Szardínia Rally 2013

A Szardínia Rally összefoglalója

 

A Szardínia Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság idei szezonjában már-már hagyomány, hogy a szervezők eltérnek a versenyek jól megszokott forgatókönyvétől. Így van ez a Szardínia Rally esetében is, ami nem az általában szokásos három-, nem is a tavalyi négynapos formátumban zajlik, hanem mindössze két napig tart maga a megmérettetés.

A Volkswagen nem elégedett meg eddigi sikereivel, az Akropolisz Rally után nem sokkal háromnapos tesztet bonyolítottak le a differenciálművek beállítására koncentrálva. A Polo R WRC Achillesz inát továbbra is a hajtás szétoldása jelenti a kézifék használatakor. A hannoveri gárda folytatta a munkát a hidraulikus rendszeren, végül az első csapat két autójába a megbízhatóságot szem előtt tartva visszarakták a pneumatikus változatot.

Az M-Sportnak nem volt lehetősége hasonló tesztre, egyedül az Al-Attiyah helyére beugró Elfyn Evans mehetett pár kilométert a Ford Fiesta WRC-vel. Az alakulathoz bérlőként csatlakozott a MINI-vel elégedetlen Michal Kosciuszko. A lengyelt elvesztő Motosport Italia más elfoglaltság híján a továbbiakban az Ascania csapatnak nyújt technikai támogatást.

A Ford a megszokott, sokat látott autóival érkezett, a Volkswagen és a Citroen mediterrán szigeten bevetésre kerülő WRC-i viszont Argentínában voltak legutóbb a pályán. Érdekesség, hogy Sordo azt a DS3-at kapta, amivel Loeb eddig szállította a győzelmeket, nem kevesebbszer, mint nyolcszor nyert vele.

Az olasz világbajnoki futamnak minden WRC-s páros Michelin abroncsokkal vágott már neki. A francia cég a kemény gumijait nevezte elsődleges opciónak, amiből 24 darab áll az indulók rendelkezésére, mellette alternatívaként 16 lágy van készleten mindenkinek. A kétfajta abroncsból összesen 35 darabot lehet a versenyen felhasználni.

A bevezetőben említettek miatt sűrű első nap várt a mezőnyre, nyolc szakaszra elosztva 147 versenykilométert kellett teljesíteniük a párosoknak.

Sebastien Ogier a görögországi kisiklást követően visszatért oda, ahol Sebastien Loeb távollétében megszokhattuk idén, az első körben a háromból két szakaszt megnyerve már is húsz másodperc előnyben volt a többiekkel szemben. Délután emiatt vissza is vett a biztonságot és a forróságban kritikusnak bizonyuló dolgot, abroncsainak megóvását szem előtt tartva. Előnyét azonban így is sikerült megdupláznia, köszönhetően kiváló gumikímélő képességeinek. „Jól mentünk eddig, de az is biztos, hogy ma a gumik miatt jelentős különbségek alakulnak ki” – mondta a Volkswagen Motorsport francia pilótája a hatodik szakasz után. „Amikor ilyen meleg az idő, próbálom nagyon progresszívan irányítani az autót, de semmi különleges, ez a természetes vezetési stílusom.”

A citroenes Mikko Hirvonennek ugyanez nem sikerült, a hatodik gyorsasági céljába vászonon futó első kerekekkel érkezett és nem is tudta megmondani, mihez kellene kezdenie. „Az autó tökéletes, de nem tudok az első gumijaimra vigyázni.” A finn ettől függetlenül a második helyen várhatja a folytatást 47 másodperc lemaradással, de nem lehet nyugodt, hiszen Thierry Neuville ott van a sarkában. Az M-Sport fiatalja érett versenyzést mutatott, mindenképpen ő képviseli a nap meglepetését. A délutáni körben két szakaszt is nyert, ezzel jött fel az ötödik helyről a dobogós pozícióba. „A fékeken dolgoztunk, mivel nem „haraptak” reggel. A szerelők jó munkát végeztek, nem tökéletes, de sokkal jobb lett. Az autón keményítettünk is egy kicsit, ez automatikusan javította az önbizalmamat. Sokkal jobb lett a tapadás, és nagyon kényelmesen éreztem magam” – árulta el Neuville nap közben.

Dani Sordo egy viszonylag eseménytelen nap után áll a negyedik helyen, akit az első szakasz céljába defektes kerékkel érkező és ezzel két percet spájzoló Jari-Matti Latvala követ. A finn az utolsó gyorsaságin előzte meg az első körben az imbolygó futóművel bajlódó Andreas Mikkelsent.

A Qatar M-Sport Rally Team szörnyű napot tudhat maga mögött, Evgeny Novikov a második különpróba első kanyarjában alaposan összetörte Fiestáját, mikor kiderült, az itinerben felírt padlógázas ív mégsem az, Mads Ostberg pedig a nap végén, a sötétben megrendezett gyorsaságin esett le az útról.

Robert Kubica áll az élen a WRC 2-esek csatájában, a Citroent több mint egy perc hátránnyal két Ford Fiesta RRC követi, Abdulaziz Al-Kuwari és Lorenzo Bertelli sorrendben.

A WRC-3-as kategóriát az újonc Stephane Consani vezeti, aki az utolsó szakaszon előzte meg Christian Riedemannt.  Mögöttük az ugyancsak Citroen DS3 R3T-vel rajthoz álló Sebastien Chardonnet várhatja a folytatást. A kategória nagy esélyese, Bryan Bouffier már a nap elején kiesett műszaki hiba miatt.

