Akropolisz Rally 2015

Az Akropolisz Rally összefoglalója

 

Az Akropolisz Rally 1. napja

 

Azok után, hogy a kikerült a világbajnokság vérkeringéséből, az Európa-bajnokságon jutott menedékhez tavaly az Akropolisz Rally, a történelem egyik legrégebbi és leghíresebb raliversenye.

Idén kérdéses volt a viadal megrendezése, végül azonban megtalálták a szervezők az anyagi forrásokat és a politikai helyzet sem akadályozta a lebonyolítást, így a kontinenssorozat utolsó előtti fordulójaként elrajtolhatott a verseny egy szokatlan, rövidített formátumban. A kvalifikációs szakaszt ugyanis szombaton délelőtt tartották, aztán ezt követően, délután indult útjára a mezőny, melyben ott volt az Európa-bajnoki pontverseny első hat helyén álló páros.

A sűrű program miatt a szombati napon mindössze két szakasz szerepelt az étlapon, a kinetai gyorsasági előbb egy hosszú, negyvenhárom, majd egy huszonnégy kilométeres változatban várt a versenyzőkre. Az időjárás előrejelzések nagyban valószínűsítették az esőt az első napra, ami meg is érkezett. A szakasz második fele olyan rossz állapotba került ezáltal, hogy le kellett rövidíteni, így a párosok végül mindkétszer ugyanazt a pályát használták.

Elsőre a pontverseny éllovasa, a kvalifikációs szakaszt is megnyerő Kajetan Kajetanowicz teljesítette leggyorsabban a saras és rendkívül csúszós különpróbát a Ford Fiesta R5 kormánya mögött. Miután tizenkét másodpercet leosztott mindenkinek, a századik raliversenyén részt vevő lengyel elmondta a beíróban, hogy inkább a túlélésről, semmint a sebességről szólt a menet. A második helyen célba érő peugeot-s Craig Breen ráerősített erre, ő élete egyik legnehezebb szakaszának titulálta a gyorsaságit, tette ezt úgy, hogy az előző hétvégén szintén viharos körülmények között futó korzikai világbajnoki futamról érkezett.

Harmadikként hatalmas meglepetésre az N csoportos Mitsubishivel versenyző Botka Dávid ért célba, aki némileg kényszerűen az első rajtpozíciót választotta a rajt előtt. A görög viadalon első ízben induló Alexey Lukyanuk negyedik időt futott Ford Fiesta R5-ösével, de mivel eltévedt a rajthoz vezető etapon, késett, amiért kapott egy tíz másodperces büntetést. Robert Consani kicsúszott Citroen DS3 R5-ösével ott, ahol a mitsubishis Lambros Kirkos is, Magalhaes Bruno Peugeot 208 T16-osának pedig az egyik lengéscsillapító felfogatása kapitulált. Consani és navigátora, Maxime Vilmot az esetük után nagyon sportszerűen figyelmeztette a többieket az igencsak csúszós részre, hogy nehogy úgy járjanak, mint ők.

A második, már sötétben zajló szakaszt a négy év után először murvás versenyen induló Lambros Athanassoulas nyerte. A Skoda Fabia R5-ös kormányát forgató görög csaknem fél perccel volt jobb mindenkinél, amivel az ötödik pozícióból rögtön az élre katapultálta magát. Az Európa-bajnoki cím kapujában álló Kajetanowicz egy negyedik időt autózott, a folytatást pedig tíz másodperc lemaradással a második helyen várhatja. Breen a szakasz előtt szerelt, így nem tudott kellőképpen koncentrálni, ennek ellenére a második leggyorsabb volt. Az ír hátránya a második versenynap előtt mindössze öt másodperc Kajtóhoz képest. Lukyanuk a harmadik szakaszidővel előrelépett egyet, negyedikként ért az esti szervizparkba, utána Jaromir Tarabus és Raul Jeets következik.

