Katalán Rally 2015

A Katalán Rally összefoglalója

 

A rali világbajnokság történetébe 1991-ben bekapcsolódó Katalán Rally az utóbbi időszak egyetlen olyan viadala, mely aszfaltos és murvás szakaszokon is kihívás elé állítja a nevezőket, éppen ezért a csapatok és a résztvevők egyöntetűen kiemelik, egy különleges esemény ez.

A Salou központú viadal – mely immár huszonötödszörre világbajnoki futam – a 2015-ös sorozat tizenkettedik, utolsó előtti fordulója. A verseny első napján várja az indulókat a laza talaj, a csütörtök esti barcelonai szuperspeciált követően nyolc szakaszt kell megtenni murvás beállításokkal, a következő két nap viszont kemény borításon zajlik. A menetrend huszonhárom különpróbát tartalmaz, a gyorsasági szakaszok 331 kilométert tesznek ki összesen. A hét új pálya és a korábbiakhoz képest megfordított gyorsaságik miatt a párosoknak a szakaszok hosszának ötvenegy százalékára új itinert kell írniuk.

A különböző vélemények szerint az első, laza talajú nap bizonyulhat a legfontosabbnak, a rajtsorrend sorsdöntő lehet. Elsőnek rajtolni hátrány az úttakarítói szerepkör miatt, a később indulókat viszont a por hátráltathatja.

Pénteken este aztán a versenyzőktől a szerelők veszik át a főszerepet, akiknek mindössze hetvenöt perc áll rendelkezésükre, hogy átépítsék a versenytechnikát az aszfaltos követelményeknek megfelelően. A Citroen Racing szerint ez a jobb irány, mivel az amúgy is elvégezendő dolgokon, a felfüggesztés, a fékek, a kerekek, a sebességváltó és a differenciálművek cseréjén túl a sok védőelemet egyszerűen le kell venni, nem pedig felszerelni. Azt azonban megjegyezték a franciák, hogy az aszfaltról murvára történő átállásnál azért könnyebb lenne a dolguk, mert a kocsi jóval tisztábban érkezik a szervizparkba. Utóbbi tényre erősített ár az M-Sport is. A Hyundai Motorsport azt emelte ki, hogy ilyenkor sokkal több tartalékalkatrészt kell a helyszínre szállítani, és a beállításokra is nagyobb figyelmet kell fordítani.

A Volkswagen Motorsport, mely nehezítő tényezőként a murván nem használatos vízhűtéses fékrendszer felszerelését jelölte meg, össze is számolta, hogy a szerelőknek az alig több mint egy órás, de embert próbáló munka közben mennyi alkatrésszel kell foglalkozniuk. Nos, autónként tizenhárom modult cserélnek, ezek összesen 1348 alkatrészt tartalmaznak, azaz három autójukon 4044 alkatrész kerül lecserélésre.

Miközben a csapat dolgozik, a versenyzőknek is át kell állniuk, hiszen az aszfaltos pályák teljesen más igénybevételeket támasztanak, más a vezetéstechnika és a féktávokat is át kell értékelni a nagyobb tapadású talajfelület és gumik, valamint a harapósabb fékek miatt. A pilóták véleménye szerint a murváról aszfaltra történő váltás az egyszerűbb, hiszen a féktávokat rövidebbre kell venni, a másik irány jóval nagyobb veszélyeket hordoz, hiszen amennyiben valaki olyan rövidet próbál fékezni murván, mint amit az aszfalton megszokott, könnyen rajtaveszhet.

Persze a spanyol gyorsaságik önmagukban sem könnyűek. „A murvás szakaszok elég technikásak és van bennük néhány aszfaltos rész is, ami önmagában egy kihívás” – magyarázza Elfyn Evans, az M-Sport pilótája. „Amikor a murvás szakasz közepén van egy hosszabb aszfaltos szekció, nagyon sokat mozog a kocsi, neked pedig gondolnod kell arra, hogy megóvd a gumijaidat a nap további részére. Ez egy eléggé stratégiai rali ebben az értelemben, és a hosszú játszmára kell gondolnod. A spanyol aszfaltok pedig a szezon leginkább versenypályára hasonlító útjai.”

