Katalán Rally 2014

A Katalán Rally összefoglalója

 

Jubileumát ünnepli a Katalán Rally, a versenyt ötvenedik alkalommal rendezik meg. A ralisport legfelsőbb szintjéhez 1991-ben csatlakozó viadal egyúttal a 2014-es sorozat utolsó előtti állomása. Annak idején vegyes talajú versenyként rendezték, aztán sokáig kizárólag aszfalton mérkőzhettek meg a párosok Katalóniában. A világbajnoki futamok közül egyedüliként 2010-től ismét kétfajta felületen fut a verseny, egyedi kihívásokat tartogatva versenyzőknek, csapatoknak egyaránt.

Mikko Hirvonennél aligha van több tapasztalata itt másnak, az M-Sport pilótája ugyanis immár tizenkettedik alkalommal áll rajthoz a spanyol futamon. A verseny kihívásait a finn versenyző mutatja be.

Talajváltás: „A szerelőknek sok a dolguk péntek este, az autókat át kell konvertálniuk murvásról aszfaltos változatba. A csere ugyanakkor gyors váltást kíván meg a pilótafülkén belül is, mivel egy teljesen más kocsihoz kell igazodnunk. Murván többet csúszkál az autó, sokkal magasabban fut és sokkal lágyabb. Aztán hirtelen ott az aszfalt specifikáció, ami olyan, mint egy gokartot vezetni. Keményebben nyomhatod, sokkal nagyobb a tapadás, a fékek jóval hatékonyabbak. Gyorsabban történik minden. A trükk, hogy gyorsan alkalmazkodj és hogy azonnal felvedd a sebességet. A legnagyobb kihívás a féktávok megbecsülése aszfalton. Az első alkalommal, amikor fékezek, mindig elképeszt, hogy mekkora a fékerő ilyenkor. Néhány kanyarba telik alkalmazkodni ehhez. Ha tovább tart ez, időt fogsz veszteni. Idén szerencsések vagyunk, mivel az első aszfaltos szakasz a rövid Tivissa. Ha valamiért nincs meg a legjobb érzésed, nem fogsz sokat veszteni ezen a rövid szakaszon. Ez csökkenti az idegességet.”

Úgy gondolkodni, mint egy pályaversenyző: „Az itteni szakaszok állnak legközelebb ahhoz, amit a körpályákon is találhatunk. A talajfelület tökéletes, ez a szezon legsimábbja, nincsenek említésre méltó huplik és gödrök. Néha le tudjuk vágni a kanyarokat, de az útvonal nagy része mentén szalagkorlát van, úgyhogy néhány lehetőség van erre csupán. Ahol pedig levágjuk, a rendezők gyakran kiöntik a talajt, így kevesebb kosz kerül a pályára. Nincs semmi, ami zavarná az autókat a kanyarokban, így azok nem sokat mozognak. Az utak általában szélesek is, úgyhogy az ideális ívre koncentrálhatsz, a kanyarok össze tudnak folyni. Megszokott, hogy egyfajta csőlátásod lesz itt. Csak arra a pontra koncentrálsz, ami előtted van, az út két oldalán lévő korlátok pedig extra fókuszt adnak.”

Kezelni a hőt: „A hosszú szakaszok, mint amilyen a szombati ötven kilométeres is, kemények a gumik és a fékek számára. Most már a fékbetétek anyaga és a hűtőrendszer is olyan jól dolgozik, hogy nem kell ezekkel foglalkoznunk, de néhány szakasz vége felé a pedál így is egy kicsit puhává válhat. A beíró zóna egy másik történet, ott nincs légáramlás, nagyon gyorsan felmelegszik minden. Ez az, amikor elvesztheted a dolgokat. A gumikopás nem lehet probléma, a Michelin azonban új gumit mutatott be Franciaországban, ami egy kicsit ismeretlen még. Nem volt problémánk a tesztünkön, de az biztos, hogy minél többet megyünk, annál több hőt viszünk bele és annál jobban fognak mozogni, kevésbé precízzé válva. Ez csak egy tulajdonsága a guminak, ezzel kell dolgoznunk. A hőmérséklet magasabb lesz itt, mint Franciaországban volt. Több a kanyar, a gumik folyamatosan dolgoznak. Nincs számukra szünet.”

