-s párosokat abroncsokkal ellátó Michelin új gumikat homologizáltatott, megújította PILOT Sport abroncsának kemény és lágy változatát is. Nagyobb eső esetén ezek mellett a csapatok rendelkezésére áll a Deutschland Rallye előtt bemutatott, de az azon a viadalon nem használt PILOT Sport FW esőgumi is. A csapatok 24 gumit használhatnak fel a verseny során, ezt a 24 kemény, 16 lágy és 8 vizes abroncsból választhatják ki. A megjósolhatatlan időjárás a gumiválasztás nehezítő körülménye, kulcsfontosságúvá téve a jó döntést. A sikerhez tehát a csapatok meteorológusai, időjárás jelentő egységei és murvakémjei nagyban hozzájárulhatnak.

 

Andrew

 

2014. október 2.


A Francia Rallye 1. napja

 

A Francia Rallye első napján 114 versenykilométer várt a mezőnyre, akiknek két körben három klasszikus gyorsasági szakaszt kellett teljesíteniük, majd a napot egy szuperspeciállal zárták Strasbourgban, az Európai Parlament épülete előtt.

Sebastien Ogier a második világbajnoki címének bebiztosítása reményében ült autóba, ami azonban hamar elszállt. A volkswagenes egy második szakaszidő után a második különpróbán előbb megforgott, majd megállni kényszerült, mivel a Polo WRC-ből elment az erő. Mint kiderült, a sebességváltó szenzora dobta be a törülközőt, megbénítva egyúttal a motort is. Ogier kievickélt a célba, de négy percet bent hagyott a pályán, ráadásul navigátora, Julien Ingrassia elszámolta magát, és egy korai érkezés miatt további négy perc büntetést kaptak.

A vezetést Jari-Matti Latvala ragadta magához, aki megerősítette az első szakasz után, hogy jól működnek a Michelin új típusú gumijai, bár a gyors részeken kicsit mozognak. A következő szakasz aztán nem sikerült annyira jól a finnek, nem érezte jól magát a kocsiban, panaszkodott, hogy kemények a fékek, az autó pedig túl lágy. Latvala itt el is vesztette a vezető helyet, de a kör utolsó szakaszán visszavette azt egy szakaszgyőzelemnek köszönhetően.

A Volkswagen Motorsport harmadik pilótája, Andreas Mikkelsen volt az, aki átmenetileg beelőzte Latvalát a második gyorsasági megnyerésével. A norvég a szervizbe héttized másodperc hátránnyal érkezett. Mikkelsen a délutánt is egy részsikerrel kezdte, de ezt követően nem tudott fogást találni riválisán, sőt a hatodik szakaszt követően nagyon sportszerűen el is ismerte Latvala teljesítményét. „Az ideje őrületes, ez őrület. Elégedett voltam a tempómmal, de Jari-Matti elmebeteg módjára gyors. Ez az egyik legjobb napom aszfalton, sosem éreztem magam ilyen jól ezen a felületen.”

Latvala délután két szakaszt nyert, a napot nyolc másodperccel zárta Mikkelsen előtt. A harmadik helyet reggel elfoglalva, egész nap a saját teljesítményére koncentráló Kris Meeke várhatja a folytatást a Volkswagenekhez legközelebb. Az utolsó szakaszt megnyerő Dani Sordo legjobb hyundai-osként a negyedik, aki Mads Ostberggel, Mikko Hirvonennel és Robert Kubicával vív izgalmas csatát. A lengyelnek az ötödik szakaszon gondjai akadtak az itinerrel, a következőn azonban futott egy harmadik időt.

A nyolcadik helyen Bryan Bouffier várhatja a folytatást, mögötte Martin Prokop és Elfyn Evans következik. A brit versenyző három szakaszt követően még a kitűnő negyedik helyen állt, de tönkrement Fordjának generátora, így csak szerencsével ért be a szervizparkba, aminek bejáratánál már tolniuk kellet navigátorával a kocsit. Emiatt tíz percet késtek is.

A Hyundai ásza, Thierry Neuville sem lehetett elégedett, az ő i20-asában a turbó mondott csődöt, a belga emiatt csak a tizenegyedik. Ogier-nek délután is akadt problémája, eltörött a Volkswagen bal első lengéscsillapítója. A francia a huszonnyolcadik helyről várhatja a folytatást.

A WRC 2-ben némiképp gyengébb mezőny rajtolt el a megszokottakhoz képest, a bajnoki címért küzdő párosok távolmaradtak az eseménytől. Az értékelést Quentin Gilbert vezeti Ford Fiesta R5-ösével, Bernardo Sousa egy RRC Fiestával a második, Sebastien Chardonnet pedig a harmadik a Citroen DS3 R5-tel. Meg kell jegyezni, hogy az R5-ös, RRC és S2000-es autókat magában foglaló RC2-es értékelésben a fenti párosokat csaknem fél perccel megelőzi Kevin Abbring és a Peugeot 208 T16.