Melyek egyenletes felületűek, de nagyon abrazívak, úgyhogy itt is oda kell figyelni a gumikezelésre. „Azt hiszem, mindenki egyetért, hogy az aszfaltos szakaszok a versenynaptár legjobbjai” – véli Evans csapattársa, Ott Tanak. „Az egyik felületről a másikra fordulni furcsa egy kicsit az elején. Egy olyan dolog ez, ami egy kicsit különös számunkra, mivel egy hétvége során egyfajta felületen szoktunk vezetni. Meglepően gyorsan felvesszük azonban a ritmust, és mire a második aszfaltos szakaszra érkezünk, mindannyian felgyorsult.”

Az M-Sport a szokásos Ford Fiesta WRC-kkel érkezett a helyszínre, ők nem teljesítettek specifikus tesztet, otthon azonban általános fejlesztési munkákat végeztek.

A Volkswagen már Ausztráliában elérte idei céljait, amikor bebiztosította a világbajnoki címet mind az egyéni, mind a gyártói értékelésben. Versenyzőik így tulajdonképpen tét nélkül autózhatnak, az év végi második helyért azonban bizonyosan nagy lesz a csata Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen között. Nem a babonának, sokkal inkább logisztikai okoknak tulajdonítható, hogy a csapat a legutóbb a déli féltekén használt Polo WRC-ket vitte Salouba, szerelőik pedig a hannoveri főhadiszálláson tréningek keretében készültek a péntek esti monstre szerelési feladatra.

A Citroen Racing rögtön a Tour de Corse után fejlesztési tesztet végzett Portugáliában. A csapat célja az Spanyolországban, hogy megőrizze a gyártó bajnokságban elfoglalt második pozícióját. A plusz alkatrészek miatt egy extra konténerrel a helyszínre érkező francia alakulat is az Ausztrál Rally-n futott DS 3 WRC-ket hozta. A csapat színeiben rajthoz áll Khalid Al Qassimi is, Stephane Lefebvre-et pedig a PH Sport szolgálja ki. A citroenesek is trenírozták szerelőiket, hogy gördülékenyen menjen a péntek este autóátépítés.

A Hyundai ezúttal három i20 WRC-t futtat, ezek azok, amik Korzikán is bevetésre kerültek. Thierry Neuville, Dani Sordo és Hayden Paddon is egy-egy napot tesztelhetett a viadalt megelőzően a spanyol aszfaltutakon, murván viszont csak előbbi kettő versenyző kapott lehetőséget összesen egy nap erejéig. Az alakulat a futam előtt nem sokkal jelentette be, hogy Neuville helyett Paddon fog az elsőszámú csapat színeiben versenyezni a szezonzáró brit futamon, a pletykák azonban arról is szólnak, hogy a Hyundai Motorsport Spanyolországra is ezt tervezte, de túl későn hozták meg az ezzel kapcsolatos döntésüket.

A verseny murvás részén tizenkét kemény és tíz lágy abroncs áll a WRC-s párosok rendelkezésére, ezekből tizenkettőt használhatnak fel. A szombati és vasárnapi készlet tizenhat kemény és tizenkét lágy gumit kínál, a felhasználható mennyiség ezekből tizenhat darab.

Ugyan az időjárás előrejelzés a korábbiakkal ellentétben nem ígér már csapadékot, az FIA a korzikai történésekből okulva különleges engedményt adott a lágy aszfaltos abroncsok megvágásra, ami egyébként hosszú évek óta tiltott a világbajnokságon. Most is kizárólag eső esetén lehet ezt megtenni, tehát az egyre koszosabb pályákon nem alkalmazható a trükk száraz időben.

 

Andrew

 

2015. október 22.


A Katalán Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság katalán futama csütörtökön este vette kezdetét egy szuperspeciállal Barcelonában, a Montjuic-on, azokon az utakon, ahol korábban Forma-1-es Spanyol Nagydíjakat is rendeztek. A nyitányon, melyen murvára való kerekekkel autóztak a párosok, a nézők szórakoztatása kapta a főszerepet, a pilótáknak többször is meg kellett forgatniuk az autójukat egyhelyben. Az esemény Sebastien Ogier győzelmével zárult, Thierry Neuville úgy lett második, hogy nem tudta használni a kéziféket, mivel az blokkolta mind a négy kereket.

