Finn Rally 2015

A  Finn Rally összefoglalója

 

A 2015-ös rali világbajnokság egy rövid nyári szünet után Finnországban folytatódik. A párosok a sorozat lengyel állomása után sem vehetnek vissza a tempóból, hiszen a valaha volt tíz leggyorsabb rali világbajnoki futam közül nyolcat a skandináv országban rendeztek.

A versenyzőknek szükségük van tehát a finn kifejezést idézve a sisura, azaz minden bátorságukat össze kell szedniük, ha sikeresen akarják meghódítani a gyors egyeneseket, ugratókat és a sebes kanyarokat magukba foglaló szakaszokat, melyek az évad egyik legizgalmasabb fordulójává teszik a futamot.

Bár úgy tűnik, a szintén tempós Lengyel Rally-hoz hasonlít ez a viadal, jelentősek a különbségek a finn pályákon. Elsőként, itt sokkal több az ugrató, és az utak természete is eltérő, melyek felszíne jobban elő van készítve, a téli időszakban pedig többet foglalkoznak velük, hogy csökkentsék a károsodásokat. Finnországban egy eső sem okoz akkora problémát, mint a homokosabb alapokkal rendelkező lengyel pályákon.

A Jyvaskyla Nagydíjként is emlegetett viadalon a másodperc tizedrésze, apró beállításbeli különbségek dönthetnek. Időt bárhol lehet veszíteni, viszont kevés lehetőség van azt visszahozni, úgyhogy fontos az, hogy a versenyzők rögtön felvegyék a tempót, majd tisztán, hibamentesen teljesítsék a futamot. A 120 kilométer/óra feletti átlagsebességnél fontos a pilóta és a navigátor tapasztalata, valamint a közös munkájuk, elkötelezettségük, hiszen a kanyarok nagy részét a legfelső három sebességi fokozatban teljesítik. A futómű sokkal érzékenyebb, mint a többi murvás viadalon, beállításai már-már az aszfaltos specifikációhoz hasonlítanak.

A bátorság és a precizitás minden siker titka, a verseny előtti felkészülési teszt éppen ezért létfontosságú, hogy a csapatok a lehető legjobb módon készíthessék fel a technikát, a versenyzők pedig saját magukat.

A Finn Rally 320 versenykilométert tartalmazó húsz szakasza az elejétől a végéig padlógázt kíván a pilótáktól, akik egyenletes felületű murvás pályákon, erdőkkel és tavakkal szegélyezett festői környezetben autózhatnak. „Annyira gyorsak az utak, hogy hihetetlen módon kell összpontosítanod. A pilótának és a navigátornak gyorsan és bátran kell reagálni” – állítja Khalid Al Qassimi. Ennek ellenére, vagy éppen emiatt a versenyzők egyik kedvence ez a futam. „A finn egy nagyszerű esemény, hihetetlenül gyors” – mondja Dani Sordo. „Nagy bizodalmadnak kell lenni az itineredben, mivel sok rejtett bukkanó van a kanyarokban, és a megfelelő sebességgel kell belemenned mindegyikbe.” A hétköznapokon kevésbé használt utak lágyabb felületűek, mint azok, amiken a finn lakosság többet közlekedik, erre oda kell figyelni a csapatoknak. Kris Meeke is erre a fontos faktorra hívja fel a figyelmet: „Az egyik kihívás az autót a körülményekhez állítani, amikor a pályák nyomvályússá válnak a második körben.”

A Citroen Racing a Lengyel Rally tapasztalataiból tanulva ezúttal tartott verseny előtti specifikus tesztet. A négynapos eseményt közvetlenül a futam előtt rendezték, melynek lényege az volt, hogy a párosaik felvegyék a tempót és megfelelő ritmusban tudjanak autózni rögtön a viadal rajtjától. Meeke és Mads Ostberg összesen három napot ülhetett a volán mögött, az ezúttal ismét rajthoz álló Al Qassimi pedig egyet. Természetesen a DS 3 is különleges felkészítésen esett át, a kocsit finomhangolták, az év eleji aerodinamikai fejlesztések hasznát pedig éppen az ilyen jelleggel bíró versenyeken remélik. A Citroen a legutóbb Szardínián látott DS 3-asokkal jelent meg a finn gépátvételen.

