Azori-szigeteki Rallye 2015

Az Azori-szigeteki Rallye összefoglalója

 

Az Azori-szigeteki Rallye 1. napja

 

A rali Európa-bajnokság előző fordulója után két hónappal kerül sor a sorozat negyedik versenyére, melyet a portugál fennhatóság alatt álló atlanti-óceáni szigeten tartanak.

Az Azori-szigeteki Rallye-t most rendezik meg ötvenedik alkalommal, a jubileum miatt a rendezők az Európa-bajnoki futamokon szokásos húszezer eurós pénzdíjazást ötvenezer euróra emelték fel. A viszonylag bonyolult logisztika ellenére a versenyzők szívesen utaznak a ponta delgadai központtal rendelkező futamra, hiszen a pályák elképesztően szép környezetben futnak. A Sao Miguel szigeten futó szakaszokhoz hasonlóakat sehol a világon nem lehet találni, a szűk és helyenként igencsak csúszós gyorsaságik teljesítése azonban óriási kihívás főleg akkor, ha az időjárás is közbeszól és eső, valamint köd fogadja a mezőnyt.

A viadal tizenhét szakasza összese 226 versenykilométert tesz ki, és különlegesség, hogy az első három gyorsaságit, 24 mért kilométert már csütörtökön teljesíteni kellett a nevezőknek.

A négy kilométeres szuperspeciálon a vadonatúj Ford Fiesta R5-össel rajhoz álló Kajetan Kajetanowicz győzött, ezt követően viszont a pontverseny éllovasának, Craig Brennek a pillanatai következtek, aki mindkét hátralévő – aszfaltos részeket is tartalmazó – szakaszt is megnyerte. A Peugeot 208 T16 pilótája ezzel a nap végére át is vette a vezetést, előnye ugyanakkor kevesebb, mint két másodperc a túl lágy gumikat választó és sokat csúszkáló lengyel riválisával szemben.

A harmadik helyről Ricardo Moura várhatja a folytatást, aki a kvalifikációs szakasz célvonala után összetörte R5-ös Fordját, így szerelőinek akadt dolga a rajt előtt. A negyedik pozíciót elfoglaló Josh Moffett Ford Fiesta RRC-jét Bruno Magalhaes 208 T16-osa követi, majd két Citroen DS3 R5 következik, azokat Jose Pedro Fontes, valamint az egy vezetői hibát elkövető Robert Consani irányítják.

A francia R5-ös autókat használók nagy részének meggyűlt a baja a turbó lefúvatószelepével, a citroenesek közül Consanit, a peugeot-sok közül pedig Breent, Magalhaest és Charles Martint is ilyen probléma hátráltatta. Ez nem egy új keletű dolog, Breennek ilyen gond okozott fejfájást a Circuit of Ireland során is.

Az ERC 2-es mezőnyben az összetett értékelés nyolcadik helyén álló Dominykas Butvilas vezet Subarujával Botka Dávid Mitsubishije előtt. Luis Rego a harmadik ebben a mezőnyben, a Hideg Krisztián előző futamon történt kizárását követően a pontversenyt vezető Vojtech Stajf a negyedik, a váltóproblémákkal küszködő Ranga Péter pedig az ötödik.

A juniorok között a Peugeot 208 R2-esek viszik a prímet, Ralfs Sirmacis és Chris Ingram azonos idővel áll az élen, harmadikként az opeles Emil Bergkvist várhatja a folytatást.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 17p 9,7mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +1,4mp

3. Ricardo Moura Ford Fiesta R5 +6,2mp

4. Josh Moffett Ford Fiesta RRC +24,7mp

5. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +31mp

6. Jose Pedro Fontes Citroen DS3 R5 +32,7mp

7. Robert Consani Citroen DS3 R5 +38,6mp

8. Dominykas Butvilas Subaru Impreza +42,3mp

9. Sam Moffett Ford Fiesta RRC +44mp

10. Giacomo Costenaro Peugeot 207 S20000 +48,1mp

 

Andrew

 

2015. június 4.


