Ausztrál Rally 2013

Az Ausztrál Rally összefoglalója


Az Ausztrál Rally 1. napja

 

Két európai aszfaltverseny között kerül megrendezésre a rali világbajnokság utolsó tengerentúli megmérettetése, a murvás utakon zajló Ausztrál Rally. A bajnoki cím a Volkswagen ászának, Sebastien Ogier-nek elérhető közelségben van, így izgalmas csata várható a déli féltekén.

A csapatok felszereléseiket az Argentin Rally után bekonténerezték, azokkal most találkoznak újból. Volt, aki autóit Dél-Amerikából hazarepítette, volt, aki azt is tengeri úton szállította ide. Így tett a Motorsport Italia is, akikkel menet közben szakított Michal Kosciuszko, így az olaszok kénytelenek voltak versenyző után nézni, ha nem akarták a borsos fuvarszámlákat potyára fizetni. Végül Jose Alexander Gelvez személyében találták meg a megoldást, a venezuelai a kocsi Szuper 2000-essé átalakított változatával szállt harcba. A Motorsport Italia egy másik John Cooper Works-öt is Ausztráliába repített ezen kívül, amivel egy helyi versenyző Nathan Quinn állt rajthoz. Quinn a legutolsó fejlesztésű, 01C motorral szerelt MINI-t kapta WRC verzióban, a kocsit DMACK abroncsokkal látják el.

A fordosok közül Ostberg otthon, a norvég bajnokság egyik futamán melegített a murvára, ahol megszerezte a győzelmet, ugyanakkor Malcolm Wilson fiainak nem volt lehetőségük az újabb világbajnoki futam előtt a tesztelésre. Az M-Sport ugyanazokat a Fiesta RS WRC-ket reptette a kenguruk földjére, mint amikkel az év korábbi versenyein is részt vettek.

A Volkswagen a legutóbb Finnországban használt autóival vette célba azt, hogy a csapatok versenyében jócskán megcsappant pontelőnyén növeljen valamelyest. Sebastien Ogier számára eljött a második lövés ideje, ha kilenc ponttal többet szerez a viadalon, mint Thierry Neuville és eggyel többet, mint Jari-Matti Latvala, a futam végén ünnepelheti világbajnoki címét.

Mikko Hirvonen is a Finnországban használt DS3-asát kapta, Kris Meeke a Sordo által hajtott finn autót, míg Khalid Al Qassiminek a Citroen egy 2011-ben futott autót húzott elő, azzal még Kimi Raikkonen és a fiatalabbik Peter van Merksteijn gyűjtötte a kilométereket.

Az igencsak koptató hatású talajra mind a Michelin, mind a DMACK a kemény keverékű gumit jelölte az elsődlegesen választhatónak, így ezekből minden páros számára 32 darab állt készleten, az opciós megoldásból, a lágyabb murva gumiból pedig 16. Összesen ugyanakkor 32 abroncsot használhatnak fel a rajthoz állók a verseny folyamán.

A futamot Coffs Harbourben rendezik, ami Sydney és Brisbane között félúton terül el. A rali világbajnokság mezőnyének ez a második alkalom, hogy ebbe a városba látogat, először erre 2011-ben, egy emlékezetes versenyt keretében került sor. A szakaszok ebben az esztendőben is a kemény felületű tempós utak és a szűk, kanyargós részek keverékei, melyek nyitott területeken és a sűrű esőerdőkön haladnak keresztül. A söprögetés minden laza talajú versenyen fontos kérdés, Ausztráliában ez még kiemeltebb szerepet játszik, senki sem szeret elsőként rajtolni a viadal során.

A térségben június óta nem esett az eső. A pályabejáráson tapasztalt por miatt a versenyzők kérték, hogy a megszokott kettő helyett hárompercenként rajtolhassanak. Ebbe a szervezők nem igazán akartak belemenni, mivel az ausztrál törvények miatt csak arra az időszakra kapták meg a szakaszokat, amíg a mezőny áthalad rajtuk. A megnövelt időintervallumok miatt attól tartottak, hogy a kiegészítő verseny nem fér bele az engedélyezett időtartamba, márpedig gazdasági szempontból ez is segít abban, hogy megrendezhessék a versenyt. Végül a szervezők engedtek, az első napon hárompercenként rajtolhattak a priorításos versenyzők.

