Katalán Rally 2013

A Katalán Rally összefoglalója


A Katalán Rally 1. napja

 

A 2013-as rali világbajnokság utolsó előtti futamára Spanyolországban kerül sor, a szokások szerint vegyes talajon. A rendezők annyi csavart tettek a dologba, hogy a korábbiakhoz képest ezúttal nem murván, hanem aszfalton rajtol a mezőny, az első két nap ilyen borításon zajlik, hogy az utolsó napra váltsanak murvára.

Ez mind a csapatok, mind a versenyzők részéről különleges felkészültséget igényel. A szerelőknek szombaton este egy hetvenöt perces szervizlehetőség áll rendelkezésükre, hogy minden olyan részegységet – hajtásrendszert, futóművet, fékeket, kerekeket – kicseréljenek az autókon, melyek különböznek az egyik, illetve másik talajtípusra. Illik ekkor odafigyelni a kocsi tömegére is, hiszen a plusz alsó védelem és a súlyosabb murvás kerekek miatt az autók nehezebbek lesznek, tehát a minimálisan előírt értékeket szem előtt tartva a pótsúlyokat ki lehet venni a masinákból.

A WRC-k számára a Michelin tizennyolc kemény és tíz puha Pilot Sport aszfalt gumit biztosít a shakedown-ra és az első két napra, ebből összesen tizennyolc darabot lehet felhasználni. Az utolsó napra nyolc gumiabroncs használható fel a tíz kemény és nyolc puha Latitude Cross gumi alkotta készletből.

A megmérettetés előtt a pilóták egyöntetűen rámutattak, a legnagyobb kihívása az lesz a versenynek, hogy minél hamarabb ráérezzenek a pályaautós jellegű aszfaltos szakaszok után a murvás gyorsaságik tapadási viszonyaira és megtalálják azokon a megfelelő ritmust.

A másik kiemelt téma a rajtsorrend volt. Előbb a csapatok fordultak az FIA felé ajánlással, majd a rendezők kérvénnyel, hogy az utolsó napon ne az előző esti állás szerint, hanem annak fordított sorrendjében rajtolhasson az élmezőny. Ezt nem hagyták jóvá, így mindenki attól tartott, hogy szombaton este taktikázás veszi kezdetét, és az elöl állók lassítani fognak, csak hogy ne elsőként kelljen rajtolniuk a murván.

A fordosok egynapos tesztekkel készültek a versenyre, míg Sordónak a nem éppen fantáziadús nyomvonalú shakedown szolgált az akklimatizálódásra, hiszen nem volt lehetősége verseny előtti tesztre. A Francia Rallye után nem sokat változtattak a DS3 beállításain. A spanyol egy olyan 2011-ben épített DS3 WRC-t kapott, mely szolgálta már őt idén Portugáliában, előtte pedig Loeb hajtotta azt Svédországban.

Hirvonen és a Volkswagen a legutóbb Ausztráliában használt kocsikkal érkezett Katalóniába. Ogier sem sokat változtatott a teszteken a sikeresnek bizonyult gall specifikáción a spanyol viadalra, ahol a hannoveri alakulat az egyéni világbajnoki címmel a tarsolyában állhat rajthoz. A versenyzőknek szabad kezet adott a csapatvezetés, hiszen a csapatbajnoki címhez is mindössze hat pontra van szükségük. Andreas Mikkelsen mellé visszatérhetett állandó navigátora, a finnországi sérülésből felépült Mikko Markkula.

A Katalán Rally rajtjára pénteken délután került sor a barcelonai székesegyház előtt, ezen a napon három gyorsasági, 61 versenykilométer volt a program az este sötétjében. A párosok meglehetősen bágyadtan kezdtek. Ogier remekül érezte magát autójában, megnyerte mindhárom gyorsaságit. Legközelebbi riválisa Dani Sordo volt, de a spanyol az utolsó szakaszon lelassított, hogy szombaton Jari-Matti Latvala mögött rajtolhasson. Sordo mindezt azért tette, hogy este, a vasárnapi murvás szakaszokat szem előtt tartva ő taktikázhasson kedvezőbb pozícióból. Latvala került így az összetett második helyére, aki az első gyorsaságit követően eléggé bosszúsan nyilatkozott, elmondása szerint autóját a nézők kövekkel dobálták meg.

Neuville nem találta formáját az este sötétjében, változtattak a Ford beállításain is, de a kocsi alulkormányozottsága megmaradt továbbra is. Hirvonen, Mikkelsen és Novikov már csaknem fél perc lemaradással várja a folytatást. Ostberg a nagyobb sebességű pályákra való hosszú váltóáttételezéssel küzdött, mivel a rövidebb nem állt rendelkezésére valami miatt.

A WRC 2-es mezőnyben Robert Kubica jó úton halad a bajnoki cím felé, magabiztosan vezeti kategóriáját. Mögötte Elfyn Evans és Sepp Wiegand között nem nagy a különbség.