Az igazi versengés pénteken délelőtt vette kezdetét, a négyfajta – köztük egy harminchat kilométer hosszú, aszfaltos részekkel tűzdelt – murvás pályát kétszer kellett abszolválni a párosoknak. Ez a nap volt a verseny leghosszabbja a maga 128 versenykilométerével, melynek során ráadásként nem is volt szervizpark, csak egy kerékcsere lehetőség.

Az elsőként rajtoló Sebastien Ogier-t a söprögetői szerepkör, a mögötte jövőket pedig a csúszós utak mellett a felvert por is hátráltatta. Az, hogy a por megállt a levegőben, annak ellenére volt probléma, hogy a korábbi évekkel ellentétben két órával később kezdte a mezőny a programját a murvás szakaszokon.

Ogier folyamatosan küszködött a tapadás hiánya miatt, két hatodik és egy nyolcadik időt futott. A világbajnok a kör zárószakasza, a hosszú gyorsasági előtt a hatodik helyen állt csupán annak ellenére, hogy elmondta, nem tudott volna gyorsabban menni. A terra altai különpróbán aztán egy második időt mutatott fel, és – a többiek problémáinak is köszönhetően – átvette a vezetést. Ezt a fordulópontnak is tekinthető szakaszt a másik Volkswagennel Jari-Matti Latvala nyerte, aki szintén jól gazdálkodott a gumijaival. Latvala elmondta, próbált máshogyan menni, mint tavaly, amikor a verseny ezen része bizonyult döntőnek számára abban, hogy nem tudta végül megkaparintani a győzelmet. A finn, aki többször is módosított a Polo WRC beállításain, a hetedik pozícióból előreugrott a másodikra a délutáni kör előtt, hátránya ekkor Ogier-hez képest nem egész egy másodperc volt. A dobogó harmadik fokán Ott Tanak állt ekkor, az M-Sport pilótája hol jobb, hol rosszabb ritmusban autózott, aztán nyert egy szakaszt is.

Dani Sordo folyamatosan legjobb ötös időket hozott, ennek köszönhetően a negyedik helyen tartózkodott öt szakaszt követően. A Hyundai hazai pályán versenyző pilótájának egyetlen gondja akadt, az utolsó szakaszon elmelegedtek a kocsi fékjei. Rosszabbul járt itt Mads Ostberg, aki tizenhárom kilométert tett meg egy jobb hátsó lassúdefekttel. A reggeli szakaszt megnyerő citroenes emiatt a második pozíciót volt kénytelen felcserélni az ötödikre, és ugyanennyit csúszott vissza Hayden Paddon is, aki a hatodik helyről várhatta a folytatást. A hyundai-os nem tudta megóvni abroncsait, így huszonhét másodpercet vesztett a kör utolsó különpróbáján.

Az eredménylista hetedik helyét az autója fékjeire panaszkodó Andreas Mikkelsen foglalta el, akit Elfyn Evans és Kris Meeke követett délben. A legjobb tízet Neuville zárta, aki kétszer is lefulladt az ötödik szakaszon, de a Hyundai i20 WRC beállításaival sem volt elégedett a belga a délelőtt folyamán. Robert Kubica számára is sorsdöntőnek bizonyult a hosszú gyorsasági. A lengyel megnyerte a harmadik szakaszt, és kisebb problémák ellenére az élen találta magát, itt azonban nekiment egy partoldalnak és defektet is kapott. Azt nem tudta megmondani Kubica, hogy a defekt miatt lett alulkormányozott az autó, vagy a hiba miatt durrant ki a gumi, az viszont biztos, hogy az új kerék csak nehézségek árán ment fel a helyére. A saját csapatában versenyző pilóta később ráadásul begyűjtött egy másik defektet is, és mindezzel öt percet vesztett.

Délután a részeredmények szempontjából ugyanaz volt a helyzet, mint délelőtt, a dolog azonban annyiban változott, hogy Ogier nem erőltette a tempós autózást, a melegben és az egyre durvábbá váló pályákon óvta az abroncsait az utolsó szakaszra. Ez komoly feladat volt számára, hiszen kevesebb taktikai lehetőséget biztosított számára az egy pótkerék, mint Latvalának a kettő. A dolog jól sikerült a franciának, és bár korábban visszacsúszott a harmadik pozícióba, a terra altai gyorsaságit megnyerte, és ezzel az egyetlen napi szakaszgyőzelmével ismét az élre állt.

