Mexikó Rally 2015

A Mexikó Rally összefoglalója

 

Hosszú, forró és poros gyorsasági szakaszok – ezt kínálja a Mexikó Rally, mióta része a világbajnoki sorozatnak. A szervezőknek pedig nincs okuk, hogy ezen változtassanak.

A Svéd Rally fogvacogtató hőmérséklete után újabb különleges verseny várja a 2015-ös rali világbajnokság mezőnyét. A mexikói a hat egymást követő laza talajú forduló közül az első, ugyanakkor ez merőben más, mint a tradicionális murvás viadalok.

A levegő hőmérséklete 30 Celsius fok körül tanyázik, az autók fülkéjében azonban 50 fok is lehet. Mind a pilótának, mind a navigátornak kondíciója csúcsán kell lenni, hogy megbirkózzon ezzel és hogy maximális koncentrációval tudja teljesíteni a terjedelmes szakaszokat, melyek közül a leghosszabb 56 kilométer.

A Leontól, a verseny központjától északra és keletre lévő Sierra de Lobos és a Sierra de Guanajuato hegységekben futó gyorsaságikon a rajtpozíció is kulcsfontosságú. Az elsőként rajtolók kénytelenek a pályákon a finom, laza murvát takarítani, a mögöttük jövőket így tisztább utak fogadják, számukra viszont a levegőben szálló por jelenthet problémát.

Természetesen nem csak a rajtsorrend az egyetlen döntő faktor. A szakaszok – amik gyorsak és lendületesek, de megtöri őket néhány kanyargósabb, technikásabb rész is – nagy tengerszint feletti magasságokban kanyarognak, ami egy újabb kihívást jelent embernek, s gépnek egyaránt. A viadal 1800 méteres tengerszint feletti magasság felett zajlik, de felmegy 2700 méter fölé is. Itt már jóval ritkább, oxigénben kevésbé dús a levegő, amitől a motorok 20-30 százaléknyi teljesítményveszteséggel üzemelnek. A csapatok erre szimulációkkal és egyedi motorprogramozással készülnek.

Mások a fékpontok, mint a többi murvás versenyen, és még a legkisebb hibát is nehéz helyrehozni. A precíz vezetési stílus és a tökéletes itiner alapvető fontosságú. „A Mexikó Rally egy egyedi verseny. Sehol máshol nem tapasztalhatod meg a murva, a tengerszint feletti magasság és a nagy hőmérséklet ilyenfajta kombinációját” – mondja Kris Meeke, a Citroen Racing pilótája. „Az autó máshogy reagál az ilyen körülmények között. Agresszívebbnek kell lenned a lassabb részeken, hogy a lehető legnagyobb sebességet vidd át a kanyarokon. El kell azonban kerülnöd, hogy hibázzál, mivel a levegő hiányában kevesebb motorerővel rendelkezel, az autó kevésbé reagál, mint általában.”

„Nehezebb jóvátenni a hibákat” – folytatja az M-Sportos Elfyn Evans. „Ha sebességet vesztesz egy hosszú egyenes előtt vagy a gyors kanyarok egymásutánjában, a motornak nincs ereje ahhoz, hogy átvigyen, sok időt fogsz veszteni. Fontos, hogy tartsd a lendületet és jó legyen a ritmusod; majdhogynem azzal lehetne összehasonlítani, amikor valaki egy Fiesta R2-t vezet.”

„Nagyon egyformának néznek ki, mivel ugyanazon a hegységen futnak, de a felületük sokat változik” – állítja Jati Ketomaa. „Helyenként lágyabb a murva, máshol pedig durvább, de néhány szakaszon nagyon kemény az útfelület. Sok a ritmusváltás, úgyhogy többet nyerhetsz azzal, ha gyorsan mész, mintha a beállításokkal játszanál.”

Fontos a taktika is. „Pontosan kell megválasztanod itt, hogy hol támadj és hol vedd lazábbra. Egy endurance verseny ez inkább. Svédországban a rajttól kezdve 110 százaléknak kell lenni a sebességünknek, Mexikóban azonban a verseny egészét kell nézni” – mondja a Drive DMACK WRC 2-es csapatának versenyzője. „Mexikó a türelemről és a kitartásról szól inkább” – teszi hozzá Ketomaa.