Az Azori-szigeteki Rallye 2. napja

 

Az Azori-szigeteki Rallye pénteki napjára 101 versenykilométert iktattak a rendezők a programba. A párosoknak négyféle szakaszt kellett teljesíteni, mindegyiket kétszer-kétszer. A nap – és egyben a verseny – leghosszabb gyorsaságija a Sete Cidades volt a maga 29 kilométerével, ez a különpróba azonban nem erről, sokkal inkább arról nevezetes, hogy egy vulkán pereme mentén is elhalad, lélegzetelállító panorámát nyújtva a nézőknek, fotósoknak és videósoknak egyaránt.

A délelőtti kör első két szakaszát Craig Breen nyerte, amivel megszilárdította első helyét, viszont a déli pihenő előtt, a Sete Cidades-en megforgott, több hiba is becsúszott, így a Peugeot pilótája kénytelen volt a vezető pozíciót átadni a Fordjával a másik két gyorsaságit megnyerő Kajetan Kajetanowicz-nak.

Ricardo Moura nem volt képes tartani a lépést a két éllovassal, egy percre leszakadt tőlük, miután a hosszú szakaszon elfogyott a fék a Ford Fiesta R5-ösén. A portugál mögé honfitársa, Bruno Magalhaes jött föl, miután a reggel a negyedik helyről rajtoló Josh Moffett az első szakasz célja után hozzávágta Fordját a szalagkorláthoz és kiállni kényszerült. Magalhaes, aki bemutatott egy megforgást, nem panaszkodott egyébként már az előző nap a Peugeot-jában némi teljesítményhiányt okozó lefúvatószelepre, ugyanakkor azt nyilatkozta, hogy a motorprogramozás lehetne jobb is.

A két kör közötti szervizben nagy munka folyt, sokan módosítottak technikájuk beállításán a második körre, melynek szakaszai már jóval tisztább állapotban várták a párosokat. Délután Breennél ismét előjött az előző nap tapasztalt lefúvatószelep probléma, ennek ellenére délután mindegyik szakaszon a legjobb időt futotta a 208 T16-tal, így apránként ledolgozta hátrányát, és az utolsó szakaszon visszavette a vezetést.

Kajetanowicz a második pozícióból várhatja az Azori-szigeteki viadal befejező napját, ami izgalmasnak ígérkezik, hiszen a listavezető két pilótát mindössze 2,3 másodperc választja el egymástól. A továbbiakban nagyobbak az időkülönbségek, Ricardo Moura csaknem másfél, Magalhaes több mint két percre van lemaradva Breentől. A két citroenes, Jose Pedro Fontes és Robert Consani oda-vissza előzgették egymást a nap folyamán, végül ebben a sorrendben érkeztek meg a nap végi szervizparkba.

Az ERC 2-ben továbbra is a Subaru Imprezával autózó Dominykas Butvilas vezet, aki mögé a mitsubishis Luis Rego jött fel. Botka Dávid délelőtt egy rövid időre az élre került, nem sokkal később azonban csaknem egy percet vesztett Mitsubishijével, ami miatt visszacsúszott a harmadik pozícióba.

A junior versenyzők mezőnyében Chris Ingram vette a kezébe az irányítást, és elhúzott üldözőitől. A kategória második helyén Steve Rokland áll egy másik Peugeot-val, a képzeletbeli dobogó harmadik fokáról pedig az opeles Emil Bergkvist várhatja a verseny utolsó napját.

 

Eredmények az 2. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 1ó 26p 44,7mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +2,3mp

3. Ricardo Moura Ford Fiesta R5 +1p 20,9mp

4. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +2p 9,1mp

5. Jose Pedro Fontes Citroen DS3 R5 +3p 30,2mp

6. Robert Consani Citroen DS3 R5 +3p 39,8mp

7. Sam Moffett Ford Fiesta RRC +4p 34,7mp

8. Dominykas Butvilas Subaru Impreza +4p 49,6mp

9. Luis Rego Mitsubishi Lancer Evo IX +5p 29,1mp

10. Jaroslav Orsak Skoda Fabia S20000 +6p 7,2mp

 

Andrew

 

2015. június 5.