A kör kezdetén Latvala vette át a vezetést, jó érzéssel vezetett, csupán az utolsó szakasz aszfaltos részein voltak gondjai a levágásokkal. A finn itt második időt tudott felmutatni, és ugyanerről a helyről várhatja négy másodperces lemaradással a szombati aszfaltos pályákat. Ott Tanak szintén elégedett volt a teljesítményével, az észt két szakaszgyőzelmet is bezsebelt délután, az összetettben pedig a harmadik helyen áll tizenegy szekundumos hátránnyal. Mindez még inkább dicséretes azt figyelembe véve, hogy tavaly csak a pályabejáráson vett részt Tanak, utoljára 2012-ben állt rajthoz ezen a versenyen a fordos.

Sordo délután megtartotta negyedik helyét, mint ahogyan Ostberg is az ötödiket. A norvég a hetedik szakaszon a leggyorsabbnak bizonyult, az utolsón viszont gondjai akadtak a bal első felfüggesztéssel. Sordo és Ostberg már csaknem fél perc lemaradásban van az élen állóktól, kettejüket ugyanakkor három másodperc választja el egymástól. Mikkelsen helyet cserélt Paddonnal, akinek valami nem stimmelt az autója hátuljával, és nem is élvezet a délutánt. Mögéjük a nyolcadik pozícióba Meeke kapaszkodott fel. A legjobb tízet a némi turbógonddal, illetve a futómű beállításaival és a hátsó differenciálmű előfeszítésével küszködő Neuville, valamint Evans zárja.

Az évad végének közeledtével a WRC 2 csatározásai is döntő fontosságúvá váltak, mind a hat, a bajnoki címért még versenyben lévő versenyző tiszteletét tette a rajtnál. Abdulaziz Al-Kuwarinak nem indult jó a viadal, a barcelonai szakasz előtt elromlott Fordjának kormányszervója, így a katari nem teljesítette azt a szakaszt. Craig Breen ismét csak a Peugeot 208 T16 lefúvatószelepével küszködött Barcelonában, míg Nasser Al-Attiyah aszfaltra való lengéscsillapítókon autózva megnyerte a gyorsaságit Skodájával.

Pénteken aztán a gyári Fabiák vették át a főszerepet, Pontus Tidemand hat szakaszgyőzelmet aratott, és negyvenhárom másodperccel vezeti az értékelést. A képzeletbeli dobogó alsóbb fokain is a Skoda Motorsport versenyzői állnak Jan Kopecky és a bajnoki címért autózó, két részsikert begyűjtő Esapekka Lappi sorrendben. A negyedik helyet Al-Attiyah foglalja el, aki egy defekt ellenére tíz másodpercre van csak Lappitól. A katarinak, aki a hét eleji aszfaltos teszten alaposan helyben hagyta a Fabia elejét, hajtania kell, hogy elkapja a finnt, máskülönben egy skodás csapatutasítással kicsúszhat a kezéből az év végi trófea. Az RC2-es értékelésben Turán Frigyes a tizenegyedik pozíciót foglalja el, ami a WRC 2-ben a tízedik helyre lenne jó.

A juniorok között a már bajnok Quentin Gilbert tíz másodperccel vezet Simone Tempestini, valamint két és fél perccel Terry Folb előtt. A WRC 3-ban is ugyanez a sorrend.

A párosok a szakaszok teljesítése után sem kapcsolhattak ki teljesen, hiszen míg csapatuk a hetvenöt perces szervizlehetőség alkalmával teljes átépítést végez az autójukon, hogy megfelelőképpen várja a következő két nap aszfaltos megpróbáltatásait, nekik fejben kell átállni ugyanerre.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 24m 58.4s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +4s
3. Ott Tanak M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +11.3s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +26.9s
5. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +29.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +37.4s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +38.3s
8. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +59.4s
9. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 3.8s
10. Elfyn Evans M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 9.2s

 

Andrew

 

2015. október 23.


A Katalán Rally 2. napja

 

A Katalán Rally második napján talajtípust váltott a mezőny, a murváról rátértek az aszfaltra.

