Rallye du Valais 2015

A Rallye du Valais összegoflalója

 

A Rallye du Valais 1. napja

 

Az rali Európa-bajnokság 2015-ös versenynaptárába eredetileg a Korzika Rally-t jelölték idényzáróként, a szerepet azonban a Svájc leghíresebb raliversenye vette át, miután a francia viadal világbajnoki futammá lépett elő.

A Sion és Martingy központtal megrendezésre kerülő Rallye du Valais hagyományosan egy olyan aszfaltos megmérettetés, melynek szakaszai néhány murvás részt is tartalmaznak, maga a verseny pedig három napon keresztül zajlik az olykor télies időjárási körülményeket biztosító hegyekben.

Az Akropolisz Rally-n Európa-bajnokká avatott Kajetan Kajetanowicz nem adta le nevezését, az év végi ezüst várományosa, Craig Breen, valamint az arra minimális eséllyel pályázó Alexey Lukyanuk tiszteletét tette azonban a rajtnál csakúgy, mint Bryan Bouffier, vagy a junior bajnokság győztese, Emil Bergkvist. A svéd fiatalt elengedett alakulata, de Bergkvist opeles ruhában ült be a Sainteloc csapat Peugeot 208 T16-osába.

A futam csütörtöki napja meglehetősen sűrűn alakult a mezőny számára, hiszen reggel rendezték a szabadedzést, majd a kvalifikációs szakaszt, délután pedig már élesben autózhattak a párosok, három gyorsaságira ugyanis sor is került. A délelőtt többeknek sem alakult zökkenőmentesen, a nyirkos úton Vojtech Stajf kicsúszott, megrongálva Subaruja kormányművét, Olivier Burri megpördült, Bruno Magalhaes Peugeot-jának szenzor-, Miroslav Jakes Citroenjének váltó-, míg ifjabb Érdi Tibor Mitsubishijének erőátviteli problémái támadtak, de a leglátványosabb akciót Alex Filip mutatta be. A Renault Clio R3-ast kormányzó versenyző elvétett egy kanyart, egy bekötőút felé menekült, ahol azonban ott állt az egyik pályabíró Mercedes-e. Filip elrántotta a kormányt, hogy ne kapja telibe a másik kocsit, felfutott a partoldalra, majd a Mercire rádőlve állapodott meg. A román pilóta ennek ellenére el tudott rajtolni.

Az összesen tizenhét szakaszt, 234 versenykilométert magában foglaló futam ilyen előzményeket követően csütörtök délután, vette kezdetét, az első napon három gyorsasági szerepelt a programban, ezek mindössze 33 kilométert tettek ki. A körülmények nem igazán voltak kedvezőek, előbb csak az utak bizonyultak csúszósnak, majd a köd is megnehezítette a versenyzők életét. A Peugeot Rally Academy pilótája, Breen ennek ellenére nem bízott semmit a véletlenre, a kvalifikáció után megnyerte mindegyik éles különpróbát is, és máris tizenöt másodperces előnyre tett szert. Burri dobogós eredményeket felmutatva másodikként érkezett a nap végi szervizparkba. A hazai pálya előnyeit élvező, némi átbeszélő problémával küszködő citroenes versenyzőt Lukyanuk követte, aki az első szakaszon kissé bealudt. A Ford Fiesta R5-ös kormányosa után kisebb meglepetésre Francois Delecour következett Porschéjével. A veterán francia a nyitó szakaszon egy szenzációs harmadik időt mutatott fel, a szűk részek és hajtűkanyarokat tartalmazó későbbi szakaszok azonban nem igazán kedveztek a sportautónak, amiből azért Delecour így is kihozott mindent.

Jakes autójának megoldódtak a délelőtti gondjai, a cseh az ötödik helyen zárta a napot. Őt Pascal Perroud, majd Bergkvist követi. Utóbbi teljesítménye kiemelendő, hiszen életében először versenyzik négykerékhajtásos technikával. A nyolcadik Magalhaes, a kilencedik pedig Florian Gonon. A legjobb tízet Jonathan Hirschi zárja, aki a harmadik gyorsaságin hibázott egyet, és tett kárt Peugeot-ja elejében. Rosszabbul járt a kvalifikációs szakaszon második Bouffier. A francia versenyző a nyitányon csúszott neki egy falnak, és bár kiért a célba, a törött felfüggesztés miatt nem tudta folytatni.

