Akropolisz Rally 2013

Az Akropolisz Rally összefoglalója


Az Akropolisz Rally 1. napja

 

Rendhagyó formátumban kerül megrendezésre az idei esztendő hatodik világbajnoki futama, az Akropolisz Rally. A szervezők többek között költségkímélési okok miatt egy nappal rövidebb programot állítottak össze, a shakedown pénteken délelőtt került megrendezésre, majd ugyanezen nap késő délutánján indult útjára a mezőny. Ennek megfelelően a versenytáv is lecsökkent, a gyorsasági szakaszokon alig több mint háromszáz kilométert kell megtennie a mezőnynek.

A Citroen és a Volkswagen a Portugáliában használt autóival érkezett Görögországba annyi kivétellel, hogy a galloknál Sordo egy korábbi építésű, utoljára a tavalyi katalán versenyen használt kocsit kapott. A Citroen homologizált néhány új alkatrészt a DS3 WRC-hez, és folyamatosan finomítják autójuk beállításait is. A Volkswagen a Polo kézifékrendszerére fordított kiemelt figyelmet, ezúttal már mindhárom autójuk a hidraulikus hajtásleoldó rendszert kapta. A Ford szokás szerint ugyanazokat a kocsikat utaztatja versenyről versenyre, a négy gyári Fiesta a hónap elején még Argentínában futott. Komoly karosszériás munkák után futott be Loutrakiba a Jipocar Racing Team Fiestája, amit Martin Prokop Argentínában borítottfel. A Motorsport Italia is megérkezett a MINI John Cooper Works WRC-vel, de az egyetlen métert sem tett meg, mivel Michal Kosciuszko szakított a csapattal és a márkával, a Szardínia Rally-tól már egy Forddal láthatjuk.

Mind a Michelin, mind a WRC-s partner nélkül maradó DMACK a keményebb murvagumit nevezte meg elsődleges abroncsnak, ebből mindegyik összkerékhajtásos autóval induló párosnak harmincöt darab áll rendelkezésére a futamon, emellett tizenhat puhább gumit is biztosítanak a cégek. A felhasználható abroncsok száma harmincöt. Az FIA előírásai szerint a gumigyártók a szezon során egyszer változtathatnak az aszfaltos és egyszer a murvás abroncsuk specifikációján. A DMACK a görög viadalt használta fel erre a murvás változtatásra, a meglévő S3-as komponensű gumijukat a lágyról keményre sorolták át, és bevezették az S1-es vadonatúj abroncsot, mint lágy opció.

A világbajnokság ötödik állomása pénteken mindössze két szakasszal vette kezdetét. Ezek közül az első 47 kilométeres volt, a gyorsasági hosszának és a görög utak hírhedten rossz minőségének köszönhetően ugyanakkor rögtön drámák sorával indult a viadal. A pontversenyben vezető Sebastien Ogier 22 kilométer után üzemanyag szivattyú problémák miatt állt félre, Mikko Hirvonennek pedig a Citroen kormányművével gyűlt meg a baja. A finn emiatt nem kevesebb, mint hat percet vesztett indításként. Mads Ostberg ugyancsak csalódott volt, a nyitó gyorsasági céljába három perc hátránnyal érkezett. A Fiesta WRC-t kormányzó norvég elvesztette bal első kerekét, furcsamód a futómű egyáltalán nem sérült, így a pótkerék felszerelése után fejezte be a szakaszt az eset előtt értetlenül álló Ostberg. A csapat tagjai a kerék keresésére indultak, hogy megértsék, miért is szakadt ki az.

Fenti versenyzőkkel ellentétben Evgeny Novikov elképesztő tempóban száguldott, ezen az egy gyorsaságin nem kevesebb, mint húsz másodperccel osztotta le a mezőnyt a fordos, majd a következő sötétben teljesített különpróbát is megnyerte, így fél perces előnnyel várhatja a szombati folytatást. Mögötte a Citroen DS3-mal Dani Sordo áll, majd Jari-Matti Latvala következik, akinek meggyűlt a baja az új kézifékrendszerrel, de a Polo túl-, majd alulkormányozottságára is panaszkodott. Thierry Neuville a differenciálművek beállítását nem találta jónak az első szakaszon, ezt a szervizparkban rendbe tették. A fiatal belga óvatos közlekedett egész nap, így elkerülték a problémák, aminek köszönhetően a negyedik helyen ért a nap céljába. A szombati folytatást az ötödik pozícióban váró Andreas Mikkelsen is megküzdött a Volkswagen kézifék problémájával, majd a váltó fokozatkijelzője tréfálta meg, folyamatosan a hármas számot mutatva. A harmadik számú volkswagenest Nasser Al-Attiyah követi, aki nekiütközött a kormányzással bajlódó Hirvonen Citroenjének.