Rátérve a csapatok felkészülésére, az M-Sport Spanyolországban bonyolította le átfogó aszfaltos tesztjeit, melyet Elfyn Evans pozitívan értékelt. A wales-i az egész évben, Mikko Hirvonen pedig a Finn Rally óta használt Ford Fiesta RS WRC-vel rajtolhat el a katalán viadalon.

A Volkswagen is Katalóniában készült a versenyre. A csapatnál továbbra sincs utasítás, a pilóták szabadon küzdhetnek. Sebastien Ogier-nek világbajnoki címe megvédéséhez egy ponttal kell többet szerezni Jari-Matti Latvalához képest. Amennyiben ez nem jön össze a franciának, a brit versenyre marad a döntés a 2014-es korona sorsát illetően. A győzelem kérdésébe azonban a harmadik volkswagenes, az évad folyamán három második helyet is szerző Andreas Mikkelsen is bele akar szólni. A norvég a legutóbbi futam után megemlékezett arról, hogy a szezon során mellé visszatérő navigátora, Ola Floene nagyszerű munkája is kellett eredményeinek folyamatos javulásához. A Volkswagen Motorsport Ogier és Mikkelsen számára az idén murván, legutóbb Ausztráliában látott Polo R WRC-ket biztosítja, míg Latvala a német futamon vadonatújként használt kocsi volánja mögé ülhet.

A Hyundai Motorsport támadásra készül Spanyolországban. „Mivel ez a szezon utolsó aszfaltos versenye, azt fogjuk kérni versenyzőinktől, hogy jobban nyomják, hogy lássuk, milyen szintet értünk el a Francia Rallye és a felkészülési tesztek óta” – nyilatkozta Michel Nandan csapatvezető. Thierry Neuville és Dani Sordo azokkal az i20 WRC-kkel vágnak neki a futamnak, amik a Deutschland Rallye-n mutatkoztak be, Hayden Paddon pedig a Hyundai Motorsport N színeiben régebb óta futó kocsival indul harcba.

A Citroen már részben a 2015-ös esztendőre készül a fejlesztésekkel, így a Brit Rally-ra tervezett tesztjüket le is fújták. A csapat Spanyolországba az Ausztrál Rally-n is látott DS3-asokat vitte.

A viadal csütörtök este Barcelonában egy rövid szuperspeciállal veszi kezdetét. Pénteken egy murvás nap vár a mezőnyre, melyen a rajtsorrend döntő fontosságúnak ígérkezik. Este a csapatok a hetvenöt perces szervizidő alatt átépítik a versenyautókat aszfaltos specifikációra, mivel szombaton és vasárnap ezen a talajtípuson folytatódik a versengés. A tizenhét gyorsasági szakaszok összesen 373 kilométert tesz ki, ennyivel kell megbirkóznia mindenkinek, aki eredményesen akarja teljesíteni a hétvégét.

A Michelin gumijan futó WRC-s párosok a tizenkét kemény és nyolc lágy abroncsból álló murvás allokációból nyolcat, illetve a shakedown-on használt négy darabot fogyaszthatják el. Az aszfaltos szett tizennyolc kemény és tizennégy puha gumiból áll, ebből tizennyolccal gazdálkodhatnak.

 

Andrew

 

2014. október 23.


A Katalán Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság spanyol állomásának pénteki napján hat murvás szakasz várt a mezőnyre, egy rövidebb és két hosszabb gyorsaságit kellett végigautózni a párosoknak két körben.

