Jannerrallye 2015

A Jannerrallye összefoglalója

 

A Jannerrallye 1. napja

 

A ralisport legidősebb sorozatának, a rali Európa-bajnokságnak immár ötvenharmadik szezonja kezdődött meg a hagyományos osztrák idénynyitóval, a Jannerrallye-val.

A sorozatot felügyelő Eurosport Events a 2015-ös évre is több újdonsággal szolgált. A futamok száma tízre csökkent, a résztvevőknek előre kell regisztrálni ahhoz, hogy az év végi összesítésben értékelésre kerüljenek. Ez a versenyeredményekből történő pontkalkulációknál okozhat majd fejtörést az illetékeseknek, versenyzőknek és rajongóknak egyaránt…

Megváltoztak a kategóriák elnevezései, a csúcskategória, az ERC mellett ERC 2 néven fut tovább a szériaautók küzdelme – immár csak az R4-es kit nélküli kocsik állhatnak rajthoz ebben –, a kétkerékhajtásos járművek pedig az ERC 3-as értékelésben vesznek részt. A futamok pénzdíjasok, a legjobb hét részesülhet ebben, feltéve ha nem gyári támogatású párosról van szó, illetve nem RRC autóval futnak. A drága üzemeltetésű Regional Rally Car-okat egyébként a szezon végeztével száműzik is a sorozatból.

Megmarad a junior bajnokság, ahol R2-es autókkal lehet rajthoz állni, és folyamatos a törekvés a költéscsökkentésre is. Ennek keretében tovább csökkentették a felhasználható gumiabroncsok mennyiségét, a négykerékhajtásos autók maximum 18, a kétkerékhajtásúak 14 gumit használhatnak versenyenként.

A Jannerrallye az osztrák nemzeti ünnep miatt rendhagyó módon vasárnaptól keddig kerül megrendezésre Felső-Ausztriában. A csaknem kétszázötven versenykilométer tizennyolc gyorsasági szakaszra oszlik el. Ebből az első versenynapon 138 kilométert kellett teljesíteni, a tíz szakasz között három szervizlehetőség volt.

A verseny hóesésben, trükkös körülmények között kezdődött meg a pierbachi szakasszal, ahol tulajdonképpen mindenkinek volt valami kalandja. A gyorsasági legnagyobb vesztese Craig Breen volt, aki a Peugeot Racing Academy 208 T16-osával egy lefelé vezető jeges részen lecsúszott az útról, és nem is tudott visszatérni a pályára. A PSA másik pártfogoltja, Stephane Lefebvre – érdekes módon a cégcsoport az R5-ös autói bevezetésekor azt mondta, hogy hivatalos támogatással nem léphetnek ugyanabban a sorozatban a pályára a Peugeot-k és a Citroenek, most mégis ez történt, ráadásul a WRC 2-ben egész évben meg fognak küzdeni ők ketten – meg kellett, hogy álljon, hogy a DS3 R5 hűtőjéből kipucolja a havat. Jonathan Hirschi háromszor pördült meg, Hideg Krisztián pedig akkor hibázott, amikor a tükörben a mögé megérkező Robert Consanit figyelte.

Kajetan Kajetanowicz-ot viszont nem zavarta semmi, megnyerte a gyorsaságit, Consanin kívül több mint másfél percet adott mindenkinek. A lengyel fordos a változatos útfelületek ellenére ezután sem teketóriázott, a nap összes szakaszán a legjobb időt autózta. A tempót vele tulajdonképpen csak a Peugeot 207 S2000-est vezető Consani és Alexey Lukyanuk tudta tartani. Consani, aki a nap végén összeszedett egy defektet, és megsérült a lökhárítója valamint a lámpasora is, már így is csaknem négyperces hátrányba került. A fehérorosz vetélytárs nyolc második szakaszideje ellenére is a negyedik csupán, hiszen az első szakaszon túlmelegedett a Ford Fiesta R5-ös motorja, ami miatt öt és fél percet máris elvesztett Lukyanuk. A harmadik helyről ezzel Jaromir Tarabus várhatja a folytatást.

Az ötödik pozícióban a mitsubishis Martin Fischerlehner található, őt követi a Stephane Prevot navigálásával versenyző Lefebvre, aki a nap folyamán elkövetett egy újabb hibát, aminek következtében lecsúszott az útról.

Az ERC 2-ben három gyorsaságit követően Hideg Krisztián vezetett, a következő szakaszon azonban összetörte Evo IX-es Mitsubishijének bal hátulját és kiállni kényszerült. A kategóriában két értékelhető versenyző van még versenyben, Vojtech Stajf vezet Botka Dávid előtt két perccel.

