Lengyel Rally 2015

A Lengyel Rally összefoglalója


A rali világbajnokság teljes fordulatszámra kapcsol a félidejénél, mivel három durva felületű és kisebb tempójú viadalt követően a sorozat a nagyobb sebességeket lehetővé tevő lengyel, majd finn pályákra látogat.

A Lengyel Rally a ma is megrendezésre kerülő raliversenyek közül a világ második legrégebbi eseménye. A futam szakaszai helyenként murvások, helyenként homokosak, ugyanakkor nagyobb kövektől nem kell tartaniuk a versenyzőknek, viszont a második körre nyomvályúsakká válhatnak a gyorsaságik. A versenytáv tizenkilenc szakaszt foglal magába, ezek 313 versenykilométert tesznek ki. Az előző évihez képest egy szakasz maradt változatlan, ez a szuperspeciál. Az útvonal – ami ezúttal nem érinti Litvániát – hetvenöt százalékban új, ráadásul a korábban használt szekciók egy részét is megfordították a szervezők, így a párosok a táv kilencven százalékára új itinert kell, hogy írjanak. Emiatt, valamint a rendkívül nagy tempó okán a precíz feljegyzések létfontosságúak, amihez aztán magabiztosságnak is párosulnia kell. „Amennyiben meg akarod nyerni ezt a versenyt, teljes sebességgel kell menned, magabiztosnak kell lenned és bizonyos szintű kockázatot is kell vállalnod” – magyarázza Andreas Mikkelsen. „Az utak elég megbocsájtóak, ugyanakkor nem engedheted meg magadnak, hogy elveszítsd a tiszteletedet velük szemben, úgyhogy ébernek kell lenned és fel kell készülnöd mindenre.” A Volkswagen pilótája 2014-ben az egyes gyorsaságik tekintetében a leggyorsabb volt, a 12,89 kilométer hosszú wieliczki különpróbát 136,88 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. 2013 óta ez bizonyult a Polo WRC eddigi leggyorsabb szakaszának. „Mivel ilyen nagyok a sebességek, nagyon precíz itinerrel kell rendelkezned, amiben száz százalékig bíznod kell” – mondja az M-Sportos Ott Tanak. „Bármilyen hibát nagyon nehéz korrigálni. Bármilyen hezitálás és sebességet, valamint időt vesztesz.”

A magabiztosság másik része a műszaki oldalról ered. Miután a versenyautók karosszériakialakításán, azaz az aerodinamikán nem lehet változtatni futamról futamra, a csapatoknak a felfüggesztéssel kell foglalkozniuk, hogy segítsék versenyzőiket a tempós szakaszokon. A Citroen Racing emiatt úgy készítette fel a DS 3 WRC-ket, hogy azok a lehető legnagyobb mértékben nyeljék el a vertikális terheléseket. Mads Ostberg azt a kocsit kapja, amit Monte-Carlóban vezethetett, Kris Meeke pedig, aki a Goodwoodi Sebességfesztiválon tett egy kis kitérőt a legutóbbi futam óta, a Portugál Rally-n használt autót veheti birtokba. A csapat nem szervezett a lengyel versenyre dedikált tesztet.

A Volkswagen Motorsport a viadal előtti hétvégén készült Lengyelországban, mindegyik pilótájuk egy napot ülhetett a Polo WRC-ben. A csapat azokat a masinákat hozta a versenyre, amik legutóbb Portugáliában szolgáltak. Jari-Matti Latvala kisebbfajta jubileumhoz érkezett, miután a 150. rali világbajnoki futamára készül. Ennél többön Juha Kankkunen, Carlos Sainz, Didier Auriol, Marcus Grönholm, Petter Solberg, Sebastien Loeb és Mikko Hirvonen indult csak, amiből az is kitűnik, hogy a 30 éves finn a jelenlegi mezőny legtapasztaltabb pilótája.