Az ERC 2-be ezúttal mindössze hárman neveztek, a bajnoki címért küzdő Botka Dávid és Vojtech Stajf, valamint ifjabb Érdi Tibor. A kategória sorrendje ugyanez volt mindegyik szakaszon, ennek megfelelően a nap végén is így állnak. Botka előnye több mint fél perc Stajffal és másfél Érdivel szemben.

Az ERC 3-asok között Filip mindössze 7,5 másodperccel vezet a Peugeot 208 R2-est hajtó Renato Pita előtt. A Ekaterina Stratieva-Nyírfás Juli kettős áll a harmadik helyen a Citroen C2 R2 Max-szal. előtt. Az R-GT mezőnyben csak Delecour rajtolt el.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 21p 5,8mp

2. Olivier Burri Citroen DS3 RRC +15,4mp

3. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +22,9mp

4. Francois Delecour Porsche 997 RGT +40,5mp

5. Miroslav Jakes Citroen DS3 R5 +43,8mp

6. Pascal Perroud Ford Fiesta R5 +43,9mp

7. Emil Bergkvist Peugeot 208 T16 +47,4mp

8. Bruno Magalhaes Peugeot 208 T16 +49,8mp

9. Florian Gonon Peugeot 207 S2000 +50,6mp

10. Jonathan Hirschi Peugeot 208 T16 +52,2mp

 

Andrew

 

2015. október 29.


A Rallye du Valais 2. napja

 

A Rallye du Valais második napján hét gyorsasági szakasz szerepelt a programban, a délelőtti kör négy pályájából hármat ismételtek meg a párosok délután. A gyorsasági szakaszok nem voltak túlságosan hosszúak, összesen 86 kilométert autózott versenytempóban a mezőny ezen a napon.

Reggel sok helyen a nedvességtől és a falevelektől csúszós, kiszámíthatatlan tapadású pályákon folytatódott a viadal, a trükkös körülményekkel pedig meg is gyűlt a versenyzők dolga. Craig Breent azonban nem zavarta ez, élvezte a dolgot, és három szakaszt sorozatban megnyerve a nap felére duplájára, fél perc fölé növelte előnyét. Olivier Burri továbbra is úgy autózott, hogy az átbeszélő hibája miatt nem igazán hallotta a navigátora által elmondott információkat, ráadásul ugyanazokon az abroncsokon futott, mint az előző napon. A svájci pilóta ennek ellenére tartotta a második helyet az aszfalton meglehetősen tapasztalatlan Alexey Lukyanuk előtt, aki egy kanyarkijáraton történt megforgással vesztett némi időt.

Francois Delecour Porschéjének nem igazán kedveztek a csúszós körülmények, a francia pilóta a nagy erőcsúsztatások közepette előbb egy házfalat talált el, majd megcsípte a füvet, mindemellett tartja a negyedik helyét az összkerekes autók között. Florian Gonon az előző este még a kilencedik pozícióban állt csak, most azonban rákapcsolt a kissé öregecske Peugeot 207 S2000-essel, és egy szakaszgyőzelmet is aratva feljött az ötödik pozícióba. A junior Európa-bajnok Emil Bergkvist is előrelépett egyet, ugyanakkor elmondta, a gyorsabb autóhoz hozzá kell állítaniuk az itinerüket.

Bruno Magalhaes, Jonathan Hirschi és Miroslav Jakes ugyanazt a hidat találták el a hatodik szakasz egy különösen csúszós részén. Magalhaes sérült futóművel ért célba, Hirschi kerékcsere után folytatta, Jakes ugyanakkor kiállni kényszerült.

A délután viszonylag nyugodt mederben telt, Breen további két gyorsaságit megnyerve csaknem egy percnyi előnyre tett már szert, és csak élvezte, hogy gondmentesen, nyomás nélkül autózhat. Burrit továbbra is sújtotta az átbeszélő probléma, végül navigátorával mérgükben lecsatlakoztatták az Eurosport kameráját, amitől egycsapásra megjavult az egység. Lukyanuk ismét változtatott a Ford beállításain, másfajta gumikat is tetetett rá, és folytatta a tanulást. Mindezek ellenére szakaszt nyert, és nincs is túl távol Burritól, mindössze tizennégy másodperc a lemaradása.