Ezt azonban még csütörtök este megelőzte egy barcelonai rövid szuperspeciál, ahol Andreas Mikkelsen nyomatékosította szándékát, miszerint a 2014-es szezon utolsó két viadala közül az egyiket meg akarja nyerni. A norvég a szuperspeciálra érkezve bekoptatta a Volkswagenjén lévő négy murvás gumit, melyek így jobb tapadást biztosítva szakaszgyőzelemhez segítették Mikkelsent. A pilóta beismerte, kockázatos ez a taktika, hiszen limitált darabszámú abroncsot használhatnak csak a verseny során.

Az élcsapatok versenyzői már csütörtökön kérték, hogy a száraz időjárás és a várható poros körülmények miatt négyperces időközökkel vághassanak neki a pénteki murvás szakaszoknak. Ezt a versenyigazgatóság nem hagyta jóvá, hárompercenként rajtoltatták az autókat, ami, mint kiderült, hibás döntésnek bizonyult.

Mivel a régióban egész héten tapasztalt szél péntek reggelre elállt, a délelőtti körben minden versenyző idegesen panaszkodott a korlátozott látási viszonyokra, veszélyesnek ítélve a versenyzést. Egyedül Sebastien Ogier-nek nem volt ezzel gondja, őt viszont elsőként rajtolva a takarítói szerep hátráltatta. A világbajnokság éllovasa egy nyolcadik szakaszidővel nyitott a mindössze hét kilométeres első gyorsaságin, majd egy másodikkal folytatta, végül a hosszú, harmincöt kilométeres gyorsaságin alaposan leosztott mindenkit, amivel az élre is került. Thierry Neuville mindhárom szakaszt az első háromban zárta, így a délutáni kört Ogier mögött várhatta nyolc másodperces hátrányban. Remek tempót diktált Mads Ostberg, de a norvégnak Kris Meeke és a por okozott bosszúságot, miután csapattársa egy defekt miatt csak poroszkált előtte. A norvég ettől függetlenül harmadikként zárta a kört, lemaradása ekkor csaknem húsz szekundum volt. Hozzá képest azonban öt másodpercen belül következett Mikko Hirvonen, a reggeli szervizbe a Polót a kevés üzemanyag miatt betolni kényszerülő Mikkelsen, az ígéretesen kezdő Robert Kubica és az autója beállításaival nem túl elégedett Jari-Matti Latvala is.

Kris Meeke, nyerte a napi első különpróbát annak ellenére, hogy egy helikopter előtte verte fel a port. Az ír a következő szakasz rajtjából egy percet késett, feltehetően azért, hogy kedvezőbb feltételek között rajtolhasson, de ezzel nem ment semmire, mivel defektet kapott, ráadásul nem is egyet. A jobb hátsó kereket a szakaszon kicserélték, de a jobb elsővel kénytelenek voltak kimenni a célig. Ott, mivel nem volt náluk még egy pótkerék, feladták a viadalt.

Délután már sokkal inkább a gumikról szólt a verseny, mint az útsöprésről és a porról. Ogier két szakaszt is nyert, és fél perc fölé tornázta előnyét. Bár továbbra sem találta a sebességet, az év végi koronáért harcban lévő Latvala felkapaszkodott a második helyre a másik Volkswagennel. Ostberg autózott két harmadik időt, majd az utolsó szakaszon ugyanaz megismétlődött vele, mint délelőtt, csak ezúttal Neuville porában kellett autóznia.

A negyedik helyen Mikkelsen, az ötödiken a problémamentes napot maga mögött tudó Hirvonen várhatja a folytatást, de a második és az ötödik helyezett között mindössze öt másodperc van csak. Robert Kubica némi motor- és váltógond ellenére a hatodik helyen zárt, akit Dani Sordo követ. A spanyol nem tudott élni a hazai pálya előnyével, délelőtt küzdött az autóval, amin délutánra a beállítások módosításával javítottak, ekkor viszont a navigátora hibázott az egyik gyorsasági rajtjánál. Marc Marti rosszul számolta ki a rajtidőt, így a Hyundai fél percet várakozott feleslegesen a rajtvonalon.