A junior világbajnoki és a WRC 3-as értékelés sorrendje megegyezik. Az első három tíz másodpercen belül van Alastair Fischer, Quentin Giordano és Martin Koci sorrendben.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 1m 42.9s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +8.2s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +23.1s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +51.2s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 1.9s
6. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 2.9s
7. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 4.7s
8. Bryan Bouffier Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 45.7s
9. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 24.1s
10. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 28.1s

 

Andrew

 

2014. október 3.


A Francia Rallye 2. napja

 

A rali világbajnokság francia állomásának második napi programja hasonlóan alakult, mint az első, a versenyzők délelőtt és délután is ugyanazt a három szakaszt teljesítették, majd várt rájuk egy rövid, öt kilométeres közönségcsalogató.

A verseny élmezőnye viszonylag nyugodt napon van túl, az első három sorrendje nem változott. Latvala ugyanazzal a nagyszerű tempóval kezdett, mint amit pénteken autózott, négy gyorsaságit nyert zsinórban. Mikor feltették neki a kérdést, hogyan tud ilyen időket futni, a következőket válaszolta: „Hosszú-hosszú ideje gyakorlom az aszfalton történő vezetést. Lépésről lépésre megérti az ember, hogyan kell vezetni aszfalton.” A finn délutánra változtatott kicsit a Polo WRC beállításain, ami a dobálós részeken idegessé vált, a sima utakon azonban nagyon jól viselkedett. Latvala ezzel együtt visszavett, nem akart kockáztatni már. Előnyét azonban így is tovább növelte, a befejező napot 28 másodperc különbséggel várhatja.

Andreas Mikkelsen számára nagy volt a kísértés, hogy csatába bonyolódjon csapattársával, de úgy döntött, nem kockáztat feleslegesen, ráadásul a délutáni kör első szakaszán kicsit lágynak is érezte Volkswagenjét. A napot a harmadik helyen kezdő Kris Meeke-nek sem volt oka sehova sietni, bevallotta, lehetetlen befogni az előtte állókat. A citroenes saját ritmusában autózott és tanult, hogy a tapasztalatait a jövőben hasznosítani tudja.

A dobogós pozíciók mögött jóval nagyobb volt a küzdelem. Robert Kubica a hetedik helyről rajtolva szép lassan előre somfordált – annak ellenére, hogy délelőtt hibázott egyet, melynek során a jobb hátsó felnijéről kissé le is ugrott a gumi – és elkezdte veszélyeztetni a negyedik Dani Sordo pozícióját is. A spanyol elégedettebb volt a Hyundai i20 WRC-vel, mint a pénteki napon, de tudta, nyomnia kell.  A zárónapnak mindössze kilenctized másodperces előnnyel vághat neki Kubica ellenében.

A hatodik pozícióban kezdte és ott is fejezte be a napot Mikko Hirvonen, aki elmondta, nem nagy rajongója a nagysebességű aszfaltos viadaloknak, a gyors kanyarokban többször is hezitált. Mads Ostberg délután leszakadt erről a csoportról. A norvég egyszer csak azt érzékelte, hogy elment Citroenjének hátsó stabilitása. Kiderült, a hátsó differenciálművön egy lyuk keletkezett és elfojt az olaj. A norvég két szakasz között dolgozott a kocsin, hogy legalább a szervizparkig eljusson vele, de azzal csak lassabb tempóban tudott haladni, ráadásul büntetést is kapott, mivel a javítás miatt késett.

Elfyn Evans a nyolcadik helyről várhatja a folytatást, aki reggel többekkel együtt a változó tapadásra panaszkodott, és egy megforgást be is mutatott. Délután a wales-it egy különös intermezzo zavarta meg, mikor az egyik előfutó autó felborult és éppen előtte állították meg a rajtoltatást. Neki és az utána következőknek hideg gumikon kellett elrajtolni, ami trükkössé tette a szakasz teljesítését. Ha már az abroncsoknál tartunk, meg kell említeni, hogy délután többen is elmondták, elmelegedtek a Michelin új gumijai, Sebastien Ogier meg is jegyezte, ez nem jó jel a katalán viadal előtt.

Kilencedikként Bryan Bouffier érkezett az esti szervizparkba, aki délelőttre túl kemény rugókat választott, ami miatt sokat pattogott a hepehupás utakon az autója. A franciát márkatársa, Thierry Neuville követi. A belgának hasonló gondjai voltak délelőtt, próbáltak is állítani az autón, de előbb rossz irányba mentek el, aztán találták meg a helyes utat.

Sebastien Ogier az előző nap összeszedett hátrány után a huszadik helyig tudott felkapaszkodni, miközben nyert két szakaszt. A francia tesztel és várja a Power Stage-et.

Az RC2-es kategóriát egy perc előnnyel Kevin Abbring és a Peugeot 208 T16 vezeti. A hollandot a WRC 2-ben nem értékelik, itt – bár egyszer helyet cseréltek – Quentin Gilbert vezet a Ford Fiesta R5-tel Bernardo Sousa Ford Fiesta RRC-je előtt. Harmadik a Citroen DS3 R5-öst kormányzó Sebastien Chardonnet.