A WRC 2-es mezőnyt egy árokjárástól függetlenül Robert Kubica vezeti, a lengyel ráadásul az abszolút értékelésben is pontszerző helyen áll.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC 50min 59.3sec
2. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +30.3s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +39.1s
4. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +51.1s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 14.6s
6. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 32.9s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 34.3s
8. Khalid Al-Qassimi Abu Dhabi Citroen
Total WRT DS3 WRC +3m 22.4s
9. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 30.1s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +4m 17.3s

 

Andrew

 

2013. május 31.


Az Akropolisz Rally 2. napja

 

A verseny első napja sem volt unalmas, de a szombati mindenen túltett, hiszen a viadal gyorsasági össztávjának felét, 150 kilométert ezen a napon teljesítette a mezőny az Akropolisz Rally megszokott, autógyilkos pályáin.

Az élről rajtoló Evgeny Novikov reggel Jari-Matti Latvalával egy időt autózva megnyert egy szakaszt, de saját és Malcolm Wilson keserűségére a következő gyorsaságin rettentő tempója nem maradt büntetlenül. Ugyanazon a kövön, ahol az előző évben Latvala, ő is megütötte a jobb hátsó kerekét, amiből elszökött a levegő. Ezt még kicserélték navigátorával, Ilka Minorral, de a sérült futóművel, a törött féktárcsával és a szintén törött fékcsővel nem tudtak mit kezdeni. Mivel hátra volt még két szakasz, majd’ nyolc perces hátránnyal botorkáltak be a nap közbeni szervizparkba.

Latvala egy hasonló kalandot szerencsésen úszott meg ugyanezen a gyorsaságin, és az összetettben átvette a vezetést. „Sok év fiatalos hév után végre kezdem látni, hogy kifizetődik a tapasztalatom” – viccelődött a nap második felében a finn, aki a kigyorsításoknál fellépő túlkormányozottságra panaszkodott kicsit, de úgy érezte, a differenciálművek beállításával ezt korrigálni tudják.

A Volkswagen Motorsport pilótáját a Citroen DS3-at irányító Dani Sordo követi egy perc lemaradással, majd Thierry Neuville és Nasser Al-Attiyah következik egy-egy Forddal. A spanyol enyhén szólva sem volt elragadtatva a pályák állapotától. „Ez szörnyű. Annyira durva, hogy egyszerűen nem lehet vezetni. Mindenhol kövek vannak, az út teljesen rossz állapotban van. A kanyarokon lassan szabad csak átmenni, mert ha gyorsan mész, tönkreteszel valamit. Ez egy lottó.” Szavait a többiek problémái igazolták. Sebastien Ogier autójában csupán a fedélzeti kamera lazult le, a másik volkswagenesnek, Andreas Mikkelsennek viszont a fékje ment el az ötödik gyorsaságin. A sérült fékcsövet ledugózták a célban, ennek eredményeként késtek a következő gyorsasági rajtjából, ráadásul csak három keréken volt fékhatás a történtek után. Ennek ellenére a fiatal norvég őrzi ötödik helyét, a negyedik pozíció megszerzéséért tett kísérletét egy defekt húzta keresztül.

Mads Ostberget ezen a napon sem fogadta kegyeibe a sors, ezúttal a Fiesta kormányzásával akadtak gondjai, ugyanakkor három helyet előrelépve a hatodik pozícióban várhatja az utolsó napot.

Az előző napi megpróbáltatások után Mikko Hirvonen a nyolcadik, a versenybe visszaálló Sebastien Ogier pedig a tízedik helyre tudott felkapaszkodni. Előbbi pilótát egy defekt hátráltatta, utóbbi a söprögetéssel vesztett időt. Novikov a kalandjai miatt a két világbajnoki aspiráns között a kilencedik pozícióban állhatott be az esti par fermébe. A körülmények ellenére mindössze egyetlen WRC-s páros nem tudta teljesíteni az előírt távot, Khalid Al Qassimi a nyolcadik gyorsasági rajtja után száz méterrel törte össze a Citroent.

A WRC 2-es kiírásban a kézifékproblémákkal megküzdő Robert Kubica továbbra is vezet, előnye jókora a riválisaihoz képest.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 32min 42.8sec
2. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 04.1s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 43.1s
4. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 46.1s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +4m 11.8s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5m 26.3s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +5m 50.3s
8. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +7m 52.2s
9. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8m 16.1s
10. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +10m 29.5s

 

Andrew

 

2013. június 1.


