Francia Rallye 2013

A Francia Rallye összefoglalója


Egy verseny, ahol a sportág kétségkívül legsikeresebb pilótája, Sebastien Loeb búcsút int a világbajnokságnak és ahol Sebastien Ogier bebiztosíthatja első világbajnoki címét.

A Francia Rallye-t 2010-től Elzászban rendezik, abban a régióban, ahol a kilencszeres világbajnok felnőtt. Loeb és Ogier is nyert már itt. Előbbi versenyző érzelmes búcsúra készül, és biztosan mindent meg is tesz, hogy ez egy győzelemmel párosuljon, míg utóbbi pilóta karnyújtásnyira a világbajnoki címtől, a pontversenyre nem figyelve nyíltsisakos küzdelmet ígér, hogy méltó módon ünnepelhesse a korona elhódítását.

Ogier azt az autót kapta a versenyre, amiben Németországban ült először, míg Latvala és Mikkelsen az év elején a tengerentúli viadalokon, majd Szardínián használt Polókkal álltak rajthoz. A fiatal norvégnak ezúttal is Paul Nagle diktálja a kanyarokat, mivel Mikko Markkula még mindig nem épült fel sérüléséből. Az alkalmi páros így szokatlan módját választotta a minél hatékonyabb felkészülésnek: miután 2012-höz képest az útvonal 92 százaléka megegyezik, Mikkelsen a korábbi társának, Ola Floenének a norvég nyelvű itinerét angolul iPhone-ra mondta, majd átküldte Nagle-nek, hogy a pályabejáráson ne az alapoktól kelljen kezdeniük az információk felírását. Mindeközben Sebastien Ogier és Julien Ingrassia a Volkswagen tizennyolcezer alkalmazottat foglalkoztató wolfsburgi gyárában tett látogatást.

Az M-Sport a megszokott Fiestákat hozta Strasbourgba. A futam előtt Ostberg lerendezte a tesztautót, úgyhogy a csapatnak egy másik kocsit kellett csatasorba állítania a többiek számára az aszfalthoz történő akklimatizálódásra.

A Citroennél tehát utoljára ült a DS3 WRC volánja mögé Sebastien Loeb. Miután a francia legutóbb májusban indult rali világbajnoki futamon, mindenki fejében ott motoszkált a kérdés, milyen gyorsan tudja felvenni a tempót az utóbbi kilenc év bajnoka. Loeb hétfőn tesztelt, aztán a versenyre azt a Citroent kapta meglepetés dekorációval, minden, karrierjét érintő jelentősebb számmal feldíszítve, amivel eddig csak győzött, nem kevesebbszer, mint nyolcszor. Ráadásként ez a kocsi vitte sikerre Dani Sordót is Németországban. A spanyol egy olyan autóval állt rajthoz ezúttal, amivel szinte mindenki ment már, aki az utóbbi időszakban megfordult a versailles-i csapatnál. Ugyanakkor Loeb mellett nem Sordo, hanem Mikko Hirvonen a másik gyári pontszerző. Ennek az az oka, hogy a csapatoknak ki kell jelölniük az év elején egy állandó versenyzőt, aki minden futamon pontszerző. A Citroen esetében ez Hirvonen idénre, csupán a másik versenyző cserélgethető.

A párosok összesen huszonnégy gumit használhatnak fel a verseny során, amiből pedig válogathatnak, az huszonnégy kemény és húsz lágy Michelin Pilot Sport abroncs.

A világbajnoki cím bebiztosítása Ogier számára elég hamar, már csütörtökön estefelé megtörténhetett, hiszen a szokásokkal ellentétben a szuperspeciál egyben a bónuszpontokért is zajló Power Stage. Márpedig egyetlen riválisának, Thierry Neuville-nek minden létező pontot be kellett volna gyűjtenie ahhoz, hogy megakadályozhassa Ogier világbajnoki címét. Ez a belgának nem jött össze az Európai Parlament épülete közelében kijelölt 4,5 kilométeres szakaszon héttized másodperccel lemaradt Sordo mögött, így a harmadiknak érkező Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia immár világbajnoknak mondhatja magát! Még el sem kezdődött a verseny, a Volkswagen Motorsport táborhelyén máris folyhatott tehát a pezsgő. A német alakulat első idényében világbajnoki címet ünnepelhet.

