Ciprus Rally 2015

A Ciprus Rally összefoglalója

 

A Ciprus Rally 1. napja

 

A rali Európa-bajnokság nyolcadik fordulója Ciprus szigetén kerül megrendezésre. A viadal érdekessége, hogy nem csak a kontinenssorozat indulói álltak rajthoz, de a közel-keleti bajnokság, illetve a nemzeti bajnokság résztvevői is. A mezőnyt azonban ezúttal már nem együtt, hanem külön rajtoltatják és értékelik, mivel az eltérő szabályrendszerek miatt 2014-ben problémát szült a gumihasználat, a rajtsorrend kialakítása és a kanyarlevágások miatti büntetések kiosztása, így a végeredmény meghatározása is.

A Nicosia központú kétnapos verseny 204 versenykilométeréből 127 murvás, 77 aszfaltos utakon zajlik, a szakaszok azonban vegyes felületűek, így a versenygépek természetesen murvás specifikációban várták a larnacai rajtot. A hírek szerint egyébként a ciprusi lesz az utolsó vegyes felületű raliverseny ilyen szinten.

A futam első napján nyolc szakasz került a programba, melyeken 109 versenykilométert kellett megtenniük a párosoknak.

Az Európa-bajnoki értékelést tekintve Alexey Lukyanuk kezdett a legjobban, megnyerte az első szakaszt, ugyanakkor nem lehetett nyugodt a fehérorosz licenccel rendelkező pilóta, mivel kormányszervó nélkül ért a célba. A Ford Fiesta R5-ös elektromos kivitelű egységének ez típushibája, egy újraindítás általában segít, Lukyanuk esetében azonban nem így történt, így a szervizig hátralévő három gyorsaságit rásegítés nélkül abszolválta, amivel jelentős időveszteséget volt kénytelen elkönyvelni.

Lukyanuk gondjainak köszönhetően eljöttek az Európa-bajnoki listavezető, Kajetan Kajetanowicz percei. A szintén Fiesta R5-öst hajtó lengyel megnyerte mindhárom hátralévő délelőtti különpróbát és jóval több mint egy perces előnyt épített ki. A csúszós, szűk, durva felületű, de gyors szakaszokat követően –melyek felett a kis légmozgás miatt meg is állt a por – Bruno Magalhaes érkezett a szervizparkba másodikként. A portugál pilóta óvatosan kellett, hogy hajtson, mivel tönkrement a Peugeot 208 T16 indítógombja. Az R5-ös Skodáról az erre a versenyre a régebbi modellbe, a S2000-es Fabiába visszaülő Jaromir Tarabus állt ekkor a harmadik pozícióban. A csehnek szokatlan gondja támadt: fellazult a pótkerék, ami miatt megállt a hátsó differenciálmű hűtőjének ventilátora, így az erőátvitel figyelmeztető jelzése rögtön megjelent a műszerfalon.

Ugyan javítható lett volna, de Robert Consani Citroen DS3 R5-öse a Barum Rally történt óriási balesetet követően új karosszériát kapott. A francia versenyzőnek, akinek ezúttal Lara Vanneste diktálja az itinert, nem kezdődött szerencsésen a ciprusi kiruccanás, elment a hátsó fék a Citroenből, majd meg is pördült. Consani négy gyorsaságit követően a negyedik helyen állt, őt két Mitsubishi Lancer Evo IX-essel induló versenyző, Christos Demosthenous és Botka Dávid követte. Az ERC 2 két képviselője kimagasló formában autózott, a helyi pilóta két harmadik szakaszidőt tudott felmutatni, a magyar versenyző pedig képes volt egy második szakaszeredményre is.

Lukyanuk Antonin Tlustak mögött, Kajetanowicz-tól csaknem három perc hátrányban nyolcadikként érkezett a szervizparkba. A fordos hiába készült kerékpározással és könnyebb öltözettel a forró ciprusi versenyre, a szervóhibával szemben nem tudott mit tenni, és hogy próbálja pihentetni karjait, az etapokon navigátora, Alexey Arnautov vezette a kocsit.

Délután három olyan gyorsaságit teljesített a mezőny, ami délelőtt is az étlapon volt, majd következett a nicosiai szuperspeciál, melynek az adta a különlegességét, hogy érintette a sziget görög és török része között húzódó, az Egyesült Nemzetek által felügyelt zónát is.

Kajto délután ott folytatta, ahol délelőtt abbahagyta, megnyerte mindegyik különpróbát, és előnyét egy újabb perccel gyarapította. A lengyel számára jó esély mutatkozik tehát arra, hogy a kontinenssorozat pontversenyében is jelentős előnyt építsen ki a nagy rivális, de Ciprusról hiányzó Craig Breennel szemben.