Az elmúlt két év mexikói győztese, a Volkswagen Motorsport ugyanazokat a Polo WRC-ket fogja használni, mint amik a Monte-Carlo Rallye-n futottak, Andreas Mikkelsen tehát az előrejelzéseknek megfelelően még mindig a korábbi specifikációjú kocsival kell, hogy beérje. A csapat Malaga közelében tesztelt a Svéd Rally után, mely futam tanúságaként a csapat szóvívője megjegyezte, hogy „újabb megerősítése volt ez annak, hogy a sikerhez hagyni kell a fiúkat a verseny végéig küzdeni!”

A Hyundai egy évvel ezelőtt Leonban szerezte meg története első rali világbajnoki dobogós helyezését. Az alakulathoz bordatörése után újból csatlakozik Dani Sordo. Ő másfél, Thierry Neuville egy, míg Hayden Paddon két napot tesztelhetett Spanyolországban. A csapat új fejlesztésű motort vet be, a befecskendezőn dolgoztak a mérnökök. A kormányváltót is tesztelték már, de az nincs még készen, úgyhogy csak később, a tervek szerint Argentínában lesz élesben használható. Neuville és Sordo ugyanazokba az i20 WRC-kbe ülhet, amikkel a dél-koreai gárda részt vett az év első két versenyén. Hayden Paddon a Hyundai Motorsport N által használt tavalyi autót kapja. A Hyundai-okon fel fog tűnni Mexikóban a Quaker State logó, miután az amerikai márka a Shell csoport része.

A Mexikó Rally korábbi egyeduralkodója, a Citroen nem készült specifikus teszttel, ugyanakkor nagyobb hűtőt szereltek a DS 3 WRC-kben és természetesen módosították a motorprogramozást is. A csapat a Monte-Carlóban használt autókat küldte Amerikába, Mads Ostbergét azóta átépítették 2015-ös specifikációjúvá.

Az M-Sport nagyobb tesztet végzett a mexikói viszontagságokra készülve, mindkét pilótájuk két napot ülhetett a Fiesta WRC kormánya mögött Észak-Spanyolországban, de Ford laboratóriumában is dolgoztak a várható körülményeket szimulálva. A csapat – mely az eddigi futamokon is futott autóikat szállította a versenyre – a svéd viadal után bevallotta, nem volt véletlen, hogy máshogy szóltak már Fiestáik, mivel módosították a kipufogócsonkot, ami némi teljesítménynövekedést jelentett.

Miután ez az esztendő első laza talajú fordulója, a gumigyártók új abroncsokkal érkeznek a közép-amerikai országba. A WRC-s alakulatok cserelehetőségenként négy új gumit kapnak, plusz négy tartalék áll rendelkezésükre a futam egészét illetően, így összesen 28 gumival gazdálkodhatnak a 24 kemény és 16 lágy abroncsot tartalmazó allokációból.

A viadalon hosszú különpróbák várják a mezőnyt, a 21 gyorsasági szakasz 395 versenykilométert tesz ki. Ez a teljes versenytáv negyven százaléka, így a mexikói a versenynaptár egyik legkompaktabb futama.

 

Andrew

 

2015. március 5.


A Mexikó Rally 1. napja

 

A Mexikó Rally csütörtökön este két közönségcsalogatóval vette kezdetét. Az első a tradicionális guanajuatói utcai szakasz volt, amit a leoni versenypályán kialakított gyorsasági követett. Előbbit Thierry Neuville, utóbbit Sebastien Ogier nyerte, ennek megfelelően a francia vezetésével ők ketten álltak az élre.

Pénteken aztán négy szakasz várta a mezőnyt délelőtt és négy délután is, köztük a 44 kilométeres El Chocolate. Ezek összesen 145 kilométert tettek ki. A nagy kérdés az volt, hogy mekkora szerepet fog játszani a söprögetés. Miután az új szabályok szerint a világbajnoki éllovasnak kell nyitnia az utat két napon keresztül, Sebastien Ogier reálisan nézve a dobogót tűzte ki maga elé célul a hétvégére. A csatába azonban nem feltartott kézzel indult, ezt jelezte, hogy a csütörtöki shakedown-on elég sokat kísérleteztek a beállításokkal és a gumikkal, hogy megtalálják a lehető legnagyobb tapadást.

A világbajnok aztán be is tartotta ígéretét, miszerint minden tőle telhetőt megtesz, és ki sem adta a kezéből az előző este megszerzett vezetést, két szakaszgyőzelmet is aratva az élen zárta a délelőttöt. Ehhez kellett a szokatlanul hűvös idő és az, hogy a hosszú szakaszok ellenére fel mert rakni két puha abroncsot a két kemény mellé.

