Deutschland Rallye 2013

A Deutschland Rallye összefoglalója


A Deutschland Rallye 1. napja

 

Miután a Monte-Carlo Rallye havas, jeges útfelületen zajlik, a szakértők a 2013-as rali világbajnokság első igazi aszfaltfutamának a Deutschland Rallye-t tartják. A sorozat kilencedik állomásán ehhez a megmérettetéshez érkezett a mezőny, ami a Mosel-völgy szőlőültetvényei között kanyargó utak, a Saar-vidék gyors szakaszainak és a baumholderi katonai gyakorlóterep különleges egyvelegét nyújtja a versenyzőknek 372 gyorsasági kilométert magában foglalva.

A viadalra mindhárom nagy csapat többnapos teszttel készült Trier közelében, természetesen azt próbálta megfejteni mindneki, hogy milyen beállítások lennének a legoptimálisabbak a különböző kihívásokat tartalmazó szakaszokra. A Citroen a Monte-Carlóban, a tengerentúli versenyeken, majd a Szardínián használt DS3-akat adta versenyzőinek, az M-Sport viszont nem variál, most is ugyanazokat a kocsikat indította, mint amivel az év elejétől futnak. A hazai versenyére készülő Volkswagen semmit nem bízott a véletlenre, teljesen új autókat hozott Sebastien Ogier-nek és Jari-Matti Latvalának is. Andreas Mikkelsen ugyanakkor nem állhatott rajthoz, navigátorának, Mikko Markkulának a pályabejáráson előjöttek finnországi gerincfájdalmai, az MRI vizsgálat két törött csigolyát mutatott ki. Szintén csak a pályabejáráson vett részt Kris Meeke és Jarkko Nikara, de ők a versenyre nem is neveztek.

Egy évvel Fiona 2 megsemmisülése után a Jipocar Fiona 1 mellé egy másik Fiestát is csatasorba állított, Martin Prokop ezzel rajtolt el Németországban. Technikai vonatkozású hír, hogy az Opel előfutóként egy Adam R2-t prototípust kívánt indítani a versenyen, természetesen teszt jelleggel.

A négykerékhajtású gépekkel rajthoz álló párosoknak a Michelin a Pilot Sport, a DMACK a DMT-RC gumijait szállította Trierbe, a 28 lágy és 20 kemény abroncsból összesen 28-at használhatnak fel a versenyzők. A szervizparkok számát tekintve ez azt jelenti, hogy nem tudnak minden lehetőségnél új abroncsokat felszerelni, óvni kell tehát a fekete mágiát a hétvége során.

Ami tulajdonképpen nem is hétvége, hiszen a rajtceremóniára, valamint két gyorsaságira csütörtökön sor is került már. A szokásoktól eltérően a rajtot Kölnben, a székesegyház előtt tartották, ahol a rajtdobogóra azzal a tudattal gurulhatott fel a pontversenyt vezető Ogier, hogy a dolgok kedvező alakulása esetén akár már a világbajnoki címét is ünnepelheti célba érésekor.

A francia ennek megfelelően bekezdett, az első 23 kilométeren 4,6 másodperccel volt jobb mindenkinél. „Nem volt olyan jó. Nem vagyok elégedett az autóval, nagyon alulkormányozott. Megpróbálunk valamit változtatni a beállításokon, mert nehéz az autót így vezetni" – nyilatkozta a Volkswagen elsőszámú pilótája a szakasz céljában. Baljóslatú jel a többiekre nézve… És az Ogier-Ingrassia kettős megnyerte a második szakaszt is, előnye 5,7 szekundum. Mögüle a mindkétszer második Jari-Matti Latvala várhatja a folytatást, aki szerint Polója túl kemény volt az első gyorsaságin, de a másodikon javult már a tapadás.

Az első szakasz szinte senkinek nem nyerte el tetszését, már a harmadiknak rajtoló Thierry Neuville is a sok felhordásra panaszkodott. A belga estére megtartotta rajtpozícióját, akit a teljesítménykényszer alatt versenyző Dani Sordo követ kisebb karosszérialapogatás után. Mikko Hirvonen megtalált egy nagy gödröt, amitől vibrációk léptek fel Citroenjében, utána Mads Ostberg következik a Fiesta WRC-vel, aki a többiekhez hasonlóan alulkormányozottságra panaszkodott. Csapattársa, Evgeny Novikov az első szakaszon búcsúzott egy vezetői hiba után. Túlságosan bekezdett az orosz saját bevallása szerint, Fordja nem sérült túlságosan, de nem tudtak visszajönni az útra.