Ogier-ék a szakaszon már világbajnokként rajtolhattak el, mivel csapatuk egyik tagja, Sven Meets megírta nekik, „Bajnokok”, miután Neuville nem tudott gyorsabban menni az addigi legjobb időnél.

A célban így nyilatkozott a legújabb világbajnok: „Teljesen el vagyok ragadtatva. A világon mindenkit átölelnék. Lehetetlen leírni ezt az érzést. Egy álom megvalósulása a világbajnokságot Franciaországban megnyerni. Az utóbbi néhány napban próbáltam nem sokat gondolkodni, hogy megelőzzem a hibákat. Óriási a megkönnyebbülés most. Ugyanakkor mindig is tisztában voltam vele, hogy a rali egy csapatsport. Ez a siker sosem valósulhatott volna meg a Volkswagen fantasztikus csapata nélkül. Legyen az kamionsofőr, szerelő vagy versenymérnök, mindenkinek meg kell köszönnöm ezt. Egy dolog biztos, stílusosan fogunk most ünnepelni.”

Ogier navigátora, Julien Igrassia a következőket mondta el: „Valószínűleg ez életem legjobb napja, és kétségtelenül karrieremé is! Ha valaki azt mondta volna az év kezdetekor, hogy Seb és én ennyivel a szezon vége előtt bajnokok leszünk, azonnal rávágtam volna, őrült. Három héttel ezelőtt Ausztráliában közel voltunk hozzá, de a cím elnyerése most vált valósággá.”

A két Seb között a rangadó pedig csak ezután, pénteken reggel veszi kezdetét!

 

Andrew

 

2013. október 3.


A Francia Rallye 1. napja

 

A rali világbajnokság francia futamának első napján hat szakaszt kellett teljesítenie a rajthoz állóknak, a gyorsasági össztáv 120 kilométer volt.

Bár Sebastien Ogier előző este a Power Stage-en bebiztosította világbajnoki címét, Sebastien Loeb rögtön jelét adta, nem szabad leírni őt sem. A délelőtti gyorsaságik mindegyikén ő volt a leggyorsabb annak ellenére, hogy a gumiválasztása – négy kemény gumin futott, mint ahogyan csapattársai és a volkswagenesek is – nem volt ideális az esőtől helyenként nedves útszakaszokon. A második pozícióban Jari-Matti Latvala érkezett a szervizparkba, aki annak tulajdonította remek szereplését, hogy éppen ilyen körülmények között tudott tesztelni.

Thierry Neuville a kör végén bánta, hogy nem nyomta jobban, a vegyes gumikkal talán jobban is feljöhetett volna Latvalára. Dani Sordo az előző esti szuperspeciál megnyerése után visszacsúszott a negyedik helyre, őt az újdonsült bajnok, Sebastien Ogier követte. A franciák harmadik világbajnoka elmondta, bár időben lefeküdt, sokáig tartott, mire az élmények hatása alatt el tudott aludni, így nem igazán tudta kipihenni magát.

Délután újra a gumiválasztás kapott főszerepet a versenyen, Neuville ismét mást választott, mint közvetlen riválisai. „Abszolút padlógázon mentem mindenhol, jó volt a választás” – örült a belga a kemény gumiknak és annak, hogy nem eredt el az eső. Pedig a mezőny nagy része erre számított, köztük Loeb sem. „Nyomtam, de küszködtem a gumikkal. Az elöl kemény, hátul puha kombinációból nem lehet ennél jobbat kihozni.” Az utolsó világbajnoki futamát teljesítő Loeb a hetedik szakaszon tíz másodpercet zsebelt, amivel a negyedik pozícióba csúszott vissza, Neuville viszont az összes délutáni gyorsaságit megnyerve az élre állt. Az eseménytelen napot maga mögött tudó Sordo várhatja a második helyről a folytatást, Latvala a harmadikról. A finn az utolsó gyorsasági céljában bánta már, hogy nem keményítettek kicsit a Polo futóművén. Ogier saját szavai szerint sem ébredt fel délutánra, kezd vészesen lemaradni, Neuville-től csaknem fél percre van. Mögötte Evgeny Novikov, Andreas Mikkelsen és Mikko Hirvonen következik a hatodik, hetedik és nyolcadik helyen. Utóbbi versenyző érdekes kalandot élt át, az egyik gyorsaságin egyszer csak leesett a helyéről az etap átbeszélő, és éppen a pedálokhoz csúszott. A finn mögött Mads Ostberg áll, aki először visel szemüveget, az első tízet Martin Prokop zárja.