A nyolcadik pozícióban Martin Prokop zárt, míg Neuville a kilencedikre csúszott vissza. A Hyundai reménysége az utolsó előtti szakaszon nagyon kemény tempót diktált, megnyerte azt, 4,6 másodpercre zárkózott fel Ogier-re, de a befejező gyorsaságin megzavarta az i20 WRC belsejében keringő por, lecsúszott az útról, aminek defekt és egy elhajlott futómű lett a vége.

Délelőtt élete első szakaszgyőzelmét aratta a koreaiak harmadik versenyzője, Hayden Paddon, aztán rosszra fordultak az új-zélandi dolgai, rögtön a következő szakaszon hibázott egyet, aminek két lyukas gumi lett a következménye. A zárószakaszon ráadásul meg is pördült Paddon, így csak a tizennegyedik helyen érkezett a szervizbe. Elfyn Evans-nak még rémesebben alakult a napja, háromszor csúszott le az útról, az utolsó eset után nem is tudta folytatni, mivel kilyukadt a Ford hűtője.

A WRC 2-ben a mellesleg az abszolút tízedik helyet elfoglaló Nasser Al-Attiyah két perccel vezet Ford Fiesta RRC-jével Julien Maurin, valamint Robert Barrable R5-ös Fiestája előtt. A sokáig második helyen álló Sebastien Chardonnet és Stephane Lefebvre is kiesett, Karl Kruuda pedig egy baleset miatt került jókora hátrányba.

A Katalán Rally szombaton már aszfaltos szakaszokkal folytatódik, melyekre a csapatok este, egy hetvenöt perces szerviz során építik át az autókat.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 29m 4s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +36.6s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +37.2s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +37.3s
5. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +41.4s
6. Robert Kubica RK M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57s
7. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 24.9s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 28.2s
9. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 29.5s
10. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +4m 50.4s

 

Andrew

 

2014. október 24.


A Katalán Rally 2. napja

 

A rali világbajnokság spanyol futama a murváról aszfaltra váltott a második napon. A mezőnyre egy négy kilométeres bemelegítő után egy rendkívül hosszú szakasz várt. A jubileumi, 50. Katalán Rally tiszteletére kilométerben mérve egy pontosan ugyanilyen hosszú gyorsaságit iktattak programba a szervezők, ami a híres El Priorat nevű szakaszra épült, benne a szurkolók körében igencsak népszerű El Molar hajtűkanyarral. Ha a párosok túlélték ezt a megpróbáltatást, még egy huszonhat kilométeres erőpróbát kellett teljesíteniük, mielőtt visszatérhettek a szervizbe. Délután a két hosszú gyorsasági volt a feladat ismét, majd egy saloui közönségcsalogatóval zárult a program. Az autóknak 159 versenykilométert kellett összesen megtenniük.

Harminchat másodperces hátránya ellenére a világbajnoki cím életben tartásáért küzdő Jari-Matti Latvala nem adta fel a Sebastien Ogier elleni csatát, és megnyerte az összes délelőtti szakaszt, nyolc szekundumot faragva lemaradásából. A finn, aki az előző napi murvás küszködés után jól érezte magát Volkswagenjében, megjegyezte, próbál nyomást gyakorolni csapattársára, de a nála oly’ fontos mentális felkészülés is előjött. „Az a problémám, hogy amikor túlságosan elkezdek egy dologra koncentrálni, megfeledkezem a többiről. Ide érkezve csak az aszfaltra gondoltam, a murvára nem” – magyarázta a finn.

