Brit Rally 2013

A Brit Rally összefoglalója

 

 

A Brit Rally 1. napja

 

A rali világbajnokság 2013-as szezonzárójára Nagy-Britanniában került sor, a hírneves verseny tehát visszakerült a hagyományos, novemberi időpontra. Történtek ugyanakkor változások is a viadal életében, a versenyközpont búcsút intett Cardiffnak, innen az észak-wales-i Deeside-ba költözött, a sportág tradicionális színhelyeinek közelébe.  A 311 versenykilométert magában foglaló viadal ezúttal négy napon keresztül zajlik, melynek különlegessége, hogy csütörtökön este sötétben vette kezdetét és hogy szombaton a teljes napot, 98 kilométert kell megtenni szervizlehetőség nélkül.

A világbajnoki címekkel a tarsolyban érkező Volkswagen a munka mellett szórakozással is töltötte a legutóbbi verseny óta eltelt időt. A vállalat székhelyét, Wolfsburgot ünneplőbe öltöztették, a versenyzők pedig különböző promóciós eseményeken vettek részt. Természetesen a tesztelés sem maradhatott el, Jari-Matti Latvala és Sebastien Ogier két-két napot kapott, míg Andreas Mikkelsen egyet. Latvalának nem ment egyszerűen a felkészülés, elhagyta Volkswagenjének kerekét, így két órát veszített az egyik napon. Mikkelsen autója viszont speciális dizájnt kapott a futamra, a csapat egy internetes akció után csaknem négyezer ralifan fényképét ragasztotta fel a 9-es rajtszámú Polo R WRC-re. Ogier a legutóbb Szardínián használt gépbe ülhetett bele, a másik két versenyző autói is mentek az olasz viadalon, de azóta a francia küldetést is teljesítették.

Az M-Sport egész évben ugyanazokat a Ford Fiesta WRC-ket biztosította versenyzőinek, most is így történt. A Spanyolországban súlyos sérüléseket szenvedett Al-Attiyah-féle kocsi is elkészült, nem úgy pilótája, aki a szűnni nem akaró kézfájdalmai miatt visszamondta a részvételt. Az M-Sport tesztjei sem alakultak problémamentesen, előbb Evgeny Novikov törte össze a kocsit nagy sebességnél – ez volt sorozatban a negyedik tesztbalesete –, aztán a csapat egyik kamionja csúszott le az útról.

A Citroennél állt a bál. Mivel a bajnokságnak nem volt tétje számukra már, eltekintettek a teszteléstől, aminek nem igazán örült vezérpilótájuk, Mikko Hirvonen. Robert Kubica, aki erre az alkalomra átvehette Khalid Al Qassimi autóját, kapott egy napnyi felkészülési lehetőséget a csapattól. A lengyelnek nem emiatt fájt a feje, hanem amiatt, hogy navigátora, Maciej Baran bejelentette váratlanul visszavonulását. Kubica így új navigátor után kellett, hogy nézzen, az olasz Michele Ferrara ült be mellé. Ennek megfelelően a lengyelnek át kellett térnie az olasz nyelvű itinerre.

A Citroennél Hirvonen a murvás versenyeken, a legutóbb Ausztráliában használt DS3 WRC-ben foglahatott helyet, Kubica egy olyan kocsit kapott, amivel idén ment már Sordo, Atkinson és Al Qassimi is. Sordónak a Citroen Racing előhúzott a garázs mélyéről egy olyan DS3-at, ami élt már RRC-ként is. A hiba ott volt, hogy a csapatnak ez már a kilencedik karosszériája volt, a szabályok pedig egy nyolcas limitet határoznak meg. Sordo máris behozhatatlan hátrányba került a rajt előtt, hiszen ötperces büntetést kapott.

A WRC-vel rajthoz álló kettősök a négy nap során huszonnégy gumit használhatnak fel a huszonnégy lágy és tizenhat kemény abroncsos készletből. Technikai érdekesség, hogy a saras gyorsaságikon rengeteg sár tud az autókra rakódni, a megnövekedett súlytól csökken a hasmagasság, ezzel együtt megváltozik a kezelhetőség is. Mind a mérnököknek, mind a pilótáknak figyelembe kell venni tehát ezt a tényt.

A bajnokcsapat bekezdett, az első két gyorsaságin Ogier és Latvala uralták az eredménylistát a csúszós körülmények közepette. A csütörtöki befejező szakaszon az év végén az M-Sporttól a Hyundai-hoz távozó Thierry Neuville győzött. Az első szakaszon az árkot is megjárt belga végül megelőzte a délelőtti kvalifikáció során a futóművét puhító Latvalát, és feljött Ogier mögé. Az első három között azonban alig több mint öt másodperc a különbség a pénteki folytatás előtt.

