Ogier nyert Katalóniában és négyszeres világbajnok

A 2016-os Katalán Rally összefoglalója


 

A 2016-os Katalán Rally összefoglalója

 

A rali világbajnokság spanyol futama 2010 óta rendelkezik azzal a különlegességgel, hogy murvás és aszfaltos napokat is tartalmaz, a váltáskor pedig a csapatok rohamtempóban, nem kis erőfeszítéseket téve teljesen átépítik az autókat.

Ami a futam előtti felkészülést illeti, az alakulatok az utolsó simításokat végzik a jövő évben bevetésre kerülő teljesen új versenytechnikákat, a versenyzők ugyanakkor sorra nyugodhatnak meg, hiszen egymás után érkeznek a bejelentések a csapatfelállásokról. A Volkswagennél régóta tudják, hogy megtartják a jól bevált három párosukat, az utóbbi hetekben azonban az is kiderült, hogy a Hyundai sem változtat, Dani Sordo és Hayden Paddon mellett marad a másfelé is kacsintgató – és éppen ezért az i20 WRC 2017-es változatának tesztelésére eddig lehetőséget nem kapó – Thierry Neuville is. A Citroen bejelentette, hogy Kris Meeke mellett az idén kipróbált két fiatalnak, Craig Breenek és Stephane Lefebvre-nek szavaznak bizalmat, bár az idény első futamain ők felváltva állhatnak rajthoz, amíg nem lesz kész három C3 WRC. Az M-Sportnál Eric Camilli rendelkezik szerződéssel egyelőre, míg a Toyota bejelentésére továbbra is várni kell. A Michelin, mely a hétvégétől a háromszázadik rali világbajnoki futamgyőzelmét várta, további három évre meghosszabbította beszállítói szerződését a sorozattal, az abroncsgyártó tehát 2019-ig biztosan részese lesz a sorozatnak.

Miután októberben kéthetente következnek a futamok, a csapatoknak igencsak kevés idejük marad autóik felkészítésére. Az M-Sport felszerelése például a Korzika Rally-t követő kedden reggel kilenckor érkezett vissza a Dovenby Hallban található főhadiszállásra. Az autókat ezt követően kezdhették el kiszedni a szállító járműből, letisztítani, majd újjáépíteni murvás specifikáció szerint. A feladattal pénteken reggel fél 9-re végeztek, ekkor tettek velük egy menetpróbát, délután pedig pakolták is be őket.

A hétvége kérdése nem csak az volt, hogy ki nyeri ezt a derbit, hanem az is, hogy Sebastien Ogier be tudja-e biztosítani negyedik világbajnoki címét. Ehhez tizenhat pontra volt szüksége, ha legnagyobb riválisa, Andreas Mikkelsen minden lehetséges pontot begyűjt. Matematikai esély kínálkozott ugyanakkor arra is, hogy a Volkswagen megszerezze újabb koronáját.

Ogier-nek ezúttal nem kellett panaszkodnia a pályatakarítói szerepre, hiszen az égi áldástól felázott murvás, saras pályák várták a mezőnyt pénteken reggel, ráadásul időnként újra rákezdett az eső. A Volkswagen pilótája hatalmas tócsákkal találkozott helyenként, elmondta, nehezek a körülmények, a napot azonban a második pozícióban tudta zárni Sordo mögött. Másnap, immár aszfalton, száraz viszonyok és napsütés közepette támadást indított, miközben a világbajnoki címért folytatott versenyben megkönnyítette a dolgát, hogy Mikkelsen kiszállt a versenyből. Ogier-nek ezzel már csak egy pontra volt szüksége a világbajnoki koronához, azt azonban figyelembe kellett vennie, hogy másik csapattársának, Jari-Matti Latvalának is gondjai adódtak, így a csapatpontokat neki kellett szállítania. A francia mindezek ellenére szép lassan ledolgozta tizenhét másodperces hátrányát, és átvette a vezetést, amit a befejező napon meg is tartott. Ogier és navigátora, Julien Ingrassia idén ötödik alkalommal nyert versenyt, és behozhatatlan előnyre tett szert a 2016-os rali világbajnokságon. A páros a célban a futamgyőzelem mellett a negyedik világbajnoki címét is ünnepelhette tehát, amivel Ogier beérte Juha Kankunnent és Tommi Makinent.