Magalhaes délután két második és két harmadik időt futott a lágyabbra állított futóművön, és a szokásos Peugeot betegség, a lefúvatószelep probléma ellenére is növelni tudta némileg előnyét az őt üldöző Tarabus-szal szemben. Consani és Demosthenous tartotta a pozícióját, Tlusták viszont Botka elé került az utolsó előtti gyorsaságiján. A magyar pilóta nem hagyta annyiban, a nap zárószakaszán visszavette helyét.

A cseh H-Racing kicserélte a kormányművet Lukyanuk autójában, a hiba azonban nem mechanikus, hanem elektromos eredetű volt, aminek okát nem találták meg a rövidke szervizidő alatt. A szimpatikus pilóta kénytelen volt emiatt szervó nélkül folytatni, így nem tudott javítani pozícióján. Lukyanuk a nap folyamán összesen 95 versenykilométert tett meg rásegítés nélkül.

ERC 2-ben Dominykas Butvilas kezdett a legjobban, de a harmadik szakaszon kicsúszott és a verseny feladására kényszerült ifj. Érdi Tiborhoz hasonlóan. A vezető pozíciót ekkor Botka vette át, majd Demosthenous került az élre. Botka szorosan üldözte a ciprusi pilótát, amikor elment a Mitsubishi váltójából a harmadik és a negyedik fokozat is. Botka hátránya ezzel 25 másodpercre növekedett a nap végére. A kategóriában Ranga Péter várhatja a folytatást Evo IX-es Mitsubishijével a harmadik, a bajnokságban élen álló subarus Vojtech Stajf pedig a negyedik helyről.

Az ERC 3-ban egyetlen rajthoz álló volt, a ciprusi Dimi Morozov mind a nyolc szakaszt teljesítette Suzuki Swift Sportjával.

A verseny abszolút értékelése izgalmasabban alakult egyébiránt, mint az Európa-bajnoki mezőny versengése. A közel-keleti bajnokságban érdekelt Nasser Al-Attiyah kezdett a legjobban Ford Fiesta RRC-jével, de Kajetanowicz felvette a tempót és egy kivételével az összes hátralévő szakaszt megnyerte. Előnye mindezek ellenére 13 másodperc csupán a nap végén a katari versenyzővel szemben. A harmadik helyen álló Magalhaest a Fiesta RRC kormánya mögött ülő Abdulaziz Al-Kuwari követi.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 1ó 16p 22,6mp

2. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +2p 17,8mp

3. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +3p 7,8mp

4. Robert Consani Citroen DS3 R5 +3p 19,1mp

5. Christos Demosthenous Mitsubishi Lancer Evo IX +3p 58,7mp

6. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +4p 23,6mp

7. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +4p 35,9mp

8. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +4p 57,7mp

9. Ranga Péter Mitsubishi Lancer Evo IX +5p 27,3mp

10. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +5p 31,5mp

 

Andrew

 

2015. szeptember 26.


A Ciprus Rally 2. napja

 

A Ciprus Rally befejező napján négyfajta szakasz szerepelt a programban, ezek rajtjához kétszer kellett odaállni a párosoknak, akik összesen 95 versenykilométert teljesítettek.

Az Európa-bajnoki értékelésben a magabiztos, több mint két perces előnnyel vezető Kajetan Kajetanowicz nem dőlt hátra, nehogy kiessen a ritmusból, és az első három szakaszon nem is talált legyőzőre annak ellenére, hogy a helyenként gyors részekre nem volt ideális a Ford rövid váltóáttétele. A délelőtti kör utolsó gyorsaságiján aztán problémái akadtak a lengyelnek a Fiesta R5 kormányszervójával, miután nekiment egy méretes kőnek, de Alexey Lukyanukkal szemben, aki az előző napot szinte teljes egészében rásegítés nélkül teljesítette, az ECU háromszori reset-elése után feléledt az egység. Kajto, aki mindezt menet közben oldotta meg, a nap első felében további egy perccel hizlalta előnyét Bruno Magalhessel szemben.

A portugál pilóta kicsit puhának érezte Peugeot 208 T16 hátulját, a nagyobb problémája azonban az volt, hogy ömlött a kocsiba a por, ami leginkább akkor jelentkezett, amikor nem ment a fűtés. Magalhaes nem véletlenül tapasztalta ezt ki, volt, amikor fűtéssel autózott, no nem azért, mert fázott, hanem hogy megpróbálja a motor hőmérsékletét alacsonyan tartani, amit egyébként előző nap újra is programoztak éppen emiatt a gond miatt.

Robert Consani rögtön a nap elején megelőzte Jaromir Tarabust. A citroenes az egyik szakaszon elhagyta a szélvédőről a GPS nyomonkövetőt, skodás vetélytársa pedig elkövetett néhány hibát, köztük egy hajmeresztőt is. Lukyanuk Fiestájában sikerült az előző este megreparálni a szervót, az orosz versenyző így újult erővel vágott neki a szakaszoknak. Karjai természetesen fáradtak voltak, de a meleg, valamint a törött hátsó stabilizátor ellenére három helyet előrelépve ötödikként várhatta a befejezést. Őt Christos Demosthenous és Botka Dávid követte.