Az ERC 3-ban több volt a nevező, itt R2-es autójával Slawomir Ogryzek megelőzi az R3-as masinákat, Simone Tempestinit, valamint Klausz Kristófot. Várkonyi Szabolcs a negyedik helyről várhatja a verseny zárónapját.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 1ó 42p 13,6mp

2. Robert Consani Peugeot 207 S2000 +3p 52,5mp

3. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +6p 29,4mp

4. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +7p 35,5mp

5. Martin Fischerlehner Mitsubishi Lancer Evo IX +13p 42,5mp

6. Stephane Lefebvre Citroen DS3 R5 +14p 2,4mp

7. Jean-Michel Raoux Ford Fiesta R5 +16p 10,9mp

8. Vojtech Stajf Subaru Impreza STI +17p 20,8mp

9. Jonathan Hirschi Peugeot 208 T16 +18p 5,4mp

10. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +19p 17mp

 

Andrew

 

2015. január 5.


A Jannerrallye 2. napja

 

A rali Európa-bajnokság 2015-ös szezonjának nyitányán, a Jannerrallye-n Kajetan Kajetanowicz ott folytatta a második napon, ahol az elsőn abbahagyta, és magabiztosan szerezte meg a győzelmet.

Az osztrák viadal befejező napján nyolc szakasz, összesen kilencvenkilenc versenykilométer várt a mezőnyre, akiknek továbbra is főként havon, ugyanakkor változatos tapadási viszonyok között kellett autózniuk.

A Ford Fiesta R5-öst hajtó Kajetanowicz, aki hétfőn begyűjtötte az összes szakaszgyőzelmet, ezúttal az utolsó kivételével bizonyult a leggyorsabbnak minden gyorsaságin, így megérdemelt sikert könyvelhetett el. A futamgyőzelemért járó pontok mellett a maximálisan megszerezhető napi egységeket is begyűjtötte a lengyel, ráadásul a Liepaja Rally-val záródó Ice Master sorozatban is csaknem hibátlan teljesítménnyel rendelkezik.

Az ezüstös pozícióban a tavalyi évben meglehetősen balszerencsés Robert Consani ért célba Peugeot 207 S2000-esével. A francia, akinek az időin ugyan nem látszott, de ezen a napon már csupán a biztonságra törekedett, mindössze nyolc darab gumival csinálta végig a versenyt. A bronzéremért komoly csata dúlt, a döntés az utolsó szakaszra maradt. Alexey Lukyanuk nyolc másodperces hátrányból tudott fordítani Jaromir Tarabussal szemben a gyorsasági megnyerésével, és állhatott fel a verseny végi dobogóra. A fehérorosz volt a verseny hőse, a második leggyorsabbnak bizonyult a két nap során, az első szakaszon jelentkező motormelegedés azonban megpecsételte a sorsát, a huszonharmadik helyről kapaszkodott fel a dobogóra.

Tarabus mögött az ötödik helyen végzett Martin Fischerlehner. A Citroen Racing pártfogoltja, Stephane Lefebvre az utolsó szakasz előtt volt kénytelen kiállni a hatodik helyről, műszaki hiba miatt ugyanis túllépte a megengedett maximális késést. Előző napi kiesése után viszont teljesítette ezt a napot a peugeot-s Craig Breen, de technikai problémák, a nem megfelelő beállítások és a csúszós út is hátráltatta, így csak az ötödik leggyorsabb tudott lenni.

Az ERC 2-ben nem változott az előző napi sorrend, a subarus Stajf Vojtech nyert a Mitsubishit vezető Botka Dávid előtt. Az összetett értékelésben több értékelhető versenyző nem volt. Hideg Krisztián az előző napi balesete után visszaállt, és bár Mitsubishije nem volt százszázalékos állapotban, a napot az ERC 2 leggyorsabbjaként teljesítette, így némi vigaszt jelenthet számára a néhány bajnoki pont.

Az ERC 3 dobogóján sem történt változás, Slawomir Ogryzek győzött Peugeot 208 R2-esével, Simone Tempestinit Citroen DS3 R3T-je és Klausz Kristóf Renault Clio R3-asa előtt. Várkonyi Szabolcs egy helyet visszacsúszott, a Honda Civic Type R3 pilótája kategóriája ötödikjeként fejezte be a Jannerrallye-t.

 

A verseny végeredménye:

1. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 2ó 50p 52.6mp

2. Robert Consani Peugeot 207 S2000 +7p 7,4mp

3. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +8p 28,1mp

4. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +8p 48,8mp

5. Martin Fischerlehner Mitsubishi Lancer Evo IX +13p 42.5mp

6. Jonathan Hirschi Peugeot 208 T16 +22p 38,6mp

7. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +27p 29,7mp

8. Vojtech Stajf Subaru Impreza STI +28p 18,6mp

9. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +30p 38,5mp

10. Jean-Michel Raoux Ford Fiesta R5 +35p 0,5mp

 

Andrew

 

2015. január 6.

Módosítás: (2015. február 27. péntek, 04:49)