Jari-Matti Latvala hétvégéje úgy alakult, mint már oly’ sokszor Spanyolországban: a verseny elején rumlija akadt, amit aztán kitűnő teljesítmény követett. A finn az első napon egy kicsit korábban fordította be az autóját az egyik kanyarba, eltalálta a korlátot, ami kiszakította a Polo WRC futóművét. Másnap visszaállt, és két szakaszgyőzelemmel kezdte az aszfaltos részt, majd egy defekt következtében ismét súlyos másodperceket vesztett. Az első napi kalandok miatt ugyanakkor csak a gyártói, valamint a Power Stage pontokra hajthatott. Előbbi értékelésben a hetedik hellyel négy egységet gyűjtött csapatának, az utolsó szakaszt pedig megnyerte, így három ponttal gazdagodott végül a hétvége folyamán, melynek során ő szerezte a legtöbb szakaszgyőzelmet egyébként. Azzal, hogy a finn versenye nem jött össze, a rivális Hyundai viszont eredményesen szerepelt, a Volkswagennek várnia kell még a márka világbajnoki cím ünneplésével.

Andreas Mikkelsen a harmadik pozícióban élte át az első nap megpróbáltatásait. Másnap délelőtt ugyan küszködött autója alulkormányozottságával, de tudta tartani a dobogós pozíciót. Délután, amikor gyorsulni akart és elvállalni azokat a helyeket, ahol délelőtt óvatos volt, hiba csúszott a dologba, aminek egy látványos baleset lett a vége. Egy jobbos kanyarban keresztbe állt a Volkswagen, felkapott a szalagkorlát lejtős végére, ami eldobta a kocsit, az pedig több bukfenc után az oldalán állapodott meg. Mikkelsen a kieséssel elvesztette a matematikai esélyt is, hogy a világbajnoki címért csatázzon a továbbiakban, sőt, az ezüstért is meg kell küzdenie, hiszen riválisai alaposan felzárkóztak.

Bár Sordo is panaszkodott a csúszós pályákra pénteken, jól kezdte a viadalt a Hyundai versenyzője, a második körben két különpróbát is nyert, amivel az élen találta magát. A nap végén érthetően volt boldog a spanyol, és nem győzte dicsérni az i20 WRC-t, valamint csapatát. A következő két napon adva volt a feladat, a számára kedvesebb kemény felületen kellett megőriznie előnyét. Sordo mindent megpróbált, de a notórius alulkormányozottsággal, no és Ogier tempójával nem tudott mit kezdeni, a szombati nap végére elé került riválisa. Sordo a futam végén csalódottságának adott hangot, hiszen nagyon szerette volna megszerezni hazai közönsége előtt a győzelmet, de elmondta, Ogier erős volt, nem lehetett feltartóztatni. A spanyol ugyanakkor büszkeséggel tekintett a második helyre is.

Neuville bizonyult a leggyorsabbnak a pénteki nyitó gyorsaságin, és a második helyen is zárta a kört, délutáni megpördülésével azonban jópár másodpercet és pozíciót vesztett. A belga végül negyedikként fordult az aszfaltra, majd az ő Hyundai-ában is jelentkező alulkormányozottsági problémák ellenére megpróbálta nyomás alá helyezni az előtte álló Mikkelsent. A norvég kiesésével fellépett a képzeletbeli dobogóra, és jóllehet a kocsi egyensúlya a továbbiakban sem volt tökéletes, megtartotta a harmadik helyet. Neuville ezzel az eredménnyel beérte a pontversenyben Mikkelsent, a világbajnokság második helyéért tehát nagy csata várható a hátralévő két futamon.