A Volkswagen Motorsport szintén az olasz versenyen használt autóit vitte az északi viadalra, ahol a többi csapattal egy időben teszteltek Jamsa térségében, olyannyira, hogy egy helyen, a Jamsa Oy Hotelben volt a szállásuk. Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier két-két napon keresztül akklimatizálódhatott, Andreas Mikkelsennek pedig egy nap jutott. Az uralkodó világbajnok alakulat egyébként a lengyel viadal óta sem pihent igazán, július elején már Korzikán teszteltek az elkövetkezendő aszfaltos versenyekre készülve.

Az M-Sport szintén egy hosszú teszttel készült, Elfyn Evans és Ott Tanak két napot töltött az autóban, míg Lorenzo Bertelli egy egynapos lehetőséget kapott az M-Sporttól. A teszt célja az új Fiesta WRC további finomhangolása volt, ami leginkább a felfüggesztésre koncentrált, így a csapat lengéscsillapító beszállítója, a Reiger is részt vett az eseményen. Tanak és Evans is a szokásos autójába ülhet bele a versenyen, míg az M-Sportnál kapott lehetőséget Juho Hanninen és Alexey Lukyanuk is. A finn pilóta egy új frontrésszel és kormányváltóval rendelkező, de még a régebbi specifikációjú Fiestával indulhat csatába. Ezt ugyanakkor Lukyanuk nem teheti meg, az Észt Rally hőse a hétfői teszten ugyanis akkorát esett, hogy megsérült autójának bukócsöve, ami olyan mértékű volt, hogy az M-Sport nem tudta a helyszínen megjavítani.

A Hyundai Motorsport ugyanabban a specifikációban érkezett autóival, mint ahogyan Lengyelországban is szerepeltek. Dani Sordo ráadásul ugyanazt az i20-at használhatja, mint amivel a legutóbbi versenyt teljesítette, Thierry Neuville az utoljára Szardínián használt kocsit kapta, Hayden Paddon viszont egy vadonatújba ülhetett bele. A csapat nem most, hanem júniusban teljesítette a Finn Rally felkészülési tesztjét, ahol jobbára esős körülmények között dolgoztak, és összehasonlító próbákat is folytattak a 2016-os autóval. Azon az eseményen mindhárom pilóta szerepet kapott.

A Finn Rally rajtját közvetlenül megelőzően a rendezők a híres finn raliversenyzők részére ünnepséget szerveznek a viadalnak központot adó Jyvaskylában, ami a ralisport spirituális otthonának is tekinthető. Rauno Aaltonen, Timo Makinen, Markku Alén, Simo Lampinen, Pauli Toivonen és fia Henri, valamint a nemzet világbajnokai, Ari Vatanen, Timo Salonen, Hannu Mikkola, Tommi Makinen, Juha Kankkunen és Marcus Grönholm tiszteletére egy-egy fa kerül elültetésre a „Bajnokok Parkjában” a korábbi hősök, illetve azok képviselőinek részvételével.

 

Andrew

 

2015. július 30.


A Finn Rally 1. napja

 

A 2015-ös Finn Rally csütörtökön este a harjui utcai szakasszal vette kezdetét. Ezen el tudott rajtolni Thierry Neuville és Craig Breen is, mindkettejük szerelőcsapata áldozatos munkát vállalt, hogy a délelőtti bemelegítésen alaposan összetört autókat rajtkész állapotba varázsolják. Az esemény igazi sztárjai azonban nem ők, hanem a négyszeres világbajnok Tommi Makinen volt, a Toyota újdonsült csapatvezetője azzal a Valtra traktorral teljesítette ment át a pályán a mezőny előtt, amivel Juha Kankkunen nemrég sebességi rekordot állított fel. Az alig több mint két kilométeres közönségcsalogatót a felszáradó pálya előnyét kihasználó Sebastien Ogier nyerte Kris Meeke és Andreas Mikkelsen előtt.