„Az aszfaltra történő váltással egy teljesen új verseny kezdődik holnap” – mondta el a viadalt vezető Sebastien Ogier pénteken este, miközben a csapatok szorgalmasan dolgoztak a versenytechnikák átépítésén. „A kocsi egy sokkal merevebb beállítással rendelkezik, direktebben reagál fékezés és kanyarodás közben – ami egy új kihívás. Miután nagyon szélesek itt az utak, egy kicsit olyan ez, mint egy versenypályán. A megfelelő ívek megválasztása kulcsfontosságú.” Az immár háromszoros világbajnok arról is beszélt, hogy a versenyzőknek gyorsan kell alkalmazkodni, azt viszont már csapattársa, Andreas Mikkelsen tette hozzá, hogy a spanyol aszfaltokon használják a szezon legkeményebb futóműbeállításait.

A nap folyamán nyolc szakasz várta a mezőny, a délelőtti négyből hármat ismételtek meg délután, majd egy szuperspeciál következett Salouban. Mindez 123 versenykilométert jelentett. Az átállás pedig Ogier-nek sikerült a legjobban, aki három szakaszgyőzelmével leszakította üldözőit a nap közbeni szervizig. A francia úgy nyerte az első szakaszt, hogy a hétvégén immár másodszorra bukfencező Lorenzo Bertelli autóját is ki kellett kerülnie.

A hyundai-os Dani Sordo, akiről köztudott, hogy jobban érzi magát a kemény borításon, a negyedik helyről előrelépett a második pozícióba. Mikkelsen a nem túl jól sikerült pénteki nap után szintén megkezdte a felzárkózást, a norvég a hatodikról a harmadik helyre jött fel. Az egymástól mindössze másfél másodpercre lévő két versenyző mindezt a többiek problémáinak is köszönhette. A napot harmadikként kezdő Ott Tanak ugyanis kiállni kényszerült, miután fennakadt egy szalagkorláton, kiszakítva Ford Fiestájának bal első futóművét, és Jari-Matti Latvalának sem alakult zökkenőmentesen az első kör. A finn előbb Volkswagenje fékjeire panaszkodott, melynek légtelenítésére az első és második szakasz közötti rövid etapon nem volt elég ideje, majd amikor támadásba lendült, kapott egy defektet. Latvala rengeteg időt és pozíciókat vesztett ezzel, a másodikról a negyedik helyre csúszott vissza, ugyanakkor a tizenharmadik gyorsaságin a leggyorsabbnak tudott bizonyulni.

Az ötödik és hatodik helyen az alulkormányozottsági gondokkal küzdő két DS 3 WRC-s, Mads Ostberg és Kris Meeke állt ekkor, majd két Hyundai következett. Hayden Paddont egy defekt hátráltatta, amit egy levágásban szedett össze, Thierry Neuville pedig a citroenesekhez és Sordóhoz hasonlóan alulkormányozottnak érezte autóját. A szervizparkba érve Martin Prokop és az R5-ös Skodával futó Pontus Tidemand zárta a legjobb tízet, miközben Elfyn Evans árokba csúszása miatt az M-Sport elvesztette másik autóját is, valamint a reményt a gyártói világbajnokság második helyére.

Ogier délután újabb két szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak, némiképp növelte előnyét, ami csaknem egy perc a zárónap előtt. Latvala az újabb kör előtt elmondta, nem lehet más a célja, mint a második hely, ő is két részsikert könyvelhetett el, és végül Ogier mögött térhet nyugovóra. A Volkswagen teljes dobogós reményét Mikkelsen teszi teljessé, aki mindössze három másodpercre van Latvalától. A délután a Polo WRC alulkormányozottságával küzdő norvégnak vasárnap azonban hátrafelé is kell nézegetnie, hiszen Sordo szorosan ott van a nyomában, a különbség nem egész öt szekundum közöttük.

Meeke nem találta meg a DS 3 WRC megfelelő beállításait, ennek ellenére megelőzte a nap végére márkatársát, Ostberget, aki a napi végi közönségcsalogatón lefulladt egy alkalommal. Neuville szintén küszködött autójával, ennek ellenére holtversenyben a legjobb időt teljesítette a zárószakaszon, és beérte csapattársát, Paddont. Utóbbinak délután is volt egy defektje. A pontszerző zónát továbbra is Prokop és Tidemand zárja.

