A száguldó papír-Jaguár, azaz Trabantok a ralipályán

A Trabant 601 gyártása 1964-ben kezdődött, innentől kezdve egészen 1990-ig ez a modell szolgált a gyári versenyautók alapjául - ilyen szempontból ez egy rekorder típus.

A zwikaui gyár versenyrészlegét 1960-ban alapították. A műhely a kísérleti osztály épületében kapott helyet, ide szerelőnek csak az NDK motorsport szövetségének ajánlásával lehetett bekerülni. A 601-es gyártása 1964-ben kezdődött, innentől kezdve egészen 1990-ig ez a modell szolgált a gyári versenyautók alapjául - ilyen szempontból ez egy rekorder típus. A homologizációra 1964. április 11-én került sor 1288-as szám alatt, aztán a VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau (VEB Volkseigener Betrieb – népi tulajdonban lévő üzem) folyamatosan továbbfejlesztette a kisautót. A gyár állítása szerint a legerősebb kocsijainak teljesítménye 45-47 lóerő volt, tudtak volna erősebb motort is gyártani, de az a megbízhatóság rovására ment volna. Az elöl-hátul Wartburg dobfékkel ellátott kocsikba ötsebességes váltót szereltek. A motoron a legfőbb változtatás a kétütemű üzemnek megfelelően a be- és kiömlő rendszerek összehangolása volt, de a forgattyúházon, főtengelyen, dugattyúkon, hajtókarokon, az égéstéren, a lendkeréken és természetesen a karburátoron is módosításokat végeztek. Ezekkel a fentebb említett teljesítmény mellett 90 Nm-es nyomatékot értek el az erőforrások.

A ’80-as évek elején a nemzetközi szövetség megváltoztatta a kategóriabesorolásra vonatkozó szabályokat, emiatt a 601 R-nek jóval erősebb ellenfelekkel kellett felvennie a versenyt. Hogy ezt a hátrányt csökkentsék, kifejlesztették a 800 köbcentiméteres motort, aminek 65 lóerős teljesítményéhez mindössze 620 kilogrammos önsúly párosult. A 800 RS-t 1985-ben homologizáltak az A csoportba.

A gyári csapat folyamatosan részt vett a finn világbajnoki futamon, az 1000 Tó Rally-n. Ezen az eseményen az abszolút helyezésekbe természetesen nem tudtak beleszólni, a kis létszám miatt általában a kategóriában sem értékelték a Trabantokat, viszont az Eberhard Asmus, Heinz Galle (az alábbi kép az 1988-as Salgó Rallye-n készült a versenyzőről), Frank Ficker, Ulrich Weichsel által vezetett autók rendre célba értek, ami mindenképpen elismerésre méltó teljesítmény.

A Trabant P 800 RS műszaki adatai:

Homologizáció: 1985.06.01. (5273)

Elrendezés: elöl keresztben elhelyezett motor

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú sebességváltó

Felfüggesztés: kereszt laprugós felfüggesztés elöl-hátul

Fékek: elöl 230 mm átmérőjű Wartburg dobfék, hátul 200 mm átmérőjű dobfék

Maximális sebesség: 165 km/h

Hossz / szélesség / magasság: 3555 mm / 1514 mm / 1427 mm

Tengelytáv: 2020 mm

Súly: 620 kg

 

Motor:

Soros, 2 hengeres, léghűtéses, kétütemű motor

Hengerűrtartalom: 771 ccm

Teljesítmény: 65 LE

Forgatónyomaték: 90 Nm

A Német Demokratikus Köztársaság mellett hazánkban is népszerűnek bizonyultak a Sachsenringre utaló S jellel ellátott kocsik, itthon a Karácsonyi-Stiller és a Koós-Kuhár kettősök tartoztak a nevesebb trabantos párosok közé abban az időben. Természetesen Szabó Gyuriról, azaz Giorgio-ról sem szabad elfeledkezni, aki Ausztriában és San Marino-ban is rajthoz állt a kelet-német csodával.

 

Andrew

Módosítás: (2021. április 04. vasárnap, 09:39)