A WRC 2-ben az abszolút tízedik helyen álló Robert Kubica (Citroen DS3 RRC) vezet, utána Elfyn Evans (Ford Fiesta R5) és Sepp Wiegand (Skoda Fabia S2000) következik. Két R5-ös Fiesta is búcsúzni kényszerült már, Robert Barrable az első szakaszon hibázott, Karl Kruuda pedig a hírek szerint a rajtdobogón.

A WRC 3-ban Sebastien Chardonnet, Christian Riedemann és Quentin Gilbert, a junioroknál Jose Suarez, Pontus Tidemand és Yeray Lemes az első három sorrendje.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 19min 33.2sec
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +5.7s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +12.7s
4. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +20.5s
5. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +25.7s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +30.6s
7. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +41.4s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +45.6s
9. Michal Kosciuszko Lotos Team WRC Ford Fiesta RS WRC +51s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +59.8s

 

Andrew

 

2013. augusztus 22.


A Deutschland Rallye 2. napja

 

„Az igazi verseny holnap indul” – mondta el a Deutschland Rallye-t vezető Sebastien Ogier csütörtökön este, miután teljesítette a viadal első két szakaszát. Igaza lett, de nyilván nem ilyen folytatásra gondolt.

A hat szakaszt magában foglaló pénteki nap legelső gyorsaságiján elmért egy féktávot, lecsúszott az útról és megsérült Polójának bal első felfüggesztése. A francia páros továbbment, a következő szakaszra gurtnival megpróbálták rögzíteni a futóművet, de az csak a gyorsasági feléig bírta, kénytelenek voltak feladni a napot. A vezető helyet csapattársuk, a Latvala-Anttila kettős vette át, ugyanakkor a délelőtti kör mindhárom szakaszát Thierry Neuille nyerte meg, aki így 2,4 másodpercre zárkózott fel Latvalára. Latvala és Neuville is alulkormányozottságra panaszkodott a kör folyamán. A belga egyébként egyike volt azon keveseknek, akik öt kemény gumival vágtak neki a távnak reggel, így nem tudott az ötödik szakasz előtt variálni az időszakosan eleredő esőben. Akiknek rendelkezésükre állt a két különböző keménységű abroncs, azok a manapság jól bevált mód szerint átlósan szerelték fel a különböző gumikat. Így tett Dani Sordo is, aki a harmadik helyen Latvalával azonos tempót autózott délelőtt, mögötte pedig a teljesítményével elégedett Hirvonen érkezett a szervizparkba. A finnek ugyanakkor csaknem fél perc már a lemaradása az éllovashoz képest. Jónak tartotta itinerét Mads Ostberg, de mégsem nyújtott megfelelő teljesítményt a norvég. „Jelenleg nem igazán vagyok jó barátságban az autómmal” – mondta el.

A szervizparkba visszaérkezve Ogier azzal magyarázta hibáját, hogy nem volt jelölve itinerében a féktávon lévő nedves rész, bár hozzátette azt is, hogy a körülmények tekintetében kicsit gyorsan érkeztek meg a kérdéses helyhez. És azt is tudjuk, a „jégkémek” nem közvetlenül a mezőny előtt haladnak át a pályán, így olykor egész más viszonyok fogadják a versenyzőket, mint amit a felderítő legénység feljegyzett az itinerben.

Délután ugyanaz a 66 kilométer várt a versenyzőkre, mint délelőtt. A WRC-s mezőny egyaránt módosított beállításokkal, valamint öt kemény gumival hagyta el a pihenőt. Neuville tovább folytatta szárnyalását a hatodik szakaszon, ismét behúzott egy részsikert, ugyanakkor Latvala sérült hátsó szárnnyal és jobb hátsó kerékkel érkezett a beíróba. Utóbbit természetesen ki is cserélték, mivel vibrációt okozott. A finn ezt követően rákapcsolt, két szakaszgyőzelemmel 7,3 másodpercre hizlalta előnyét. „Az igazat megvallva nagyon élveztem a vezetést az utolsó kettőn. Jelenleg nagyon jó az autó, szeretem. OK, nem könnyű, de úgy gondolom, a megfelelő irányba megyünk” – mondta el a Volkswagen finn pilótája. Neuville úgy nyilatkozott a hetedik gyorsasági után, hogy fél másodperccel sem tudott volna gyorsabb lenni, majd hasonlóan vélekedett a nap végén is: „Az utolsó két szakaszon maximumon mentem, padlógázon mindenhol. Nem tudok többet tenni. Pokolian nyomom. Nincs hiba, minden nagyon gyorsan történik, csúszkálunk, de ez az, amit itt tenni kell. Nagy-nagy móka, de amikor nézem a részidőket, kicsit frusztrált leszek.”

