Latvala fölényes diadala Mexikóban

A 2016-os Mexikó Rally összefoglalója

 

A 2016-os Mexikó Rally összefoglalója

 

A Mexikó Rally nagy kérdése az volt, hogy Sebastien Ogier az előző év után ismét csodát tud-e tenni. A francia legény derekasan küzdött az elemekkel, a győzelem ezúttal azonban nem jött össze, Jari-Matti Latvala kihasználta kedvező rajtpozícióját, és magabiztos győzelmet aratott.

A 2-es rajtszámú Volkswagen Polo WRC-t hajtó finn idén nem szerzett még pontot, emiatt jóval kedvezőbb rajtpozícióból várhatta a hat murvás versenyből álló sorozat első megmérettetését, a Mexikó Rally-t. Ez pedig ezen a viadalon kulcsfontosságú. Latvala pénteken reggel magához ragadta a vezetést, ezen a napon és másnap sem engedte át a hagyományos gyorsaságikat másnak. Szombat estére másfél perces előnyt gyűjtött, ami megnyugtatónak tűnt, jóllehet vasárnap egy monstre különpróba is szerepelt az étlapon. Latvala ezt némi időveszteséggel átvészelte, ami után már csak egy rövidebb szakaszt kellett teljesítenie, hogy megszerezze idei első futamgyőzelmét.

Ogier 2015-ben fényes és némileg meglepő diadalt aratott, hiszen senki sem gondolta akkor, hogy elsőként rajtolva is maga mögött tudja tartani riválisait. Akkor kezére játszott az első napi sok kieső, szombaton így kevésbé hátráltatta a takarítói szerepkör. Idénre azonban változtattak az előírásokon, a rally 2 szabály szerint visszaállók nem elsőként rajtolnak, hanem az élmezőny után, ennek megfelelően a világbajnoki éllovas, a századik világbajnoki futamát ezúttal teljesítő Ogier nem csak pénteken, de szombaton is elsőként futott a csúszós felületű pályákon, ami jócskán megnehezítette a dolgát. A háromszoros világbajnok francia versenyző és csapata hiába próbált ki minden trükköt és futott jelentős mennyiségű kilométert a lágyabb gumikon, a hosszú szakaszokon sok időt vesztett. A nyolcvan kilométeres, a fékeket alaposan igénybe vevő vasárnapi szakaszt, mely az afrikai viadaloktól eltekintve 1986 óta a leghosszabb a világbajnokság történetében, megnyerte a címvédő (több mint negyvennyolc percet töltött a pályán), ez azonban kevésnek bizonyult ezúttal a győzelemhez.

A Volkswagen harmadik versenyzőjének, Andreas Mikkelsennek ezúttal nem jött ki a lépés. A norvég pénteken elnézett egy kereszteződést, majd a kocsi kezelhetőségével akadtak problémái, amit a differenciálműnek tulajdonított a pilóta. Szombaton a harmadik helyért csatázott már Mikkelsen, amikor felmerült a gyanúja egy korai érkezésnek, de hamarosan okafogyottá vált mindez, mert egy pillanatnyi koncentráció kihagyást követően a pálya szélén találta magát a Polo.

Úgy tűnt ezúttal Dani Sordo szállítja a dobogós helyezést a Hyundai-nak, akik a Svédországban tapasztalt hátsó differenciálmű probléma miatt módosítottak annak hűtési rendszerén. A spanyol versenye – csapattársaiéhoz hasonlóan – nem alakult zökkenőmentesen, pénteken a murván versenykörülmények között először futó Újgenerációs i20 WRC kezelhetőségével gyűlt meg a baja, aztán be-beragadt a gázpedál, másnap pedig az eltört ventilátorlapát miatt túlmelegedett a motor, ami így még erőtlenebbé vált a mexikói magasságok ritka levegőjében. Sordo midezek ellenére harmadikként szelte át a célvonalat, de rövidesen jött számára a feketeleves. A csapat a vasárnapi hosszú szakasz után egy kommunikációs hiba miatt nem két új és három használt gumit tett fel a kocsira, hanem éppen fordítva, emiatt túllépték a maximálisan felhasználható abroncsok számát. Sordo kétperces büntetést kapott, ami miatt végül a negyedik helyet foglalhatta el az eredménylistán.