Az igazi száguldás pénteken kezdődött, a mezőnyre négyfajta szakasz várt, amiket kétszer kellett teljesíteni, este pedig ismét következett a harjui gyorsasági. A szakaszok össztávja a teljes versenytáv csaknem fele, 158 kilométer volt erre a napra, mindezt ráadásul nap közbeni szerviz nélkül volt muszáj abszolválni. A párosok számára mindössze egy kerékcsere lehetőség állt rendelkezésre délben, amit saját maguknak kellett végrehajtani.

A szakaszok közül a leghosszabb és egyben a legnagyobb kihívás a híres-hírhedt Ouninpohja, ami több mint 34 kilométeres szupergyors hullámvasutat kínált a mezőny számára, ahol leginkább az eltökéltség és a vakmerőség számít. A szakasz akkora tiszteletnek örvend, hogy a finn posta limitált számú bélyeget adott ki idén egy olyan képpel, ami az előző években készült itt a versenyről.

A délelőtti kört, melynek során a pilóták az előző napok esőinek tulajdonítható csúszós utakra és a tapadás hiányára panaszkodtak egyöntetűen, a Volkswagenek uralták. Jari-Matti Latvala nyerte az első gyorsaságit, majd Ogier következett három elsőséggel. A világbajnoki címvédőnek olyan szempontból nehéz dolga volt, hogy nem látott maga előtt nyomokat, viszont ennek ellenére is gyors tudott lenni. Ogier öt másodperc előnyt tudott kiépíteni az első kör végére. A folytatást az a Latvala várhatta másodikként, aki saját bevallása szerint a verseny előtti teszten ismét sokat tanult a Polo WRC beállításairól.

Meeke reggel megkaparintotta a vezetést, utána azonban visszacsúszott, ráadásul a DS 3-ban előjött egy erőátviteli probléma is az első hajtásban. A brit ennek ellenére a harmadik helyen állt délben, őt csapattársa, Mads Ostberg követte. A norvég a hetedik helyen nyitott, Ouninpohján azonban egy jó időt autózott, ezzel tudott előrelépni.

Délután kisebb eső esett, Latvala ugyanakkor rákapcsolt, az összes hagyományos gyorsasági szakaszon jobb időt autózott márkatársánál. Az ouninpohjai különpróbát, melyen begyűjtötte pályafutása négyszázadik szakaszgyőzelmét, új rekordnak számító 132,18 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. Latvala azt nyilatkozta a célban, hogy sosem ment még ilyen gyorsan ezen a szakaszon, majd hozzátette, navigátora, Miikka Anttila úgy érezte magát, mint egy PlayStation játékban. Latvala a szombati napot 2,6 másodperc előnnyel várja a harjui gyorsaságit nyerő Ogier előtt, aki egész délután a nemzeti mezőny által kihordott murva miatt szenvedett.

Meeke a délután folyamán begyűjtött egy részsikert, aztán késés miatt egy tíz másodperces büntetést is. Annak ellenére, hogy a hajtásprobléma miatt a DS 3 WRC eleje kószált az úton, a harmadik pozíciót biztosan tartja az észak-ír, mint ahogyan Ostberg is a negyediket. A két DS 3 mögött két Hyundai következik, a márkák között azonban nagy űr tátong az időkülönbségeket nézve. Thierry Neuville az ötödik az eredménylistán, aki délelőtt nem találta a ritmust, itinere is lassúnak bizonyult, később viszont kényelmesebben érezte magát a csúszós körülmények között. Csapattársát, Dani Sordót a törött kipufogó hátráltatta.

A hazai futamán egy Ford Fiesta WRC-vel rajthoz álló Juho Hanninen annak ellenére tudta a hetedik helyen zárni a napot, hogy régóta nem ült versenyautóban. Őt Martin Prokop, valamint Esapekka Lappi követi.

A nap közbeni szervizhiány Meeke mellett másokat is meglehetősen rosszul érintett. Ott Tanak a negyedik helyen nyitotta a napot, Ouninpohján azonban eltörte a Fiesta WRC bal első lengéscsillapítóját, ami után botorkálva teljesítette a szakaszokat. A folytatást a tízedik pozícióból váró versenyző nem véletlenül jegyezte meg este, hogy kissé ostoba dolog volt a nap közbeni szerviz elhagyása. Az M-Sport másik pilótája is hasonlóképpen járt, Elfyn Evans autójának a jobb hátsó felfüggesztése sérült. A wales-i egy villáskulcsot rögzített a kettétörött lengőkarhoz, így teljesítette a táv nagyobb részét, de tíz percet vesztett. Evans a huszonegyedik az összetettben.