A nagyokhoz hasonlóan a WRC 2-es mezőny versengése is fordulatosan alakult a nap folyamán. Az aszfalton ugyan – még – nem olyan gyors Tidemand, mint a lazább talajfelületen, és csak egy szakaszt, a salouit volt képes megnyerni ezen a napon, az élen maradt fél perces előnnyel, sőt az abszolút értékelésben is pontszerző helyen áll a Skoda Motorsport pilótája. Csapattársa, Jan Kopecky ellenben bekapcsolta rakétáit a számára kedvezőbb borításon, öt szakaszgyőzelmet aratott, és könnyedén az élen találta volna magát, ha rögtön az első szakaszon nem tréfálja meg Skodája kormányszervója. A cseh pilóta ezzel több mint egy percet vesztett, annyiban azonban szerencséje volt, hogy navigátorával orvosolni tudták a hibát az etapon. Kopecky-nek délután gondjai támadtak a differenciálművel és a kuplunggal, ami miatt nem is tudta használni a rajtprogramot. A Toyota protezsáltja, Eric Camilli nyerte a további két gyorsaságit, a Fordot hajtó, szintén diffi- és a kuplungproblémákkal küzdő versenyző dobogós pozícióba kapaszkodott fel. A Skoda Fabia R5-össel még csak barátkozó Nasser Al-Attiyah maradt a negyedik helyen, neki egy helyet kellene előrelépnie, hogy már ennek a futamnak a céljában ünnepelhesse újabb WRC 2-es bajnoki címét, máskülönben a brit viadalra maradhat a döntés, amit ő már csak kívülről fog szemlélni. Az előző napot a harmadik helyen záró Esapekka Lappi a nap elején hibázott, lecsúszott az útról, és nem tudta folytatni a versenyt. A skodás versenyző ezzel elbúcsúzott a WRC 2-es bajnoki reményektől.

Turán Frigyesék versenyben vannak, az RC2-es kategóriahetedik helyén állnak, ami a WRC 2-ben ugyanerre a pozícióra lenne jó.

A junior világbajnoki mezőnyben továbbra is Quentin Gilbert vezet annak ellenére, hogy egy harminc másodperces büntetéssel indította a napot autójának önindítója jóvoltából, majd kereket cserélt az egyik szakaszon. Simone Tempestini szintén a defektes kerék cseréje miatt vesztett rengeteg időt, így Terry Folb elé került. A WRC 3-at is Gilbert uralja, Folb, azaz két Citroen DS3 R3 Max mögött következik Fabio Andolfi egy Peugeot 208 R2-vel.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 34m 56.4s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +54s
3. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +56.9s
4. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 1.4s
5. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 42.2s
6. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 43.7s
7. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 56.5s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +1m 56.5s
9. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 22.9s
10. Pontus Tidemand Skoda Fabia R5 +7m 12.6s

 

Andrew

 

2015. október 24.


A Katalán Rally 3. napja

 

A rali világbajnokság utolsó előtti, spanyol fordulójának befejező napja három – levágásokkal tarkított, tehát felhordásossá váló – aszfaltos szakaszon zajlott, ezek mindegyikét kétszer abszolválták a párosok. Ez 76 gyorsasági kilométert jelentett, amit az első naphoz hasonlóan szerviz nélkül kellett teljesíteni. A mezőny korán kelt, az első autó nem sokkal hat óra után elhagyta Salout, igaz, az óraátállítás miatt egy órával több jutott mindenkinek a pihenésre.

Sebastien Ogier csaknem egyperces előnye tudatában látszólag kényelmesen kezdett, de a két harmadik és egy hetedik ideje ellenére is csak öt másodpercet vesztett az őket üldözőkkel szemben. Ogier egyébként még az előző nap végén elárulta, a Michelin idei fejlesztésű aszfaltos abroncsával jobban boldogul, mint a korábbi változattal.