A csütörtöki szuperspeciálok után pénteken valamivel több, mint kilencven versenykilométer várt a mindössze tíz WRC-s párosra és a mezőny többi tagjára. Sebastien Ogier uralta a délelőtti kör mindhárom szakaszát, kilenc másodpercnyi előnyt gyűjtött össze a Citroen versenyzőivel, Kris Meeke-vel és Mikko Hirvonennel szemben.

Meeke tehát folytatta a kvalifikációs szakaszon mutatott remek teljesítményét, ő volt Ogier legközelebbi riválisa. Hirvonen is emelt a tempón, a 24 kilométeres newry-i gyorsaságin mindössze fél másodperccel maradt el Ogier idejétől. Ugyanitt Meeke-re egy kő hozta a frászt, így finn csapattársa kéttized másodpercre jött fel mögé a szerviz előtt. Meeke-hez hasonlóan Thierry Neuville is először jár Ausztráliába, a belga kicsit elveszettnek érezte magát a különleges feltételű versenyen. Mögötte Mads Ostberg, Andreas Mikkelsen és Jari-Matti Latvala állt ekkor.

A Volkswagen Motorsport finnje már a viadal rajtja előtt érezte, nem sok esélye lesz a jó eredményre. „Azzal küszködök, hogy megtaláljam az autó megfelelő beállításait. Finnországban küzdöttem kicsit a kocsival, és ugyanez a helyzet most is. A gyors versenyeken nem találom a ritmust. Aszfalton és a technikás murvákon jó az autó, de a tempós szakaszokon nincs meg az önbizalmam. Az az érzésem, mintha az autó mozogna kicsit. A felfüggesztéssel kell még dolgoznom. Meg kell találnom azt a beállítást, amivel kényelmesen érzem magam.” Latvala hozzátette még, hogy a problémája a lágy abroncsok használatakor jelentkezik hangsúlyosabban.

Pénteken délelőtt egyébként szinte minden versenyző arra panaszkodott, nagyon csúszós az út, nincsen tapadás, emiatt nem találják a ritmust. Délutánra javult a helyzet, a letakarított pályák nagyobb tapadást biztosítottak, boldogabban nyilatkozott mindenki a szakaszok céljaiban, ráadásként a szervezők újabb egy perccel megtoldották a rajközöket. Ogier az egyik esti szuperspeciál kivételével ismét a leggyorsabbnak bizonyult az összes szakaszon, így előnye már 20 másodperc. Hirvonen hamar megelőzte Meeke-t, aki az egyik szuperspeciál rajtjánál lefulladt, bent hagyott tíz másodpercet, amivel Neuville is elé került. Az M-Sport versenyzője délelőtt még az itinere miatt küszködött, délutánra azonban növelni tudta tempóját. Ugyanígy tett Latvala is, felkapaszkodott az ötödik helyre, lemaradása azonban elég nagy, egy perc. Utána Ostberg és Mikkelsen következik, mindkét norvégnak volt kalandja nagyobb méretű kövekkel, de megúszták különösebb probléma nélkül, bár Ostberg becsapódása akkora volt, hogy kinyílt az ajtaja az esetnél. A nyolcadik helyen Novikov áll a nap befejezésével, őt Quinn követi a MINI-vel, a legjobb tízet Khalid Al Qassimi zárja.

A WRC 2-esek versenye megszedte áldozatait. Subhan Aksa Ford Fiesta R5-ösének hengerfeje még a shakedown-on repedt meg, míg Hayden Paddon a pénteki első szakasz felé menet állt ki, miután elment a Skoda Fabián a töltés. Yazeed Al Rajhi a Fiesta RRC-jének kormányzása sérült a nap folymán, így az értékelést Yuriy Protasov vezeti a Markko Martin csapata által szervizelt Ford Fiesta R5-tel, mögötte Abdulaziz Al-Kuwari RRC Fiestája és Alejandro Lombardo Mitsubishi Lancer Evo X-ese várhatja a szombati folytatást.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 58min 46.6sec
2. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +20s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +38.1s
4. Kris Meeke Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +38.6s
5. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +58.2s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 1.7s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 3.8s
8. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 9.2s
9. Nathan Quinn MINI John Cooper Works WRC +4m 2.6s
10. Khalid Al Qassimi Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +4m 41.4s

 

Andrew

 

2013. szeptember 13.


