Ypres Rally 2015

Az Ypres Rally összefoglalója

 

Az Ypres Rally 1. napja

 

A rali Európa-bajnokság egyik tradicionális futama az Ypres Rally, melyet ötven éve, 1965-ben rendeztek meg először. A világ egyik legnehezebb aszfaltos raliversenyeként tartják számon ezt a viadalt.

„Mezőkön mész keresztül, az utak ugyanolyanok, egyenesek és elágazások, mindez nagyon egyszerűnek tűnik” – magyarázta a 2015-ös kontinenssorozatot négy futam után vezető Craig Breen. „Amikor azonban egy raliautóban ülve sebességgel mész rajtuk, gyorsan megérted, miért is olyan különleges ez a hely. A tapadás változik, nem csak minden kilométeren, de minden kanyarban is, és megpróbálod a szemeiddel olvasni az utat, használva ehhez a napot, hogy hogyan verődik vissza és hogy fényesebb-e helyenként, mint máshol, illetve hogy hol látszik abrazívabbnak, mint máshol. A verseny, összehasonlítva más Európa-bajnoki futammal egy kicsit hosszabb. A közúti szakaszok is nagyon rövidek, úgyhogy nincs sok időd újra felállni és lenyugtatni magadat, mivel azonnal a következő szakaszon vagy. Az Ypres egy ilyen különleges rali.”

És hogy mit is jelent mindez számokban kifejezve? A hivatalos rajtceremóniára pénteken 16:15-tól került sor, az első autó pedig másnap este 22:30-kor már fel is hajthat a céldobogóra. A két esemény közötti alig több mint 30 órában a párosok tizenhét szakaszt kell, hogy teljesítsenek, ezek hossza 253 kilométert tesz ki. A viadal össztávja 505 kilométer, tehát az autók valóban többet futnak élesben, mint a közúti etapokon.

Az Európa-bajnoki értékelésben a Breen mögött a második pozíciót elfoglaló Kajetan Kajetanowicz nem utazott el Belgiumba, és a harmadik helyen álló Robert Consani sem tudott elindulni a futamon, de az ír pilótának így is akadt bőségesen riválisa. A helyi versenyzők közül ki kell emelni a kilencszeres Ypres győztes Freddy Loix-ot. Leadta a futamra a nevezését Bryan Bouffier, de egy másik francia nevet is meg lehetett találni a rajtlistán, mégpedig a junior Európa-bajnokságot – és mellette a junior világbajnokságot is – 2014-ben megnyerő Stephane Lefebvre-ét. Lefebvre itt kapta meg a győzelemért járó nyereményét, azaz állhatott rajthoz egy Peugeot 208 T16-tal. A francia pilótát a Citroen, Kevin Abbringet viszont a Hyundai engedte el erre a kiruccanásra. A holland versenyzőt Peter Tsjoen invitálta meg, és a pilótaként is ismert, 2001-ben egy Toyota Corolla WRC-vel itt győzelmet arató versenyző navigátorként foglalt helyet Abbring mellett a Citroen DS3 R5-ben. „Vicces volt a pályabejáráson, mivel Peter mondta nekem, hogy legyek óvatos, mert itt összetörte magát, ott meg felborult. Meg kellett tőle kérdeznem, hogy ’azt akarod, hogy óvatos legyek minden kanyarban, vagy azt akarod, hogy a győzelemért menjek?” – mesélte Abbring a rajt előtt.

A páros végül a második megoldás mellett szavazott, és bár Abbring hibázott egyet a nyitó szakaszon, megnyerték az első három gyorsaságit. Az első kör végi szervizparkba azonban mégsem ők gurulhattak be az első helyen, mivel a negyedik gyorsaságin jobb első defektet kaptak, amivel huszonhárom másodpercet vesztettek.

A vezetést így Breen vette át Peugeot-jával, aki az elején óvatos volt, de aztán kezdett ráérezni a sebességre. Bouffier az első két szakaszon két hibát is elkövetett, a folytatás azonban jobban alakult már a Citroen DS3 R5-öst kormányzó pilóta számára, így a második helyről várhatta a következő szakaszokat. Kris Princen foglalta el a dobogó legalsó fokát ekkor 208-as Peugeot-jával, akit márkatársai, a fékekkel bajlódó Lefebvre és Abbring követtek. Princen nemrég a Peugeot Sportnál vett részt a fejlesztési munkálatokban, így meglehetősen sok kilométerrel a háta mögött kezdhette meg a viadalt, míg Lefebvre-nek nem volt igazán új az oroszlános R5-ös masina, hiszen a világbajnokságon a testvérmodellt, a DS3 R5-öt hajtja. „A Peugeot 208 T16-ot kellemes vezetni. Kicsit más a Citroen DS3 R5-ösömhöz képest, hosszabb, nagyobb a stabilitása hátul” – mondta el a fiatal pilóta, aki egyébként mindössze negyven kilométerre él Ypres-től. A versenykörülmények között a Skoda Fabia R5-öst először vezető, de annak fejlesztési tesztjein résztvevő Loix a hatodik helyen állt az első kör után. A világbajnoki csapatokat is megjárt veterán a saját elmondása szerint ugyan padlógázon ment, de így is kapott a többiektől, ráadásul a végén egy defekt miatt is vesztett néhány másodpercet.

