Finn Rally 2013

A Finn Rally összefoglalója

 

A Finn Rally 1. napja

 

A 2013-as rali világbajnokság a nyári szünet után folytatódik, a mezőny a szezon egyik legkülönlegesebb helyszínére, Finnországba látogat. Oda, ahol eddig mindössze négy nem skandináv pilóta, Carlos Sainz, Didier Auriol, Markko Martin és Sebastien Loeb tudott nyerni, az összes többi diadalt északi pilóták aratták.

A csapatok lázasan készültek a magas átlagsebesség miatt Jyvaskyla Grand Prix-nek is nevezett futamra. Az éllovas Volkswagen a verseny központjától délre fekvő Jamsa mellett többnapos tesztet bonyolított le, a németek természetesen a beállításokra fókuszáltak. Sebastien Ogier felkészülését Nicolas Klinger segítette navigátorként, mivel hűséges társa, Julien Ingrassia még június végén kulcscsontját törte egy kerékpáros edzés alkalmával. A világbajnokságot vezető páros navigátorának végül egy héttel a viadal rajtja előtt zöld utat adott az orvosi stáb, így elfoglalhatta a versenyen a szokásos helyét a Polo R WRC-ben, bár egy, a jégkorong játékosok által viselt szénszálas vállvédőben ülhetett csak autóba, ami védte a műtéti heget és a törött csontot a terhelésektől. Latvala megerősítette, a differenciálművön a Portugál Rally után elvégzett módosítások jól sikerültek, azóta a Polo sokkal inkább úgy viselkedik, ahogyan ő ideálisnak tartja, így a hite is kezd helyreállni. A csapat harmadik pilótája, Andreas Mikkelsen nem várhatta ekkora önbizalommal a rajtjelet, ugyanis a teszt szombati napjának reggelén alaposan összetörte a Polót. A volkswagenesek nem a Szardínián, hanem a Görögországban használt autóikat hozták a versenyre.

A Citroen Racing legnagyobb híre az volt, hogy Khalid Al Qassimi helyét a Ramadán időszakára eső megméretetésen Kris Meeke vehette át. A brit 385 kilométert tesztelt a DS3 WRC-vel az északi országban a viadal előtt, ami nem kevés, ugyanakkor kérdés, hogy ez mire elég, hiszen Meeke másfél éve nem indult világbajnoki futamon, az itteni pályák kilencven százaléka pedig ismeretlen volt számára. Hirvonen mi más nagyobb motivációt kaphatott volna, minthogy Sebastien Loeb 2012-es Finn Rally győztes autójával állhatott rajthoz?

Az M-Sport is többnapos teszttel készült arra a versenyre, amit rövid szakaszok, kis időkülönbségek jellemeznek. Malcolm Wilson elárulta, a legtöbbet a lengéscsillapítókkal foglalkoztak, mivel egy évvel ezelőtt sokat vesztettek a futómű miatt. A csapat a korábban használt autókat hozta a viadalra, a Evgeny Novikov által Szardínián csúnyán lerendezett kocsit sikerült helyrepofozniuk. A rajtlistán két MINI John Cooper Works WRC-t találhattunk, a mezőnybe visszatérő Jarkko Nikara a márciusban bemutatott, 01C specifikációjú, nyolc lóerővel erősebb motorral rajtolhatott el.

A 324 versenykilométert magában foglaló távon a párosok 24 gumit használhatnak el a rendelkezésükre álló 24 lágy és 16 kemény abroncsból.

A viadal az első napon hat gyorsaságival vette kezdetét. Egyöntetűen nyilatkozták a párosok, rögtön az elején fel kell venni a ritmust, mert ha valaki nem így tesz, olyan hátrányt szed össze, amit később nem tud behozni. A világbajnoki éllovas Ogier volt a leggyorsabb az első szakaszon, a soron következő Torittut, melyet legutoljára 1985-ben iktattak programba a szervezők, amit akkor a Peugeot 205 T16 E2-vel Timo Salonen nyert, elspórolta egy rádióüzenet miatt, a következőn viszont ismét csak nem talált legyőzőre. Ekkor a második szakaszt nyerő M-Sport pilótával, Thierry Neuville-lel holtversenyben állt az élen .A belga többekkel együtt a csúszós utakra panaszkodott, valamint arra, hogy itinere helyenként túl lassú volt, helyenként túl gyors. Őket Mikko Hirvonen és Mads Ostberg követte.

És hogy mi volt Ogier rádióüzenete? Hogy csapattársa, Jari-Matti Latvala odacsapta autóját, amitől a Polo WRC bal hátsó futóműve kificamodott. A finn eljutott a gyorsasági céljába, szereltek, késtek, vánszorogtak még két szakaszt, végül feladták ezt a napot.