A Volkswagen világbajnoka mögött nagyszerű csata bontakozott ki, hiszen csapattársai, a napot három szekundumos különbséggel kezdő Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen nyerték az első kör szakaszait, előbbi egyet, utóbbi kettőt. Mikkelsen négytized másodpercre közelítette meg Latvalát, aki két pótkerékkel autózott. „Küzdöttem a kocsival a szűk és kanyargós részeken” – magyarázta a finn. „Az extra pót túlkormányozottá teszi az autót, nem tudok kijönni a kanyarokból. Talán nem ez volt a legokosabb választás. Andreas nagyon keményen nyomja, úgyhogy küszködök egy kicsit.” Mikkelsen ugyanakkor a huszadik különpróbán, amit vetélytársa nyert, több apró hibát is elkövetett, majd elmondta, a fejében van, hogy bebiztosítsa a világbajnokság dobogós helyét, ugyanakkor próbál megküzdeni Latvalával.

Dani Sordo is mérlegelt, hogy megpróbálja felvenni a versenyt a volkswagenesekkel a hazai dobogó reményében, vagy begyűjtse a temérdek biztos pontot a Hyundai számára. Végül úgy tűnt, utóbbira voksolt a spanyol, mivel nem volt képes tartani a tempót az előtte lévőkkel. A Citroen Racing pilótái is csatában voltak egymással, Kris Meeke megforgása azt jelentette, hogy Mads Ostberg elé került, viszont mindkettejük számára a célba érés és a csapatpontok megszerzése volt a legfontosabb dolog. Thierry Neuville és Hayden Paddon egálból kezdték a napot. A belga reggel gyorsabbnak bizonyult, majd ő is bemutatott egy megpördülést, így elé került az ausztrál.

A verseny befejezése a csapattársak harca és a Power Stage pontok tekintetében ígért izgalmakat, de természetesen egy autóversenynek a célban van vége, és itt sem volt ez másként. A huszonegyedik gyorsaságin Latvala jobb első defektet kapott, amivel kilenc másodpercet vesztett. Mikkelsen ezzel elé is került. A finn az utolsó előtti különpróbán odalépett, és Mikkelsen megforgásának is köszönhetően 1,4 szekundumra csökkentette hátrányát, miközben az emelő csattogott a kocsiban és füst jelent meg az utastérben.

Végül a sors furcsa fintoraként mind Sordo, mind Latvala elérte a nap eleji célját, Mikkelsen pedig az éves álmát. Mindez annak volt köszönhető, hogy Sebastien Ogier-vel váratlan dolog történt a befejező szakaszon. A francia, aki a harmadik világbajnoki címe bebiztosítása alkalmával, Ausztráliában büszkén mesélte, hogy tökéletes eddig a szezonja, és azon van továbbra is, hogy hibamentesen teljesítse az évet, a legjobb időre hajtva ezúttal elvétett egy balos kanyart. A szalagkorlát megakasztotta a Polo WRC jobb hátsó kerekét, az rögtön kiszakadt, majd a kocsi eleje is belevágódott a korlátba.

Ez azt jelentette, hogy a Power Stage-en legjobb időt autózó Andreas Mikkelsen nyerte a viadalt. „Nem tudom, mit is mondhatnék, ez egyszerűen hihetetlen” – nyilatkozta a szakasz céljában a pilóta. „Nem hiszem el. Ez nem az, ahogyan meg akartam szerezni első rali világbajnoki futamgyőzelmemet… Keményen csatáztunk, küszködtünk a murván és keményen csatáztunk az aszfalton. Elég közel voltunk az utolsó szakasz előtt, Ogier hibázott, mi pedig nyertünk.” A norvég és navigátora, Ola Floene élete első világbajnoki futamgyőzelmét aratta a katalán utakon. „Abszurd volt, mivel Ogier sosem hibázik, úgyhogy amikor mondták, nem hittem el. Egy nagy meglepetés volt ez, és bár nem az, ahogyan meg akarok nyerni egy versenyt, annyira sokszor voltunk közel hozzá, hogy úgy érzem, valóban megérdemeltem” – tette hozzá később a 26 éves versenyző, aki miután célba ért az utolsó szakaszon, először annyit tudott meg, hogy legyőzte Latvalát, néhány másodperc múlva értesült csak az Ogier-vel történtekről.