Delecour R-GT kategóriás Porschéjében megsérült a jobb hátsó felfüggesztés egyik eleme, majd el is törött, a francia pilóta mindezek ellenére folytatta azonban, de a balos kanyarokban óvatosabb volt. Delecour elárulta, egy dobogós Európa-bajnoki helyezésre hajt, amihez huszonkét szekundumot kellene ledolgoznia a hosszú befejező napon. Az ötödik pozícióban Gonon érkezett az esti parc fermébe, akit Bergkvist követ. A fiatal versenyző délután kicsit rálépett már a gázpedálra, ami a szakaszeredményekben is megmutatkozott, futott egy harmadik időt is.

Az ERC 2-t továbbra is Botka Dávid uralja, a mitsubishis versenyző négy szakaszon bizonyult a leggyorsabbnak, előnye pedig egy perc már riválisa, a Subarut hajtó Vojtech Stajf előtt. A harmadik pozícióban a váltóproblémákkal küszködő ifjabb Érdi Tibor várhatja a befejező napot Mitsubishijével.

Az ERC 3-ban sem történt változás az élen, a Renault Clio R3-mal versenyző Alex Filip áll a kategória élén a Peugeot 208 R2-est kormányzó Renato Pita előtt. A Ekaterina Stratieva-Nyírfás Juli kettős kiállni kényszerült Citroenjével.

 

Eredmények az 2. nap után:

1. Craig Breen Peugeot 208 T16 1ó 11p 37,2mp

2. Olivier Burri Citroen DS3 RRC +55,9mp

3. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 +1p 9,7mp

4. Francois Delecour Porsche 997 RGT +1p 31,7mp

5. Florian Gonon Peugeot 207 S2000 +1p 48,7mp

6. Emil Bergkvist Peugeot 208 T16 +1p 54,4mp

7. Pascal Perroud Ford Fiesta R5 +2p 3,1mp

8. Sebastien Carron Ford Fiesta R5 +3p 0,9mp

9. Nikolay Gryazin Skoda Fabia R5 +3p 28,8mp

10. Jonathan Hirschi Peugeot 208 T16 +3p 52,8mp

 

Andrew

 

2015. október 30.


A Rallye du Valais 3. napja

 

A 2015-ös rali Európa-bajnokság zárófordulójának befejező napján hét szakasz szerepelt a programban. Délelőtt négy gyorsaságit teljesített a Rallye du Valais mezőnye, köztük az egyik előző napról ismert pályát, valamint egy 33 kilométerest, délután a két rövidebbet megismételték, zárásként pedig egy 25 kilométeres gyorsasági várta a talpon maradottakat. Ezen a napon 115 kilométert autóztak a párosok versenytempóban.

Ismét csak nedves, nehezen kiszámítható pályák várták a mezőnyt több murvás résszel, de mindez nem zavarta a versenyt vezető Craig Breent, aki a leggyorsabb tudott lenni az első két különpróbán. Az ír pilóta dolgát kicsit megnehezítette, hogy a keményebb keverékű abroncsot választotta, de a nap közepére így is egy perc fölé tornázta előnyét. Alexey Lukyanuk egész délelőtt gyorsabb tudott lenni a reggel még előtte álló Olivier Burrinál annak ellenére, hogy nedvesebb utakkal számoltak a beállítások és a gumik megválasztásánál. A Ford Fiesta R5-öst hajtó versenyző két szakaszt is nyert, így átvette a második helyet a hazai pálya előnyét élvező citroenes pilótától, aki egy megforgással is segítségére volt az orosznak.

A junior Európa-bajnok négykerékhajtású autóval történő bemutatkozása bámulatosan folytatódott, Emil Bergkvist az első körben folyamatosan legjobb ötös időket mutatott fel, és bár volt egy megforgása, a hatodik pozícióból előrelépett a negyedikbe. Florian Gonon reggel nem érezte jónak a gumiválasztást, majd Peugeot-ja fékjeivel gyűlt meg a baja. Mindazonáltal tartotta az ötödik helyet, amit Francois Delecour pozícióvesztésének köszönhetett. A világbajnoki futamgyőzelmekkel is büszkélkedő francia pilóta Porschéjének nem kedveztek a hosszú és kanyargós murvás részek, ráadásul egy 2 perc 20 másodperces büntetést is összeszedett, emiatt Sebastien Carron, Pascal Perroud és a Skodája hátulját egy fallal történt találkozáskor némileg összetörő Nikolay Gryazin is elé került.