Hasonló gumitaktikát választott a közvetlenül az Ogier mögötte rajtoló Neuville. A Hyundai pilótájának volt egy árokjárása, ettől függetlenül azonban jó tempót autózott, szakaszt is nyert, így a második helyen gurulhatott be a szervizparkba. Jari-Matti Latvala nem találta a ritmust és a magbiztosságot, bevallotta, nem vezet jól, emiatt nem tudta kihasználni kedvezőbb rajtpozícióját, és a harmadik pozícióban várhatta a délutáni folytatást. Mögötte két norvég, Mads Ostberg, valamint Andreas Mikkelsen érkezett. Előbbi DS 3-asában ugyanaz a váltóprobléma jött elő, mint ami Svédországban is hátráltatta, utóbbi pedig óvatosan közlekedett, hiszen egy évvel ezelőtt, amikor először járt itt, két nagy hibát is elkövetett.

Délután ideálisabb körülmények, nagyobb tapadás várta a talpon maradt autókat. Neuville az El Chocolate szakaszon támadást indított Ogier ellen, terve azonban rosszul sült el, defektet kapott, majd ennek következtében felborult i20 WRC-jével. Ogier azonban nem dőlhetett hátra, hiszen csapattársa, Latvala is megkezdte a felzárkózást, amit jól jelzett a finn két részsikere. Miután megnyerte az utolsó szakaszt, Ogier valamivel több, mint tíz másodperc előnnyel várhatja a folytatást.

A délutánt gondok nélkül teljesítő Ostberg is nyert egy szakaszt, és fél perc lemaradással követi Ogier-t, mögötte Mikkelsen következik. Problémamentes napot tudhat maga mögött Elfyn Evans, az M-Sport versenyzője ötödik. A shakedown-on az útról lecsúszó Dani Sordo áll a hatodik pozícióban, a hyundai-osnak a váltó okozott az egyik gyorsasági rajtjánál nehéz másodperceket, majd egy defektet is kénytelen volt elkönyvelni a nap során. A hetedikként a napot befejező Martin Prokopot is problémák hátráltatták. A cseh versenyző állatok miatt volt kényszerült többször is lassítani, de leszakadt a Fiesta alsó védelmének egy darabja is.

Elég brutálisan kezdődött a viadal, a megszokottnál több áldozatot követelt a verseny első igazi napjának reggele. Ott Tanakkal horrorisztikus eset történt rögtön reggel. Az észt, miután megütötte Fordja jobb elejét, lecsúszott az útról, és belesett egy víztározóba. Szerencsére a pilóta és navigátora, Raigo Molder ki tudtak mászni a kocsiból és sikeresen a partra evickéltek, a Fiesta azonban teljesen elsüllyedt.

Az előző nap a Fordjának hátulját odaverő Robert Kubica a második szakaszon hibázott, ami az ő esetében is később bosszulta meg magát, a futóműalkatrész törése következtében felborult a lengyel. Ugyanezen a szakaszon volt kénytelen búcsúzni a reggeli első gyorsaságit megnyerő Kris Meeke és Hayden Paddon is, miután elkövettek egy-egy vezetői hibák. Délután Benito Guerra és az addig meglepően jó tempót diktáló Lorenzo Bertelli jutott a kiesés sorsára.

A balesetek Ogier malmára hajtják a vizet, hiszen a visszaállók a szabályok szerint legelöl rajtolni fognak rajtolni, letisztítva az utat a címvédő előtt. Miután kiemelték Tanak Fordját a tóból, az M-Sport nekiállt, hogy megpróbálja rendbe tenni az autót.

A WRC 2 versenye Tanak balesete miatt igazából két szakasszal később kezdődhetett meg. Az értékelést a WRC-zésből visszatérő Yuriy Protasov vezeti egy másik Ford Fiesta RRC-s, Nasser Al-Attiyah előtt, a képzeletbeli dobogón Nicolas Fuchs áll még R5-ös Fiestájával. Az abszolút értékelés legjobb tízét egyébként ők hárman zárják. Jari Ketomaa-t fékproblémák hátráltatták, a Svéd Rally WRC 2-es győztese így csak negyedik, az értékelést Monte-Carlóban megnyerő Stephane Lefebvre pedig a kilencedik, miután az egyik szakaszon megsérült az egyik kereke.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 45m 3s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +13.5s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +29.5s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +45.2s
5. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 3.9s
6. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 40.6s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 3.5s
8. Yuriy Protasov Ford Fiesta RRC +4m 32.4s
9. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +4m 46.9s
10. Nicolas Fuchs Ford Fiesta R5 +6m 30.8s

 

Andrew

 

2015. március 7.