Mögöttük a több kisebb hibát elkövető Hirvonen, valamint a váltóproblémákkal küzdő Mads Ostberg következik. Mikkelsen erősen kezdett, de a nap végére visszacsúszott a hatodik helyre, mivel a pályabejáráson annyi információt írtak az itinerükbe, hogy egyszerűen nem tudta mindent befogadni, ez pedig lelassította. A norvégot Kubica és Novikov követi.

A Ford Fiesta R5-ök viszik a prímet a WRC 2-es kategóriában, a sorrend: Elfyn Evans, Jari Ketomaa és Mark Higgins. A WRC 3-ban Bryan Bouffier vezet Jukka Korhonen és Keith Cronin előtt.

 

Eredmények az 1. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 14m 28.3sec
2. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +3.2s
3. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +5.2s
4. Mikko Hirvonen Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +16.2s
5. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +24.7s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +27.8s
7. Robert Kubica Abu Dhabi Citroen Total WRT DS3 WRC +35.4s
8. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +37.5s
9. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +1m 6.9s
10. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +1m 7.6s

 

Andrew

 

2013. november 14.


A Brit Rally 2. napja

 

A 23 kilométeres első napot követően 137 gyorsasági kilométer várta a versenyzőket a Brit Rally második napján. A közép-wales-i erdők nyirkos erdőiben az utak nagy kihívás elé állították a párosokat, ahogy tisztult a sártól az út, úgy lettek egyre csúszósabbak a nedves kövek.

A körülményeknek megfelelően a lágyabb abroncsokkal vágtak neki a WRC-sek az első kör három szakaszának. A szakaszgyőzelmeken Ogier, Sordo és Latvala osztoztak délelőtt. A már világbajnok francia előző esti három másodperces előnyét további tízzel megtoldotta, mögé az alulkormányozottságra panaszkodó csapattársa zárkózott fel, aki megelőzte a szokás szerint az első körben az itinerét ellenőrző Neuville-t. A belga mögé csapattársai, Ostberg és Novikov jöttek fel, miután a citroenesek betliztek. Azok után, hogy Sordo minden esélyét elvesztette a jó szereplésre már a rajt előtt a karosszériával kapcsolatos adminisztratív hiba miatt, Kubica az első, Hirvonen pedig a harmadik szakaszon esett le az útról és borult fel. Előbbi rosszul becsülte meg a tapadást, utóbbi egy navigátorhiba miatt hatodik sebességi fokozatban mutatott be egy nagy bukást.

„Csúszós” és „alulkormányozott” – a mezőny nagy része ezeket a jelzőket emlegette az pályákra, illetve autója kezelhetőségére vonatkozóan a délutáni gyorsaságik céljaiban. A helyzetet a WRC 2 éllovasa, Elfyn Evans írta le a legjobban: „Annyira változatosak a körülmények, hogy az egyik pillanatban bent vagy az árokban, a következőben pedig azon gondolkozol, mehettél volna gyorsabban is.”

Ogier előző napon a rajthely megválasztásakor taktikázott, a második pozíciót választotta, ami most kifizetődött. Nyomon követhette végig, hogy csapattársa előtte milyen féktávokat vett, milyen íveken fordult, aminek köszönhetően délután nem talált legyőzőre egyik szakaszon sem, és húsz másodperc előnnyel állhatott be az esti parc fermébe. „A határon megyek, de a körülményeket mindig szem előtt tartom” – mondta el a Volkswagen világbajnoka.

Latvalának volt ugyan egy meleg helyzete, de megúszta, és még éppen lőtávolban van márkatársa mögött. A két Volkswagen mögött három M-Sport pilóta következik. Neuville elmondta, lehetetlen követni az előtte lévők tempóját. A belga már egy perc hátrányban van Ogier-től, míg Ostberg és Novikov másfélre. A norvég megbánta délután, hogy állítottak autóján, az oroszt pedig egész nap a Ford rajtprogramjának hibája hátráltatta induláskor. Novikovot Mikkelsen egy másodpercre követi.

A WRC 2-es értékelésben az összetett nyolcadik helyén álló Elfyn Evans vezet továbbra is, Mark Higgins azonban megelőzte Jari Ketomaa-t. A WRC 3-asoknál a friss brit bajnok Jukka Korhonen került az élre, mögötte Bryan Bouffier és Keith Cronin várhatja a szombati folytatást.

