Ogier újabb svéd győzelme

A 2016-os Svéd Rally összefoglalója


A 2016-os Svéd Rally összefoglalója

 

A világbajnoki cím védője pályafutása során harmadszor nyert a világbajnokság egyetlen, igazi téli körülmények között zajló viadalán, a Svéd Rally-n, és szászázalékos teljesítménnyel áll a világbajnokság élén.

Idén a havas-jeges jelző mellé a murvást is nyugodtan oda lehetett biggyeszteni a skandináv viadal esetében, mivel rendkívül enyhe körülmények fogadták a mezőnyt Karstadban. Vakarták is a fejüket a rendezők, akik tulajdonképpen folyamatos módosításokat kellett, hogy eszközöljenek, mióta elkezdték szervezni az ez évi futamot. Azt ugyan tervezték, hogy a szervizparkot a kissé sivár hagforsi reptérről lehozzák a verseny hivatalos vendéglátóvárosába, Karstadba, de úgy gondolták, erre 2017-ben kerítenek sort, amikor a Toyota is csatlakozik, hogy a csapatok kényelmesebben találhassanak maguknak szállást. Az FIA azonban közbeszólt, és már idén költözni kellett. Aztán a helyieknek nem tetszett, hogy a kertjeik alatt akarják tartani a shakedown-t, így az utolsó pillanatban új helyszín után kellett nézni.

Végül nem is került sor a bemelegítésre, de ennek egész más oka volt. Az időjárás a bolondját járatta a szervezőkkel és a csapatokkal, nem hogy hó nem volt a viadalt megelőzően a futam térségében, de a hőmérő higanyszála sem igazán akart 0 fok alá menni. Ez pedig azt jelentette, hogy veszélybe került a futam megrendezése. Hivatalosan ugyanis ez egy havas verseny, melyen csak egyfajta, a szöges gumikkal lehet rajthoz állni, ezek ugyanakkor gyorsan tönkreteszik a laza felületű utakat. Az szóba sem került, hogy a gumis cégek a murvára való abroncsokat hozzák, ennyi idő alatt ezt lehetetlen lett volna kivitelezni, így a verseny menetrendje komplett átírásra került a verseny hetének hétfőjén. Több szakasz kikerült a programból, a pályabejárás egy nappal később kezdődött – emiatt esett ki a shakedown –, emellett pedig csak reménykedni tudott mindenki, hogy a beígért mínuszok megjönnek a hét második felében. A szervezők azért nem ültek karba tett kézzel, a pályabejárás után gréderezték a szakaszokat, majd fel is locsolták őket, bízva abban, hogy tényleg megérkezik a fagy és ideális állapotokat teremt.

Pénteken reggel aztán nekiindult a mezőny. A megmérettetést Sebastien Ogier – aki a pályabejárás során még a teljes verseny törlését szorgalmazta, később pedig bojkottra buzdította kollégáit, mivel nem kérdezték meg őket, mikor a viadal biztonságáról tárgyaltak a funkcionáriusok – kezdte a legjobban, sorozatban három szakaszt nyert. Ezek a pályák, melyek a norvég határ közelében, illetve Norvégiában futottak, kedvezőbb állapotban voltak, így a francia pilótának sem lehetett egy szava. A Volkswagen háromszoros világbajnoka pénteken délben csaknem fél perccel vezetett már, de nem dőlhetett hátra. Ekkor már túl volt egy futómű javításon, amit egy kicsúszás miatt kellett abszolválnia, később pedig igencsak meghatározták a rajtpozíciók a gyorsaságik eredményeit. Szombaton a vargaseni friss hóban elsőként rajtolva harmincnyolc szekundumot kapott a szakaszgyőztestől, majd magára is ijesztett, de amikor a vargaseni különpróbán ismét célba ért a mezőny, megnyugodhatott egy kicsit. Innentől kezdve tulajdonképpen egy hagyományos szakasz volt hátra, tehát csak elveszteni tudta a diadalt. A Power Stage-et megnyerte Ogier, ami az idei második futamgyőzelme mellett azt is jelentette, hogy a maximális pontszámmal áll a világbajnoki tabella élén.

A kezdetekben úgy tűnt, hogy Andreas Mikkelsen megszorítja a címvédőt, pénteken este pedig az látszott, hogy egy nagy boly fog megvívni a dobogó alsóbb fokaiért, tizenöt másodpercen belül álltak öten is. Ekkor Hayden Paddon foglalta el a második helyet, aki most ülhetett először az Újgenerációs i20-as Hyundai volánja mögé versenykörülmények között. Az új-zélandi másnap, amikor megérkezett a hó, tíz másodpercen belülre került Ogier-hez képest az ominózus vargasei szakaszt követően, de azonnal lehűtötte a kedélyeket, és elmondta, nem előre néz, hanem az üldözőire figyel. Paddon remekül vezetve sikeresen tartotta maga mögött a többieket, és csak egy karó állta útját, ami az utolsó szakaszon döfte át a Hyundai hűtőjét. A páros azonban meg tudta javítani a kocsit annyira, hogy felállhatott vele a céldobogóra, ráadásul pályafutása legjobb eredményét beállítva másodikként.