A Mexikó Rally 2. napja

 

A rali világbajnokság mexikói viadalának szombati napján négyfajta szakaszt iktattak a programba a szervezők. Ezeket kétszer kellett teljesíteni, a párosokra így nem kevesebb, mint 169 versenykilométer várt.

Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala tizenhárom másodperces különbséggel folytatta a győzelemért vívott csatát, amit ezen a napon már nem befolyásoltak annyira a rajtpozíciók, hiszen az előző napi kiesők visszatértek, és ők nyitották az utat. A volkswagenesek közötti párbaj azonban idő előtt véget ért, Latvala ugyanis előbb egy kőre ment rá az első szakaszon, a második gyorsaságin pedig egy jobbos kanyarban nekicsúszott a partoldalnak, amitől megsérült a Polo WRC bal hátsó futóműve. A finn befejezte a szakaszt, de a teljesen kiszakadt felfüggesztés miatt ki kellett állnia.

A nap első két különpróbáját megnyerő Ogier jelentős, több mint egy perces előnye birtokában taktikát váltott, és innentől kezdve a biztonságra figyelt. Közvetlen üldözőjévé Mads Ostberg lépett elő, akinek a jobb első futóműve sérült meg. A Citroen Racing pilótájának azonban szerencséje volt, ha némi időveszteséggel is, de be tudott érni a szervizparkba. A harmadik pozíciót birtokló Andreas Mikkelsen ugyanakkor a csaknem fél perces lemaradását tíz másodpercre tudta lefaragni ennek köszönhetően.

Az, hogy Ogier immár biztonságit autózik, nem látszott a tempóján, két részsikert is elkönyvelhetett és tovább növelte előnyét délután. A csekély mexikói tapasztalatokkal rendelkező Mikkelsen az első kör tapasztalataiból merítve a szakaszok másodszori teljesítése során gyorsulni tudott, gyorsaságit is nyert, és öt másodpercre megközelítette Ostberget, aki szintén futott egy legjobb időt.

A dobogósok mögött Elfyn Evans következik az eredménylistán. Az M-Sport pilótája elismerte nap közben, hogy néhány helyen hezitált, úgy érezte, jobban kell koncentrálnia. Rá a szakaszt is nyerő Dani Sordo jelentett veszélyt délelőtt, akinek a nap közbeni szervizben vissza kellett szerelni az előző napon rakoncátlankodó váltóját, mert az új egység sem működött megfelelően. A spanyol délután rögtön egy defekttel nyitott, ezzel jelentős időt vesztett, bár az összetettbeli pozícióját meg tudta őrizni. Sordót Martin Prokop követi a hatodik helyen.

Az előző napi balesetek miatt többen is a Rally 2 szabály szerint folytatták. Közülük Thierry Neuville áll a legjobban, tizenegyedik. A Hyundai Motorsportnak az ő autójában is váltót kellett cserélnie nap közben, miután a belga úgy megütötte, hogy elrepedt a váltóház. A többiek visszatérő hátrébb várhatja a folytatást. Hayden Paddonnak és Kris Meeke-nek fékproblémái voltak, előbbit ráadásul túlmelegedési gondok is hátráltatták, míg utóbbit egy defekt is lassította. Robert Kubica szintén defektek miatt vesztett időt, a lengyel ugyanakkor szakaszt is tudott nyerni a nap folyamán. Az M-Sport hősies munkával talpra állította Ott Tanak előző nap vízbe esett Fordját, a kocsi azonban az első szakasz felé menet megállt.

A WRC 2-ben egy vezetői hiba miatt megsérült az értékelést vezető Yuriy Protasov autójának hűtője, aki emiatt kiállni kényszerült. A vezetést Nasser Al-Attiyah vette át, aki csaknem nyolc perces előnnyel rendelkezik, és mellesleg az abszolút értékelés hetedik helyét foglalja el. Nicolas Fuchs egy defekt és egy késésért kapott harminc másodperces büntetés ellenére is második. A harmadik helyet birtokló Jari Ketomaa féltengelytörés miatt vesztett időt.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 33m 27.4s
2. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 15.2s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 19.7s
4. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 28.6s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +4m 10.6s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 39.6s
7. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +10m 43.9s
8. Nicolas Fuchs Ford Fiesta R5 +18m 34.5s
9. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +19m 39.5s
10. Abdulaziz Al-Kuwari Ford Fiesta RRC +19m 49.1s

 

Andrew

 

2015. március 8.


