A BMW története

A német gyár különböző típusai


A BMW (Bayerische Motoren Werke) motorsport története nagyban hasonlít az Alfáéhoz. Mindkét gyártó ralitevékenységét háttérbe szorította a kedveltebb túraatózás, nagyjából egyidőben jelentek meg raliversenyeken is, de még versenyautóik karaktere és paraméterei is hasonlítottak a másikéhoz.

A BMW 1800tisa egy sikeres pályaautó volt, ami nem tűnt lassúnak a gyorsasági szakaszokon sem, de emellett a nagy 2800CS coupét is kipróbálták raliban. A történetükhöz az is hozzátartozik, hogy mindkét kocsi félgyári fejlesztés volt, viszont nem kisebb név, mint a finn Rauno Aaltonen volt az, aki 1972-es Európa-bajnoki programját egy 2800CS-sel csinálta végig.

Az újonnan megjelenő 02-es sorozat kisebb és könnyebb volt, mint az 1800-as típus, de mégsem tűnt túl ütőképesnek, mivel 1,5 és 1,6 literes erőforrásokkal szerelték (típusnév: 1502, 1602). Aztán kijött a 2002tii, ami már egy igazán erős motort kapott. A BMW Motorsport érdeklődése ekkor már nagyobb volt a rali iránt, hiszen nem hagyhatták figylemen kívül a korábbi sikereket. A BMW 2002 leghíresebb gyári sofőrjei Tony Fall és Achim Warmbold voltak, néhány alkalommal azonban Björn Waldegard is vezette a bajorok autóját. A kocsi a legnagyobb sikerét a ’73-as osztrák Alpine Rally-n aratta, Warmbold megnyerte ezt a világbajnoki futamot Jean Todt navigálásával, míg Waldegard a negyedik helyen ért célba, de korábban BMW nyerte a ’72-es portugál versenyt is. Emellett meg kell említeni a lengyel Sobieslaw Zasada BMW 2002-vel megszerzett Európa-bajnok címét is 1971-ből, ami talán még nagyobb eredmény, mint az előbbiek, hiszen ekkor nem létezett még a világbajnokság, úgyhogy ez volt akkor a raliversenyzőknek kiírt legrangosabb sorozat.

A kocsi kétliteres erőforrására kezdetben nyolc-, később tizenhatszelepes hengerfejet szereltek, utóbbival 230 lóerő volt a telljesítménye. A tii megnevezés második i betűje csak az utcai autókra vonatkozott, azokat benzinbefecskendezővel látták el, a raliautók motorjait még a hagyományos, karburátoros megoldással „etették”.

Érdekességképpen megemlítendő, hogy a BMW 2002 volt az első olyan személyautó, amit turbófeltöltéses motorral is meg lehetett vásárolni. Sajnos a 2002 Turbo rossz időszakban született, ekkor robbant ki az olajválság. Pedig ekkor már a gyárnak aláírt szerződései voltak a versenyzőkkel az 1974-es szezonra, a bajor gyár turbómotoros támadásából azonban nem lett semmi.

Az új típus, a 3-as sorozat bevezetésével újabb párhuzam jelenik meg a BMW és az Alfa történetében, mivel a bajor autókat is francia csapat futtatta. Miközben a 320-as nagy sikereket ért el a túraautózásban, a francia importőr gruppe 2-es raliautója az 1980-as Monte-Carlo Rallye rajtjánál tűnik fel, kormánya mögött Timo Makinen ült.

A svéd versenyeken Ingvar Carlsson használta a Hartge 320-asát, majd egy 323i-t. Sajnos a sikerek elmaradtak, a legjobb eredmény egy tizedik hely volt a svéd versenyzőtől. A gyár a 2002 sikerei ellenére a 3-as sorozat ralisportban történő részvételéhez nem adott támogatást, így azzal nem lehetett a világot megváltani. A 320 és a 323i között – a kódjel alapján is jól láthatóan – a motor volt a különbség. Míg a 320-as soros, hathengeres, karburátoros, 185 lóerős motorja a pályaversenyeken edződött, addig a 2,3 literes, már benzinbefecskendezővel ellátott erőforrás volt, amit ugyan kevésbé hegyeztek ki (205 lóerő), de éppen ezért könnyebben volt vezethető. Fentebb már említettük a BMW France és a Hartge csapatát, meg kell emlékezni még a Luigi Racingről is. A belgák 323i-jét csupán hazai versenyeken lehetett látni, de az egyik versenyzőjük a később nagy hírnevet szerzett Patrick Snijers volt, és ők voltak azok, akik először öltöztettek teljes Martinis dekorba egy versenyautót, valamint ők hozták be a raliba szponzorként a Bastost is.

A 635CSi sem csak pályaversenyeken tűnt fel, a német tuningcég, a Hartge autójával Jean-Claude Andruet a francia bajnokságban vett részt.

A fenti autótípusok a magyar ralibajnokságban is feltűntek idősebb Tóth Jánossal, Barka Zoltánnal és Fogta Frigyessel a volánnál, Tóth bajnoki második helyet is szerzett a kocsival.

Andrew

Módosítás: (2013. szeptember 15. vasárnap, 07:24)