Az Ausztrál Rally 2. napja

 

A rali világbajnokság kenguruk földjén megrendezésre kerülő viadalának második napján 132 gyorsasági kilométer várt a párosokra. A mezőny rögtön egy különleges, a világbajnokságon is hosszúnak számító, ötven kilométeres gyorsaságival indult.

A szakaszt öt másodperces különbséggel Ogier nyerte Hirvonen előtt, aki értetlenül állt a francia pilóta teljesítménye előtt. „Csaknem az az érzésem, hogy játszik velünk. A részidőink azt mutatták, hogy egyszer egy másodperccel vagyunk előtte, aztán eggyel mögötte, oda-vissza ment ez a szakasz legnagyobb részén, majd hirtelen három másodperccel került elénk. Majdnem beesetünk a vége felé, ami után kicsit óvatosabbra vettük a dolgot. Annyit tudunk csinálni, hogy megpróbáljuk nyomás alatt tartani, és meglátjuk, mi történik.”

Ogier így válaszolt citroenes riválisa szavaira a gyorsasági beírójában: „Nem játszottam vele, de próbáltam követni a ritmusát, nem nyomtam nagyon. Elég volt ez is.” A Volkswagen Motorsport másik versenyzője, Jari-Matti Latvala elégedetlen volt a beállításokban elvégzett módosításokkal, elmondása szerint nem úgy reagált az autó erre, mint azt várták, a Polo alulkormányozottá vált. Ettől függetlenül a finn hozott néhány másodpercet Kris Meeke-n. Az észak-ír is egy kis alulkormányozottsággal küszködött, ugyanakkor lemondott arról, hogy elkapja a harmadik helyen autózó Thierry Neuville-t. Meeke a Citroentől azt az utasítást kapta, célba kell érnie.

A kör második szakaszának rajtja után nem sokkal Latvala nekicsúszott a partoldalnak, a jobb hátsó gumi kilyukadt, de az első kereke is megsérült, emiatt visszaesett Ostberg mögé. Márkatársa, Mikkelsen is hibázott ugyanezen a helyen, a fordos Ostberg pedig erős túlkormányozottságra panaszkodott, ráadásul a rajtpozíciója miatt sokkal porosabb, ezáltal csúszósabb volt az út számára, mint a később rajtolóknak. A szintén az M-Sport kötelékében teljesítő, negyedik helyen álló Thierry Neuville is ezt tapasztalta. „Hihetetlenül csúszik több kanyarban is. Kicsit le kellett lassítanom, hogy be tudjam fejezni a szakaszt. Nem volt egy tiszta nyom sem, olyan volt, mintha jégen vezetnék.” A tízedikként induló Ogier, kihasználva a tisztább pályát, ismét hibátlanul teljesített, megnyerte ezt a gyorsaságit is.

A nap közbeni szervizbe tehát Ogier érkezett az első helyen, Hirvonen 28 másodperc, Neuville egy perc lemaradással követte őt. Meeke nyolc másodperccel volt a fiatal belga mögött és huszoneggyel Ostberg előtt, amikor ismét a nambuccai hosszú szakasz felé vették az irányt a versenyzők.

Miután a Citroen a csapatversenyre figyel, Meeke legfőbb feladata a célba érkezés lett volna. Ehhez képest az észak-ír lecsúszott az útról, a DS3 WRC felborult, legénysége a csapat legnagyobb bánatára nem tudta folytatni a versenyt.

Latvala az idény eleje óta küzd a Polo beállításaival, érzése szerint most ismét rátaláltak a helyes útra. „Nagyon-nagyon frusztráló volt. Néha nem volt jó, aztán úgy gondoltam, rendben van, de újból visszaestünk. Most megint a jó irányba haladunk, és szeretném, ha ezt tudnánk is tartani” – nyilatkozta a finn. Ő is és Mikkelsen is megelőzte délután az árkot is járó, majd megforgó Ostberget, míg Novikov egy defekt miatt négy percet vesztett. Mindkét délutáni szakaszt, valamint az esti szuperspeciálisokat is Ogier nyerte. A nap végi eredménylistán a francia Hirvonennel és Neuville-lel osztozik a dobogón, majd a két Volkswagen, Latvala és Mikkelsen következik. Az időkülönbségek nagynak mondhatók az első ötben, viszont Mikkelsenre a Ostberg veszélyt jelenthet folytatásban.

