Argentin Rally 2013

Az Argentin Rally összefoglalója


Az Argentin Rally 1. napja

 

A versenyzők arról számoltak be a pályabejárás után, hogy a „recce” során már láttak sátrazó nézőket pálya szélén. Nézőket, akik csaknem egy héttel a futam előtt kiköltöztek, hogy a versenyen a legjobb helyről csodálhassák meg a rali világbajnokság mezőnyét. Merthogy Argentínában az emberek ennyire szeretik az autósportot.

A világbajnoki küzdelmek ötödik fordulójára visszatért Sebastien Loeb, akivel kapcsolatban az volt a kérdés, mennyire rozsdásodott be a svéd megmérettetés óta. A francia abba a 17-es karosszériaszámú DS3 WRC-be ülhetett, amivel eddig mindig győzött, összesen hét alkalommal, legutóbb Monte-Carlóban. Igaz, a kocsi elvesztette veretlenségét, mikor Mexikóban Dani Sordo ült a volánja mögé. A másik két Argentínába érkező Citroen is az idénynyitón és Mexikóban futott. A DS3 WRC-be egy sor új alkatrész került az utóbbi időben, Hirvonen és Sordo a korábbitól eltérő beállításokat alkalmazott az autón, viszont azokat a hétszeres világbajnok egyéb elkötelezettségei miatt a versenyt megelőző szardíniai teszten nem tudta kipróbálni. A teljesítmény növelése céljából a DS3-asok motorjára új szívócsonkot is terveztek a mérnökök.

A Volkswagen Ogier és Latvala számára a Mexikóban használt autókat biztosította, Mikkelsen új Polót kapott, ez a 16-os karosszériaszámmal rendelkezik. Az M-Sportnál megéri a pénzét minden Fiesta, a három állandó versenyző ugyanazokat a tavalyi építésű autókat használta eddig minden idei világbajnoki futamon. Gabriel Pozzo azt a Fordot kapta, amit Portugáliában Subhan Aksa, a kocsit a két verseny között az RRC-ről átépítették WRC változatra. Technikai szempontból lényeges változás volt még, hogy Martin Prokop gumibeszállítót váltott, az eddigi DMACK abroncsok helyett Michelin gumikkal várta az argentin rajtot.

Argentínában a négykerékhajtású autókat hajtó versenyzők rendelkezésére 28 puha keverékű, valamint alternatívaként 16 kemény gumi állt a Michelin és a DMACK készeletéből. A futamon ezekből lehetett választani, összesen 28 abroncsot használhattak fel.

A világbajnokság ötödik fordulójának nyitó szakaszát még szerda este tartották Villa Carlos Pazban, a rövid szuperspeciált nézők ezrei előtt a világbajnoki pontversenyben élen álló Sebastien Ogier nyerte. A hagyományoktól eltérően már csütörtökön kezdetét vette az igazi küzdelem, a nap két gyorsaságit tartalmazott, mindkettőt kétszer kellett teljesítenie a mezőnynek. A nyitó szakaszon a francia bajnokaspiráns újabb szakaszgyőzelmet aratott, majd ezt megismételte a negyedik és ötödik gyorsaságin is úgy, hogy utóbbin lapos bal hátsó kerékkel ért célba, amivel 16,3 másodperces előnyre tett szert. Legközelebbi riválisa az elmúlt hét alkalommal a dél-amerikai futamot megnyerő Loeb, aki arra panaszkodott, nem találja a ritmust autójával, ami miatt a francia módosított is a szakaszok között a lengéscsillapítók beállításán, majd mérnöke tanácsára a Hirvonenéhez hasonló agresszívebb vezetési stílusra váltott. A kilencszeres világbajnok sarkában ott lohol csapattársa, Mikko Hirvonen, aki szerencsés volt, hogy egy kővel történt ütközés nyomán nem kapott defektet. A finn komoly gumikopásra panaszkodott, ugyanakkor a harmadik gyorsaságit meg tudta nyerni. A citroenesek a délutáni körre kemény gumikra szavaztak, ami a néhol eleredő esőben nem volt jó választás, ezért is kerültek hátrányba a Volkswagent kormányzó Ogier-vel szemben.

