A DS 3 WRC 2015-ös fejlesztései

A Citroen Racing az új szabályok adta lehetőségek szerint alakítja át csúcskategóriás raliautóját.

 

 

Fejleszt a Citroen

Mielőtt elutazott volna a suzukai túraautó világbajnoki futamra, a Citroen Racing igazgatója, Yves Matton a Katalán Rally elején adott áttekintést az alakulat ralirészlegének jövő éves felkészüléséről.

Matton elsőként a 2015-ben életbe lépő szabályváltozásokkal kapcsolatos műszaki tevékenységekről beszélt. „Technikailag lesz néhány új részlet az autóinkon jövőre. A fő pontok a motormódosítások, a kormányról működtetett sebességváltó használata, a hátsó és első futómű változtatások és néhány új aerodinamikai alkatrész lesznek. A változtatások részben már Monte-Carlóban megjelennek, néhány más alkatrész azonban az év folyamán kerül bevetésre. Azt mondanám, minden negyedévben lesz néhány új alkatrész. Azokat az aktív autókat fogjuk használni, amik jelenleg vannak, ezek lesznek frissítve. Nem lesz új modell, megtartjuk a DS3-at, és az is biztos, hogy ez lesz a helyzet a 2016-os év végéig, amikor a szabályok ismét változni fognak.”

A francia gyár sportrészlegének vezetője azt is elárulta, hogy a Citroen Racing átcsoportosítja fejlesztési erőforrásait az idén a WTCC-ben minden sikert learató projektéről a ralira, hogy a DS3 WRC – mely jövőre már önálló márkaként, azaz DS-ként fog futni – teljesítményének javítására koncentrálhasson.

Matton beszélt a WRC-k következő generációjáról is. „A 2017-2019-es szabályokkal kapcsolatban nem könnyű megmondani, hogy mi is fog történni, jelenleg tulajdonképpen semmi sincs eldöntve még. Az egyetlen dolog, ami világosnak tűnik, hogy a gyártók ugyanezeket a hármas szegmensbe tartozó autókat akarják használni. Azt mondanám, a gyártók többsége hasonló technikai szabályokat akar, mint amilyenek most vannak, csupán néhány ponton akarják ezt fejleszteni, esetleg néhány új műszaki változást bevezetni, de ezek nem jelentős módosítások.”

Az FIA elnöke, Jean Todt arra törekszik, hogy a rali világbajnokságon is megjelenjenek az új technológiák. Mi a véleménye erről Mattonnak, gondolja-e, hogy a Citroen számára szükséges-e az új technológia, hogy a sorozatban maradjon? „Ez attól függ, hogy mit nevezünk új technológiának. Új dolgokat alkalmazunk jövőre, mint amilyen a kormányváltó, és az is biztos, hogy a differenciálművekkel is lehetne mit tenni, érdekes dolgokat lehetne visszahozni a sportba velük. Nem hinném, hogy valódi érdeklődés lenne olyan új technológiákra, mint amilyen a hibrid hajtás, az üzemanyag fogyasztás kontrol, vagy ilyen jellegű dolgok. Az egyik legfőbb dolog, amit szem előtt kell tartanunk, a rali világbajnokság globális képe. Olyan szinten kell ezt tartanunk, ahol most vagyunk. Nem hiszem, hogy jó ötlet lenne a bajnokságban érdekelt gyártóktól a szükséges költségvetési szint növelése. A lényeg, hogy a bajnokságnak az az érdeke, hogy a lehető legtöbb gyártó vegyen benne részt. Az érdekelt gyártók egyetértenek abban, hogy csupán korlátozott technológiai javítások legyenek az autókon. Nem az a lényeg, hogy akarunk-e japán gyártókat vagy nem, az a lényeg, hogy annyi gyártót vonjunk be, amennyit csak lehetséges.”

A csapat 2015-ös pilótáiról Matton a következőket árulta el: „Mind Kris Meeke-vel, mind Mads Ostberggel folytatunk tárgyalásokat. Senkinek sincs szerződése ugyanakkor jelen pillanatban. Remélem, hogy a Brit Rally környékén már tiszta lesz a helyzet, de természetesen semmi sem kerül bejelentésre november közepéig.”