„Miért kéne válaszolnom?” – utalt ugyanakkor a versenyt vezető Ogier arra, hogy megnyugtató előnye birtokában nem fogja feleslegesen nyomni. A két Volkswagen mögé a nagy kedvvel autózó Mikko Hirvonen jött fel a harmadik helyre. „Elvégeztünk néhány kisebb módosítást az autón a francia futam óta, és minden jól működik. Emellett a régi gumikkal sosem voltam elég elégedett aszfalton, kicsit túl precízek voltak számomra, nehéz volt megbecsülni velük, hol van a tapadás, mennyire lehet nyomni velük. Ezek sokkal jobban dolgoznak nálam” – nyilatkozta az M-Sport pilótája a Michelin Franciaországban bevetett új abroncsairól.

Az autója beállításaival elégedetlen Andrea Mikkelsen egy megforgás ellenére is megtartotta a negyedik pozíciót, míg Mads Ostberg visszacsúszott kettejük mögé a délelőtt folyamán.

Délután előbb Ogier aratott szakaszgyőzelmet, majd a fékekkel elégedetlen Latvala, utóbbi így mindössze egy további másodpercet tudott hozni a második világbajnoki címéhez egyre közelebb kerülő francián. Annak ellenére azonban, hogy megnyerte, Ogier számára nem volt izgalommentes a hosszú szakasz, hiszen vibráló első kerékkel, sérült abronccsal teljesített húsz kilométert.

Hirvonen tovább folytatta remeklését, a nap végére fél perccel húzott el a negyedik helyre felkapaszkodó, de a hosszú kanyarokra írt itinerinformációkkal elégedetlen Ostbergtől. Dani Sordo érkezett az esti szervizbe ötödikként. A spanyol reggel fellélegzett a talajváltásnak köszönhetően, de autója a szívbajt hozta rá, amikor elkezdett folyni a motorból az olaj. Végül probléma nélkül jutott el a Hyundai a szervizparkig.

A márkatárs Thierry Neuville is azok közé tartozott, akik nem voltak elégedettek autójuk beállításaival. A belga a nap során három helyet lépett előre. Andreas Mikkelsen viszont visszaesett, miután délután kénytelen volt a hosszú gyorsaságin kicserélni egy defektessé vált kerekét. Az esettel két és fél percet vesztett a norvég, a remélt győzelmi esélyei tehát végleg elszálltak. Csupán szépségtapasz, hogy a Salouban kialakított gyorsaságit meg tudta nyerni Mikkelsen. Az utolsó napnak Martin Prokop, Hayden Paddon és Yuriy Protasov vághatnak neki még a pontszerző pozíciókból.

A szombatot a hatodik helyről kezdő Robert Kubicának már az első szakasz előtt gondjai adódtak, amikor gumimelegítés közben eltörött Ford Fiesta WRC-jének egyik hátsó féltengelye. A lengyel csak azért folytatta, hogy a javítás után, az újabb körben tanulni tudjon. Erre azonban nem sok lehetőséget adott magának, a délutáni első szakaszon öt kilométerre a cél előtt kiütötte a Fiesta egyik kerekét.

A WRC 2-ben a nap folyamán nem változott a dobogósok sorrendje. Nasser Al-Attiyah továbbra is vezet, előnye azonban a felére, alig egy percre csökkent az aszfalton nagyszerű tempót diktáló Julien Maurin előtt. Harmadikként Robert Barrable zárta a napot.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 4m 14.5s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +27.3s
3. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 18.6s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 48.3s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 10.4s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +3m 36.1s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +3m 48.2s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +7m 31.0s
9. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +8m 28.5s
10. Yuriy Protasov M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +9m 50.6s

 

Andrew

 

2014. október 25.


A Katalán Rally 3. napja

 

A Katalán Rally befejező napján két különböző szakasz várt a mezőnyre, melyeket kétszer-kétszer kellett teljesíteni. Ez összesen hetvenkét versenykilométert tett ki.

