Liepaja Rally 2015

A Liepaja Rally összefoglalója

 

A Liepaja Rally 1. napja

 

A rali Európa-bajnokság 2015-ös szezonjának második fordulója Lettországban kerül megrendezésre. A rajthoz álló párosokra a futam során a versenykiírás szerint tizenkét gyorsasági várt volna összesen 207 versenykilométerrel.

A Liepaja Rally a kontinenssorozat egyetlen olyan futama, ahol a mezőny téli körülmények között autózhat murvás alapú szakaszokon, tehát ez az egyetlen olyan esemény, ahol az Európa-bajnokság résztvevői hosszú szöges gumiabroncsokat használhatnak. Az elmúlt évek megmutatták, az időjárás szeszélyességének és a földrajzi adottságoknak köszönhetően ritka az, hogy a futam valódi havas-jeges körülmények között zajlik. Idén remek körülmények várták a párosokat a pályabejáráson, az időjárás azonban enyhébbé vált a futam rajtjának közeledtével, így a szervezők már a rajt előtt bejelentették, hogy törölni kénytelenek a viadal utolsó szakaszát, ami egy 1,4 kilométeres városi közönségcsalogató lett volna.

A szombati napon aztán már a hagyományos szakaszokon is nyomott hagyott a 0 fok feletti hőmérséklet. „A pályabejárással összehasonlítva olyan, mintha másik bolygón lenne az ember” – mondta el Craig Breen a nap felénél. „Tökéletes téli feltételek voltak, vastag jég, hófalak és minden, a hőmérséklet azonban két, három vagy négy fok is van, olvad minden. A talaj tetején latyakká változott minden, úgyhogy egyfajta vízenfutás van, miközben teljesítjük a szakaszokat.” Délután ráadásul elkezdett esni, illetve havazni, de a sötétedés is megkeserítette a mezőny életét, úgyhogy nagykérdés volt, hogy a szűkebb vagy szélesebb abroncsokat használják a versenyzők.

A viadal első napjának öt szakaszából Alexey Lukyanuk kezdte a legjobban az elsőt, de vezetése nem tartott sokáig, a második gyorsaságin ugyanis hibázott, Ford Fiesta R5-öse két bukfenc után az árokban landolt, ahonnan nem tudott önerőből kijönni. Breen került ekkor az élre, és sorra aratta a szakaszgyőzelmeket. A Peugeot 208 T16 pilótája estére csaknem másfél perces előnyt szedett össze.

Az írt Kajetan Kajetanowicz próbálta szorongatni, a lengyel azonban az utolsó szakaszon kiszakította Fordjának egyik kerekét, és kiesett. A Jannerrallye győztese az Ice Master címmel vigasztalódhat, ugyanis senki sem tudja már befogni ebben az értékelésben, amibe az Európa-bajnokság két téli viadalának szakaszeredményei számítanak bele.

Kajetanowicz búcsúját követően Siim Plangi került Mitsubishijével a második, Dominykas Butvilas Subarujával pedig a harmadik pozícióba. A szakaszidők alapján Martins Svilis közöttük foglalna helyet, de az ugyancsak a szériautók között érdekelt pilóta harminc másodperces büntetést kapott a nap folyamán.

A negyedik helytől jönnek az igazi meglepetések, hiszen a következő pozíciókban nem kevés RC2-es és RC3-as masinát megelőzve a junior bajnokság résztvevői indulhatnak neki a befejező napnak R2-es, azaz az RC4-be sorolt jóval gyengébb, kétkerékhajtásos autóikkal versenyezve. Az előkelő pozíciót a rajtsorrendnek is köszönhetik, jóval hátrébb rajtolva, kedvezőbb feltételek várták ugyanis őket. A rajtsorrend kialakítása egyébként érhetetlen volt a szervezők részéről, a kvalifikáción legjobb junior negyedikként kellett, hogy útra keljen, míg vetélytársai a huszonnegyedik helytől következtek.

 Negyedikként tehát Emil Berkvist zárta a napot Opel Adam R2-esével, mögötte a Mattias Adielsson, két pozícióval hátrébb pedig a Steve Rokland vezette Peugeot 208 R2-esek várhatják a folytatást. A junior bajnoki értékelésben és az ERC 3-ban is ez a három versenyző foglalja el az első három pozíciót. Utóbbi kategóriában Klausz Kristóf a tizenegyedik helyen áll.