A verseny magyar résztvevője, az ifj. Érdi Tibor-Táborszki Attila kettős az abszolút huszonharmadik, a 3-as kategória ötödik helyéről kezdheti meg a befejező napot.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 40min 47.3sec
2. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +46.6s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +49.7s
4. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 19.4s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 44.0s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 55.4s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 50.4s
8. Michal Kosciuszko Lotos Team WRC Ford Fiesta RS WRC +6m 25.6s
9. Elfyn Evans Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 34.5s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +8m 35.3s

 

Andrew

 

2013. június 22.


A Szardínia Rally 2. napja

 

Az elsőhöz hasonlóan a második nap is nyolc szakaszt tartalmazott a Szardínia Rally-n, a párosoknak szombaton újabb 157 versenykilométert kellett megtenniük, hogy eljussanak a céldobogóig.

Még az éjszaka kérdése volt, hogy az M-Sport talpra tudja-e állítani két, pénteken balesetet szenvedett Fiesta WRC-jét. Nem csak a pontok, de a statisztikák miatt sem volt mindegy ez Malcolm Wilson alakulatának, hiszen megszakítás nélkül 164 versenyen keresztül, a 2002-es Monte-Carlo Rallye óta mindig szereztek gyártói pontokat. Ostbergék végül csatlakozhattak a mezőnyhöz szombaton reggel, Novikovék autója azonban olyan sérüléseket szenvedett, amit a csapat az előírt időn belül nem tudott volna megjavítani.

A napot Neuville nyomását érezve Mikko Hirvonen kezdte legjobban, szakaszgyőzelme 250. részsikerét jelentette a rali világbajnokságon, öröme azonban nem tartott sokáig, hiszen a következő gyorsasági első kilométerén becsúszott egy árokba egy hajtűkanyarban. A DS3 nem sérült komolyabban, de nem volt elég néző ahhoz, hogy visszategyék a kocsit az útra, így a finn páros fel kellett, hogy adja a viadalt.

A futamot magabiztos előnnyel vezető, a saját elmondása szerint is az autóra, a gumikra vigyázó, a defektes helyzeteket kerülő Sebastien Ogier mögé Thierry Neuville jött fel ezek után a második helyre. A fordosra a Dani Sordót megelőző Jari-Matti Latvala jelenthetett veszélyt, a belga azonban higgadtan kezelte a szituációt, a volkswagenes pedig nem akart túlzott kockázatot vállalni egy ponton túl. Latvala autójában az előző nap végén sebességváltót kellett cserélni, az első differenciálmű beállítása nem pontosan volt ugyanaz, mint az előző egységé, így a finn versenyző nem érezte már olyan magabiztosnak magát, mint az előző napon. A három páros között ezek után már csak a Power Stage-en zajlott igazi csata, de ott is az Ogier-Neuville-Latvala sorrend alakult ki.

„Tökéletesen kezeltük ezt a versenyt egész idő alatt” – mondta el a célban az idei negyedik futamgyőzelmét elkönyvelő Ogier. „Nyomtuk, amikor kellett, óvatosak voltunk, amikor rossz volt az út, veszélyes volt a gumikra. Végül ez egy tökéletes győzelem lett.”

A verseny céljába Sordo érkezett negyedikként, aki a kemény futóműre panaszkodott, ami miatt nem is érezte magát jól a Citroenben, ráadásul volt egy megforgása is. Andreas Mikkelsennek nem alakult szépen a születésnapja, miközben próbálta utolérni Sordót, szélesen fordult egy kanyarban, megsérült a Polo futóműve, ami miatt nem tudta folytatni a versenyt.

Az ötödik helyen célba érkező Martin Prokop hátránya már nyolc percre rúgott, őt az egymással nagy csatát vívó WRC debütáns Elfyn Evans és a Fiestára váltó Michal Kosciuszko követett. Mads Ostberg a tizennegyedik pozícióból egészen a nyolcadikig kapaszkodott fel a nap során, de ez nem ment simán. A navigátorának előző napi hibája miatt kieső, visszaállva a söprögető szerepre kényszerülő norvég küzdött a tapadás hiányával, elromlott az átbeszélőjük is, lassú defektet kaptak, megforogtak, majd kegyelemdöfésként eltörött a jobb hátsó lengéscsillapítójuk is. Utóbbi miatt a Power Stage bónuszpontjaiért nem is volt lehetőségük megmérkőzni.

A WRC 2-esek között nem változott az első nap sorrendje, az abszolút értékelés kilencedik helyén célba érő Robert Kubica nyerte a kategóriát, mellé Abdulaziz Al-Kuwari és Lorenzo Bertelli állhatott fel a dobogóra.

A WRC 3-as sorozat versengése drámaian alakult, az utolsó gyorsasági szakasz előtt műszaki hiba miatt késett és csúszott vissza az addig vezető Stephane Consani, így Christian Riedemann nyert Keith Cronin és Quentin Gilbert előtt.

A Subaru Impreza N15-tel rajthoz álló ifj. Érdi Tiborék az abszolút huszadik, kategóriájuk negyedik helyén befejezték be a világbajnokság hetedik futamát.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 22min 57.9sec
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 16.8s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 48.0s
4. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 19.2s
5. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +8m 34.1s
6. Elfyn Evans Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +11m 51.8s
7. Michal Kosciuszko Lotos Team WRC Ford Fiesta RS WRC +11m 52.7s
8. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +13m 21.5s
9. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +16m 47.6s
10. Khalid Al-Qassimi Abu Dhabi Citroen
Total WRT DS3 WRC +17m 19.9s

 

Andrew

 

2013. június 23.

Módosítás: (2015. április 27. hétfő, 19:55)