 

Eredmények a 2. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 1h 34m 48sec
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +20.1s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +01m 02.6s
4. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 30.8s
5. Evgeny Novikov Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 34.5s
6. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 35.6s
7. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +4m 56.2s
8. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +6m 29.6s
9. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +6m 54.6s
10. Mark Higgins Ford Fiesta R5 +6m 56.6s

 

Andrew

 

2013. november 15.


A Brit Rally 3. napja

 

A 2013-as rali világbajnokság záró fordulójának szervezői 98 versenykilométert iktattak a szombati nap programjába. A különlegesség az volt, hogy az öt hagyományos szakaszt és a két szuperspeciált szervizlehetőség nélkül kellett a párosoknak teljesíteniük. „Nehéz, de ugyanaz lesz mindenkinek” – mondta el Jost Capito. „A versenyzőknek óvniuk kell gumijaikat és sokkal jobban kell vigyázniuk autójukra, éppen ezért érdekes lesz.” A rajt előtt a Volkswagen csapatfőnökének szavait visszhangozta tulajdonképpen az egész szervizpark.

A versenyt vezető pilóta, Sebastien Ogier ennek megfelelően nem rohant, de húsz másodperces előnye két szakaszt követően így is további hattal gyarapodott. A francia versenyző nem vállalt kockázatot, a részidőkkel kontrollálta a versenyt. A tizennegyedik gyorsaságin eldobott ugyan nyolc szekundumot, de „nem volt nagy dráma”, a két rövid záró szakaszt követően ismét ugyanúgy húsz másodperc a fórja, mint amennyi reggel volt.

A Volkswagen másik pilótája, Jari-Matti Latvala lassan kezdte a napot, majd színt vallott. „Túl sok hibát vétettem a pályabejáráson” – nyilatkozta a finn a gyűjtőben. „Túl sok figyelmeztetés volt az itinerben, nem volt meg az önbizalmam. Ha nincs meg az önbizalom, nincsen szikra, nekünk pedig nem volt meg a szikra ahhoz, hogy padlógázon menjünk, amikor ennyire csúszós néhány helyen.” A Polo WRC legénysége a javított itinerrel elkezdett támadni, és sorozatban három szakaszt is megnyert. A közönségcsalogatók egyikén ugyanakkor hibázott Latvala, így a zárónapon iparkodnia kell, ha győzni akar.

A harmadik helyet továbbra is Thierry Neuville birtokolja. Az M-Sportos búcsúversenyén részt vevő belga az első szakaszon nekicsúszott egy szalmabálának, de nem ez hátráltatta igazán, hanem az, hogy egész nap nem kapott részidőket. Márpedig erre igencsak szüksége lett volna, hiszen a harmadik Volkswagennel Andreas Mikkelsen támadásba lendült. A norvég kihasználta, hogy az elsők között, tiszta pályán autózhatott, rögtön nyert két gyorsaságit. Ezt követően is tisztán, problémamentesen abszolválta a szakaszokat, és a negyedik helyről várhatja a folytatást, de még a dobogó sem elérhetetlen számára.

Mikkelsen tempóját honfitársa, Mads Ostberg bánta, aki előbb nem találta a ritmust, majd nem értette, hol veszít időt. „Nagyon keményen megyek egész nap, de nem értek dolgokat. Az egyensúly jó volt, de az idők nem jöttek. Hiányzik a tapadás, főleg a felfelé menő részeken, ahol sok időt vesztünk, kilométerenként talán egy másodpercet is.” Ostberg aztán arról számolt be, milyen tanácsot kapott. „Felhívott az édesapám, és azt mondta figyeljek. Elmondta, ha ott akarom befejezni a versenyt, ahol éppen vagyok, akkor folytassam úgy az autóval, ahogyan eddig. Azt is elmondta ugyanakkor, hogy ha fejlődni akarok, akkor a felfüggesztés kirugózását teljesen nyissam ki. Mindig odafigyeltem rá, és így tettem most is!” A fordos pilótának tényleg használtak apja kemény szavai, rögtön autózott egy második időt.

Az előző napi Ostberg-Novikov-Mikkelsen hármas csatától rögtön a szombati második szakaszon búcsúzott Novikov, az orosz egy gyors kanyarban dobta el Fiestáját. „Volt egy hosszú egyenes lefelé, az autó a fordulatszám határolón ment” – mesélte az eset után Novikov. „Egy bukkanóhoz érkeztünk, az itineremben pedig volt egy kis távolság a következő kanyar előtt a fékezéshez. Egy negyedikes vagy ötödikes kanyar volt ez, de nem volt elég hely fékezni, túl gyorsan mentünk be. Keresztbe tettem a kocsit, próbáltam csökkenteni a sebességet, amennyire lehetett, de felborultunk.” A Fiesta nem sérült túlságosan, de folytatni nem tudta a páros, mert olyan mélyre estek.