Paddon egy második idővel nyitott pénteken reggel, a dobogós pozíciót azonban nem tudta tartani, köszönhetően annak is, hogy az i20 WRC-ből elszállt az erő, gondok akadtak az ALS-szel. Az aszfalton aztán az ő autója is alulkormányozottnak bizonyult, amit a beállítások módosításával próbáltak orvosolni. Az új-zélandi bevallottan tanulja még az aszfaltos vezetés titkait, ennek ellenére a két nap során alig több mint tíz másodperc hátrányt szedett csak össze az ezen a felületen sokkal rutinosabb csapattársával Neuville-lel szemben. Ezzel a remek negyedik helyen zárt, ami azt is jelentette egyben, hogy az első négy pozícióban három Hyundai volt található.

Kevin Abbring az R5-ös autó bemutatója után ezúttal a Hyundai WRC-jével állhatott rajthoz, igaz, az i20 régebbi változatával. Az első nap szakaszait nem igazán ismerte a holland, ráadásul az égi áldás miatt a későbbi rajtpozíció sem számított előnynek. Az aszfalton a legjobb tízben tudott autózni Abbring, és végül karrierje eddigi legjobb helyezését szerezte meg, hetedikként zárta a katalán viadalt.

A PH Sport Citroenjeinek versenye elég balszerencsésen alakult. Kris Meeke rögtön az első szakaszon a körülmények áldozata lett, egy nyomvályúban megakadt az autó és felborult. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy talpra állt a kocsi, nem is sérült komolyabban, az eset tehát egy kis időveszteséget jelentett csak. A brit a hetedik pozíciókban zárta a murvás napot, másnap pedig újabb lépéseket tett előre a ranglistán annak ellenére, hogy kapott egy defektet. Ezután három kemény és egy lágy gumival kellett autóznia, de volt egy megforgása is ötödik fokozatban, melynek során elhagyta az első lökhárítót. A viszontagságokat vasárnap reggel a DS3 WRC meghibásodott elektromos rendszere tetőzte be, Meeke emiatt nem látta meg a célt.

Eric Camillinek a túlélés volt a cél az első, számára eddig nem tapasztalt körülmények között. Másnap az aszfaltra térve biztonságit autózott még első körben, és délután fokozta volna a tempó a francia, de ötödik fokozatban ragadt a Fiesta WRC váltója ekkor, lehetetlenné téve a folytatást. A probléma miatt ráadásul a murvaspecifikációjú váltóegységgel indulhatott neki Camilli a vasárnapi befejező négy szakasznak, melyeken rendre legjobb tízes időt futott.

A PH Sport Citroenjeinek versenye elég balszerencsésen alakult. Kris Meeke rögtön az első szakaszon a körülmények áldozata lett, egy nyomvályúban megakadt az autó és felborult. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy talpra állt a kocsi, nem is sérült komolyabban, az eset tehát egy kis időveszteséget jelentett csak. A brit a hetedik pozíciókban zárta a murvás napot, másnap pedig újabb lépéseket tett előre a ranglistán annak ellenére, hogy kapott egy defektet. Ezután három kemény és egy lágy gumival kellett autóznia, de volt egy megforgása is ötödik fokozatban, melynek során elhagyta az első lökhárítót. A viszontagságokat vasárnap reggel a DS3 WRC meghibásodott elektromos rendszere tetőzte be, Meeke emiatt nem látta meg a célt.

Craig Breen pénteken – pályafutása egyik legnehezebb körülmények között zajló napján – megpördült, és a kocsi elejével eltalált egy kis fát, amitől megsérült a hűtő. Ezt etapon megjavították, de a kerékcserével együtt annyi időt vett igénybe a művelet, hogy begyűjtöttek egy tíz másodperces büntetést. Másnap reggel eltörött az egyik első féltengely, így egy teljes kört hátsó hajtással teljesítettek, amivel értékes perceket vesztettek, közben pedig késésért újabb büntetések érték a párost, amikor kiszerelték az autóból az első féltengelyeket. Amikor viszont nem volt gondja, top 7-es szakaszidőket is fel tudott mutatni a végül tízedikként záró ír pilóta.