A juniorok versengésben Alastair Fischer áll az élen Eric Camilli és Stephane Lefebvre előtt.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 06m 40.4s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +28s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +53.7s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 41.1s
5. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 42.6s
6. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 54.6s
7. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 4.6s
8. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 16.8s
9. Bryan Bouffier Hyundai Motorsport N i20 WRC +3m 47s
10. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 3.7s

 

Andrew

 

2014. október 4.


A Francia Rallye 3. napja

 

A Francia Rallye befejező napján 63 versenykilométer, négy szakasz várt a talpon maradt mezőnyre, a párosoknak két gyorsaságit kellett kétszer-kétszer teljesíteniük.

Reggel a gumiválasztás volt a legfőbb beszédtéma. Éjszaka ugyan nem esett, de az előrejelzések alapján várható volt az égi áldás. A nap során viszont nem volt szervizlehetőség, így egy hatórás időablakra kellett a csapatoknak kitalálni, milyen abroncsokkal készüljenek. Ennek megfelelően elég vegyes megoldások születtek, a Volkswagennél Ogier-ék esetében volt is egy kis félreértés, ami miatt a Power Stage pontokra hajtó világbajnoki éllovas három kemény és három lágy abronccsal hagyta el a szervizt.

A versenyt vezető három kettős nem kockáztatott a nap folyamán. Jari-Matti Latvala a német viadalból tanulva alaposan visszavett, de a nyugodt tempó is elég volt arra, hogy megszerezze a hőn áhított első aszfaltos futamgyőzelmet.

Csapattársához képest Andreas Mikkelsen még inkább visszafogta magát, a volkswagenes is biztosra akart menni, hogy pályafutása legjobb aszfaltos eredményét megszerezze. Ezt a három tízedik szakaszidő is jól mutatja. A másodikként záró Mikkelsen mellett Kris Meeke fért fel a dobogóra még. Az ír reggel a nem megfelelő gumiválasztásra panaszkodott, de nagy előnye miatt nem okozott neki problémát, hogy behozza a harmadik helyre Citroenjét.

A napi izgalmait Robert Kubica szolgáltatta. Az első szakaszt lágy gumikon futva megnyerte, melyek a következő részre teljesen alkalmatlannak bizonyultak. Az utolsó előtti gyorsaságin aztán a lengyelnek volt egy hajmeresztő pillanata hatodik fokozatban, de ebből nem lett nagyobb gond. Nem úgy az utolsó szakaszon, amikor a Ford Fiesta WRC leesett az útról, Kubica pedig a negyedik helyről kénytelen volt feladni a viadalt.

Dani Sordo nem panaszkodott, hogy bármi problémája lett volna, próbálta nyomni, de Kubica ellen nem volt mit tennie, a lengyel már reggel megelőzte. Sordo a szerencsének köszönhetően mégis a negyedik helyen zárta a francia futamot.

Az ötödik pozíciót az árkot is járó Mikko Hirvonen foglalhatta el, aki mögé csapattársa, Elfyn Evans zárkózott fel, aki mindegyik szakaszon második időt autózott. Az M-Sport pilótája a pénteki büntetés nélkül a kitűnő negyedik pozícióban ért volna célba…

A Fordokat a gyorsaságit nyerő Mads Ostberg követte. Előző este a Citroen Racing szerelői kicserélték a DS3 WRC kilyukadt hátsó differenciálművét, de csak egy más beállítású egységet tudtak beszerelni, ami miatt Ostberg nem érezte magát kényelmesen az autóban. A norvég megforgott az utolsó szakaszon, Evans ennek is köszönhetően tudta megelőzni. A végső értékelésben két Hyundai következett, Thierry Neuville a nap folyamán Bryan Bouffier elé tudott kerülni. Tízedikként Martin Prokop zárta a versenyt.

Az összetett értékelés tizenharmadik helyére felkapaszkodó Sebastien Ogier nyerte a Power Stage-et Evans és Latvala előtt. A világbajnoki értékelésben Latvala huszonhét pontra megközelítette Ogier-t két versennyel a zárás előtt.

Az RC2-es autók között Kevin Abbring Peugeot 208 T16-asa bizonyult a legjobbnak, de a hollandot a WRC 2-ben nem értékelték. Ezt az értékelést mindössze nyolc másodperc előnnyel Quentin Gilbert Ford Fiesta R5-ese nyerte Bernardo Sousa Ford Fiesta RRC-je előtt. A harmadik helyen záró Sebastien Chardonnet Citroen DS3 R5-öse több mint két perc lemaradással ért célba.

A juniorok futamán Alastair Fischer szerezte meg a győzelmet, mögötte Eric Camilli és Quentin Giordano végzett. Stephane Lefebvre a negyedik helyének köszönhetően megszerezte a 2014-es junior világbajnoki címet.

 

A verseny végeredménye:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 38m 19.1s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +44.8s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 5.3s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 48.7s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 0.7s
6. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 0.8s
7. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 2.5s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 8.4s
9. Bryan Bouffier Hyundai Motorsport N i20 WRC +4m 12.9s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 7.5s

 

Andrew

 

2014. október 5.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:42)