A Mexikó Rally 3. napja

 

A Mexikó Rally zárásaként három szakasz várt a mezőnyre vasárnap. A 75 kilométeres versenytáv nem tűnhetett soknak, a párosok azonban rögtön egy 56 kilométeres különpróbával nyitottak. Ezt egy hat, valamint egy tizenhárom kilométeres gyorsasági követte, utóbbi szolgált Power Stage-ként is.

Az élmezőnyben akkora időkülönbségek alakultak ki a verseny folyamán, hogy nem sok kérdés maradt a befejező szakaszokra, egyedül a második helyért folyó csata ígért izgalmakat, valamint a bónuszpontokért zajló Power Stage.

Sebastien Ogier, ahogyan nagy előnye birokéban szokta, spórolósan kezdte a napot, hogy gumijait az utolsó szakaszra tartogassa. Ez ezúttal is bejött a franciának, és nem csak a futamgyőzelmet, de a három pluszpontot is bezsebelhette. Érthetően volt boldog a kétszeres világbajnok. „Úgy gondolom, büszkék lehetünk. A csapat elképesztő munkát végzett ezen a hétvégén. Nem is lehetett volna jobb. Karrierem egyik legjobb győzelme ez” – utalt Ogier a rajtsorrendre vonatkozó új szabályokra, melynek alapján a szakma egyöntetűen erről a versenyről gondolta leginkább, hogy a világbajnoki éllovas hátrányban lesz.

Mads Ostberg és Andreas Mikkelsen 4,5 másodperc különbséggel kezdte a napot. Ostberg megnyerte az első szakaszt, így leheletnyivel növelte előnyét, igaz, ehhez Mikkelsen megforgása is kellett, akinek ráadásul a kijelzője is tönkrement, így nem tudta a norvég, milyen fokozatban van a sebességváltó. A DS 3 WRC pilótája a következő gyorsaságin is jobbnak bizonyult a volkswagenesnél, aki az utolsó szakaszt teljesítette gyorsabban, összességében másodikként, de ezzel sem tudta megfordítani az eredményt. Ogier mellé tehát Ostberg, majd Mikkelsen állhatott fel a dobogóra.

A negyedik helyre az M-Sport pilótája, Elfyn Evans érkezett, akit tehenek lassítottak a nap folyamán. Dani Sordónak a fékkel adódott gondja a hosszú gyorsaságin, ráadásul a vállát is fájlalta, az ötödik pozíciójára azonban nem jelentett veszélyt senki. A hyundai-os mögött ért célba Martin Prokop. A cseh pilóta átélt a nap folyamán egy meleg pillanatot. A hetedik helyre Nasser Al-Attiyah futott be, a katarit Thierry Neuville követte. A Hyundai Motorsport versenyzője padlógázon közlekedett egész nap, hogy felkapaszkodjon a legjobb tíz közé. Ez sikerült, ráadásul a Power Stage-en is szerzett egy pontot.

A verseny során a Rally 2 szabály szerint újrarajtolók közül Jari-Matti Latvala a tizenötödik lett, őt követte Kris Meeke, Hayden Paddon és Robert Kubica. A napot – kormányszervó nélkül – teljesítve célba ért Ott Tanak, aki pénteki balesetét követően szombaton egy szenzor miatt nem tudott egy versenykilométert sem futni.

A WRC 2-ben nem változott az élmezőny sorrendje a nap folyamán. A futamot a kategória tavalyi bajnoka, Al-Attiyah nyerte Ford Fiesta RRC-jével. A dobogóra két R5-ös Fiestát hajtó pilóta, Nicolas Fuchs és Jari Ketomaa állhatott még fel.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 4h 19m 13.4s
2. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 18.8s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 25.1s
4. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 40.2s
5. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +5m 1.8s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 36.1s
7. Nasser Al-Attiyah Ford Fiesta RRC +14m 52.7s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +22m 43.3s
9. Nicolas Fuchs Ford Fiesta R5 +22m 49s
10. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +23m 10.2s

 

Andrew

 

2015. március 8.

Módosítás: (2015. március 14. szombat, 11:24)