A Lengyel Rally előtt a Hyundai Motorsport végezte a legnagyobb munkálatokat. A dél-koreai gyár csapata történetében először négy autót indít egy világbajnoki futamon, miután Thierry Neuville, Dani Sordo és Hayden Paddon mellett Kevin Abbring is lehetőséget kap. A svédországi beugrást követően ez lesz a holland versenyző első viadala a tervezett négy közül. Az elsőszámú csapat képviselőinek, Neuville-nek és Sordónak az autójába átfésült motor kerül, ezek új vezérműtengellyel rendelkeznek, amitől nagyobb teljesítményt várnak Alzenauban. Neuville annak az i20 WRC-nek a volánja mögé ülhet, amivel legutóbb Portugáliában versenyzett, Sordo viszont teljesen új gépet kap. Paddon a Szardínián sikerre vitt masinájába ülhet ismét. Ezt nem a legújabb specifikációjú motor hajtja, viszont megkapja ezúttal azt a váltófelfogatást, valamint vele párban az új első futóművet, ami a „nagycsapat” autóiban bent volt már korábban is, hiszen a régebbi típusú alkatrész csaknem kifogott az új-zélandi pilótán az olasz futamon. Abbring ugyanazzal a kocsival rajtolhat, amivel a Svéd Rally-t teljesítette. Ez még a 2014-es specifikációban fog futni, nem lesz benne tehát a vadonatúj motor, ráadásul a kormányváltó előnyeit sem élvezheti a holland. A Hyundai Motorsport egyébként májusban tesztelt a Lengyel Rally-ra, a futamot megelőzően pedig Finnországban jártak, ahol Jamsa mellett a világbajnokság következő versenyére készültek, illetve tesztelték párhuzamosan a jövő évben bemutatkozó Újgenerációs i20 WRC-t is.

Az M-Sport a Szardínia Rally-t követően maradt a szigeten, ahol a bajnokság második felének aszfaltos futamaira készültek. Ez annyiban előnyös volt a Lengyel Rally-t illetően – amire nem készültek specifikus teszttel –, hogy a pilóták a durva felületű, de lassabb versenyek után akklimatizálódni tudtak a nagyobb sebességekhez, mint amilyen Lengyelországban is vár rájuk. A csapat egyúttal azon is dolgozott, hogy megoldja azt a váltómechanizmussal kapcsolatos problémát, hogy az egy nagy becsapódás alkalmával nem sérülhessen meg, mint ahogyan Ott Tanak és Robert Kubica esetében történt Szardínián. Az M-Sport azokat a Fiestákat biztosítja két versenyzőjének a Mazuri-tavak közelében megrendezésre kerülő viadalon, melyek az elmúlt két fordulón is teljesítettek. Elfyn Evans Meeke-hez hasonlóan Goodwoodban tett látogatást a Lengyel Rally előtti héten.

A pályák karakteréből adódóan a csapatok és a versenyzők ezúttal a gumikopás miatt nem aggódnak annyira, így várhatóan a lágyabb abroncsokat fogják előnyben részesíteni.


Andrew

 

2015. július 2.


A Lengyel Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság lengyel fordulójának első napján 153 versenykilométer várta a mezőnyt, ezt nyolc szakaszra elosztva, szervizpark nélkül, csupán egy kerékcsere lehetőséggel kellett a párosoknak teljesíteni. A délelőtti négy gyorsaságiból délután három ismétlődött meg, majd következett a szuperspeciál, ami előző este a nyitószakasznak is helyt adott.

A lelkes lengyel közönség nagy örömére Robert Kubica második idővel nyitott csütörtökön, csupán a világbajnok Sebastien Ogier tudott nála gyorsabb lenni. A szakaszon rajthoz tudott állni Kris Meeke is a shakedown balesetét követően, bár előtte a rajtceremóniát gyalog abszolválta a Citroen Racing versenyzője, hogy szerelői talpra tudják állítani a DS 3 WRC-t. Meeke a rajtnál lefulladt, így csupán a tizenhetedik időt autózta.

Pénteken reggel Andreas Mikkelsen kezdett a legfrissebben – 131 kilométer/óra feletti átlagsebességgel repesztett át az első különpróbán –, a délelőtt hőse azonban Ott Tanak volt, aki megnyerte a többi szakaszt. Az M-Sport pilótája már a korábbi futamokon is jelezte, nagyon ütőképes az új Ford Fiesta WRC és jól érzi magát benne, most pedig teljesítette a csapat által kiadott feladatot: „Az volt az instrukció számomra, hogy tudassam a többi sráccal, itt vagyunk a szezon második részére és hogy versenyképesek vagyunk.” Tanak, aki kedvező rajtpozíciója révén letisztított utakon autózhatott, annak ellenére – vagy éppen azért – tudta az élen zárni a délelőttöt, hogy gond volt a Fiesta fékjeivel, néha csak az elsők fogtak. A probléma miatt az első gumik kopása is jelentősnek bizonyult, ugyanakkor az első szakaszon a sebességváltó is ráijesztett a pilótára, amikor a szardíniai futamhoz hasonlóan ismét beragadt egy pillanatra.