A torittui szakasz ismétlését megemlegette a mezőny, a laza felületű út annyira nyomvályússá vált, hogy szenvedés volt közlekedni rajta. Ez Hirvonennek sikerült legjobban, aki felzárkózott Neuveill-re, majd a következő gyorsaságin tizenhat másodperc hátrányt volt kénytelen elkönyvelni, ami Finn Rally-s szemszögből fényévnyi távolság. Történt ugyanis, hogy a rendezők ezen a szakaszon négy-négy autót félperces időközzel indítottak, a négyes csoportok között pedig négy perc szünetet hagytak. Az eső elkezdett esni, egyre jobban szakadt, a citroenes pedig a negyedik csoport első rajtolójaként azzal szembesült, hogy a nyomvályúkban áll a víz. Hirvonen a szakasz végi interjúban nem dicsérte meg azokat, akik kitalálták ezt a fajta rajtoltatást…

Mindeközben a szenzációsan autózó, az új itinerírási módot alkalmazó Neuville megőrizte vezetését, őt a halványabb második kört produkáló Ogier követi. A verseny második napját az egy szakaszgyőzelmet arató Ostberg várhatja a képzeletbeli dobogó harmadik fokáról. A negyedik Hirvonent Juho Hanninen követi, Kris Meeke a várakozáson felül teljesítve a hatodik.

A WRC 2-ben az új technikát, a Ford Fiesta R5-öt meglovagoló Jari Ketomaa magabiztosan, 24 másodperccel vezet Robert Kubica és Elfyn Evans előtt. A WRC 3-as kategóriát Jussi Vainionpaa vezeti Sebastien Chardonnet és Keith Cronin előtt, míg a junioroknál Andreas Amberg, Postus TIdemand és Yeray Lemes a legjobb három sorrendje.

Az időkülönbségek nem nagyok, sok van még hátra, izgalmas folytatás ígérkezik!

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC 25min 33.3sec
2. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +5.2s
3. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8.9s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +13.8s
5. Juho Hanninen Ford Fiesta RS WRC +17.0s
6. Kris Meeke Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +17.5s
7. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +20.9s
8. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +23.4s
9. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +37.1s
10. Jarkko Nikara MINI John Cooper Works WRC +47.7s

 

Andrew

 

2013. augusztus 1.


A Finn Rally 2. napja

 

149 versenykilométer volt a penzum a Finn Rally második, pénteki napján, amit kilenc gyorsasági szakaszra tagoltak a szervezők.

Az első szakaszt követően a harmadik pozícióból rajtoló Mads Ostberg állt az élre, majd a napi második, a verseny nyolcadik gyorsaságiján Sebastien Ogier volt a legjobb, kéttized másodperccel átvéve a vezetést. Ezután ismét Ostberg bizonyult gyorsabbnak, aki a négy különpróbát tartalmazó délelőtti kör végén elsőként érkezett a szervizparkba. Előnye nem egész egy másodperc volt ekkor a világbajnoki éllovassal szemben. A norvég egyébként nem volt elájulva teljesítményétől, elmondása szerint a gyors részeken hajlamos volt elemelni lábát a gázpedálról, amivel sok időt vesztett.

A másik fordos, Thierry Neuville ugyanakkor óvatosan kezdte a napot, elmondta, az itinert ellenőrizték, így visszacsúszott Mikko Hirvonen mögé. A Citroen elsőszámú pilótája 7,5 másodpercre csökkentette hátrányát, így kezdhetett bizakodni, hogy előző napi balszerencséjén úrrá tud lenni.

A nap felénél az ötödik helyen tanyázó Kris Meeke számára a szó szoros értelmében Evgeny Novikov jelentett akadályt. Miután az orosz egy bukkanó után belecsúszott egy farakásba, csak poroszkált a pályán. Meeke hamar utolérte, de elmenni nem tudott mellette. Mindeközben le is csúszott az útról, összeszedett egy defektet ráadásul a Novikov autója által felvert kövek betörték a Citroen szélvédőjét is. Ha mindez nem lett volna elég, Meeke később a kerékcsere közben becsípte az ujját, de mindezek ellenére tudta folytatni a versenyt. A két páros esetét a versenybíróság is elkezdte vizsgálni. Az M-Sport kinyilvánította, szóltak rádión Novikovnak, hogy hagyja elmenni a mögötte jövőt, amire az volt az orosz reakciója, hogy rögtön elengedte, amikor erre figyelmeztették. Valószínűleg későn érkezett a jelzés. A hatodik helyen Andreas Mikkelsen várhatta a folytatást, míg az eddig remekül közlekedő Juho Hanninen nem volt már versenyben, a finn kiütötte Fiestájának jobb hátsó kerekét.