Az első nap sötétedésbe hajló második körében az első menet négy szakaszából hármat ismételt meg a mezőny – így pénteken összesen 83 versenykilométert teljesítettek. Breen este sem tudott gyorsaságit nyerni, de folyamatosan dobogós időket autózott, amivel megőrizte vezető helyét a nap végéig, a Peugeot-ban ugyanakkor az utolsó szakaszon ismét előjött a lefúvatószelep probléma. Bouffier az első körben aratott szakaszgyőzelem után ismét fel tudott mutatni két legjobb időt, ezzel öt másodpercen belül került Breenhez képest annak ellenére, hogy volt egy defektje is. Az esti szakaszok során Lefebvre elvesztette a 208 T16 első lökhárítóját, de megelőzte Princent, és alig több mint tíz másodpercre van Breentől. A szombati folytatás izgalmasnak ígérkezik tehát a győzelemért folytatott csatát illetően. Az ötödik pozícióból Loix várhatja a folytatást.

Abbring a szervizt követően szakaszgyőzelemmel kezdte meg a felzárkózást, a nap utolsó előtti különpróbáján azonban hibázott, összetörte a Citroent, és fel kellett adnia a viadalt.

Az ERC 2-ben mindössze két páros állt rajthoz. Ifjabb Érdi Tiborék a nap végére húsz másodperc előnyt autóztak ki Mitsubishijükkel a bajnokságot vezető subarus Vojtech Stajf előtt. A viadalon rajthoz állt a juniorok mezőnye is, valamint az R-GT sorozatnak is része a futam. A fiatalok versengése változatosan alakult, négy páros is szakaszgyőzelmet tudott szerezni. A futamot ugyanakkor az Opelek uralják, Marijan Griebel vezet Emil Berkvist előtt. Aleks Zawada a harmadik szakaszon kapott egy defektet, de az első kör után még így is az élen állt, este viszont visszacsúszott a bronzos pozícióba. A három Adam R2-est alig több mint hat másodperc választja el egymástól. A sportautók mezőnyében szintén hat másodperc a különbség az abszolút értékelésben a kilencedik helyen álló Romain Dumas és a tizenegyedik Francois Delecour Porschéje között. Patrick Snijers a harmadik ebben a kategóriában.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 46p 43,9mp

2. Bryan Bouffier Citroen DS3 R5 +4,6mp

3. Stephane Lefebvre Peugeot 208 T16 +10,7mp

4. Kris Princen Peugeot 208 T16 +22,5mp

5. Freddy Loix Skoda Fabia R5 +25,8mp

6. Bernd Casier Ford Fiesta R5 +39,3mp

7. Vincent Verschueren Citroen DS3 R5 +57,8mp

8. Martin McCormack Skoda Fabia S20000 +1p 21mp

9. Romain Dumas Porsche 997 GT3 +1p 27,2mp

10. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +1p 32,7mp

 

Andrew

 

2015. június 27.


Az Ypres Rally 2. napja

 

Az Ypres Rally második napján 170 versenykilométer várt a párosokra, a szervezők ötfajta szakaszt iktattak a programba, ezeket kétszer ismételte meg a mezőny. A versenyzőknek a két kör között, valamint a körön belül is volt egy szervizlehetősége.

A mezőny 11 óra után kelt útra, miután késő este fejezték be az előző napi programot. Craig Breen volt a legfrissebb, megszerezte a futam során az első szakaszgyőzelmét, majd két második időt autózva némileg növelte az előnyét. Az első szervizpark előtt nem változott a dobogó másik két fokán sem a helyzet, de sem Bryan Bouffier, sem Stephane Lefebvre nem volt elégedett a teljesítményével, előbbinek ráadásul az átbeszélőjével is gondjai akadtak. Az előző este még a negyedik helyen álló Kris Princen az éjszakát kórházban töltötte, és nem is engedték elrajtolni az orvosok reggel. A pozícióját így Freddy Loix vette át. A belga pilóta sokat küszködött új autójának, a Skoda Fabia R5-nek tapadásával, nem volt elégedett a kocsi irányváltási képességével, ráadásul egy bukkanót követően átélt egy meleg pillanatot is.