 

Momentum

Többek is ugyanott folytatták – negatív értelemben –, mint ahogyan a Monte-Carlo Rallye-n elkezdték az idényt. Latvala ezúttal sem szerzett pontot, Camilli egy újabb totálkárt produkált, Neuville pedig hajtásproblémával küszködött a viadal elején. A legpechesebbnek azonban Meeke mondhatja magát, aki kísértetiesen hasonló körülmények között kényszerült a pálya szélére, mint három héttel korábban. Az észak-ír vesztét ezúttal is egy, az útból kiálló kő okozta, amire egy lassú kanyarban ment rá. A jobb első kerék kiszakadt, Meeke pedig most is a második helyről volt kénytelen félreállítani a DS 3 WRC-t. „Hihetetlen” – írta a pilóta a közösségi oldalakon.

Mads Ostberg egy sallangmentes versenyt futott Fordjával, ennek köszönhetően ismét az első háromban végzett, tízedik Svéd Rally-ján immár ötödszörre. Mikkelsen ugyanakkor nem tudta beváltani saját reményeit, több hibát is elkövetett a volkswagenes, emiatt nemhogy a győzelemre, de a dobogóra sem mutatkozott esélye. A pénteken még reményt keltő időket felmutató Ott Tanak később kicsit beleszürkült a mezőnybe, ötödik pozícióját azonban nem veszélyeztette senki. A DMACK pilótája mögött Dani Sordo végzett. Az első napot követően a Hyundai versenyzőjének is jó esélye mutatkozott egy nagyszerű eredményre, ezt azonban egy defekt alaposan keresztülhúzta. Hetedikként az örökifjú Henning Solberg ért célba, akitől a Citroen pilótájaként először rajthoz álló Craig Breen éppenhogy lemaradt. A legjobb tízet két R5-ös kocsi zárta. Elfyn Evans Monte-Carlóhoz hasonlóan ezúttal is pontot szerzett az abszolút értékelésben Fordjával, és egy egységet elcsípett a Skodát hajtó Teemu Suninen is.

Jari-Matti Latvala hétvégéje elég szerencsétlenül alakult. Kezdésnek eltörött a Volkswagen Polo WRC-jének bal első féltengelye, és szervizpark híján egész pénteken kétkerékhajtással autózott, mígnem egy kő kiszakította a kocsi jobb első futóművét. A citroenes Kris Meeke vesztét ugyancsak egy kő okozta, a meglehetősen tapasztalatlan Eric Camilli pedig bedobta jobb sorsra érdemes autóját a fák közé, ismét temérdek munkát adva az elkövetkezendő napokra az M-Sport szerelőinek. Thierry Neuville törött hátsó differenciálművel teljesítette az első napot, a Hyundai versenyzője emiatt nem ismételhette meg előző évi parádés teljesítményét.

A WRC2-ben Evans ott folytatta, ahol Monte-Carlóban abbahagyta, a svéd viadalt is megnyerte. A Ford Fiesta R5 Evót hajtó wales-i pénteken délután állt az élre, ahonnan aztán már nem tudták elmozdítani. Pedig üldözőkből nem volt hiány, a skandináv pilóták hagyományosan erős mezőnyt alkottak. Előbb Fredrik Ahlin támadott – és vezetett is egy rövid ideig –, de egy defekt visszavetette a fordos svédet, majd egy kicsúszás végleg meg is állította. Ahlint Pontus Tidemand váltotta a kategória második helyén, aki pénteken délután etapon volt kénytelen féltengelyt cserélni a Skoda Fabiában. Ezzel a műszaki hibával csaknem egy percet vesztegetett el a hazai pályán autózó pilóta, aki később támadást indított Evans ellen, de befogni nem tudta. A Skoda gyári csapatának másik pilótája, Esapekka Lappi állhatott fel a dobogó alsó fokára. A finn még a verseny elején esett le az útról, a nézők segítségével és két perc veszteséggel folytathatta csak, amivel el is szálltak győzelmi esélyei. Lappi az utolsó szakaszon előzte meg a Fordjával kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Anders Grondalt.

A WRC 3-ban egy autó rajtolt el csupán. A francia Michel Fabre célba tuszkolta Citroen DS3 R3 Max-át, így begyűjtötte a győzelemért járó maximális pontszámot.

 

Eredmények


64. Svéd Rally

A 14 futamos világbajnokság 2. versenye – Karlstad – 2016. február 12-14.


1. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1ó 59p 47,7mp
2. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N i20 WRC +29,8mp
3. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +55,6mp
4. Andreas Mikkelsen NOR Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1p 10,8mp
5. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +1p 50,7mp
6. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 WRC +2p 24mp
7. Henning Solberg NOR Adapta Ford Fiesta RS WRC +2p 40mp
8. Craig Breen IRL Abu Dhabi Total WRT Citroen DS3 WRC +2p 44,6mp
9. Elfyn Evans GBR Ford Fiesta R5 +5p 17mp
10. Teemu Suninen FIN Skoda Fabia R5 +5p 31,6mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Mikkelsen, 3. Meeke

Szakaszgyőzelmek: Ogier – 6, Latvala – 3, Paddon – 2, Meeke – 1

 

Andrew

 

2016. február 14.

Módosítás: (2019. április 06. szombat, 10:02)