Hasonlóképpen járt ugyanezen a gyorsaságin a versenybe reggel visszaálló Robert Kubica is. A lengyel félreértett egy információt, nem fékezett, ahol kellett volna, aminek a következtében hatvan méter mélyre estek. A kocsi olyannyira megsérült, hogy nem tudnak visszaállni a befejező napra.

A hatodik helyről Martin Prokop várja a folytatást, aki nem lehet nyugodt, a tempókülönbségből ítélve Dani Sordo a befejező szakaszokon behozhatja egyperces lemaradását.

A WRC 2-es mezőny első három párosa az abszolút értékelés pontszerző helyein áll Ford Fiesta R5-öseivel. A kategóriában Elfyn Evans első helyét senki sem veszélyezteti, Jari Ketomaa viszont visszaelőzte a motorgondokkal, valószínűsíthetően szelepproblémával küszködő Mark Higgins-et, miután elhárították a csütörtöki rajt óta jelen lévő lambda szonda hibát. A negyedik helyen tartózkodó Fiesta R5-nek ugyancsak motorproblémái voltak, de Evyind Brynildsen autóját is rendbe tették a szerelők.

A WRC 3-ban Bryan Bouffier kiesésével két páros van már csak versenyben, Jukka Korhonen továbbra is vezet Keith Cronin előtt.

 

Eredmények a 3. nap után:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 2h 33m 47.6sec
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +20.3s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 14.4s
4. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +1m 34.4s
5. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 41.7s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +6m 42s
7. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +7m 45.5s
8. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +9m 20.5s
9. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +10m 20.3s
10. Mark Higgins Ford Fiesta R5 +10m 55s

 

Andrew

 

2013. november 16.


A Brit Rally 4. napja

 

A Brit Rally vasárnapjára, a rali világbajnokság 2013-as szezonjának befejező napjára hat gyorsasági szakasz, mindössze 52 kilométer maradt. Ezt szerviz nélkül kellett teljesítenie a mezőnynek, ami nem tűnt nagy kihívásnak, miután az előző napon az aggodalmak ellenére sem panaszkodtak túlzott gumikopásra a versenyzők.

A mezőny elejében három izgalmas kérdés maradt: Jari-Matti Latvala húsz másodpercre volt csapattársától, a versenyt vezető Sebastien Ogier-től és a szintén a Volkswagen színeiben versenyző Andreas Mikkelsen is ugyanekkora távolságban követte az M-Sport színeiben utoljára rajthoz álló Thierry Neuville-t, aki harmadikként kezdhette a napot. Vajon sikerült el a támadást végrehajtani? A pálya szabad volt, a Volkswagen Motorsport engedélyezte pilótáinak a csatát. Mikkelsen ugyanakkor negyedik helyét sem érezhette biztonságban, hiszen a másik fordos, Mads Ostberg hét másodperc lemaradással követte őt.

Ogier az első gyorsaságin aratott szakaszgyőzelmével nyomatékosította Latvala felé, ne álmodjon a győzelemről. Az újdonsült világbajnok ezt követően már csak a két rövid Kinmel Parkban megrendezett gyorsaságit nyerte meg, de újabb, egyhuzamban negyedik, a szezonban aratott kilencedik győzelméhez nem férhetett kétség. „Ez lenyűgöző. Igazán boldog vagyok. Nagy köszönet a csapatnak. Az autó ismét tökéletes volt a hétvége folyamán” – nyilatkozta Ogier a befejező szakasz céljában. „Úgy jöttem ide, hogy tudtam, ez a verseny nem volt a legjobb számomra a múltban, és még így is csatába tudtunk szállni a győzelemért csapattársunkkal, aki otthon érzi magát itt. Egy újabb nagyszerű győzelem ez számunkra. Ez egy tökéletes szezon volt. Nagy feladat lesz jobbnak lenni jövőre…”

Jari-Matti Latvala azon bánkódott, hogy miért nem kezdte nagyobb tempóban versenyt, elmondása szerint az előző nap is említett szikra későn jött. A Volkswagen pilótája a Power Stage egyik elágazójában ráadásul lefullasztotta autóját, így elszállt minden esélye a győzelemre, ugyanakkor tisztán, senkitől sem zavartatva érkezett a második helyre. Végül a Power Stage-et megnyerő Thierry Neuville dobogós pozícióját sem fenyegette senki attól függetlenül, hogy megint nem kapott részidőket. A belgának is volt egy itinerfelírásból származó hibája, de megúszta, és ezzel az eredménnyel Ogier mögött a világbajnokság második helyén zárt.