A vezető hármast Latvala követi, aki hasznot húzott abból, hogy végre változtatni tudtak a Polo R WRC első differenciálművének konstrukcióján, a nap végén ugyanakkor kézifékprobléma hátráltatta a finnt. Az ötödik helyen a rajtpozíció választáskor a söprögető pozícióra szavazó Evgeny Novikov áll vezető fordosként, Andreas Mikkelsen zárja az első hatot.

A többiek nem teljesítettek ilyen jól. Mads Ostbergnek előbb az ablaktörlőjével gyűlt meg a baja, majd az erőtlen motorra panaszkodott, végül az eltört irányítókarnak köszönhetően feladni kényszerült a napot. Dani Sordo néhány napon belül másodszor borult fel Argentínában, előbb a futamot megelőző promóciós rendezvényen, most pedig amiatt, mert navigátora az ajtót próbálta becsukni, eközben elnézte az itinert és rossz információt mondott be. A spanyol hét percet vesztett a borulással és annak eredményével, a kormányszervó meghibásodásával. A páros harmadik szakaszon elkövetett hibájának Ogier is megitta levét, mivel a Polóval sokáig a lesántult Citroen porában autózott, míg meg tudta előzni a DS3-at. Martin Prokop szintén bukott, míg a helyi színeket képviselő Gabriel Pozzót ugyancsak a szervó meghibásodása hátráltatta.

A WRC 2-t Abdulaziz Al-Kuwari vezeti több mint négyperces előnnyel, mögötte Yuriy Protasov és Ricardo Trivino állnak.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 57min 14.1sec
2. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +16.3s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +18.1s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +40.7s
5. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 37.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 55.1s
7. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 12.5s T
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 41.4s
9. Gabriel Pozzo Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +10m 10.3s
10. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +10m 32.6s

 

Fotó: Volkswagen Motorsport

 

Andrew

 

2013. május 3.


Az Argentin Rally 2. napja

 

Az Argentin Rally második napján az eredménylista a feje tetejére állt, miután a párosokat számtalan probléma sújtotta a Cordobát övező hegyekben. Sebastien Loeb átvette Argentínában szokásos pozícióját, a vezető helyet, egykori csapattársa, Sebastien Ogier visszacsúszott mögé. Evgeny Novikov a többiek problémáiból húzott hasznot, az orosz harmadikként fordulhat az utolsó napra.

A verseny leghosszabb napja két negyven kilométeres gyorsaságit és a hat kilométeres szuperspeciált foglalta magába, előbbieken kétszer kellett végigautózni. Ogier jól kezdte a napot, megnyerte a nyitószakaszt, ezt követően azonban elpártolt tőle a szerencse, a nem megfelelően működő kéziféknek köszönhetően egy saras kanyarban lecsúszott az útról, amivel a harmadik helyre esett vissza. A következő kör első szakaszán kapott egy defektet is, ami miatt az azt követő szakaszt óvatosan abszolválta, hiszen nem volt még egy pótkereke. Menet közben Hirvonent vissza tudta előzni, így negyven másodperces hátránnyal a második helyen áll Loeb mögött, akinek szintén volt egy meleg pillanata. A második napot az ötödik pozícióban kezdő Novikov felkapaszkodott estére a dobogóra.

Jari-Matti Latvala vághat neki a befejező négy szakasznak a negyedik helyen, akinek nem volt ez egy jó napja, az első gyorsaságin elkövetett több hibát is, majd a következőn a köd miatt vesztett időt. Délután elkezdett sietni, de egy bukkanó után keményen landolt, aminek az eredménye egy defektes kerék lett, amit a gyorsaságin megálltak kicserélni. A finn páros csaknem három percre van lemaradva már a vezető Loebhöz képest. A megfontolt stratégiát alkalmazó Thierry Neuville senkit nem zavartatva ötödik, mögötte az a Mikko Hirvonen volt található, aki az előző napi harmadik helyről csúszott vissza. A citroenes finnek voltak meleg helyzetei, a nyolcadik szakaszon kapott egy defektet, de a feketeleves csak ezután jött, az áramtalanító többször is működésbe lépett, amivel hat percet vesztett. A Volkswagen fiatalja, Andreas Mikkelsen délután támadásba lendült, autózott is egy harmadik időt a nyolcadik szakaszon, de ennek céljába már törött futóművel érkezett, így a nap utolsó két szakaszát nem volt képes teljesíteni.