A WRC 3-asok között Enrique Garcia Ojeda áll az élen Mohammed Al Mutawaa és Mohammed Al Sahlawi előtt, a junioroknál pedig Jose Suarez, Yeray Lemes és Pontus Tidemand a sorrend.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 34min 39.9sec
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +8.8s
3. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +12.6s
4. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +19.1s
5. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +27.3s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +27.8s
7. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +28.5s
8. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 7.7s
9. Haydon Paddon Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 9s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +1m 13s

 

Andrew


2013. október 25.


A Katalán Rally 2. napja

 

A spanyol világbajnoki futam másnapján hat szakaszra került sor, melyek között öt hagyományos és egy utcai gyorsasági szerepelt. A versenytáv 155 kilométert tett ki. Mivel a vasárnapi rajtsorrend a verseny nyolcadik szakaszát követő állás szerint lesz, az élmezőnytől azt várta mindenki, hogy ezt a napot taktikázással töltik.

Reggel ez még nem látszott, Sebastien Ogier ugyan vesztett néhány másodpercet előnyéből, de még mindig az élen volt. A colldejoui gyorsasági céljába azonban bal első defekttel érkezett, miután egy füves részen keresztülment, ahol megütötte valami a Volkswagen kereket. Ogier a beíróval viccesen azzal kezdte, hogy ez taktikája része, de ő is tisztában volt azzal, hogy az ötven másodperces hátrány lefaragásához innentől kezdve nagyon rá kell kapcsolnia.

A friss világbajnok pechjének köszönhetően csapattársa, Jari-Matti Latvala és a citroenes Dani Sordo holtversenyben találta magát az élen.

A szerviz után a híres, 42 kilométeres El Priorat szakasz következett újból, aminek céljában délelőtt 600 °C-os féktárcsa- és 100 fokos gumihőmérsékletet mértek az autókon. Latvala egytized másodpercet adott spanyol riválisának, aki a következő szakaszon elővette az előző nap megszerzett taktikai fegyverét, és hagyta, hogy Latvala legyen az élen. Emiatt a finnek kell a söprögető szerepét játszania másnap. Latvala mindent megtett a nyolcadik szakaszon a részsikerért, de Ogier és Neuville is jobb időt futott, a Power Stage pontokat így ez a hármas érdemelte ki fordított sorrendben.

A Volkswagen Motorsport finn pilótája a saloui városi speciált követően 1,6 másodperces előnnyel várhatja az utolsó napi rajtot Sordo előtt. Fél perc lemaradással követi őket Thierry Neuville. A belga délelőtt még mindig küszködött autójával, a nap közbeni szervizben azonban állítottak a Fiestán, amitől teljesen más érzés lett annak vezetése Neuville szerint. Ezt a Power Stage győzelem is igazolta.

Defektje után Ogier feljött a negyedik helyre, őt az egymással nagy csatát vívó Mikko Hirvonen és Evgeny Novikov követi. Hirvonenék reggelre lágyítottak a DS3-on, de a pilóta szerint kicsit túllőttek a célon, délután pedig a gumikopásra panaszkodott.

Neuville-hez hasonlóan Mads Ostbergnek is az alulkormányozottsággal gyűlt meg a baja. A norvég nap közben emiatt kicsit növelte a Ford hasmagasságát, valamint keményített az első futóművön. A nyolcadik helyen álló Martin Prokop mögött Hayden Paddon található. A WRC-s újonc sem érzett rá a beállításokra még, ráadásul az egyik szakaszon eltalált egy követ, megsérült a jobb első felnije, de szerencsésen megúszta az esetet. Nem ért célba ugyanakkor sem Andreas Mikkelsen, sem Nasser Al-Attiyah, mindketten lecsúsztak az útról, helyben hagyva technikájukat.

Robert Kubica az abszolút tízedik, egyben vezeti a WRC 2-t, ahol Sepp Wiegand a második, Yazeed Al Rajhi a harmadik. Elfyn Evans a második helytől búcsúzott, amikor Salouban kiütötte autója futóművét.

A WRC 3-as kategória értékelésében továbbra is Enrique Garcia Ojeda áll az élen Mohammed Al Mutawaa és Mohammed Al Sahlawi előtt. A Junior WRC mezőnyében Jose Suarez, és Pontus Tidemand ugyanabban a kanyarban dobta el Fiesta R2-jét. Az értékelésben a legjobb három sorrendje: Yeray Lemes, Marius Aasen és Sander Parn.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 6min 8.9sec
2. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1.6s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +29.3s
4. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC +46.5s
5. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +57.8s
6. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +57.9s
7. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 28.4s
8. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +3m 6.7s
9. Haydon Paddon Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +3m 8.6s
10. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +4m 7.6s

 

Andrew


2013. október 26.


A Katalán Rally 3. napja

 

A szombat esti nagyszerviz után az autók immár a murvaszettekkel várták a Katalán Rally laza talajú szakaszait. A viadal befejező napján hat különpróba teljesítés volt a penzum 139 kilométer hosszban.