Az ERC 2-t Plangi vezeti Butvilas és Svilis előtt. Botka Dávid ötödik az értékelésben, a rajtpozíció választásról elkéső, emiatt a kedvezőtlen első pozícióból rajtoló, ráadásul turbógondokkal küzdő Hideg Krisztián a hetedik.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 1ó 4p 22,8mp

2. Siim Plangi Mitsubishi Lancer Evo X +1p 23mp

3. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +4p 4,1mp

4. Emil Bergkvist Opel Adam R2 +4p 14mp

5. Mattias Adielsson Peugeot 208 R2 +4p 29,7mp

6. Martins Svilis Mitsubishi Lancer Evo X +4p 30,7mp

7. Steve Rokland Peugeot 208 R2 +4p 33,4mp

8. Janis Vorobjovs Mitsubishi Lancer Evo X +4p 33,5mp

9. Ralfs Sirmacis Peugeot 208 R2 +4p 39,8mp

10. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +4p 47,1mp

 

Andrew

 

2015. február 7.


A Liepaja Rally 2. napja

 

A rali Európa-bajnokság második fordulójának második, egyben befejező napján kedvezőbb körülmények várták a mezőnyt, mint amilyenekkel szombaton találkoztak. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a párosoknak sokkal könnyebb dolguk lett volna, hiszen az éjszaka jelentős mennyiségű hó esett, így a latyak helyett végre igazi téli feltételek között autózhattak a versenyzők a háromfajta gyorsaságin, melyek mindegyikét kétszer kellett teljesíteniük. A gyorsaságik 92 kilométernyi távot tettek ki.

A nap során Alexey Lukyanuk és Kajetan Kajetanowicz vívott egymással nagy csatát, előbbi öt, utóbbi egy szakaszt nyert. Végül Lukyanuk bizonyult a gyorsabbnak és kaparintotta meg a maximális napi bónuszpontokat. Az abszolút értékelésben ugyanakkor egyik versenyző neve sem látható, hiszen az előző napot vezetői hibájuknak köszönhetően nem tudták befejezni.

Craig Breennek nem volt szüksége arra, hogy a két fordossal felvegye a kesztyűt. Az ír beosztotta, sőt, némileg növelte is előnyét, és megnyerte a futamot. A Peugeot 208 T16 egy műszaki gondokkal teli sorozat után tehát megszerezte második Európa-bajnoki futamgyőzelmét. A dobogó másik két fokán sem történt változás, két N csoportos autó végzett az R5-ös Peugeot mögött. Siim Plangi lett a második egy Mitsubishivel, míg Dominykas Butvilas egy Subaruval a harmadik.

Martins Svilis előző napi félperces büntetése után a hatodik helyről kapaszkodott vissza és gurulhatott fel negyedikként a céldobogóra, Robert Consani pedig a tizenegyedik pozícióból jött fel a Peugeot 207 S2000-esével egészen az ötödik helyig.

A juniorok a nap során kevésbé tudták tartani a nagyobb kategóriás autók tempóját, mint szombaton, Emil Bergkvist azonban így is a hatodik helyre hozta be R2-es Opeljét. Janis Vorobjovs egy defekt miatt az utolsó szakaszon vesztett három pozíciót és végzett a hetedik helyen Mitsubishijével. Mögötte két junior versenyző, az egyaránt Peugeot 208 R2-eseket hajtó Steve Rokland és Ralfs Sirmacis ért célba, az első tízet pedig Raul Jeets zárja Ford Fiesta R5-ösével.

Az ERC 2 versengését tehát Plangi nyerte Butvilas és Svilis előtt. Botka Dávid a kategória ötödik helyén végzett, Hideg Krisztián pedig közvetlenül mögötte.

A ifjú titánok között szinte nem volt olyan páros, akinek ne lett volna kisebb-nagyobb kalandja a nap folyamán, ugyanakkor dicséretes, hogy a legjobb három junior páros befért az abszolút értékelés első tíz helyezettje közé. A hétvége maximális pontszámát Bergkvist gyűjtötte be, a második leggyorsabb Rokland, a harmadik pedig Sirmacis volt. A vasárnap reggel még az értékelés második helyéről elrajtoló Mattias Adielsson felborult az egyik szakaszon, a célba így csak negyedikként futott be.

A juniorok által uralt ERC 3-ban Klausz Kristóf egy egyperces büntetésnek köszönhetően a kilencedik pozícióban ért célba a hetedik helyett.

 

A verseny végeredménye:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 1ó 56p 49,1mp

2. Siim Plangi Mitsubishi Lancer Evo X +1p 40,7mp

3. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +5p 48,6mp

4. Martins Svilis Mitsubishi Lancer Evo X +6p 39,2mp

5. Robert Consani Peugeot 207 S2000 +6p 51,5mp

6. Emil Bergkvist Opel Adam R2 +7p 29,9mp

7. Janis Vorobjovs Mitsubishi Lancer Evo X +7p 58mp

8. Steve Rokland Peugeot 208 R2 +8p

9. Ralfs Sirmacis Peugeot 208 R2 +8p 9,1mp

10. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +8p 36mp

 

Andrew

 

2015. február 8.

Módosítás: (2015. április 04. szombat, 18:37)