A negyedik helyre Neuville márkatársa, Ostberg érkezett. Az erdei szakaszokon első, illetve második időket autózott, így adódik a kérdés, mi lett volna, ha édesapja korábban beszél a fejével, nem csak az előző nap délutánján!

Mikkelsen az első szakasz végén dobta el a lehetőséget élete első dobogós helyezésének megszerzésére, mikor megpördült. A tíz másodperces veszteséggel Ostberg azonnal megelőzte. A norvég tovább erőltette, hogy legalább a negyedik helyet visszaszerezze, de végül szerencsésnek mondta magát, hogy célba ért, mivel az ötödik fokozatban elkövetett újabb hibája könnyen a verseny idő előtti befejezését jelenthette volna neki.

A magát boldognak valló Martin Prokop fejezte be hatodikként a viadalt, akit az egyetlen talpon maradt Citroen DS3 WRC-vel Dani Sordo nem tudott megelőzni. Az időkülönbséget nézve a spanyol mindössze egy pozícióval ért célba rosszabb helyen, mint ahol a verseny elején kapott ötperces büntetése nélkül végzett volna.

Az abszolút értékelés további pontszerző helyeit a WRC 2-es mezőny dobogósai kaparintották meg. Elfyn Evans első kategóriagyőzelmét aratta a WRC 2-ben. A dobogóra Jari Ketomaa és Mark Higgins állhatott még fel.

A WRC 3 versengést Jukka Korhonen nyerte, aki először nevezett ebbe a kategóriába. Másodikként Keith Cronin ért célba, a mezőnyben nem volt több értékelhető versenyző. A Citroen Top Driver futamot Quentin Qilbert nyerte. A hétvégén került sor a sorozat bajnokavatójára, a győztes – a WRC 3 bajnoki címét már korábban bezsebelő – Sebastien Chardonnet jutalmul részt vehet jövőre a WRC 2-es világbajnokságon egy Citroen DS3 R5-tel.

A futam krónikájához tartozik, hogy az előző naphoz hasonlóan ismét volt gond a nézők viselkedésével, ezúttal az egyik szakasz rajtoltatása csúszott. Az év elejéhez hasonlóan az időeredmények közlése sem ment zökkenőmentesen a hétvége folyamán, a hírek szerint ezen a napon meg is hekkelték a rendszert, így a végeredményre is hosszan kellett várni.

Ami a statisztikákat illeti, a futam befejezésével kiderült, több sorozat is megszakadt a rali világbajnokságon. Latvala nem tudott Wales-ben mesterhármast csinálni, Hirvonen pedig 2005 óta most először nem nyert futamot egy idény során, ami a Fordról, illetve az M-Sportról ugyancsak elmondható. Emellett Ogier beállította Sebastien Loeb rekordját, miszerint egy idényben mindössze négyszer tudták legyőzni, a többi versenyen ő nyert. Amit pedig már tudtunk: a Citroen egyhuzamban megszerzett öt gyártói világbajnoki győzelme sem gyarapodik, valamint kilenc év után Loeb is átadta trónját. Az új uralkodók nem mások, mint a Volkswagen és Sebastien Ogier.

 

A verseny végeredménye:

1. Sebastien Ogier Volkswagen Motorsport Polo R WRC 3h 3m 36.7s
2. Jari-Matti Latvala Volkswagen Motorsport Polo R WRC +21.8s
3. Thierry Neuville Qatar WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 24.5s
4. Mads Ostberg Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta RS WRC +1m 48.2s
5. Andreas Mikkelsen Volkswagen Motorsport II Polo R WRC +2m 3.4s
6. Martin Prokop Jipocar Czech National Team Ford Fiesta RS WRC +7m 37.5s
7. Dani Sordo Citroen Total Abu Dhabi WRT DS3 WRC +8m 27.9s
8. Elfyn Evans Qatar M-Sport WRT Ford Fiesta R5 +11m 13.1s
9. Jari Ketomaa Ford Fiesta R5 +12m 16.2s
10. Mark Higgins Ford Fiesta R5 +13m 21s

 

Andrew

 

2013. november 17.

Módosítás: (2014. december 29. hétfő, 05:29)