A bónuszpontokért zajló gyorsasági másodikja, Latvala három másodperccel maradt alul az abszolút értékelésben. Sordo végül felállhatott a dobogóra hazai közönsége előtt, a harmadik helyen futott be a spanyol. Ostberg meg tudta őrizni helyét csapattársával szemben annak ellenére, hogy Meeke az utolsó három szakaszon jobbnak bizonyult nála. Meeke vigasztalásul a Power Stage harmadik helyezettjének járó egy egységgel gazdagodott. A Hyundai-nál ugyanakkor elmaradt a meccs, miután Neuville autójában gondok akadtak az erőátvitellel, eltörött a féltengely, ami miatt le is csúszott egyszer a belga az útról. Neuville temérdek időt vesztett a műszaki gonddal, és csak nyolcadikként ért célba. A hatodik helyen Paddont, a hetediken pedig Martin Prokopot intették le. A Skoda Motorsport két egysége, az R5-ös Fabiákat hajtó Pontus Tidemand, valamint Jan Kopecky végzett még a pontszerző helyeken.

Az eredmények azt jelentik, hogy a Citroen megerősítette a második helyét a gyártói világbajnokságon a Hyundai-jal szemben, amit a Volkswagen már korábban bebiztosított, az egyéni értékelésben pedig a német alakulat három párosa veheti át a legjobb háromnak járó díjakat.

A WRC 2-t Tidemand nyerte Kopecky előtt, akinek nem volt nyugodt a befejezés, ugyanaz a kuplung- és differenciálmű probléma nehezítette meg az életét, mint az előző napon. Eric Camilli a harmadik helyről volt kénytelen feladni a versenyt Ford Fiesta R5-öse műszaki hibája miatt. Ezzel a bajnoki címre hajtó, ugyancsak Skoda Fabia R5-össel versenyző Nasser Al-Attiyah abba a pozícióba került, ami elég lett volna neki a címvédéshez, Armin Kremer azonban folyamatosan jött fel rá, az utolsó szakasz előtt egytized másodpercre volt a kataritól. Ogier balesete miatt azonban a mezőny ezen részének már etappá nyilvánították a gyorsaságit, így Al-Attiyah megtartotta a harmadik helyet. Amennyiben Kremer meg tudta volna kaparintani a dobogós pozíciót Al-Attiyah-tól, a koronával kapcsolatos döntés a Brit Rally-ra maradt volna. Ott Al-Attiyah már nem szerezhet pontot, mivel megvolt az idei hét versenye, Tidemand viszont indulhat, és egy újabb győzelemmel megelőzhette volna riválisát. Ez azonban már nem kérdés, Al-Attiyah három hét alatt három koronát gyűjtött be, előbb a tereprali világkupát nyerte meg, aztán tizenegyedik közel-keleti bajnoki címét hódította el, most pedig – 2014 után ismét – megszerezte a WRC 2-es elsőséget.

Turáén Frigyesék az abszolút értékelés tizenhatodik helyén értek célba, ez az RC2-es kategória hatodik pozícióját jelentette, amivel a WRC 2-t is hasonlóképpen zárták volna.

A juniorok értékelésében nem változott a helyzet a nap folyamán, a már bajnok Quentin Gilbert újabb győzelmet aratott. Terry Folb lett a második, Simone Tempestini a harmadik. A WRC 3-ban a két citroenest, azaz Gilbertet és Folbot a Peugeot 208 R2-essel versenyző Fabio Andolfi követte.

A Drive DMACK Fiesta Trophy résztvevői között Marius Aasen bizonyult a leggyorsabbnak a hétvége folyamán Brendan Reeves és Tom Cave előtt. A Ford Fiesta R2-eseket hajtó versenyzők teljesítményét ezen a futamon külön értékelték és jutalmazták pontokkal a murvás napon, majd külön az aszfaltos részben. A bajnoki címet Aasen nyerte, aki 2016-ban az M-Sport támogatásával a WRC 2-ben állhat rajthoz.

 

A verseny végeredménye:

1. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC 3h 21m 4.8s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +3.1s
3. Dani Sordo Hyundai Motorsport i20 WRC +21.2s
4. Mads Ostberg Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 6.3s
5. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS 3 WRC +1m 8.2s
6. Hayden Paddon Hyundai Motorsport N i20 WRC +1m 23.3s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 14.2s
8. Thierry Neuville Hyundai Motorsport i20 WRC +8m 1.9s
9. Pontus Tidemand Skoda Fabia R5 +8m 56.8s
10. Jan Kopecky Skoda Fabia R5 +9m 7.5s

 

Andrew

 

2015. október 25.

Módosítás: (2015. október 25. vasárnap, 18:28)