Az Azori-szigeteki Rallye 3. napja

 

Az Azori-szigeteki Rallye, a 2015-ös rali Európa-bajnokság negyedik fordulójának utolsó napján hat gyorsasági szakasz várt a talpon maradt mezőnyre. Ezek közül kettő húsz kilométer feletti különbróba volt, melyeket kétszer kellett teljesíteni, valamint volt két rövidebb pálya, amik egyszer-egyszer szerepeltek a programban.

Óriási csatára volt kilátás, hiszen az élen álló két versenyzőt, Craig Breent és Kajetan Kajetanowicz-ot az előző két nap után 2,3 másodperc választotta el csupán, a hátralévő versenytáv pedig 101 kilométer volt még.

A fiestás pilóta reggel rögtön adott 2,8 szekundumot peugeot-s riválisának, ezzel át is vette a vezetést, a következő szakaszon azonban nem váltak be nála a kemény gumik, ott 16 másodpercet vesztett riválisához képest. Breen, aki a reggeli ködben óvatosabban kezdett, visszavette a vezetést, a nap közbeni szervizparkba 12 másodperces előnnyel érkezett. A harmadik helyet a nap első gyorsaságiját megnyerő Ricardo Moura tartotta, akinek az előző naphoz hasonlóan meggyűlt a baja az R5-ös Fiestájának fékjeivel.

Kajetanowicz délutánra azt ígérte, hogy megpróbálja elkapni Breent, de ő is tisztában volt vele, hogy nehéz lesz a dolog. Ellentétes gumiválasztást eszközölt Breenhez képest, lágyakon ment ki, de nem sikerült ledolgozni ellenfele előnyét, sőt a végére egy perc fölé nőtt a különbség.

Breen délután megnyerte mindhárom szakaszt, és sorozatban idei harmadik Európa-bajnoki futamgyőzelmét szerezte. A Peugeot 208 T16-ost vezető ír pilóta a verseny folyamán háromszor vette vissza a vezetést Kajetanowicz-tól, és megérdemelt győzelmet aratott, egyúttal maximális pontszámmal zárta a viadalt, hiszen a versenykiírás szerint két napra bontott viadal mindkét napján ő bizonyult a leggyorsabbnak.

A futam végén a dobogó legalsó fokára Moura állhatott fel, akit a francia R5-ös autók pilótái, a peugeot-s Bruno Magalhaes és a nap folyamán helyet cserélő két citroenes, a délelőtt fékgondokkal küzdő Robert Consani, valamint Jose Pedro Fontes követett.

Az ERC 2-es mezőnyben Dominykas Butvilas magabiztos győzelmet aratott Subarujával. A második helyen a kormányszervó problémákkal küszködő Botka Dávid végzett a Mitsubishi Lancerrel, miután az utolsó szakaszon az addig előtte álló Luis Rego defektet kapott. A mitsubishis portugál tizenkét percet vesztett az eset miatt, így Vojtech Stajf és Ranga Péter is elé került.

A juniorok versengését a már előző nap is élen álló Chris Ingram nyerte Peugeot 208 R2-esével. A dobogóra Ingram két márkatársa állhatott fel, Diogo Gago lett a második, Steve Rokland pedig a harmadik. Utóbbi az utolsó szakaszon vesztett egy helyezést. Opelje sebességváltó hibája miatt volt kénytelen lemondani Emil Bergkvist a harmadik helyről.

 

A verseny végeredménye:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 2ó 45p 59,6mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +1p 2,1mp

3. Ricardo Moura Ford Fiesta R5 +2p 14,3mp

4. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +3p 4,9mp

5. Robert Consani Citroen DS3 R5 +5p 54,2mp

6. Jose Pedro Fontes Citroen DS3 R5 +6p 38,8mp

7. Sam Moffett Ford Fiesta RRC +8p 1,4mp

8. Dominykas Butvilas Subaru Impreza +9p 18,3mp

9. Jaroslav Orsak Skoda Fabia S20000 +10p 55,9mp

10. Charles Martin Peugeot 208 T16 +10p 55,9mp

 

Andrew

 

2015. június 6.

Módosítás: (2015. június 06. szombat, 18:36)