A délelőttöt csaknem tíz másodperc lemaradással Mikkelsen zárta másodikként, a takarítói szerepkörrel bajlódó Ogier pedig harmadikként. Őket a több vezetői hibát elkövető Jari-Matti Latvala követte, majd Meeke, Neuville, Paddon, Kubica és Evans neve következett az eredménylistán, akik nagy csatát vívtak egymással. A versenyzők egyébként egyhangúan voltak azon a véleményen, hogy hozzá kell szokniuk a lengyel pályákon tapasztaltható nagy sebességekhez, sokaknál kiderült, hogy nem sikerült tökéletesre az itinerük.

Délután letisztított pályákra tért vissza a mezőny, ahol kulcsfontosságúnak bizonyult a megfelelő abroncsok megválasztása. Ahogyan az várható volt, eljött Ogier ideje, rákapcsolt, rögtön nyert két szakasz, és átvette a vezetést. A Volkswagen versenyzőjének azonban nem volt gondmentes a délutánja, a gumik szempontjából kritikus, harminckilenc kilométer hosszú hetedik szakaszon túlságosan elkoptatta abroncsait, úgyhogy a következőn megszenvedett velük, ahol ráadásul az első lökhárítója is megsérült. Mindazonáltal az első nap végén 2,1 másodperccel vezeti a versenyt.

Mögé csapattársai zárkóztak fel Mikkelsen Latvala sorrendben. A norvég elkövetett egy hibát délután, ráadásul a gumiválasztása sem volt jó, de finn társa abroncsai is rendesen elkoptak. Mindezzel együtt Latvala megnyerte az utolsó hagyományos szakaszt. „Nincsenek jó állapotban a gumik, de elképesztő, mennyire lehet nyomni még akkor is, amikor nem maradt túl sok futófelület” – dicsérte a 30 fokban is jól teljesítő lágy komponensű Michelineket a Polo WRC kormánya mögött ülő pilóta.

Tanak továbbra is küszködött a fékekkel, a kulcsfontosságú hetedik szakaszon ráadásul lágy gumikkal ment. „Nincs fék, nincs gumi, mit lehetett várni?” – mondta a szakasz céljában frusztráltan. „Nem tudom, hogyan tudjuk eltolni a gumiválasztást ilyen gyakran. Nem jó így.” Az észt pilóta a nap végén ettől függetlenül lőtávon belül maradt a negyedik helyen, hátránya tizenhét másodperc Ogier-hez képest. Az üldözőbolyban Paddon lépett az élre, aki a biztonságra ment inkább és a keményebb abroncsokat részesítette előnyben. Az új-zélandi versenyzőhöz képest csupán pár másodperc lemaradással várhatja a folytatást Kubica és Neuville. A Citroen Racing két pilótája az eredménylista nyolcadik és tízedik helyét foglalja el. Sem Meeke, sem Mads Ostberg nem tudta megcsillogtatni tudását a nap folyamán, mindketten lecsúsztak egy alkalommal az útról, Ostbergnek ráadásul volt egy korai rajtja is. Közöttük foglal helyet Dani Sordo a Hyundai-jal. Elfyn Evans tizenegyedik a Forddal, míg a negyedik Hyundai i20 WRC-t hajtó és fékgondokkal küzdő Kevin Abbring a tizennegyedik.

A WRC 2-ben a gyári Skoda csapat R5-ös Fabiái csaknem az összes szakaszt megnyerték. Az élen ötven másodperc előnnyel Esapekka Lappi áll, őt Pontus Tidemand követi. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán Karl Kruuda tartózkodik Citroen DS3 R5-ösével, az észt versenyző egy defekt miatt vesztette el második helyét.

Ebben a mezőnyben is sokaknak akadt gondja. Nasser Al-Attiyah, aki a zsúfolt programja miatt nem váltott R5-ös autóra, mivel nem tudta volna tesztelni azt, már az első szakaszon búcsúzott, miután kiszakította a Ford Fiesta RRC futóművét. Stephane Lefebvre a Szardínia Rally után ezúttal is a Citroen DS3 RRC változatával állt rajthoz, nem pedig az R5-össel, de nem hozott ez szerencsét neki, az olajnyomással akadtak gondjai és motorhiba miatt kiállt az utolsó előtti szakaszon.

A junior világbajnoki csatározásokat Osian Pryce vezeti Lengyelországban tizenöt másodperccel Quentin Gilbert előtt. A harmadik helyen Simone Tempestini áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 17m 42.5s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2.1s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +10.8s
4. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +16.7s
5. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +35.9s
6. Robert Kubica Ford Fiesta RS WRC +37.4s
7. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +41.3s
8. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 7.1s
9. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 15s
10. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 15.5s

 

Andrew

 

2015. július 3.