A WRC 2-esek versenyében az első nap végén vezető Yuriy Protasov egy hibának köszönhetően két percet vesztett, amivel visszacsúszott Abdulaziz Al-Kuwari mögé. A harmadik pozícióba Yazeed Al Rajhi jött fel.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 14m 53.9sec
2. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +45.9s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 11.4s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1m 47.6s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 10.8s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 13.3s
7. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 36.6s
8. Nathan Quinn MINI John Cooper Works WRC +9m 10.8s
9. Khalid Al Qassimi Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +10m 23.0s
10. Abdulaziz Al-Kuwari Ford Fiesta RRC +12m 0.1s

 

Andrew

 

2013. szeptember 14.


Az Ausztrál Rally 3. napja

 

Az Ausztrál Rally befejező napján hat gyorsasági várt még a mezőnyre, a gyorsasági szakaszok össztávolsága 125 kilométer volt. A nap kérdése, hogy Sebastien Ogier a verseny végén tudja-e további kilenc ponttal növelni előnyét a ponttáblázaton? Amennyiben igen, már most, három versennyel a szezon vége előtt világbajnoknak mondhatja magát.

A délelőtti körben két szakaszt is megnyert a francia, előnye csaknem egy perc volt ekkor az előtt a Mikko Hirvonen előtt, aki feliratkozhatott a szakaszgyőztesek rövid listájára. Egészen eddig csak Volkswagen nyert gyorsaságit a versenyen, Mikkelsennek és Latvalának is egy szuperspeciál jutott, a többi különpróbán Ogier bizonyult a leggyorsabbnak.

Thierry Neuville lemaradása is növekedett néhány másodperccel, aki egy helyen későn fékezett, emiatt megforgott. Latvala élvezte végre az autózást a finn pályákhoz hasonlító utakon, de nem igazán tudott közelebb kerülni a dobogóhoz. Ostberg ellenben megelőzte Mikkelsent, aki szeretett volna csatázni, de nem tehette, a Volkswagen nyugalomra és a célba érkezésre intette a gyártói bajnokság miatt. A norvég értékes pontokat vehetett el a Citroen elől, miután Meeke a szerelők megfeszített, majd’ három órás munkája után végül vissza tudott állni a versenybe.

Ogier a szünet után sem vett vissza, az utolsó szakasz, a Power Stage előtt is megnyerte mindkét gyorsaságit. „Ez a legjobb módja, hogy koncentrált maradjak, különben elkezdek gondolkodni. Senki sem nyomja nagyon, talán próbálnak gumit spórolni a Power Stage-re.” A sorrend ezen a két gyorsaságin nem is változott az élmezőnyben annak ellenére, hogy Ostberg kapott egy defektet.

Ha az állás ez marad a végén is és Ogier legalább a második az utolsó szakaszon, világbajnok! A sors azonban úgy alakította, hogy a francia ne Európától távol ünnepelhessen. Előbb Meeke ért lesántult autóval célba, eltörött a futóműve, majd Latvala vesztett időt egy defekt miatt. Neuville egy nagyszerű időt mutatott fel, miközben Hirvonen egyre lassult. Defekt! Ezzel egy percet szórt el, az összetettben elé került a belga. Ekkor vált biztossá, hogy Ogier Ausztráliában nem ünnepelheti még a világbajnoki címét. A szakaszt és a versenyt végig dominálva nyert a francia, a következő futamon, hazai pályán mindössze egy pontra lesz szüksége az éves diadalhoz.

Abdulaziz Al-Kuwari ünnepelhetett a WRC 2-es értékelésben Ford Fiesta RRC-jével, egy Fiesta R5-tel Yuriy Protasov szerezte meg a második helyet, ugyancsak egy Ford, egy Fiesta RRC érkezett harmadikként Yazeed Al Rajhival. Al-Kuwari ezzel visszavette a bajnokságban a vezetést Robert Kubicától,

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 19m 55s
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 32.1s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 2.1s
4. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +2m 57.4s
5. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 17.2s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +3m 37.6s
7. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +7m 31.2s
8. Nathan Quinn MINI John Cooper Works WRC +13m 10.2s
9. Khalid Al Qassimi Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +15m 17.6s
10. Abdulaziz Al-Kuwari Ford Fiesta RRC +17m 27.7s

 

Andrew

 

2013. szeptember 15.

Módosítás: (2017. szeptember 17. vasárnap, 08:48)