Délután aztán a párosok sokkal inkább a körülményekkel küzdöttek, mint egymással. Egyedül Ogier-nek nem akadtak gondjai, meg is nyerte az összes szakaszt, amivel megnyugtató, 38 másodperces előnyt épített ki magának a befejező nap előtt. Mögötte az M-Sport két fiatalja, Neuville és Ostberg áll. A belga a tizenhármas szakaszon vesztett idő egy defekt miatt, míg márkatársa egészen a következő erőpróbáig lőtávolban volt Ogier-hez, amikor az egyre nyomvályúsabbá váló utakon eltalált egy követ és eltörött a felnije. „Hihetetlen, ez egy lottó, kövek vannak mindenütt” – fortyogott a norvég, aki arról is beszélt, hogy változtatni kellett vezetési stílusán, a kijárt utak miatt ugyanis nem tudta megcsúsztatni féktávon kicsit a kocsi hátulját a szokása szerint.

A fordosok problémáit nem volt képes kihasználni Hirvonen, aki csodaként élte meg, hogy a tizenkettedik szakaszon megúszott egy meleg jelenetet. „Ha megnézzük majd a belsőkamerás felvételt, látni fogjuk, milyen szerencsések is voltunk” – mondta el a finn. „Szélesen vettem egy ötödikes kanyart, és nekimentem a partoldalnak. A becsapódás után a kocsi eleje is nekiütközött a partoldalnak, elkezdtünk borulni. Mégsem fordultunk át, de egy 360 fokos megpördülést bemutattunk az úton. Hihetetlen, hogy megúsztuk.” Hirvonen ekkor összeszedett két defektet, majd kiderült, egyik lengéscsillapítója is sérült. Ogier-től egy percre van elmaradva, Meeke követi fél perccel, aki már rég elfelejtette a Novikovval történt affért, jó délutánt zárt, miután növelték kicsit a DS3 hasmagasságát.

Ostberg mellett Mikkelsen is a tizennegyedik szakasznak esett áldozatául, amikor egy vibráció után hirtelen elhagyták bal hátsó kereküket kerékaggyal, gólyalábbal együtt. A hatodik helyre így a MINI-s Jarkko Nikara kapaszkodott fel, akit Dani Sordo követ.

A WRC 2-es kategória legjobbja az abszolút értékelés előkelő, nyolcadik helyén álló Jari Ketomaa, őt több mint egy perc hátránnyal továbbra is Robert Kubica követi, a harmadik pozícióba Hayden Paddon jött fel. A Ford Fiesta R5 motorhibája miatt Elfyn Evans kiállni kényszerült, de nem villog az őstehetségnek tartott  Esapekka Lappi sem, aki ezúttal nem Skoda Motorsportos autóval megy, hanem a menedzser cége által birtokolt és a Baumschlager istálló által szervizelt Fabiával.

A WRC 3-ban Keith Cronin, Simone Camedelli és Sebastien Chardonnet, a Junior WRC mezőnyében Andreas Amberg, Pontus Tidemand és Niko-Pekka Nieminen a sorrend.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 38min 34.7sec
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +38.1s
3. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +39s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 1.4s
5. Kris Meeke Abu Dhabi
Citroen Total WRT DS3 WRC +1m 9.5s
6. Jarkko Nikara MINI John Cooper Works WRC +2m 18.6s
7. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 45s
8. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +6m 13.9s
9. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 38.5s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +7m 24.1s

 

Andrew

 

2013. augusztus 2.


A Finn Rally 3. napja

 

A Finn Rally befejező napját megelőző estén Evgeny Novikovot hivatalos megrovásban részesítette a versenybíróság, mivel lelassult autójával tíz kilométeren keresztül nem engedte el versenytársát az egyik szakaszon. Az eset szenvedő alanya, Kris Meeke ugyanakkor 23,7 másodperces időjóváírást kapott. Hátránya így csupán 8,1 másodpercre csökkent a márkatárs Mikko Hirvonennel szemben a viadal hátralévő részére, melyen 130 kilométert magában foglaló nyolc gyorsaságit kellett teljesíteni a mezőny talpon maradt részének.

Sebastien Ogier biztos, 38 másodperces előnyének tudatában úgy állt oda az első szakasz rajtjához, hogy a vezetés megtartása mellett egyetlen gyorsaságira koncentrál, mégpedig Ouninpohjára. Nagyon várta már, hogy végre WRC-vel is teljesíthesse a világ egyik leghíresebb gyorsasági szakaszát, élete egyik álma volt ez. Az első körben csak itt nyert, a második alkalommal pedig 17,8 másodperccel volt gyorsabb előző idejénél a 33 kilométeres szakaszon, amivel 130,75 kilométer/órás átlagot autózott! Mikko Hirvonen korábbi rekordját 8,4 másodperccel döntötte meg. Ő is elképesztőnek titulálta… Végül magát a Finn Rally-t is megnyerte, ami élete másik álma volt.