A futamot megnyugtató, huszonhét másodperces előnnyel vezető Sebastien Ogier a biztonságot szem előtt tartva autózott már, csupán arra törekedett, hogy világbajnoki riválisát, Jari-Matti Latvalát maga mögött tartsa. Ez sikerült, így a Volkswagen pilótája és navigátora, Julien Ingrassia nyert, egyúttal megvédte a tavaly megszerzett világbajnoki címét.

Latvala az előző naphoz hasonlóan továbbra is próbálta nyomás alatt tartani csapattársát, bár a la mussarai szakasz körforgalmában, ahol egy teljes kört is meg kell tenniük az autóknak, hibázott egyet. A finn négy szakaszgyőzelmével folyamatosan dolgozta le a murván összeszedett hátrányát, azonban megelőzni nem tudta Ogier-t. A befutóra mindössze tizenegy másodperc maradt a két volkswagenes között. Latvala ezzel az ezüsttel másodikként zárja a 2014-es rali világbajnokságot a záró futam eredményétől függetlenül.

Az M-Sport pilótája, a tőle szokatlan remek aszfaltos teljesítményt nyújtó Mikko Hirvonen állhatott fel a céldobogóra harmadikként. Mögötte nagy harc ment a negyedik helyért, melyet végül Mads Ostbergnek sikerült megőriznie Dani Sordo előtt.

A hatodik pozícióért szintén nagy meccs alakult ki Thierry Neuville és Andreas Mikkelsen között. A norvég az utolsó előtti szakaszon megelőzte riválisát, de a befejező gyorsaságiról késtek egy percet, a tíz másodperces büntetést pedig már nem tudták ledolgozni.

Mikkelsen mindazonáltal ezzel az eredménnyel bebiztosította világbajnoki dobogóját, ugyanakkor lesz még miért küzdenie a Brit Rally-n, hiszen az év közben mellé visszaülő Ola Floenét a navigátorok pontversenyében visszaelőzte Hirvonen társa, Jarmo Lehtinen.

A spanyol futamot Martin Prokop fejezte be nyolcadikként, a többi hyundai-oshoz hasonlóan az utolsó napon jelentős alulkormányozottsággal küszködő, Hayden Paddon pedig kilencedikként. A tízedik Nasser Al-Attiyah lett, aki Ken Block helyét vette át a befejező gyorsaságin, miután az amerikai összeszedett egy defektet.

A Power Stage pontjain Latvala mellett Kris Meeke és Mikkelsen osztozhattak.

A WRC 2-ben Julien Maurin tovább folytatta Nasser Al-Attiyah üldözését, befogni nem tudta azonban a Ford Fiesta RRC-s pilótát. Al-Attiyah idei negyedik győzelmével átvette a vezető helyet a ranglistán, és jó esélyei vannak a WRC 2-es bajnoki cím megszerzésére. A Ford Fiesta R5-össel autózó Maurin mögött egy ugyanilyen autóval Robert Barrable zárt a kategória harmadik helyén Spanyolországban.

A WRC 3-ban mindössze egy induló volt, Mohamed Al-Mutawaa befejezte a viadalt, bezsebelve a maximális pontszámot.

A Drive DMACK Fiesta Trophy értékelésében Tom Cave-nek némi reménysugara volt csupán a futamot megelőzően, hogy be tudja fogni a pontversenyben toronymagasan vezető Sander Parnt. A brit ennek megfelelően őrült tempót mutatott végig a verseny során, sokáig úgy nézett ki, hogy megcsinálja a lehetetlent, de vasárnap reggel az első szakaszon hibázott, csaknem négy percet vesztett, így elszálltak az esélyei. Ötödik helyével a bajnoki címet Parn kaparintotta meg, így 2015-ben az észt indulhat a WRC 2-ben egy Ford Fiesta R5-össel.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 46m 44.6s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +11.3s
3. Mikko Hirvonen M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 42.2s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 13.3s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 22.2s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 1s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +4m 2.9s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +8m 6.8s
9. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +9m 12.4s
10. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +12m 39.8s

 

Andrew

 

2014. október 26.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:42)