Sordo délután már nem tudta a lépést tartani a két éllovassal, hátránya 26 másodperc. Véleménye szerint lehetetlen elkapni már Latvalát, hacsak nem történik valami. Sordótól 21 szekundumra van lemaradva csapattársa, az aszfalton idegenül mozgó Hirvonen, akit a messzi távolban követ Mads Ostberg és Martin Prokop.

A WRC 2 indulói eseménydús napon vannak túl, de az első három sorrendje nem változott, Robert Kubica, Elfyn Evans között még nagy közdelem várható, Sepp Wiegand azonban lőtávolon kívül van már.

A WRC 3-ban továbbra is Sebastien Chardonnet vezet, Keith Cronin került a második, Mohammed Al Mutawaa a harmadik pozícióba. A Junior WRC mezőnyében Jose Suarez hibája öt percbe került, Pontus Tidemand állt az élre, akit Michael Burri és Marius Assen követ.

A szombati nap, a Deutschland Rallye leghosszabbja következik, az időjárás előrejelzések szerint ráadásul eső várható.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 38m 4.6s
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +7.3s
3. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +26.3s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +47.6s
5. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 12.3s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 17.6s
7. Nasser Al-Attiyah Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 52.1s
8. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +4m 59.5s
9. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +5m 11.9s
10. Sepp Wiegand Skoda Fabia S2000 +6m 53.7s

 

Andrew

 

2013. augusztus 23.


A Deutschland Rallye 3. napja

 

A rali világbajnokság német futama szombaton a leghosszabb napjával, 154 gyorsasági kilométerrel várta a mezőnyt. A program szerint a hat szakasz során kétszer kellett teljesíteni a hírhedt baumholderi katonai kiképzőterületen kijelölt 41 kilométeres betonos különpróbát. Ez lehet a vízválasztó, nyilatkozta mindenki, plusz az eső, amit a meteorológia beígért.

Az első körben a versenybe visszaálló, és nem titkoltam a Power Stage pontokra hajtó Sebastien Ogier volt a leggyorsabb két szakaszon, de a figyelem inkább a Latvala-Neuville párharcra összpontosult, hiszen ők a győzelemért csatáztak az előző nap reggelétől. Nos, a délelőtt a Volkswagen finn pilótájának sikerült jobban, előnyét 15 másodpercre növelte, bár a Panzerplattén nekicsúszott a félelmetesnek tartott hinkelsteinek közül egynek. Nagy-nagy szerencséje volt, megúszta különösebb probléma nélkül. Neuville mindeközben tehetetlenül tárta szét karjait: „Nehéz követni Jari-Mattit ezzel a tempóval. Látom a nyomait, később fékezek, mint ő, úgyhogy nem tudok mást tenni. Tökéletesen megyek.”

Ahogyan a belga kezdett eltávolodni a vezető helytől, úgy zárkózott rá fel a harmadik helyezett Dani Sordo, aki lefelezte hátrányát Neuville-hez képest. A spanyol kilenc másodperc lemaradással lőtávolon belül volt már, ráadásul önbizalma az autó beállításainak javulásával kezdett helyreállni.

A vezető hármas mögött nagyok voltak az időkülönbségek, de a versenyzők nem unatkoztak. A negyedik helyen álló Hirvonen elnézett egy kereszteződést a tízedik szakaszon, lecsúszott az útról, de némi időveszteséggel vissza tudott jönni. A történet az ötödikként érkező Ostberggel folytatódott, aki ugyanott hibázott. „Láttam a nyomokat, és azt gondoltam, ezek jó nyomoknak tűnnek, úgyhogy követtem őket, majd a mezőn végeztem.”