A Citroen Racing igazgatója arról is beszélt, lesz-e ismét francia pilóta a csapatában. „Már van egy francia pilótánk a világbajnokságon, Stephane Lefebvre, aki megnyerte a junior bajnokságot idén. Az ő nyereménye hat verseny egy DS3 R5-tel. Nem választottuk még ki, hogy melyik versenyeken vesz részt, jelen pillanatban ennyit tud ő is elmondani. Mindig érdekes, hogy egy francia csapatban legyen egy francia pilóta, de hogy így legyen, olyan francia pilótára van szükségünk, aki olyan pozícióban van, hogy versenyeket nyerjen. Vannak jó francia versenyzők most, legalább három, és nagyon bizakodó vagyok azzal kapcsolatban, hogy lesz egy francia pilóta az autónkban a jövőben, de ahhoz talán kicsit túl korán van, hogy megmondjuk, mikor.”

 

Andrew

 

2014. november 2.


 

Háromlépcsős fejlesztést kap a DS3 WRC

Kris Meeke és a jelenleg még nem ismert csapattársa három fejlesztési evolúciót fog kapni a DS3 WRC-hez a Citroen Racingtől 2015-ben, hogy versenyre tudjon kelni a domináns szerepet betöltő Volkswagen Polo WRC ellen.

Az alakulat vezetője, Yves Matton felfedte, sűrű év előtt állnak World Rally Car-juk fejlesztését illetően, illetve hogy ambiciózusabb célokkal, a futamgyőzelmek reményében vágnak neki a rali világbajnokság következő idényének.

„Sok új dolog kerül homologizálásra a jövő évben, ezeket három szakaszban fogjuk csinálni” – mesélte Matton a WRC Live-nak. „Az első lépcső a Monte-Carlo Rallye-n érkezik egy új motorral, ami ugyanazt a filozófiát követi, mint az, amelyik a túraautó világbajnoki autókban fut. Új felfüggesztésünk is lesz, és bemutatjuk az új kormányváltót, aminek a használatára a jövő évben lehetőségünk lesz. Ezt követően, a portugál futam környékén – bár ebben még nem vagyunk biztosak, hogy pontosan melyik versenyen – az aerodinamikai csomagunknak lesz egy evolúciója. Végül az év második felére várunk egy újabb nagy lépést a felfüggesztésben.”

A belga szakember úgy gondolja, a műszaki fejlesztések és az a tény, hogy a pilótáknak nagyobb tapasztalata lesz a kocsival, lehetővé teszi a csapatnak, hogy az idei legjobb helyezésükön, a Szardínia Rally második helyén is javítsanak. „Amit a következő évtől remélünk, hogy nyerjünk néhány versenyt” – mondta Matton. „Azt várjuk, hogy az autó sokat fejlődik. Reméljük, a versenyzőinknek is nagyobb lesz a tapasztalata, mint ahogyan az volt az idei év elején. Idén vártuk, hogy kinyíljon egy ajtó és lehetőséget teremtsen számunkra egy győzelemhez. Oké, volt egy ajtó Németországban, de sajnos nem használtuk ki! Remélem, jövőre gyakrabban lesz ilyenfajta szituáció.”

 

Andrew

 

2014. november 23.


 

DS 3 fejlesztések

Az új, a WTCC-ben használt erőforrás alapjaira épített motoron és a kormányváltón kívül néhány kívülről is észrevehető változás is lesz a DS 3 WRC-n a monte-carlói idénynyitón. Az egyik ilyen a LED-es első fényszóró, a másik pedig a módosított, vertikális elemekkel kiegészített hátsó szárny.

A Citroen Racing két további evolúciót tervez a szezonra, az átfogóbb aerodinamikai módosítást áprilisban vetik be, míg az új futóművet a második félévben használhatják a csapat pilótái, Kris Meeke és Mads Ostberg.

 

Fotó: www.planetmarcus.com

 

Andrew

 

2015. január 9.