A WRC 2-esek mezőnyében Robert Kubica dominál. A korábbi Forma-1-es versenyző három és fél perccel előzi meg Elfyn Evans-ot, aki a harmadik szakaszon kereket cserélt. A harmadik helyen Rashid Al Ketbi áll.

A WRC 3-asok között Quentin Gilbert vezet Sebastien Chardonnet és Keith Cronin előtt, míg a junioroknál Yeray Lemes, Pontus Tidemand és Hugo Arellano az első három sorrendje.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC 1h 8min 56.5sec
2. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +9.8s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +11.8s
4. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +12.2s
5. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +28.7s
6. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 03.6s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 26.4s
8. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 33.5s
9. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 37.5s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +2m 36.3s

 

Andrew

 

2013. október 4.


A Francia Rallye 2. napja

 

A Francia Rallye második napjára 135 versenykilométer teljesítését írták elő a szervezők, mely hat hagyományos és egy városi szakaszra tagolódott.

A csütörtökön világbajnokká koronázott Sebastien Ogier egy tompább nap után visszatért, és a ködös, esős időben két szakaszgyőzelemmel jelezte, nem tett le arról, hogy stílszerűen, győzelemmel ünnepelje a korona elhódítását. Délelőtt csak a megforgása miatt tíz másodpercet vesztő Sebastien Loebön jutott csak túl átmenetileg, de a citroenes a kört záró gyorsaságin visszavágott honfitársának, egyúttal megszerezve kilencszázadik szakaszgyőzelmét is.

Ez a csata a negyedik-ötödik pozícióban zajlott, míg a vezető helyen változatlan volt a helyzet annak ellenére, hogy Thierry Neuville átélt egy meleg pillanatot. A Fiesta eleje megcsúszott egy féktávon, de a pilóta a kézifékkel megmentette a helyzetet. Mögé Jari-Matti Latvala jött fel, megelőzve Dani Sordót. A reggeli első szakasz után egyébként a legtöbb versenyző nem hagyta szó nélkül, hogy a kanyarok belső ívén lévő karók nem úgy voltak elhelyezve, mint a pályabejáráson. Egyedül az elsőként rajtoló Neuville mosolygott ezen, elárulta, hogy mindenhol levágta a kanyarokat, ahol lehetett, így sarazva össze az utat a többieknek.

A szervizparkból az első öt páros mindössze 24 másodperces különbséggel hajtott ki a délutáni gyorsaságikra. A csatából rögtön kiesett az eddig a versenyt vezető Neuville. Egy gyors jobbosban megúszott az autója, megütötte a bal hátsó kereket, amitől elszökött a levegő a gumiból. A mulhouse-i városi szakasz előtt a belga elkönyvelhetett egy újabb szakaszsikert, bár ez az éppen eleredő esőnek is volt köszönhető. Ő még száraz pályán, Sordo félig vizesen, a többiek teljesen esős körülmények között teljesítették a kérdéses gyorsaságit. A különbségeken mindez nem látszott, a nap végén az első négyet, a vezetést átvevő Latvalát, Sordót, Ogier-t és Loeböt mindössze 5 másodperc választja el.

Neuville a defektjével jócskán lemaradt, pozícióját nem veszélyezteti a hatodik helyen álló Novikov, akit Hirvonen, Ostberg, Mikkelsen és Prokop követ.

A csekély különbség miatt az utolsó nap nagy küzdelmet ígér még. Kérdés, hogy Latvalát a biztos gyártói pontok helyett hagyja-e csapata küzdeni a győzelemért, Ogier vagy Loeb magához tudja-e ragadni a vezetést és hogy adott esetben Sordo megtarthatja-e az első pozíciót, ha Loeb feljönne mögé?

A WRC 2-esek és WRC 3-asok versengésének élmezőnyeiben nem történt változás, előbbiben Robert Kubica továbbra is megnyugtató előnnyel vezet Elfyn Evans és Rashid Al Ketbi előtt, utóbbiban Quentin Gilbert, Sebastien Chardonnet és Keith Cronin a sorrend.