Robert Kubica Fordja egy szenzorhiba miatt kétkerékhajtásúvá vált rögtön a reggeli első szakaszon. A lengyel ezt olyan áron tudta megoldani, hogy a továbbiakban nem volt kézifékje. Ezt követően defektet kapott Kubica, majd a generátora kezdett el rosszalkodni az első kör végén, aminek következtében a hatodik szakasz rajtja előtt kiállni kényszerült.

Mikkelsen a hatodik helyen állt, amikor a délelőtti kör utolsó szakaszán hibázott, lecsúszott az útról és alaposan összetörte Volkswagenjét. Ugyancsak baleset vetett végett Hayden Paddon versenyének, aki a hatodik szakaszon hibázott. Az új-zélandi pilóta ismét a legjobb hyundai-osnak bizonyult, amíg versenyben volt. Mind a Polón, mind az i20 WRC-n akkora sérülések keletkeztek, hogy legénységük nem folytathatja a versenyt a következő napon.

A WRC 2-t a Skoda Motorsport uralja. Esapekka Lappi a kilenc szakaszból hetet nyert meg, és meglehetősen nagy, több mint egy percnyi előnyre tett szert, miközben az abszolút értékelésben is pontszerző helyen áll. A kategória második helyén a másik gyári Fabia R5-öst hajtó Pontus Tidemand található, aki összeszedett egy defektet a nap folyamán, amikor beesett egy árokba. A harmadik pozícióban a Citroen versenyzője, a DS3 RRC-t hajtó Stephane Lefebvre található. A portugáliai balesete során szemsérülést szenvedő Jari Ketomaa kénytelen volt kihagyni ezt a viadalt, akit honfitársa, Jarkko Nikara helyettesíti. A finn a második helyen állt a nap feléig, amikor a DMACK-os Ford Fiesta R5-ben eltörött egy féltengely, majd a motor is rakoncátlankodni kezdett. Nikara emiatt Yuriy Protasov mögé az ötödik helyre esett vissza. Craig Breen ugyanakkor nem fejezte be a napot a Peugeot 208 T16 motorhibája miatt.

A WRC 2-ben történt egy érdekes momentum, a szakaszt is nyerő Eyvind Brynildsen Ford Fiesta RRC-jén betört a szélvédő, aminek a cseréjét a technikai felügyelők biztonsági okokra hivatkozva engedélyezték a kerékcsere zónában, pedig ott csak a versenyzők nyúlhattak volna hozzá az autóhoz. Más kérdés, hogy a dolog tulajdonképpen feleslegesnek bizonyult, mivel Brynildsen délután felborította a kocsit.

A junior világbajnoki mezőnyt Quentin Gilbert vezeti csaknem másfél perces előnnyel Ole Christian Veiby és Henri Haapamaki előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 16m 19.2s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2.6s
3. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +24s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +34.1s
5. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 49.6s
6. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 52.3s
7. Juho Hanninen Ford Fiesta RS WRC +2m 22.5s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 46.6s
9. Esapekka Lappi Skoda Fabia R5 +3m 18.5s
10. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 30.2s

 

Andrew

 

2015. július 31.


A Finn Rally 2. napja

 

A rali világbajnokság finn futamának második napján négyfajta szakaszt iktattak a programba a szervezők, amiket kétszer kellett teljesíteni. A versenytáv 131 kilométert tett ki, az előző nappal ellentétben ezúttal pedig volt szervizlehetőség a két kör között.

A pénteki napon az autóját alaposan összetörő Andreas Mikkelsen és Hayden Paddon sem tudott visszatérni, ami rossz hír volt Sebastien Ogier számára. A világbajnok, aki Jari-Matti Latvalával folytat öldöklő küzdelmet a győzelemért, remélte, hogy immár nem neki kell söprögetnie az utat, de a versenybe visszaálló Robert Kubica került csak elé.