Ostbergnek nem ez volt az egyetlen kalandja, Baumholderen, a népszerű Gina dobbantón keményen odavágta Fiesta WRC-jét. „Hatodik padlógázon mentünk át a dobbantón, de a leérkezés nagyon keményre sikerült, a becsapódás során a váltó visszaugrott ötödikbe. Remélhetőleg nem lesz probléma.”

Ahogyan aztán elkezdődött a délutáni kör, a feje tetejére állt a világ. Leesett az eső, Jari-Matti Latvala és Thierry Neuville pedig ugyanabban a másodikas kanyarban csúszott le az útról. Latvalának leszakadt az egyik féktárcsája, és öt kilométerre a színhelytől kiállni kényszerült. Belga vetélytársa olcsóbban úszta meg, ő célba ért, bár egy farönköt is húzott magával. A Fiesta kipufogója eldeformálódott az eset során, ami jókora teljesítményvesztést eredményezett. Sordo is panaszkodott a pálya csúszósságára, ugyanakkor 1,1 másodpercre megközelítette Neuville-t. Mads Ostberg ugyancsak a szakasz áldozatává vált, egy balkanyarban esett be a norvég az árokba, ahonnan nem tudott kijönni.

A következő gyorsaságin Neuville a legyengült Forddal nem tudta tartani spanyol riválisa tempóját, Sordo így átvette a vezetést. A különbség köztük mindössze 0,8 másodperc. A másik Citroennel a kivárásra autózó Hirvonen a harmadik, lemaradása csaknem másfél perc. A kieséseknek köszönhetően a negyedik pozícióba jött fel Martin Prokop, aztán a WRC 2-es élmezőny következik, Robert Kubica és Elfyn Evans között mindössze 7,8 másodperc a különbség. Sepp Wiegand kiesésével Hayden Paddon lépett fel a kategória dobogójára.

A nap végi sorrend is ez maradt, ugyanis a második baumholderi szakaszt nem rendezték meg. A nap korábbi részében a Historic bemutatón ugyanis egy holland páros fának ütközött autójával, a pilóta és a navigátor is életét vesztette a baleset során.

A WRC 3-as mezőnyben nem változott az előző napi sorrend, Sebastien Chardonnet áll az élen, Keith Cronin a második, Mohammed Al Mutawaa a harmadik.

A juniorok számára ezen a napon véget ért a világbajnokság német viadala, hiszen ők rövidebb versenyt futnak mindig. A listavezető Pontus Tidemand nyert Michael Burri előtt, harmadiknak Yeray Lemes ért célba.

 

Eredmények a 3. nap után:

1. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC 2h 43m 48.5s
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +0.8s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 27.6s
4. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 6.3s
5. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +7m 33.1s
6. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +7m 40.9s
7. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +9m 27s
8. Hayden Paddon Skoda Fabia S2000 +10m 37.3s
9. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +12m 27.8s
10. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +14m 11.8s

 

Andrew

 

2013. augusztus 24.


A Deutschland Rallye 4. napja

 

Két szakasz, 49 versenykilométer, 0,8 másodperc különbség. Ezzel a tudattal vágott neki a két élen álló páros a német rali világbajnoki futam utolsó napjának. Sordo vagy Neuville? Melyikük lesz a gyorsabb, ki szerezheti meg élete első világbajnoki futamgyőzelmét? Netán egy nevető harmadik aratja le a babérokat?

Dani Sordónak, mint egy falat kenyér, olyan szüksége van a győzelemre pályafutása további alakulása miatt, Thierry Neuville-nek pedig tovább nőne az ázsiója egy ilyen sikerrel. De nem feledkezhetünk meg csapataikról, a Citroen és az M-Sport is jócskán kiéhezett már a győzelemre.