Hayden Paddont taktikai okok miatt nevezték a második csapatba, úgy vélték Alzenauban, hogy a pontversenyben legjobban álló és éppen ezért legelőrébb rajtoló versenyzőjüknek lesz a legkisebb esélye egy kedvező eredmény elérésére. Az új-zélandi pénteken és szombaton is megütötte a futóművet, amivel sok időt vesztett, de etapon – némi égési sérülés árán – mindkétszer ki tudta javítani a hibát. Emellett túlmelegedtek a fékjei, a váltójával is akadtak gondok. Ezúttal nem volt tehát esélye Paddonnak az élmezőnyben vívni, be kellett érnie az ötödik pozícióval. Thierry Neuville pénteken kiállt, miután kiütötte a Hyundai bal első futóművét, másnap pedig jóval nagyobb balesetet szenvedett, így a belga versenye a kórházban ért véget. Szerencsére sem neki, sem navigátorának, Nicolas Gilsoulnak nem esett komolyabb baja.

Az M-Sport számára nem úgy alakult a hétvége, mint ahogyan legszebb álmaikban remélték. Mads Ostberg rögtön az elején rosszul választott gumit, de ezt követően sem tudta felvenni a tempót a volkswagenesekkel és Sordóval, és a technika ördöge sem kerülte el, váltóproblémái adódtak. Az ölébe pottyant harmadik hellyel ugyanakkor értékes pontokat gyűjtött a norvég, ami egyben azt is jelentette, hogy Malcolm Wilson alakulata egyhuzamban kétszázadik pontszerzését könyvelhette el. Eric Camilli viszont ezúttal sem tudta hiba nélkül teljesíteni a megmérettetést, szombaton a kiszakadt futómű miatt hagyott ki szakaszokat az ismét Benjamin Veillas navigálásával autózó francia.

A gyári autók után három Ford Fiesta következett, Ott Tanak, az idei első rali világbajnoki futamát teljesítő Martin Prokop, valamint Lorenzo Bertelli irányításával. Ismét pontszerzőként ért célba az R5-ös Skodával Teemu Suninen, az első tízet pedig Valeriy Gorban zárta. Hosszú idő után először szereztek pontot tehát MINI-vel.

Suninen kimagasló fölénnyel, húsz perc előnnyel nyerte a WRC 2-t. Míg a finnek nem igazán akadtak problémái, a kategória többi versenyzője esett-kelt. Az ezüstérmet a rengeteg gonddal bajlódó Hubert Ptaszek szerezte meg Peugeot 208 T16-osával, a dobogóra pedig Max Rendina fért még fel Ford Fiesta R5-ösével.

A WRC 3-as kategóriában ugyanaz volt a helyzet ezúttal is, mint néhány héttel korábban a svéd viadalon: Michel Fabre nevezett csak a kétkerékhajtásos mezőnybe, aki célba vitte Citroen DS3 R3 Max-át.

 

Eredmények

 

13. Mexikó Rally

A 14 futamos világbajnokság 3. versenye – Leon – 2016. március 4-6.

 

1. Jari-Matti Latvala FIN Volkswagen Motorsport Polo R WRC 4ó 25p 57,4mp
2. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1p 5mp
3. Mads Ostberg NOR Ford Fiesta RS WRC +5p 36,4mp
4. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport i20 WRC +5p 37,9mp
5. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N i20 WRC +6p 22,6mp
6. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +9p 59,5mp
7. Martin Prokop CZE Jipocar Czech Ford Fiesta RS WRC +12p 58,5mp
8. Lorenzo Bertelli ITA FWRT Ford Fiesta RS WRC +14p 9,6mp
9. Teemu Suninen FIN Skoda Fabia R5 +18p 1,8mp
10. Valeriy Gorban UKR MINI John Cooper Works WRC +32p 37,3mp

 

Power Stage sorrend: 1. Ogier, 2. Latvala, 3. Paddon

Szakaszgyőzelmek: Latvala – 11, Ogier – 7, Sordo – 2, Neuville – 1, Mikkelsen – 1

 

Andrew

 

2016. március 6.

Módosítás: (2016. március 07. hétfő, 07:14)