A csapatok készülnek 2015-re

Nagy változásokon esnek át a World Rally Car-ok a 2015-ös szezonra

 

A Lengyel Rally a 2014-es rali világbajnokság félidejét jelölte, a csapatok azonban keményen dolgoznak, hogy felkészüljenek a következő idényre. World Rally Car-jaik várhatóan nagy változásokon fognak átesni.

A gentleman’s agreement szerint erre az szezonra befagyasztották a technikai szabályokat, az alakulatok autóik fejlesztését a 2015-ös idényig visszatartották.

A legnagyobb evolúcióval az újonc Hyundai Motorsport fog kijönni a következő idényre, i20 WRC-jük csaknem teljes egészében átdolgozásra kerül. „Ez egy teljesen új, az új utcai i20-as modellen alapuló autó lesz, a motortól kezdve a karosszérián és az erőátvitelen keresztül” – árulta el Michel Nandan néhány héttel ezelőtt. A Hyundai sosem csinált titkot abból, hogy 2014-et tanulóévként kezelik, mint ahogyan a Volkswagen is 2012-t, mikor a németek Skoda Fabiákkal versenyeztek. „A 2014-es i20 WRC tette lehetővé a csapat számára azt, hogy beilleszkedjen a rali világbajnokságba és szolgált a következő verzió tesztjárműveként, melynek tesztjei már a nyáron megkezdődnek.” A július végén, augusztus elején megrendezésre kerülő Finn Rally-n a jelenlegi i20 WRC ugyanakkor már a 2015-ös csomag motorfejlesztéseivel fog rajthoz állni.

A Volkswagen Motorsport relatíve jól áll a 2015-ös evolúciókkal. Még ha a Polo R WRC nem is esik át nagyobb ráncfelvarrásokon, negyven százalékban továbbfejlesztésre kerül, beleértve az erőátvitelt is, és a tervek szerint kormányváltót is kap.

A Citroen a 2015 utáni időszakról még nem beszélt, de a jövő évre több fejlesztésük is van, többek között a hidraulikus működtetésű, kormányoszlopon elhelyezkedő váltókart, mely a következő szezonban ismét engedélyezett lesz a World Rally Car-okban. Ez a fajta váltó már mind a Citroen DS3-ban, mind a Ford Fiestában kipróbálásra és tesztelésre került Robert Kubica révén – igaz, a Fiestában pneumatikus működtetéssel –, de az előző generációs WRC-kben is használta ezeket a technológiákat mindkét csapat.

Yves Matton alakulata három specifikus területre koncentrál, arról azonban egyelőre nincsen információ, hogy a Citroen felhasználja-e a túraautó világbajnokságon futó motorjának fejlesztéseit, hogy a rali programban egy új evolúciós erőforrással álljon elő. Az esély megvan erre, hiszen ugyanaz az 1,6 literes direkt befecskendezéses alap adja a két sorozatban használt motorokat.

A Hyundai-hoz hasonlóan minden valószínűség szerint az M-Sport sem fogja bemutatni megújult Fiesta RS WRC-jét a legelső futamon, a felfrissített kocsi csak az első európai murvás versenyen debütálhat. Malcolm Wilson privát csapatként futó alakulata a Fiesta eddigi legnagyobb fejlesztési csomagját ígéri, ami már biztosan a ráncfelvarrott frontrésszel fog megjelenni.

 

Andrew

 

2014. július 10.


 

Visszatérnek a váltófülek

 

A World Rally Car-okat a 2015-ös és 2016-os szezonban érintő néhány technikai módosítási lehetőség egyike a váltófül használata, ami egy opció lehet a 2011 óta kötelezően alkalmazandó manuális kapcsolású, szekvenciális kiosztású botváltó helyett.

A World Rally Car-okat versenyeztető prominens csapatok egyikének képviselője adott magyarázatot arra, hogy miért is történt ez a szabálymódosítás. „Ez egy olyan dolog, amit már tavaly tárgyaltunk a technikai munkacsoporttal. A gyártóktól származó előterjesztés volt ez az FIA felé, hogy a módosítást marketing okokból tegyék lehetővé. Napjainkban csaknem az összes gyártónak van olyan autója, amiben van ilyen váltófül. A jelenlegi rendszer egy kicsit ódivatú már, ez az oka, ami miatt a gyártók többsége kérte a módosítást.”

A magyarázat nem említi a teljesítménybeli előnyt. „Elméletileg lehetne, de nem azon a módon, ahogyan a szabályokban le van az írva. Nem aktiválhatod például automatikusan a kuplungot, amikor használod a váltókart, és nagyon sok más, a nagyon gyors váltásokat lehetővé tévő, korábban engedélyezett dolog is volt, amit most nem csinálhatsz meg. Talán lesz némi teljesítményjavulásunk végül, mivel a pilótának nem kell a kezét annyit mozgatnia. Egyszerűbb lesz a vezetés, mivel a kormányon lehet tartani mindkét kezet a fül mozgatásakor. A pilóta munkája jobb lesz, semmint az autóé.”

Sérülése miatt Robert Kubica eddig is használhatta a váltófület, ami az ő autóiban bal oldalon

volt (a képen a Ford Fiesta WRC). A 2015-ös WRC-kben, mint ahogyan régen is volt, jobb

oldalon lesz. Az M-Sport az idény elején pneumatikus működtetésű rendszert használ majd

 

Létezik-e ideális mérnöki rendszer a váltófül működtetéséhez? Vannak-e különleges határai a tervezésnek? „A kivitelezés eléggé szabad. Használhatsz hidraulikus, pneumatikus vagy elektronikus rendszert, bármi engedélyezett. Amit tudok, az alapján úgy gondolom, legtöbbünk hidraulikát használ, de nem vagyok ebben biztos. Ez egy elég egyszerű rendszer, mivel nem tartalmaz sok beszerelendő alkatrészt, és a hidraulikus nyomásokra vonatkozó szabályozások miatt értelmetlen a nagyon drága alkatrészek alkalmazása.”

Általános feltételezés volt, hogy a szabályváltoztatást azért hozták, hogy általános érvényűvé tegyék a Robert Kubica számára engedélyezett váltórendszert. Ez is az előírások módosításának egy oka volt? „Amikor erről megbeszéléseket folytattunk, nem volt ez ügy.”

 

Andrew

 

2014. december 24.

Módosítás: (2015. február 27. péntek, 18:31)