Ott Tanak megnyerte a Barcelonában, impozáns díszletek és esős körülmények között megrendezett szuperspeciált, a továbbiakban azonban nem tudott versenyre kelni az élmezőnnyel egy második szakaszeredmény kivételével. A többiek problémái és kiesései azonban azt jelentették, hogy az elején a hátsó differenciálművel bajlódó, de egyébként hibamentesen autózó észt pilóta a hatodik helyre hozta a DMACK abroncsokkal szerelt Ford Fiestát. Tanak a célba éréskor annyit elmondott, hogy teljesítették munkájukat, a verseny az egyetlen mód, ahol fejleszthetik a gumikat.

A WRC 2-ben a két gyári Skoda pilóta, Jan Kopecky és Pontus Tidemand, valamint a privát Fabiát hajtó Teemu Suninen csatáját várta mindenki. Suninen három szakaszt követően az élen állt, aztán viszont kiesett turbóhiba miatt. A murváról az aszfaltra fordulva Tidemand vezetett, de a kemény borítás csapattársának kedvez, Kopecky pedig át is vette a vezetést. Ezt szoros csatában, egy defektből eredő időveszteségen is túltéve magát megvédte, és több második hely után végre kategóriagyőzelmet tudott aratni a cseh versenyző. Tidemand mindössze tizenöt másodperccel maradt le Kopecky mögött. A két pilóta az abszolút értékelésben is befért a pontszerzők közé. Negyedóra lemaradással ugyan, de a harmadikként értek célba Turán Frigyesék, a leintést követően viszont huszonöt perces büntetést kaptak, amivel visszaestek a kategória nyolcadik helyére. A Ford Fiesta R5 futóműalkatrészei ugyanis nehezebbnek bizonyultak a homologizációs lap értékeinél. A dobogóra Jim van den Heuvel állhatott fel Mitsubishi Lancer Evo X-esével. A futam nehézségét jól jelzi, hogy a tizenhat nevező közül csupán öt tudta teljesíteni a teljes versenytávot. Suninent szombaton további motorhiba hátráltatta, de a negyedik helyre érkezett, és tovább él számára a bajnoki remény, mint ahogyan Kopecky-nek is.

A WRC 3-as kategóriában Fabio Andolfi magabiztos győzelmet aratott Peugeot 208 R2-esével. A második helyet megszerző, Renault Clio R3T-vel versenyző Michael Burri csaknem kilenc percet kapott a győztestől, a harmadikként célba érő szintén peugeot-s Damiano De Tommaso pedig további harminc másodpercet.

 

Eredmények


52. Katalán Rally

A 14 futamos világbajnokság 12. versenye – Salou – 2016. október 14-16.


1. Sebastien Ogier FRA Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3ó 13p 3,6mp
2. Dani Sordo ESP Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +15,6mp
3. Thierry Neuville BEL Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +1p 15mp
4. Hayden Paddon NZL Hyundai Motorsport N Next Gen i20 WRC +1p 27,8mp
5. Mads Ostberg NOR M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3p 24,4mp
6. Ott Tanak EST DMACK WRT Ford Fiesta RS WRC +5p 24,9mp
7. Kevin Abbring NED Hyundai Motorsport Next Gen i20 WRC +7p 31,3mp
8. Jan Kopecky CZE Skoda Motorsport Fabia R5 +9p 5,1mp
9. Pontus Tidemand SWE Skoda Motorsport Fabia R5 +9p 20,4mp
10. Craig Breen IRE Abu Dhabi Total WRT Citroen DS3 WRC +9p 57,1mp

 

Power Stage sorrend: 1. Latvala, 2. Ogier, 3. Sordo

Szakaszgyőzelmek: Latvala – 7, Ogier – 6, Sordo – 2, Meeke – 2, Tanak – 1, Neuville – 1

 

Andrew

 

2016. október 16.

Módosítás: (2016. október 18. kedd, 16:17)