A juniorok futama szombat este véget ért, Pontus Tidemand újabb győzelmével egyben a bajnoki címet is megszerezte. A francia futam céljába Hugo Arellano érkezett másodikként, Marius Assen lett a harmadik.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 18min 58.3sec
2. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +0.4s
3. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +1.5s
4. Sebastien Loeb Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +5s
5. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +10.4s
6. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 16.4s
7. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +2m 43.1s
8. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 57.2s
9. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +3m 19.2s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +5m 25.2s

 

Andrew

 

2013. október 5.


A Francia Rallye 3. napja

 

Jost Capito és Yves Matton, a Volkswagen és a Citroen csapatvezetői az előző este kinyilvánították, szabad az út versenyzőik előtt, ami azt jelentette, hogy az öt másodpercen belül álló négy pilóta bármelyike esélyes volt a győzelemre a rali világbajnokság francia futamának utolsó napja előtt. A döntésre hat szakaszon, 56 versenykilométeren került sor. A heves éjszakai esőzések miatt vizes utak várták a versenyzőket.

Az első szakasz céljában Thierry Neuville szörnyűnek titulálta a körülményeket, Sordo szerint könnyű volt hibázni, mivel sok helyen állt a víz, Latvala pedig elmondta, egy hír hallatán visszavett és a gyártói pontokra koncentrál már. Ogier öklével a levegőbe csapott mikor meglátta, hogy Sordónál 8,4, Latvalánál 14,5 másodperccel ment gyorsabban. Ezzel átvette a vezetést.

Loeb viszont nem ért célba! Ez volt az a hír, amitől a Volkswagen finnje a biztos célba érést helyezte előtérbe. A búcsúfutamán részt vevő Loeb Citroenjének hátulja a szakasz elején egy tempós jobbosban elvesztette a tapadást, az autó felborult, és az út mellett a tetején állapodott meg. A kilencszeres világbajnok utolsó versenye tehát az árokban fejeződött be.

Ogier megnyerte a következő két gyorsaságit, majd Sordo könyvelt el egy szakaszsikert, visszahozva a győzelem reményét. Az utolsó előtti különpróba teljesítéséhez azonban több időre volt szüksége, mint volkswagenes riválisának, így a haguenaui városi szakaszon nem volt reális esélye fordítani, a második helyen ért célba. A futamot az újdonsült világbajnok páros, Sebastei Ogier és Julien Ingrassia nyerte.

Latvala a változó tapadással továbbra sem tud barátságot kötni, de ahogyan elmondta, nem is próbált támadni, beletörődött a dobogó alsó fokába, amivel értékes pontokat szállított csapatának. Thierry Neuville állhatott fel a céldobogóra negyedikként. A belgának az előző napi defekt okozott problémát, egy lyuk keletkezett a Fiestán akkor, amitől ezen a napon bejutott a víz a kocsiba és okozott párásodást.

Evgeny Novikov nagyobb hiba nélkül fejezte be a futamot, Loeb kiesésével lépett egy helyet előre. Mögötte viszont ment az adok-kapok, Ostberg a nap folyamán megelőzte Mikko Hirvonent, de öröme nem tartott sokáig. Egy fékhiba miatt lecsúszott az útról, csak a nézők segítségének köszönhetően tudott visszatérni a pályára. A norvég az esettel két helyet bukott, Andreas Mikkelsen is megelőzte, aki nem volt elragadtatva a Polo WRC nyergében futott első aszfaltos versenyétől.

Robert Kubica Citroen DS3 RRC-jével ismét pontszerző helyen végzett, a WRC 2-es értékelést pedig magasan nyerte. A dobogóra itt Elfyn Evans és Rashid Al Ketbi állhatott még fel. Kubica győzelmével újabb nagy lépést tett a kategória bajnoki címe felé.

A WRC 3-as mezőnyben sem történt változás az előző napi sorrendhez képest, Quentin Gilbert nyert Sebastien Chardonnet és Keith Cronin előtt. Chardonnet ezzel az eredménnyel bebiztosította a WRC 3 világbajnoki címét.

A világbajnokság a katalán futammal folytatódik október második felében, a Volkswagennek a gyártói világbajnoki címhez mindössze hat pontra van szüksége.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 53min 7.6sec
2. Dani Sordo Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +12.2s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +19.5s
4. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 14.1s
5. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 10.9s
6. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +3m 37.7s
7. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +4m 04.2s
8. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +4m 35.2s
9. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +9m 31.4s
10. Romain Dumas Ford Fiesta RS WRC +11m 55.8s

 

Andrew

 

2013. október 6.

Módosítás: (2017. szeptember 17. vasárnap, 08:35)