Ogier másik reménye az eső volt. Az első szakaszon ez nem jött be, a száraz körülmények között csak egy negyedik időt tudott autózni, így hat másodpercre nőtt a lemaradása csapattársához képest, aki megnyerte a szakaszt. A továbbiakban jobban kedveztek a körülmények a franciának, behúzta a következő két gyorsaságit, viszont Latvala nyerte a délelőtti utolsó különpróbát, amivel megőrizte vezető pozícióját. A szervizparkba három másodperc előnnyel érkezett vissza a finn, aki bevallotta, sokat csúszkált feleslegesen az utolsó szakaszon.

A Citroen Racing az előző est szervizben nem jött rá Kris Meeke DS 3 WRC-jének hajtásproblémájára, így a teljes erőátviteli rendszert kicserélte. Az észak-írnek szombaton délelőtt már nem volt problémája, dobogós időket mutatott fel, amivel megőrizte összetettbeli harmadik helyét. Mads Ostbergnek rögtön az első szakasz első kanyarjában akadt egy meleg pillanata, a következő gyorsaságiról pedig rossz információkat kapott, ami miatt nem megfelelő beállításokkal teljesítette azt. A norvég – aki a Evgeny Novikovról elhíresült ugratónál a biztonságra törekedve lelassított, emiatt kicsit zavarban is érezte magát a nézőket illetően – csak néhány másodpercet vesztett Meeke-hez képest. A különbség tizenhárom másodperc volt Meeke és közte a nap felénél.

A délelőtti történésekhez tartozik, hogy a 13. szakasz rajtoltatását kis híján el kellett halasztani, köszönhetően egy, a pályára tévedt medvecsaládnak. Egy helikopter tudta az állatokat biztonságos helyre terelni, úgyhogy végül nem lett különösebb gond a dologból.

Délutánra Latvala a száraz körülményekért, Ogier viszont esőért fohászkodott. A második szakaszra végül megérkezett az égi áldás, de az mégsem az 1-es rajtszámú Volkswagen pilótájának kedvezett, hanem a 2-esének. A délutáni első gyorsaságit Ogier nyerte egy hajszállal, utána azonban Latvala percei következtek, aki a hátralévő összes különpróbán a legjobbnak bizonyult. A hazai pályán versenyző pilóta tizenhárom másodperces előnyt épített ki végül, a nap végén pedig természetesen elégedetten nyilatkozott. Ogier elismerően beszélt márkatársáról, ráadásul szerencsésnek is mondhatta magát, hiszen belecsúszott egyszer az árokba, ahol nekiment egy kőnek. Ezt követően azt hitte a francia, hogy defektje van, így visszavett egy kicsit, de mindössze egy kis darab törött ki a Polo WRC egyik felnijéből. Miután vasárnap két szakaszon mindössze 28 versenykilométer vár a párosokra, Ogier-nek minden tudását össze kell szednie, ha meg akarja fordítani az állást, ugyanakkor elmondta, a világbajnoki pontverseny szempontjából neki a második helyezés is elegendő lenne.

Bár nem akart kockázatot vállalni, az eső megtréfálta Meeke-t. Ugyanott, ahol Ogier hibázott, a DS 3 nekicsúszott egy fának, ami kiszakította a kocsi bal első kerekét. A Citroen pilótája a harmadik helyről kénytelen volt kiállni. A csapattárs Ostberg lépett fel a dobogó alsó fokára ezzel. A norvég innentől kezdve visszavett, hátránya másfél perc az éllovas mögött.

A Hyundai-ok nem tudták tartani a Volkswagenek és a DS 3-ak tempóját. Thierry Neuville délelőtt nem értette, hogy az előtte állók hogyan tudnak olyan gyorsak lenni, ráadásul a kihordások, valamint az i20 WRC összeakadt ablaktörlője is hátráltatta. A belga délután ennél is nagyobb problémákkal szembesült, autójának motorja elkezdett háromhengerezni egy hibás szenzor miatt, így az addigi két és fél perces lemaradásához még egyet gyűjtött. Dani Sordo délelőtt csapattársa nyomában volt, a második kör elején azonban becsúszott egy árokba, ahonnan a nézők segítségével és öt perc veszteséggel tudott csak kijönni. A spanyol ezzel kikerült a legjobb tízből.