Kajetanowicz délután, az utolsó négy gyorsaságin is a legjobbnak bizonyult, négy és fél perces előnyével megérdemelten kasszírozta be a győzelemért járó pontokat, valamint a napi teljesítményért járó maximális számú bónuszegységet is. A lengyel ezzel nagy lépést tett az Európa-bajnoki cím felé, a Gravel Master, azaz a Murvamesteri címet pedig el is hódította már. A pódium második fokára Magalhaes állhatott annak ellenére, hogy megtörte kicsit autója elejét. Consani az utolsó szakaszon kapott egy defektet, a dobogós helyezése azonban nem forgott veszélyben.

Negyedikként Tarabus végzett, akit az ezen a versenyen a poklok poklát megjárt Lukyanuk követett. Nem volt elég az előző napi szervóhiba, majd a délelőtti stabilizátor probléma, délután a stabilizátor törött karja kilyukasztotta az egyik abroncsot. A fiestásnak pótkerék nélkül kellett abszolválnia a hátralévő három szakaszt, aminek egyikén a motor kezdett rakoncátlankodni, majd az egyik hátsó lengéscsillapító dobta be a törülközőt. Lukyanuk mindezek ellenére célba ért, és az ötödik helyezettnek járó pontokat vihette haza. Botka délután befogta Demosthenous-t, majd faképnél is hagyta, így a hatosik pozícióban állhatott fel a céldobogóra.

Az ERC 2-ben nagy küzdelemre volt kilátás. Botkáék Mitsubishijében az előző este kicserélték a rakoncátlankodó váltót, és a magyar fiú a tökéletes autóval támadást indított. Botka a huszonöt másodperces hátrányát ugyanekkora előnyre fordította a verseny végére, az eredménnyel pedig úgy tűnt, hogy közelebb kerül a hőn áhított Európa-bajnoki címhez. A hazai pályán autózó Demosthenous-nak a pályán elért időeredmények alapján be kellett érnie a második hellyel. Botka pontversenybeli riválisa, az élete második murvás versenyét teljesítő Vojtech Stajf állhatott fel a dobogóra, miután Ranga Péterék Mitsubishijén nem sokkal a befejezés előtt eltörtek a jobb első kerék tőcsavarjai. A kategória krónikájához tartozik, hogy az előző napot baleset miatt idő előtt befejező Dominykas Butvilas bizonyult vasárnap a mezőny leggyorsabbjának, Botka a második volt ilyen szempontból, Stajf ugyanakkor csak három bónuszpontot kasszírozhatott az ötödik pozíciójával.

A célceremónia után aztán kétperces büntetéssel sújtotta a versenyfelügyelőség Botkáékat, mivel több gumiabroncsot használtak fel, mint az engedélyezett tizennyolc. A magyar csapat azt hitte ugyanis, hogy a gumik darabszámának számolása a kvalifikációs szakasztól kezdődik, a szabályzat viszont úgy szól, hogy a szabadedzésen használt darabok is beleszámítanak a kalkulációba. A kategória győzetésnek így végül Demosthenous mondhatja magát, Botka a második helyezésért járó pontokkal gazdagodott, a bajnokságban pedig nem tudta átvenni a vezetést.

Az ERC 3 egyetlen indulója, Dimi Morozov ezt a napot is teljesítette Suzuki Swift Sportjával, így begyűjtötte az első helyezettnek járó pontokat.

A verseny összetett értékelésében, a közel-keleti bajnokság mezőnyét is figyelembe véve Nasser Al-Attiyah győzedelmeskedett. A Ford Fiesta RRC-t hajtó pilóta egy defekttel nyitotta a napot, ezt követően aztán az összes szakaszon a legjobbnak bizonyult, az utolsó előtti különpróbán átvette a vezetést Kajetanowicz-tól, és végül hét másodperccel nyerte a vegyes felületen zajló, de egyébként murvás versenynek számító viadalt. A harmadik helyen záró Abdulaziz Al-Kuwari négy perc lemaradással ért célba, őt követte Magalhaes és Consani.

 

A verseny végeredménye:

1. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 2ó 8p 45,4mp

2. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +4p 25,1mp

3. Robert Consani Citroen DS3 R5 +5p 36mp

4. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +6p 9,8mp

5. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +7p 15,5mp

6. Christos Demosthenous Mitsubishi Lancer Evo IX +8p 22,3mp

7. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +9p 39,7mp

8. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +9p 56,8mp

9. Vojtech Stajf Subaru Impreza STI +11p 45,4mp

10. Savvas Savva Mitsubishi Lancer Evo IX +11p 47mp

 

Andrew

 

2015. szeptember 27.

Módosítás: (2015. október 10. szombat, 18:17)