Mögötte majdnem egész nap ment a harc. A két M-Sport pilóta, Mads Ostberg és Thierry Neuville számára szabad volt a pálya, főnökük, Malcolm Wilson engedélyezte a csatát. A napot 0,9 másodpercnyi különbséggel kezdték, az első négy szakaszon háromszor cseréltek helyet. Neuville-nek ez elsőn volt egy kisebb kalandja, majd Ouninpohján elmondása szerint élete vezetését mutatta be. Ezen viszont elfogytak gumijai, úgyhogy a szervizparkba Ostberg érkezett előnnyel. További két gyorsasági teljesítése után mindössze egytized másodperc volt a két páros között, amikor ismét Ouninpohjára értek. Ostberg egyszer csak egy kővel találta szembe magát itt, aminek nem akart nekimenni. Megpróbálta kikerülni, de eközben megpördült. Kettejük csatája ezzel eldőlt.

Mikko Hirvonenre Meeke lehetett volna veszélyes, de az újonc citroenes rögtön a nap elején produkált egy megforgást, így nem maradt esélye befogni finn márkatársát. Hirvonen a második körre a többiektől eltérően a kemény gumikat rakatta fel a szerelőkkel, de ez a hosszú gyorsaságin sem jött be, még lőtávolságba sem tudott férkőzni a többiekkel. Meg kellett elégednie a negyedik hellyel, ráadásul ezen a napon is közel volt egyszer ahhoz, hogy felborítsa a Ds3 WRC-t.

Meeke a reggeli hibája ellenére jókedvű volt, az ouninpohjai célban viccesen megjegyezte: „Ez volt a legjobb 15 perc 42,5 másodperc az életemben, kivéve az esküvőmet!” A hírneves szakaszt és autóját sem hagyhatta ki az értékelésből: „Te ülsz a hullámvasút elején, a gázzal szabályozva a sebességet. Ha elrontod, nagy a baj. Finnországról és egy World Rally Car-ról álmodtam mindig is. Káprázatos, hogy itt lehetek a Citroennel.” A következő körben aztán nagy lett baj, Meeke elesett Ouninpohján a DS3-mal. Lőttek a célba érkezésnek és a nagyszerű eredményének.

Ennek a szakasznak a célját a rangsorban a Meeke után következő Jarkko Nikara MINI John Cooper Works WRC-je sem látta meg, pedig ez is egy szép eredmény lett volna pilótától, technikától egyaránt. A kieséseknek köszönhetően lépett elő az ötödik helyre az egész hétvégén halvány teljesítményt nyújtó Dani Sordo, de a mögötte célba érő Evgeny Novikov sem lehetett boldog. Jari Ketomaa hetedik helyezése viszont elképesztő. A pilóta tudását senki nem vonhatja kétségbe, de a jövő technikájának tartott, szerényebb képességű R5-ös Ford Fiestától senki nem várt világbajnoki pontszerzést. És végre a DMACK gumigyár is elkönyvelhetett egy nagyszerű eredményt. A WRC 2-es győztest a hétvégén rengeteg műszaki gond miatt szenvedő Per-Gunnar Andersson követte, aki után a WRC 2-es kategória másodikja, a Finn Rally-n először rajthoz álló Robert Kubica következett. Az utolsó világbajnoki pontot a huszadik helyről felkapaszkodó Andreas Mikkelsen szerezte meg, míg a WRC 2 dobogójának alsó fokára Hayden Paddon állhatott fel.

Ezzel a finnek szempontjából megtörtént az a szégyen, hogy egy honfitársuk sem fért fel a dobogóra. A legjobb skandináv versenyző is csupán harmadikként végzett, ugyanakkor Sebastien Ogier Carlos Sainz, Didier Auriol, Markko Martin és Sebastien Loeb mellé iratkozhatott fel azon dicsőséglistára, ami a nem skandináv származású Finn Rally győzteseket tartalmazza.

A Power Stage-en Neuville bizonyult a leggyorsabbnak, Ogier-t és Latvalát előzte meg.

A WRC 3-as kategória dobogójára Keith Cronin, Sebastien Chardonnet és Jussi Vainionpaa állhatott fel, míg a junioroknál Andreas Amberg, Sander Parn és Pontus Tidemand végeztek az első három helyen.

A rali világbajnokságból még öt állomás van hátra, Ogier akár már a következő, német futamon behozhatatlan pontelőnyre tehet szert.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 43min 10.4sec
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +36.6s
3. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57.6s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 21.6s
5. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +6m 8.5s
6. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +8m 39.7s
7. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +11m 19.2s
8. Per-Gunnar Andersson Ford Fiesta RS WRC +11m 41.5s
9. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +12m 48.1s
10. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +13m 42s

 

Andrew

 

2013. augusztus 3.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:38)