A többiek problémáit is kihasználva Ott Tanak lépett elő az ötödik pozícióban, az észt ugyanakkor nem mutatott rossz tempót, egyik szakaszon sem autózott a hatodiknál rosszabb időt a nap folyamán. Az M-Sport versenyzőjének egyetlen problémája akadt, nem működött Fordjában a szélvédőfűtés, ami miatt párásodott az esőben a szélvédő. Tanakot másik két fiestás követi, Juho Hanninen áll a hatodik helyen, a több meleg helyzetet átélő Martin Prokop pedig a hetediken. Robert Kubica az utolsó szakaszt nem tudta befejezni, annak legvégén egy ártatlannak tűnő szituációban csúszott le az útról, és törte össze alaposan autóját.

A WRC 2-t továbbra is a Skoda Fabia R5-ösök uralják, a kategóriában minden szakaszt a Skoda Motorsport pilótái, Esapekka Lappi és Pontus Tidemand nyerték. Az eredménylista élén Lappi található, aki csaknem másfél perccel vezet már Tidemand előtt. Nem mellékes, hogy a két versenyző az abszolút értékelés nyolcadik és kilencedik helyén áll. A WRC 2 harmadik helyén sem történt változás, azt Citroen DS3 RRC-jével Stephane Lefebvre foglalja el.

A junioroknál az előző naphoz hasonlóan Quentin Gilbert vezet. A francia pilóta előnye azonban jelentősen lecsökkent, huszonhárom másodperc az egy kivételével az összes napi szakaszt megnyerő Henri Haapamaki előtt. Ole Christian Veiby visszacsúszott a harmadik pozícióba.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 20m 20.6s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +13.2s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 28s
4. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +3m 26.5s
5. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 19.1s
6. Juho Hanninen Ford Fiesta RS WRC +4m 21s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +5m 41.2s
8. Esapekka Lappi Skoda Fabia R5 +6m 32.6s
9. Pontus Tidemand Skoda Fabia R5 +7m 55.9s
10. Lorenzo Bertelli FWRT SRL Ford Fiesta RS WRC +8m 56.8s

 

Andrew

 

2015. augusztus 1.


A Finn Rally 3. napja

 

A Finn Rally utolsó napjára mindössze két szakasz került a programba, az ugratókkal teletűzdelt 14 kilométeres myhinpaai gyorsaságit kétszer kellett a mezőnynek teljesítenie. Mint kiderült, a pálya lenyűgözte a versenyzőket, melyen másodszorra természetesen a Power Stage pontokért is megküzdöttek.

Miután Jari-Matti Latvala az előző délután némileg el tudott szakadni üldözőjétől, Sebastien Ogier-től és tizenhárom másodperc előnyre tett szert, egy hiba nélküli autózás újabb hazai győzelmet jelenthetett számára.

A Volkswagen versenyzője azonban nem bízott semmit a véletlenre, megnyerte az első szakaszt, másodjára pedig egy második időt futott, amivel bebiztosította a diadalt. Latvala pályafutása tizennegyedik világbajnoki futamgyőzelmét szerezte, hazai közönsége előtt pedig most állhatott fel harmadszor a dobogó tetejére. „Ez volt életem egyik legjobb teljesítménye. Büszke vagyok ma arra, hogy finn vagyok. Egy nehéz szezonom volt, de megnyerni a hazai versenyemet olyan, mint megnyerni a fél világbajnokságot. Három hétig teljes egészében erre a versenyre fókuszáltam. Az utolsó forduló, a lengyel csalódás után úgy döntöttem, a világbajnoki esélyeimnek vége, és teljes egészében a finn futam felkészülésére koncentráltam. Ez ma kifizetődött” – értékelt a célban a finn, aki győzelmével feljött a világbajnoki pontverseny második helyére. Latvala egyébiránt 125,44 kilométer/órás átlagsebességet autózott a hétvége során, amivel a 2015-ös Finn Rally a világbajnokság történetének legnagyobb átlagsebességű futamává vált. A rekorder eddig a 2012-es verseny volt, Sebastien Loeb akkor 122,89-es átlagot produkált a finn pályákon.