A versenyt vezető Jari-Matti Latvala elmondta, az időjárás lehet segítségére abban, hogy az első rajtpozícióból indulva tudjon nyerni a murvás szakaszokon. A finn esőben vagy szélcsendes időben reménykedett. Nos, utóbbi jött be, reggel olyannyira nem mozgott a levegő, hogy a kanyargósabb részeken néha ő is a saját porában autózott. A többieknek ennek megfelelően nagyobb problémát okozott a por annak ellenére, hogy a szervezők a rajtolási időközöket három percre emelték.

Latvala az első körben tíz másodperccel növelte előnyét Daniel Sordóval szemben, de a jóval kedvezőbb útviszonyok között autózó Sebastien Ogier-től kilométerenként csaknem fél szekundumot kapott, így a francia 14,4 másodpercre volt már csak tőle. Thierry Neuville ugyanakkor kiesett a győzelemért vívott csatából. Az M-Sport ifjú titánját előbb a por lassította, majd talán a rossz látási viszonyoknak is köszönhetően defektesre vágta a jobb hátsó kerekét, a kör utolsó gyorsaságiján pedig úgy érezte, gond van a differenciálművével.

Délelőtt két szakaszt is Andreas Mikkelsen nyert, majd leesett az útról, de szerencséjére, ha némi időveszteséggel is, tudta folytatni a versenyt. Apropó, hihák… Mikkelsen értelemszerűen visszaállt az előző napi kalandja után, ugyanez Nasser Al-Attiyah-nak nem adatott meg. A katari szombaton délután a Power Stage-en ötödik sebességi fokozatban esett le az útról mintegy negyven méter mélyre, miközben ötöt bukfencezett az autó. A Fiesta WRC első váznyúlványai összecsuklottak és a kocsi hátsó része is komolyan rongálódott. Szerencsére a legénység nem sérült, de Al-Attiyah-ék azt mesélték, ez volt eddigi legnagyobb balesetük.

Ogier tehát jó úton volt afelé, hogy az előző napi defektből adódó hátrányát ledolgozza és visszaküzdje magát az élre, de azzal ő is tisztában volt, hogy délután a tisztább utakon nem tud már annyit hozni vetélytársain, mint arra délelőtt lehetősége volt. A tizenharmadik szakaszon négy másodperccel volt jobb közvetlen riválisainál, ezzel Sordót meg is előzte. Az utolsó előtti gyorsasági hozta aztán a drámát. Előbb Sordo csúszott le az útról, megsemmisítve a DS3 WRC futóművét és győzelmi reményeit, majd Latvala ért célba lángoló autóval. A spanyol kiesett, míg a finn elindult az utolsó gyorsasági rajtja felé, miután a pályabírók eloltották a meglazult üzemanyag vezeték miatt füstölő Polót.

Latvala végül egy differenciálmű problémával is megküzdve a második helyen ért célba csapattársa, Ogier mögött. Ezzel a Volkswagen az egyéni korona után a gyártói világbajnoki címet is megszerezte, stílszerűen, kettős győzelemmel. A harmadik helyre az egy apró hibát elkövető Mikko Hirvonen érkezett Citroenjével, kihasználva Neuville defektjét. A belga Fordjáról kiderült a szervizben, nincsen baja, változtattak a differenciálmű beállításán, amitől nagyobb lett a kocsi tapadása, de Hirvonent már nem tudta befogni. Evgeny Novikov a hat szakasz során elég sok időt vesztett, de pozícióját meg tudta tartani. Mögötte csapattársa, Mads Ostberg ért célba, aki a nap összesítését nézve a második leggyorsabb volt. Ha a végeredmény nem is, ez a tény az átigazolási szezon közepén igazán jó hír a norvég számára. A délelőtt remeklő Mikkelsen ugyanakkor nem látta meg az utolsó szakasz célját, mivel ezen a napon is leírta a Polo WRC futóművét.

Robert Kubica ismét hozott egy top 10-es eredményt, de ami ennél is fontosabb számára, hogy a WRC 2-es futamgyőzelem egyúttal kategória bajnoki címet is ért. Sepp Wiegand erőátviteli hiba miatt történt kiesése után Yazeed Al Rajhi állhatott fel a dobogós második, Robert Barrable a harmadik fokára.

A WRC 3-ban nem változott a korábbi sorrend, Enrique Garcia Ojeda ünnepelhetett itt, második Mohammed Al Mutawaa, harmadik Mohammed Al Sahlawi lett.

A juniorok ezúttal teljes versenytávot futottak. Ebben a mezőnyben sem változott az előző nap végére kialakult állás, Yeray Lemes nyert hazai pályán Marius Aasen és Sander Parn előtt.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 33min 21.2sec
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +32.9s
3. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +1m 13.7s
4. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 33.9s
5. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 1s
6. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +2m 26s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 55.8s
8. Haydon Paddon Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +6m 55.7s
9. Robert Kubica Citroen DS3 RRC +11m 14.1s
10. Abdulaziz Al-Kuwari Seashore Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +13m 26.8s

 

Andrew


2013. október 27.

Módosítás: (2017. december 28. csütörtök, 19:56)