Botka a normalizálódott körülmények között nem tudta tartani a lépést a spéci versenytechnikákkal, így visszacsúszott a hetedik helyre. Utána Dominykas Butvilas és Petros Panteli következik, a legjobb tízet Antonin Tlustak zárja.

Az Európa-bajnokság alsóbb kategóriái meglehetősen néptelenek a görög futamon, az ERC 3-ban nem is volt nevező, az ERC 2-ben pedig hárman álltak rajthoz. Botka az első szakaszon jóval több, mint egy percet adott Butvilas-nak, a subarus ebből csaknem fél percet visszahozott a másodikon. A magyar pilóta így is 51 másodperccel vezeti a kategóriát riválisa előtt, míg a harmadik helyen álló Kirkos lemaradása több mint húsz perc a kicsúszása miatt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Lambros Athanassoulas Skoda Fabia R5 R5 38p 12,9mp

2. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 +9,6mp

3. Craig Breen Peugeot 208 T16 +14,7mp

4. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +32,3mp

5. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +1p 16mp

6. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +1p 20,3mp

7. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +1p 42,4mp

8. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +2p 33,4mp

9. Petros Panteli Mitsubishi Lancer Evo X +4p 12,5mp

10. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +4p 18mp

 

Andrew

 

2015. október 10.


Az Akropolisz Rally 2. napja

 

Az Akropolisz Rally – mely akár bajnokavatóvá is válhatott az Európa-bajnokságon, a második napon a Korinthoszi-csatorna túloldalán négyfajta szakasszal folytatódott. A program szerint délután ezek közül a pályák közül háromra tért volna vissza a mezőny. A párosokra így 134 versenykilométer várt a versenykiírás szerint a döntően murvás pályákon, melyek tartalmaztak aszfaltos, igencsak csúszós részeket is. Az esőzések folytán több szakaszt is le kellett rövidíteni néhány méterrel. A pályák rendkívül csúszóssá váltak, de előfordult olyan hely is, ahol sűrű köd fogadta a versenyzőket, tehát az előzőhöz hasonlóan ez a nap is a túlélésről szólt.

Nyitásként a kontinenssorozat koronájának várományosa, a verseny befejező napját a második helyről kezdő Kajetan Kajetanowicz autózott egy legjobb időt, ezzel az élre is került a Fordot hajtó pilóta. Ezt követően Craig Breen percei jöttek el, aki  a szombati nap második szakasza előtt alaposan összesarazta magát, hogy megoldja autója műszaki gondjait. Kajto pontversenybeli ellenfele ezen a napon a második és harmadik gyorsaságin kilométerenként egy másodpercet vert a mezőnyre a problémás ablaktörlő ellenére. Remek teljesítményének köszönhetően Breen átvette a vezetést, és félperces előnyre tett szert, de nem élvezhette sokáig a dolgot, mivel a délelőtti utolsó szakaszon felnyílt a Peugeot 208 T16 motorházteteje, ezzel pedig rengeteg időt vesztett a legénység. Kajetanowicz ismét az élen találta magát, de nem volt nyugodt, csak a befejező szakaszok hibamentes teljesítése és az Európa-bajnoki cím járt a fejében. Breen tíz, a napot a Skodájával az élről kezdő Lambros Athanassoulas tizenöt másodperces lemaradással érkezett be a szervizparkba. Délelőtt mind Kajetanowicz, mind Athanassoulas bemutatott egy megforgást, náluk azonban rosszabbul járt Alexey Lukyanuk, aki félrehallott egy itinerinformációt, nekicsúszott egy falnak, aminek következtében megsérült a Ford futóműve. Az orosz pilóta nem tudta folytatni a versenyt.

Negyedikként az egyik szakasz céljában hibázó Jaromir Tarabus zárta a délelőttöt Skodájával. Az ötödik helyre Botka Dávid jött fel, aki egy abszolút harmadik időt is képes volt felmutatni N csoportos Mitsubishijével. A Fordot hajtó Raul Jeets sem úszta meg hiba nélkül, a hatodik helyét azonban tudta tartani. Dominykas Butvilas azon volt, hogy előretörjön, próbálkozását azonban egy törött lengéscsillapító, majd egy defekt akadályozta. A subarus versenyző így csak egy helyet tudott javítani az előző esti pozíciójához képest.