Ogier a szokásához híven az első alkalmat itinere ellenőrzésére használta a nap során, hogy a Power Stage-en nagyobb eséllyel szálljon harcba a bónuszpontokért. A francia meg is nyerte az utolsó szakaszt, a futamot pedig az ezüstös pozícióban zárta. „Bámulatos csata és egy elképesztő hétvége volt ez, egy fantasztikus verseny. Nagyon tetszett. Jari-Matti nagyon erős volt, gratulálok neki” – nyilatkozta Ogier, aki nem lehetett elégedetlen, hiszen előnye immár nyolcvankilenc pont, azaz több mint három futamgyőzelem a pontversenyben. A bajnokságból öt futam van hátra.

A dobogó alsó fokára egy ugyancsak elégedett pilóta, Mads Ostberg állhatott fel, aki ezen a napon senkitől sem zavartatva autózhatott. Thierry Neuville Hyundai-át tökéletessé varázsolta csapata az előző este, úgyhogy a belga bebiztosította a negyedik helyet. Ott Tanak az előző nap végén előzte meg Juho Hanninent, majd ezen a napon kicsit el is távolodott fordos márkatársától. Tanak az ötödik helyen gurulhatott fel a céldobogóra, legjobb privátként pedig Hanninen lett a hatodik.

Robert Kubica az előző napi balesete után nem tudott csatlakozni a mezőnyhöz, Kris Meeke viszont visszaállt. A Citroen Racing pilótája mindkét szakaszon a harmadik időt tudta felmutatni, a Power Stage-en tehát szerzett egy pontot.

A WRC 2 élmezőnyében nem történt változás a pályán, a nap mindkét szakaszát megnyerő Esapekka Lappi vihette haza a győzelemért járó trófeát. A második helyre a másik gyári Skoda Fabia R5-öst vezető Pontus Tidemand érkezett, a harmadik pozíciót pedig a Citroen DS3 RRC-t hajtó Stephane Lefebvre kaparintotta meg. Lappi - aki csapattársával együtt pontot szerzett az abszolút értékelésben is – átvette a vezetést a WRC 2-es pontversenyben győzelmének köszönhetően. A versenyt követő technikai ellenőrzésen aztán kiderült, hogy Lefebvre Citroenjében nem homologizált ECU szoftver volt, a francia pilóta emiatt a kizárás sorára jutott. Az eset következtében a Ford Fiesta RRC-t kormányzó Yuriy Protasov léphetett fel a dobogóra.

A junior világbajnoki mezőnyben Quentin Gilbert diadalmaskodott, az út azonban nem volt egyszerű számára. Az utolsó napot huszonhárom másodperc előnnyel kezdte, aztán rögtön kapott egy tíz szekundumos büntetést. Maradék előnyéből mindössze fél másodpercet tudott megőrizni, de végül meg tudta szerezni harmadik győzelmét az idei negyedik futamon. Henri Haapamaki a viadal húsz szakaszából tizenhatot nyert, a harmadikon azonban defektet kapott, amivel két és fél percet vesztett. A finneka  tízedik helyről kellett elkezdenie a felzárkózást a verseny elején, ahonnan csaknem megnyerte a futamot. A bronzérmes pozícióban Ole Christian Veiby zárt több mint négy perc hátránnyal. A WRC 3 dobogójára ugyanez a három versenyző állhatott fel. A Drive DMACK Fiesta Trophy-t Tom Cave nyerte Marius Aasen és Max Vatanen előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 33m 3.8s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +13.7s
3. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 36.8s
4. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +3m 58.7s
5. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 29.3s
6. Juho Hanninen Ford Fiesta RS WRC +4m 44.3s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 20.3s
8. Esapekka Lappi Skoda Fabia R5 +7m 11.2s
9. Pontus Tidemand Skoda Fabia R5 +8m 52.2s
10. Lorenzo Bertelli FWRT SRL Ford Fiesta RS WRC +9m 37.4s

 

Andrew

 

2015. augusztus 2.

Módosítás: (2015. október 08. csütörtök, 15:05)