A Lengyel Rally 2. napja

 

A Lengyel Rally második napján 129 kilométer hosszban nyolc szakaszt tartalmazott a program. A délelőtti négy különpróbából hármat ismételtek meg a párosok délután, majd következett a szokásosnak mondható szuperspeciál Mikolajkiban. Az előző nappal ellentétben ezúttal igénybe vehettek a versenyzők egy szervizlehetőséget nap közben.

Miután nem volt az előző napon WRC-s kieső – a szezon folyamán először történt ilyen pénteken –, Sebastien Ogier-nek szombaton is az első rajtpozíció és vele együtt a takarítói szerepkör jutott. A versenyben élen álló pilótát ez nem zavarta, két szakaszt is nyert délelőtt, amivel hét másodperc fölé tornázta előnyét. Ogier a kör végén megjegyezte, hogy gumijai szinte újnak néznek ki, mivel elsőként rajtolva nincs túl nagy tapadás, de azt is hozzátette, hogy nagyszerűen alakult a kör számára. Csapattársa, Andreas Mikkelsen több hibát is elkövetett, illetve arra panaszkodott, hogy a nagy por miatt nem lát. A rendezők a csapatok kérésére kettőről három percre emelték a rajtoltatási időközöket emiatt. Ott Tanak nyitásként megforgott, aztán elővette előző napi formáját, és megnyert két szakaszt. A szervizparkba harmadikként érkezett, egytized másodperccel az önmagával elégedetlen Jari-Matti Latvala elé került.

A második kör első szakaszát kénytelen volt a versenyfelügyelőség törölni, miután a pálya első részén tartózkodó rengeteg néző nem tartotta be a rendezők utasításait. Ez az intermezzo és az, hogy a szuperspeciál pályáját fellocsolták, nem jött jól azoknak, akik a keményebb gumikat választották. Köztük volt Mikkelsen is, aki megnyerte a délutáni első megtartott szakaszt, majd a következőn is jobbnak bizonyult Ogier-nél. A francia pilóta a szuperspeciálon vágott vissza csapattársának, előnye azonban mindössze 5,6 másodperc a befejező nap előtt. Tanak nyerte a nap utolsó előtti szakaszát, ezzel visszavette a harmadik pozíciót az előzőleg őt beelőző Latvalától. A két versenyzőt mindössze 1,5 másodperc választja el egymástól, Ogier-hez képest pedig 20 másodpercen belül vannak. Izgalmas csaták vannak kilátásban tehát az utolsó két szakaszra.

Hayden Paddon az előző este hosszasan taglalta az adatokat mérnökével, ami alapján megpróbált javulni. Az, hogy ez sikerült, bizonyítja két második szakaszeredménye, valamint az, hogy el tudott szakadni csapattársától, a bajnoki pontokat is szem előtt tartó Thierry Neuville-től. Robert Kubica az első szakaszon egy megforgás miatt vesztett egy helyezést, máskülönben nyugodt napot tudhat maga mögött, és várhatja a vasárnapi két gyorsaságit a hetedik pozícióban. A hazaiak kedvence mögött áll csupán a két DS 3 Kris Meeke és Mads Ostberg sorrendben, az első tízet pedig Dani Sordo zárja. Az egyetlen WRC-s kieső Elfyn Evans volt a nap folyamán. Az M-Sport pilótájának Ford Fiesta WRC-jében az elektromos vízpumpa ment tönkre, egy olyan alkatrész, amit az előző specifikációjú kocsiból vettek át.

A WRC 2-ben továbbra is a skodás Esapekka Lappi vezet, csapattársa, Pontus Tidemand azonban sorra nyerte a szakaszokat, így csökkentette a kettejük közötti távolságot, de még így is fél percen kívül van. A harmadik helyet Karl Kruuda foglalja el Citroenjével.

A juniorok mezőnyében az előző napon élen álló Osian Pryce-nak és Quentin Gilbertnek is problémái akadtak. Gilbert a kuplung miatt ki kellett, hogy álljon, Pryce pedig rengeteg időt vesztett a motorgondjai következtében. Ennek következtében Simone Tempestini került az élre, akit Pryce, valamint Henri Haapamaki követ.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 12m 23.2s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +5.6s
3. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +17.6s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +19.1s
5. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +55.7s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 15.1s
7. Robert Kubica Ford Fiesta RS WRC +1m 29.2s
8. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 39.4s
9. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 56s
10. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 17.1s

 

Andrew

 

2015. július 4.


A Lengyel Rally 3. napja

 

A Lengyel Rally befejező napján mindössze egy pályát iktattak a programba a rendezők, a 14,6 kilométeres szakaszt kétszer kellett a mezőnynek teljesítenie, másodszorra természetesen a bónuszpontokat adó Power Stage-ként.