A befejezés előtt aztán előbb a kör első két szakaszának törléséről érkezett hír, majd a Loutraki térségét elérő hatalmas vihar miatt az utolsó különpróbát is kénytelenek voltak törölni a szervezők, még mielőtt a mezőny a pályák felé vette volna az irányt.

A tabella ezek után nem változott, Kajetanowicz és navigátora, Jaroslaw Baran nyerte az Akropolisz Rally-t. Miután a mezőny az eredeti versenytáv hatvankilenc százalékát teljesítette, teljes pontszámot osztottak a kontinenssorozaton, így Kajtóék az utolsó futam eredményétől függetlenül az Európa-bajnoki címet is elkezdhették ünnepelni. A lengyel pilótának mindez éppen a századik raliversenyén jött össze, és lépett honfitársai, Sobieslaw Zasada, valamint Krzystof Holowczyc nyomdokaiba.

„Igen, megcsináltuk, egy elképesztő nap ez” – kezdte Kajetanowicz. „Egy álom volt ez, de most valóra vált. Mit is mondhatnék? Köszönöm a csapatomnak, mint ahogyan mindig. Őszintén szólva egy nagyon kemény év volt ez számunkra, de megcsináltuk, Európa-bajnokok vagyunk. Elképesztő.

Ez egy nagy-nagy, igazán nagy nap, talán életem legjobb napja. Nem tudom, hogyan is mondhatnám el ezt! Az Akropolisz Rally megnyerésével csináltuk meg ezt. Ez is egy nagy dolog, a világ egyik legnehezebb raliversenye, nem csak az Európa-bajnokságé.

Köszönetet szeretnék mondani a szüleimnek, édesanyámnak és édesapámnak. Hittek bennem mindig is, mindenhol. Nincs időm számukra, de változtatni akarok ezen, mivel nagyon fontosak számomra. Velem vannak mindig, és mindig a szívemben vannak!”

Az ERC 2-es kategóriában Butvilas nyerte az első három szakaszt, majd Botka visszavágott. A magyar pilóta csaknem egyperces reggeli előnye ennek köszönhetően nem csökkent számottevően, negyvenhat másodperc volt a szervizparkba érkezve. Mint kiderült, ez lett a végső eredmény is. A kategória dobogójára a mitsubishis Lambros Kirkos állhatott fel csaknem huszonnégy perces lemaradással. Botka a győzelmével átvette a vezetést az Európa-bajnoki tabellán, és az éves értékelés ezüstje már biztos is számára. A bajnoki címről az utolsó futam, a Rallye du Valais hívatott dönteni, ahol Botkának jó esélye van a korona elhódítására.

Miután az ERC 3-ban nem volt induló, az is eldőlt, hogy ennek a kategóriának a koronáját a junior címet korábban elhódító opeles Emil Bergkvist érdemli ki ebben az esztendőben.

 

A verseny végeredménye:

1. Kajetan Kajetanowicz Ford Fiesta R5 1ó 32p 11,1mp

2. Craig Breen Peugeot 208 T16 +10mp

3. Lambros Athanassoulas Skoda Fabia R5 R5 +15,3mp

4. Jaromir Tarabus Skoda Fabia S2000 +3p 12,5mp

5. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +3p 54,5mp

6. Raul Jeets Ford Fiesta R5 +4p 30,9mp

7. Dominykas Butvilas Subaru Impreza STI +4p 40,6mp

8. Antonin Tlustak Skoda Fabia S2000 +8p 48,2mp

9. Petros Panteli Mitsubishi Lancer Evo X +11p 44mp

10. Jourdan Serderidis Citroen DS3 R5 +11p 45,8mp

 

Andrew

 

2015. október 11.

Módosítás: (2015. október 11. vasárnap, 14:31)