Az Akropolisz Rally 3. napja

 

Az Akropolisz Rally befejező napján 84 mért kilométer teljesítése maradt a párosok számára. Az eredménylistára nézve nem sok izgalom volt várható a négy gyorsasági szakaszra, mindössze Andreas Mikkelsen állt lőtávolban Nasser Al-Attihah-hoz képest és kérdés volt az is, hogy Evgeny Novikov az előrelépés érdekében tud-e 24 másodpercet hozni Mikko Hirvonenen. Arról persze nem szabad elfeledkezni, hogy Görögországban, a versenynaptár legkeményebb viadalán minden előfordulhat, mint ahogyan azt az első két nap is mutatta, valamint hogy az utolsó szakasz különpontokért zajlott.

A vasárnapi első körben a dobogón nem történt változás, Jari-Matti Latvala vezetett a Volkswagen Polo WRC-vel, őt a Citroen Racing pilótája, Daniel Sordo követte. A hagyományosan durva utakra a spanyol ugyanazt az óvatos tempót választotta, mint az előző napokon: „Próbálok nem hibázni, nem vállalok kockázatot. Az út közepén próbálok menni, és nyugodt maradni. Ugyanakkor koncentráltnak kell lenni, hiszen könnyű hibázni.”

A harmadik helyen Thierry Neuville várta az utolsó két szakaszt. Mikkelsen ezzel szemben nyomatékosította, feltett szándéka, hogy megelőzze az M-Sport katari versenyzőjét. Így is tett, két szakaszgyőzelmével átvette a negyedik helyet Al-Attiyah-tól. Ostberg új futóműbeállítást próbált ki, amitől az autó eleje máshogy viselkedett a nyomvályúkban. A norvég pozitívan nyilatkozott a módosításokról, ugyanakkor két megforgást is kénytelen volt elkönyvelni. A loutraki szakaszt Sebastien Ogier, Novikov és Hirvonen is arra használta, hogy pontosítsa itinerét a Power Stage-re.

Az utolsó előtti gyorsaságit nyugodt tempóban teljesítette az élmezőny, spórolva a technikával és a gumikkal az utolsó, bónuszpontokért zajló szakaszra. Egyedül Martin Prokop morgolódott, szerinte rossz idő került a menetlevelébe. Nem véletlenül aggódott, a kétperces reggeli előnye vészesen kevésre, harminc másodpercre fogyott az utolsó szakasz előtt Hirvonennel szemben.

Ahogyan az várható volt, a hátul állók húzták be a Power Stage-et. Ogier nem kevesebb, mint 9,9 másodpercet osztott harminc kilométeren a második helyezettre, Novikovra. Harmadikként Mikkelsen ért célba a világbajnoki pontokért megrendezett erőpróbán.

A versenyt végül az első volkswagenes győzelmét arató Jari-Matti Latvala-Miikka Anttila páros nyerte1 perc 50 másodperces előnnyel, melléjük a Dani Sordo-Carlos del Barrio és az érett, higgadt versenyzést bemutató Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul kettős állhatott fel a dobogóra. A WRC-sek közül csupán ez a három duó volt az, aki nagyobb gondok nélkül ment végig az Istenek Raliján. Mögöttük mindenkinek voltak kisebb-nagyobb, súlyos percekbe kerülő problémái az előző napokon. A negyedik helyen a vasárnapi remek formájának is köszönhetően az élete legjobb eredményét elkönyvelő Mikkelsen érkezett, őt Al-Attiyah és az utolsó szakaszon egy defektet beszedő Ostberg érkezett. Ha fél másodperccel is, de Hirvonennek sikerült megelőznie Prokopot. A kilencedik helyezett Novikov lett, a legjobb tízet az első napi benzinpumpa hiba miatt kieső, másnap visszaálló Ogier zárta.

Robert Kubicának sok-sok kaland után végre kijött a lépés egy raliversenyen, megnyerte a WRC 2-es értékelést. A lengyel Citroenje mögött két Ford Fiesta RRC, Yuriy Protasov és Abdulaziz Al-Kuwari ért célba. A juniorok mezőnyében Jose Suarez viheti haza az aranyat, a második az első napon egy defekt miatt nagy hátrányba kerülő Pontus Tidemand lett, mögöttük Sander Parn fért fel még a dobogóra.

A célceremóniát követően a versenyfelügyelők megvizsgálták a Martin Prokop által jelzett időmérési problémát, majd megváltoztatták az eredményt. A hetedik helyen így a Jipocar cseh versenyzője zárt.

 

A verseny végeredménye:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 31min 01.2sec
2. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 50.0s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 14.1s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +3m 55.1s
5. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 12.6s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +5m 48.7s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +7m 22.4s
8. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +7m 56.6s
9. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8m 11.8s
10. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +10m 10.3s

 

Andrew

 

2013. június 2.

Módosítás: (2018. január 25. csütörtök, 18:38)