Ezzel a tudattal kezdődött el a Deutschland Rallye utolsó napja, a spanyol és a belga pilótának nem volt mese, nyomnia kellett, ami a csövön kifért. Mindketten négy kemény gumival és egy ugyanilyen tartalékkal vágtak neki a dhrontali szakasz kétszeri teljesítésének. Az első körben Neuville a második részidős pontnál 1,6 másodperccel volt Sordo előtt, de kezdett elfogyni a féke, amivel együtt az önbizalma is elillant. A célban 2,2 másodperc hátrányt könyvelt el navigátorával, Nicolas Gilsoullal. „Túl sokat használtam a kéziféket, elmelegítettem a fékeket, de azt gondolom, a beállítások is lehettek volna egy kicsit keményebbek.” Arra a kérdésre, hogy el tudja-e még kapni Sordót, így válaszolt a belga: „Meg fogom próbálni. Minden lehetséges.” Sordo lassabban kezdett, majd jó tempót autózva megnyerte a gyorsaságit. „Az elején nem tudom, azt hiszem, hibáztam egy kicsit, de utána nagyon koncentráltam és keményebben nyomtam. Az utolsó rész nagyon nehéz volt, nagyon sok volt a sár mindenhol, de rendben átjöttünk.” Nyolc éves WRC-s pályafutása során első futamgyőzelmét szerezheti meg a Citroen versenyzője, de vajon hogyan bírja a nyomást? „Amit tehetek, hogy megyek, amilyen gyorsan csak tudok és próbálok nem gondolni erre. Ha nyernék, szép dolog lenne. Ha nem, legalább volt egy jó küzdelmünk…” – mondta Sordo.

A többiek jócskán kaptak, Ogier 12, Latvala 20, Hirvonen 36 másodperc hátránnyal ért célba. Az összetettben lévő nagy különbségek miatt természetesen ők másik taktikát választottak, megpróbálták kímélni gumijaikat és ellenőrizték az itinert az utolsó szakaszra, a Power Stage-re készülve.

Az élmezőny aztán fordított sorrendben nekilódult a bónuszpontokért zajló utolsó gyorsaságinak. Sebastien Ogier nagyszerű időt autózott, majd lassan elrajtolt a győzelemért küzdő két páros. Neuville a szakasz közepén egy másodperccel jobb volt Sordónál, az utolsó részidő megegyezett, de a gyorsasági végén hibázott a belga. Ennek ellenére boldogan nyilatkozott a beíróban. „Úgy érzem, ismét bizonyítottunk, még ha a végén le is maradtunk a győzelemről. Úgy döntöttem, ráhajtunk az utolsó szakaszon a győzelemre, de amikor kijöttünk az erdőből, összetévesztettem egy gyors balkanyart a szőlősben egy másikkal, és lecsúsztunk az útról. Amikor Nico bemondta az információt, már késő volt. Szerencsére vissza tudtunk jönni az útra, és célba tudtunk érni.”

A beíróban így Dani Sordo és navigátora, Carlos del Barrio örülhetett első győzelmének. „Ez egy nagyszerű pillanat számomra” – mondta el a szüleit elérzékenyülten átölelő spanyol. „Thierry nagyon nyomta. Nagyon ideges voltam a rajtban, de ez a győzelem az, amiről évek óta álmodtam.” Sordo 34 dobogós helyezés után szerezte meg első világbajnoki futamgyőzelmét.

A dobogó alsó fokán Mikko Hirvonen végzett a másik Citroennel. Nyolc perc lemaradással ugyan, de hibamentes versenyzéssel Martin Prokop volt a következő célba érő. A szenzációs ötödik helyen állhatott fel a céldobogóra DS3 RRC-jével Robert Kubica, aki mindvégig nagy csatát folytatott a mögötte végző Elfyn Evans-szal. Jari-Matti Latvala ugyan kiesett szombaton, de visszaállt, a hetedik helyen ért célba. Nyolcadiknak Hayden Paddon futott be, mögötte érkezetta az M-Sport két pilótája, Mads Ostberg és Evgeny Novikov, akik szintén nem teljesítettek minden szakaszt.

A WRC 2-ben tehát a Kubica, Evans, Paddon sorrend alakult ki, Kubica ezzel átvette a bajnokság vezető helyét.

A WRC 3 tulajdonképpen a Citroen DS3 R3T-k különcsatája, ezt az értékelést Sebastien Chardonnet nyerte, Keith Cronin és Christian Riedemann előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC 3h 15m 19.4s
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +53s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 36.1s
4. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +8m 0.8s
5. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +9m 1.3s
6. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +9m 14.2s
7. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +9m 55s
8. Hayden Paddon Skoda Fabia S2000 +13m 1.2s
9. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +13m 28.1s
10. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +15m 17.9s

 

Andrew

 

2013. augusztus 25.

Módosítás: (2017. szeptember 17. vasárnap, 08:47)