A befejező kör első szakaszának legelején Breen bemutatott egy megforgást, ami után vissza is vett, és úgy tűnt, nem fenyegeti veszély a Peugeot Rally Academy versenyzőjének diadalát, mely a negyedik elsősége lett volna az idény során. „Egy hatalmas győzelem ez számomra” – mondta el a célba érve Breen. „A csapat egy nagy kockázatot vállalt, hogy esélyt adott nekem. Csodálatos néhány évünk volt. A sebesség szempontjából jó volt az év, főleg a különleges versenyeken. Sosem volt kérdés a sebességünk, a szezonunk azonban lehetett volna jobb is.” A leintést követően azonban kiderült, hogy Breen és navigátora, Scott Martin az engedélyezettnél kettővel több, összesen húsz gumit használtak a versenyen, ami miatt kétperces büntetést kaptak. A páros ezzel visszacsúszott a második helyre. Ettől függetlenül Breen Kajetan Kajetanowicz mögött begyűjtötte a 2015-ös Európa-bajnokságság ezüstérmét, és övé lett a sorozat Aszfaltmesteri címe is.

Lukyanuk egyre jobban belejött az aszfaltos versenyzésbe, ő nyerte a délutáni szakaszokat, amivel mellesleg huszonöt másodpercet hozott Breenen. Az orosz versenyző ezzel a pályán bebiztosította a dobogó második fokát, ami a történések következtében végül győzelmet ért. Az év végi értékelésben a bronzos pozícióban végzett Lukyanuk. A verseny végi dobogóra Burri fért még fel, akit Bergkvist követett. A fiatal svéd pilóta délután ugyanott hibázott még egyet, mint délelőtt, ettől függetlenül remek eredménnyel mutatkozott be a nagyok között. Florian Gonon Peugeot 207 S2000-ese mögött R5-ös autók értek célba, Nikolay Gryazin Skoda Fabiáját két Ford, az egymással az utolsó szakaszon helyet cserélő Pascal Perroud és Sebastien Carron, valamint a citroenes Federico Della Casa követett. A tízedik, még pontszerző pozícióban végzett Mitsubishijével Botka Dávid. Delecour a cél előtt nem sokkal kiállni kényszerült, miután Porsche 997 RGT-jén megsérült a hűtő, ami túlmelegedést okozott.

Botka eredménye azt is jelenti, hogy megnyerte a futam ERC 2-es értékelését, egyben megszerezte a kategória Európa-bajnoki címét! A három futamgyőzelmet szerző pilótának az év első elején Mihalik Péter, a szezon második felében pedig Szeles Péter navigált. Vojtech Stajfnak akkor lett volna esélye a kontinensbajnoki címre, ha Botka előtt végez ezen a futamon. Erre nem volt képes, a szombati napja elég kalandosan is alakult, végül a Subaru motorja bedobta a törülközőt, így a cseh pilóta nem is ért célba. Ettől függetlenül övé az év végi ezüst. Stajf kiesésével ifjabb Érdi Tibor szerezte meg a kategória második helyét, a pontoknak köszönhetően pedig a negyedik helyen végzett a bajnokságban Dominykas Butvilas mögött.

Az ERC 3-ban nem történt változás a nap folyamán, az értékelést Alex Filip nyerte Renato Pita előtt. A kategóriát a junior versenyzők dominálták a szezon folyamán, a bajnok a fiatalok legjobbja, Bergkvist lett az ERC 3-ban is Opel Adam R2-esével.

 

A verseny végeredménye:

1. Alexey Lukyanuk Ford Fiesta R5 2ó 32p 53mp

2. Craig Breen Peugeot 208 T16 +1p 20,6mp

3. Olivier Burri Citroen DS3 RRC +1p 40,2mp

4. Emil Bergkvist Peugeot 208 T16 +2p 34,7mp

5. Florian Gonon Peugeot 207 S2000 +2p 47,3mp

6. Nikolay Gryazin Skoda Fabia R5 +4p 34,4mp

7. Pascal Perroud Ford Fiesta R5 +6p 41,6mp

8. Sebastien Carron Ford Fiesta R5 +8p 56,8mp

9. Federico Della Casa Citroen DS3 R5 +10p 39,4mp

10. Botka Dávid Mitsubishi Lancer Evo IX +10p 42,2mp

 

Andrew

 

2015. október 31.

Módosítás: (2015. november 01. vasárnap, 03:42)