Mads Ostberg visszaállt pénteken reggel, az elmondása szerint tökéletesen beállított autóval gyorsaságit is tudott nyerni úgy, hogy a többi top pilótával ellentétben a mezőny elején az utat kellett tisztítania.

Az igencsak megtizedelődött WRC 2-es mezőnyben továbbra is Abdulaziz Al-Kuwari áll az élen tíz perc előnnyel Nicolas Fuchs és Marcos Ligato előtt.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC 3h 32min 15.9sec
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +39.8s
3. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 43.3s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 51.5s
5. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 32.5s
6. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +6m 43.3s
7. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +10m 40.6s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +12m 13.9s
9. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +12m 44.1s
10. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +13m 04.1s

 

Fotó: Citroen Racing

 

Andrew

 

2013. május 4.


Az Argentin Rally 3. napja

 

A Citroen párosa, Sebastien Loeb és Daniel Elena megszerezte sorozatban nyolcadik argentin győzelmét. A kilencszeres világbajnok kettős ötvenöt másodperces előnnyel ért célba a Volkswagen Motorsport színeiben versenyző Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia előtt. A dobogó legalsó fokára a szintén volkswagenes Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila duó állhatott fel.

A futam legutolsó napja a világbajnokság két ikonikus szakaszát, a Mina Claverót és az El Condort tartalmazta. Mindkettő kétszer szerepelt az útvonaltervben, az El Condor másodszori teljesítése jelentette a Power Stage-et. Ezen a Latvala, Ogier, Mikko Hirvonen sorrend alakult ki, ők osztoztak a bónuszpontokon nyolcvanezer néző szeme láttára.

Loeb – aki a svéd viadal óta nem indult világbajnoki futamon és ezt követően is csak egy raliverseny, hazája megmérettetése van tervben – tetemes előnye birtokában a biztonságra törekedett a befejező napon. Honfitársa, Ogier megelégedett a második hellyel, mivel Loeb nem teljesíti a teljes világbajnokságot, így nem ő a fő rivális számára. A két francia mögött izgalmas csata zajlott az utolsó pódiumos pozícióért. Evgeny Novikov kezdhette az utolsó napot kedvezőbb pozícióból, de Latvala három szakaszgyőzelmének köszönhetően megelőzte az oroszt, majd behúzta a Power Stage-et is, ahol Novikov ráadásul meg is forgott.

A Fiesta beállításain dolgozó belga Neuville érkezett az ötödik helyen célba, őt Hirvonen követte, aki az előző napi elektromos problémák után nem tudott feljebb kapaszkodni a rangsorban. Sokáig úgy nézett ki, ahogy a Sordo-Mikkelsen külön csatából a Citroen pilótája jön ki győztesen, de az utolsó szakaszon a spanyolnak váltóproblémái akadtak, így a fiatal norvég megelőzte. Az utolsó pontszerző helyet Prokop csípte el.

„Nagyszerű érzés itt nyerni” – mondta el a 78. futamgyőzelmét arató Loeb a célban. „Ez egy nehéz verseny volt komplikált szakaszokkal, de a hangulat nagyszerű volt, nagyon jól éreztem magam egész hétvégén. Utolsó murvás versenyem óta több hónap telt el, nehéz volt megtalálni a ritmust az első szakaszon és az autót úgy beállítani, hogy megfelelő legyen nekem, de tökéletes lett.”

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC 4h 35min 56.7s
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +55.0s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 00.8s
4. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 36.7s
5. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 40.5s T
6. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +6m 23.9s
7. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +11m 02.2s
8. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +13m 22.1s
9. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +13m 22.3s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +14m 07.6s

 

Fotó: Citroen Racing

 

Andrew

 

2013. május 5.

Módosítás: (2017. szeptember 17. vasárnap, 08:54)