A szerviz után a kör folytatása eseménydúsabban alakult. A nézők fegyelmezetlensége miatt némi csúszással induló kemmelbergi szakaszról többen is defekttel érkeztek ki, köztük Breen, aki ezzel elvesztette a vezetést. A Peugeot Rally Academy pilótája a következő különpróbán, a híres hollebekei gyorsaságin próbált meg javítani, aminek hibázás lett a következménye. Breen lecsúszott az útról a mezőre, és harminc másodpercet vesztve érkezett a szakasz céljába úgy, hogy a Peugeot 208 T16 hűtőnyílása el volt tömődve növényekkel, a hűtővíz hőmérséklete pedig 155 Celsius fok volt. A kocsi a beíró után nem is akart elindulni, úgyhogy Breenéknek fel kellett adniuk a viadalt. Ugyanez a gyorsasági lett Breen újdonsült csapattársának, Lefebvre-nek a veszte is, bár ő a defektjét követően folytatni tudta a versenyt. A fiatal francia három percet vesztett, ennek köszönhetően búcsút mondhatott a dobogós reményeinek. A nap felénél a Citroen DS3 R5-öst kormányzó Bouffier találta magát az élen, akit Loix mindössze négy másodperccel lemaradva követett. A kilencszeres Ypres Rally győztes némi módosítást eszközölt az autóján, ami által jobban érezte magát benne, és újabb részsikert aratott. Vincent Verschueren lépett fel ekkor a képzeletbeli dobogóra R5-ös Citroenjével, mögötte pedig a nap folyamán a kereszteződésekben nem egyszer rossz irányba forduló Romain Dumas következett az R-GT kategóriás Porschével.

A nap második felének kezdetén ádáz csata alakult ki Bouffier és Loix között. Loix apránként dolgozta le a hátrányát, majd az élre került, amikor Bouffier egy kanyarlevágás során defektet kapott. Az új Fabiával egyre jobban összebarátkozó Loix végül megnyerte a versenyt. A 45 éves pilóta a huszadik Ypres Rally-ján a tízedik diadalát aratta. Bouffier két percet vesztett, de az üldözőkkel szemben akkora volt az előnye, hogy meg tudta tartani a második helyet még így is. A dobogóra Vincent Verschueren állhatott fel. A belga pilótának a verseny végére elfogyott az egyes fokozat Citroenje váltójából, amit nem árult el a riválisoknak, nehogy vérszemet kapjanak.

Negyedikként fejezte be a viadalt az első napon a beállításaival elégedetlen Bruno Magalhaes, akit Lefebvre követett a céldobogón. A tavalyi junior Európa-bajnok a második körben is kapott egy defektet, a végén a Peugeot lefúvatószelepével is gondjai akadtak, ugyanakkor négy szakaszgyőzelmet is aratott a nap folyamán.

Az ERC 2-es értékelés két nevezője is nagy csatát vívott egymással. Vojtech Stajf apránként próbálta meg ledolgozni az ifj. Érdi Tiborral szembeni húsz másodperces hátrányát, de nem sokkal a verseny vége előtt három percet vesztett egy defekt következtében. A kategóriában így a végig vezető Érdiék győztek a Mitsubishi Lancerrel.

A juniorok versengése is drámaian alakult, az utolsó szakasz is tartogatott izgalmakat. Ennek az első napon az élre álló Marijan Griebel örült a legkevésbé, hiszen defektet kapott, és ki kellett, hogy engedje a diadalt a kezéből. Diogo Gago még rosszabbul járt itt, a peugeot-s pilótának a második helyről kellett feladnia a viadalt, miután összetörte Peugeot-ját. Aleks Zawada a nap első szakaszán sok időt vesztett, de visszakapaszkodott a hatodik pozícióból, az utolsó szakasznak a harmadik helyről futott neki, és végül szerencsés győzelmet aratott. Griebel lett a második, az opeles dobogót pedig Julius Tannert tette teljessé. A reggel a második pozícióból rajtoló Emil Bergkvist motorhiba miatt kiállni kényszerült.

Az R-GT kategóriában is a feje tetejére állt minden ezen a napon. Dumas szinte végig vezette a versenyt, az abszolút értékelésben már a negyedik helyet birtokolta, amikor az utolsó előtti szakaszon megállt a Porsche hajtáshiba miatt. Francois Delecour az egyik szakaszon nyolc percet vesztett az üzemanyagszivattyú miatt, aminek következtében visszacsúszott a második pozícióból. A kategóriát végül Patrick Snijers nyerte Delecour és Marc Duez előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Freddy Loix Skoda Fabia R5 2ó 22p 29,9mp

2. Bryan Bouffier Citroen DS3 R5 +27,5mp

3. Vincent Verschueren Citroen DS3 R5 +1p 2,5mp

4. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +1p 53,1mp

5. Stephane Lefebvre Peugeot 208 T16 +2p 1,9mp

6. Jaroslav Orsak Skoda Fabia S20000 +2p 20,8mp

7. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S20000 +3p 25mp

8. Martin McCormack Skoda Fabia S20000 +4p 48,2mp

9. Davy Vanneste Ford Fiesta R5 +5p 58,3mp

10. Petter Kristiansen Skoda Fabia S20000 +5p 59,9mp

 

Andrew

 

2015. június 28.

Módosítás: (2015. június 29. hétfő, 17:51)