A táv rövid volt, ugyanakkor izgalmasnak ígérkezett a befejezés, miután a versenyt vezető Sebastien Ogier mindössze 5,6 másodperc előnnyel rendelkezett reggel a másik Polo WRC-t kormányzó Andreas Mikkelsen előtt, Ott Tanak pedig másfél másodperccel előzte meg Fordjával Jari-Matti Latvala Volkswagenét. Ők négyen ráadásul húsz másodpercen belül voltak, tehát nagy harcra volt kilátás a dobogós helyezésekért.

Az első szakaszon Ogier aztán megmutatta, miért is kétszeres világbajnok, 2,5 szekundummal volt jobb mindenkinél, így a befejező gyorsasági előtt nyolc másodperc fölé tornázta előnyét. Latvala ugyanakkor valamivel jobbnak bizonyult Tanaknál, tehát közelebb férkőzött az észthez. Az élmezőny további részében sem történt pozícióváltás annak ellenére, hogy Thierry Neuville egy második sebességi fokozatú kanyarban felborította Hyundai-ját. A belgának szerencséje volt, húsz másodpercet vesztett az esettel, pozíciót azonban nem, miközben egy karót és egy hirdetőparavánt húzva érkezett meg a beíróba.

A Power Stage-en is Ogier bizonyult a leggyorsabbnak – 127,57 kilométer/órás átlaggal teljesítette azt –, a futamgyőzelem mellett tehát megszerezte a három bónuszpontot is. „Ebben az évben sok nagyszerű győzelmem volt, de az itteni nagyon különleges. Első voltam az úton a táv kilencven százalékában. Nyomnom kellett az első métertől az utolsóig. Huszonnyolc pont innen tökéletes kezdete a nyári szünetnek” – nyilatkozta a méltán elégedett pilóta a célban.

Mikkelsen végzett másodikként a futamon, miután harmadik lett a befejező szakaszon. A norvég eddigi legjobb versenyének titulálta a lengyel viadalt. Tanak második időt ért el az utolsó gyorsaságin, amivel bebiztosította élete második világbajnoki dobogós helyezését. „B*******l nyomtam neki!” – mondta az észt pilóta. „Nagyon boldog vagyok a csapat miatt, sokat tettek ezért! Elképesztő, milyen munkát végeztek. Hálás vagyok az M-Sport főnökének, Malcolm Wilsonnak, hogy adott egy második lehetőséget is nekem, sokat jelent ez számomra.”

Latvala, meg akarta fogni Tanakot, de hibázott a Power Stage-en, nekicsúszott egy fának. Húsz másodpercet vesztett ezzel, és az is kérdéses volt, hogy eljut-e a célig a Polo WRC-vel, aminek megsérült a hűtője. Jóllehet a közúti szakaszon meg kellett állnia, végül sikerült célba vinnie autóját, de negyven másodperc büntetést kénytelen volt elkönyvelni, ami miatt vesztett egy pozíciót az összetettben. A negyedik helyen, legjobb hyundai-osként Hayden Paddon ért célba így, mögötte Latvala, majd a csapattárs Neuville következett. Kris Meeke az utolsó szakaszon lépett elő egy pozíciót, miután Robert Kubicának előbb differenciálmű, valamint kézifékgondjai adódtak, kegyelemdöfésként pedig az utolsó szakaszon defektet kapott, amikor egy egyenes részen eltalált egy követ. A legjobb tízet a küzdelmes hétvégét maga mögött tudó Mads Ostberg és a folyamatosan az itinerére panaszkodó Dani Sordo zárta.

A WRC 2-ben Esapekka Lappi nyerte mindkét szakaszt és a futamot is, megszerezve a Skoda Fabia R5 első WRC 2-es győzelmét. A finn pilóta mögött csapattársa, Pontus Tidemand, valamint a Citroen DS3 R5-öt kormányzó Karl Kruuda zárt.

A junior világbajnoki mezőnyben sem történt változás a dobogón, Simone Tempestini győzött Osian Pryce és Henri Haapamaki előtt. A WRC 3-as kategória dobogóját ugyanezek a versenyzők foglalták el. A Drive DMACK Fiesta Trophy-ban Marius Aasen diadalmaskodott Tom Cave és Max Vatanen előtt.


A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 26m 11.5s
2. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +11.9s
3. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +23s
4. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 14.6s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 24.7s
6. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 44.5s
7. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 57.7s
8. Robert Kubica Ford Fiesta RS WRC +2m 8.3s
9. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +2m 18.2s
10. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +2m 48.4s

 

Andrew

 

2015. július 5.

Módosítás: (2018. március 10. szombat, 18:51)