Gruppe 5-ös Stratos-ok

Amikor a Fiat csoport elkezdte favorizálni a 131 Abarth-ot, a Lancia egy turbófeltöltős gruppe 5-ös gépet faragott a Stratosból hosszú távú zártpályás versenyekre.

Amikor a Fiat csoport elkezdte favorizálni a 131 Abarth-ot, a Lancia egy turbófeltöltős gruppe 5-ös gépet faragott a Stratosból hosszú távú zártpályás versenyekre. Az egy darab turbóval ellátott 560 lóerős versenygép a zártpályás eseményeken a Porsche 935-ösökkel nem tudta felvenni a versenyt, de „hibrid” versenyeken jól szerepelt. Ugyan a Tour de France-on nem jött össze a siker 1976-ban, de annak olasz megfelelőjén, a Giro d’Italián egy ilyen autó nyert. Sajnos az egyik gruppe 5-ös Stratos Zeltwegben megsemmisült, miután túlmelegedési problémák miatt kigyulladt. Az utolsó életben maradt kocsi esélyes lett volna az olasz körverseny újabb trófeájára, de azt Japánba szállították, hogy a Fuji Speedway-en vegyen részt egy versenyen, ez azonban nem történt meg. A Startos akkor nem is tért vissza Európába, mivel a Matsuda Collection-höz került, csak később szállították vissza, amikor a világon a legnagyobb Lancia Stratos gyűjteménnyel rendelkező Christian Hrabalek megvette. 

Andy Bentza rallycross versenyekre épített egy másik, egyedi Stratos-t. A 2,4 literes gruppe 5-ös Lanciával 1976-ban Franz Wurz, a Forma-1-es versenyző Alex apukája megnyerte az FIA által első alkalommal kiírt Rallycross Európa-bajnokságot. Az autót Mike Parkes vezetésével továbbfejlesztették a következő esztendőre, új főtengelyt kapott, lökettérfogatát 3000 köbcentiméterre növelték. A kocsi, amit immár Bentza vezetett, 1978-ban megnyerte a Rallycross Európa-bajnokság GT osztályát. A Lancia gyárból kapott egyik kísérleti főtengely ugyan tönkrement néhány évvel később, de az osztrák pilóta egészen a ’80-as közepéig versenyzett a Stratos-szal.

 

Andrew

Módosítás: (2014. április 13. vasárnap, 07:23)