 

Mestelan-Pinon a DS 3-ról

Azt már tudni lehetett, hogy a World Rally Car-ok új ciklusának életbe lépésekor a Citroen Racing nem lövi el összes puskaporát rögtön, ehelyett folyamatosan veti be fejlesztéseit. A korábbi világverő alakulatnak a világbajnokság első futamán, Monte-Carlóban a kormányváltó mellett a motor lesz a legnagyobb újdonsága, az önálló DS márkaként megjelenő és 3-as típusjelzéssel ellátott modelljükbe a túraautó világbajnokságon használt egységet alapul véve új erőforrást építenek. A hátsó szárny is módosult, átfogóbb aerodinamikai fejlesztésekre pedig a Portugál Rally-n lehet számítani, majd a második félévben jelentősebb futómű módosítások érkeznek.

Xavier Mestelan-Pinon, a Citroen Racing technikai igazgatója egy kis bepillantást nyújtott ezekbe a munkákba. „A DS 3 WRC egy igencsak bevált autó, de keményen dolgoztunk, hogy még versenyképesebbé tegyük. Az erőfeszítéseinket például a motorra összpontosítottuk, ami nagyobb teljesítményt és nyomatékot biztosít, de javult a megbízhatósága is. A szabályváltozásokat kihasználva ismét elővettük a kormányoszlopra szerelt sebességváltó fület. Jelentős fejlesztések történtek az aerodinamikában egy új spoilerrel és új első résszel, ami hamarosan bevetésre kerül, mint ahogyan könnyebb alkatrészeket fogunk használni a súlyelosztás miatt. Végül a hátsó felfüggesztés kinematikáján is módosítottunk. A munka folyamatos, a következő néhány hónapban további aerodinamikai fejlesztéseket vetünk be” – mondta el Mestelan-Pinon a DS típuscsalád megjelenésének hatvanadik évfordulója alkalmából jubileumi öltözetbe bújtatott DS 3 WRC-ről.

 

Andrew

 

2015. január 19.


 

DS 3 evolúció Portugáliában

A Citroen Racing megerősítette, hogy a május második felében megrendezésre kerülő Portugál Rally-n fogja bemutatni a DS 3 WRC következő evolúciós változatát.

A francia alakulat 2015-re tervezett három fejlesztési lépcsőjének ez lesz a második állomása, az az aerodinamikára összpontosul, ami leginkább a kocsi elején megvalósításra kerülő módosításokban lesz tetten érhető. „A legutóbbi tesztalkalmunkkor használtuk az összes új alkatrészt, és nagyon jól működött minden” – árulta el Yves Matton, a Citroen Racing vezetője. „Monte-Carlóban tettünk egy lépést a hátsó szárnnyal, a második pedig az autó elejét érinti.”

A csapat azt várja ettől a Monte-Carlo Rallye-n bemutatott fejlesztésekkel párosuló evolúciótól, hogy egy versenyképesebb autót biztosít Kris Meeke és Mads Ostberg számára. „Néhány tipikus murvás versenyen egy kicsit nehezebben vezethető talán az autónk, ezek között a körülmények között nehezebb a pilótáinknak. Úgy gondolom azonban, hogy a szezon második felében remélhetjük, hogy egy könnyebben vezethető autónk lesz, ami nagyobb magabiztosságot is ad.”

A Citroen Racing a harmadik, egyben utolsó idei fejlesztési csomagját a 2015-ös szezon vége előtt veti be, annak pontos dátumáról azonban nem döntöttek még. Ez az evolúció a felfüggesztésre és annak geometriájára összpontosul majd.

 

Andrew

 

2015. április 18.


 

Fejlettebb aerodinamika a DS 3 WRC új színezete alatt

A Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team DS 3 WRC-je új dekorációban pompázva fog elrajtolni a 2015-ös rali világbajnokság ötödik fordulóján, a Portugál Rally-n. Az új köntös egy áttervezett, nagyobb aerodinamikai hatékonyságot biztosító frontrészt takar.

A Citroen Racing kilencvennegyedik rali világbajnoki futamgyőzelme után néhány nappal a DS 3 WRC jelentős módosításokon esett át. A leginkább észrevehető ezek közül az autó dekorációja. A polár fehérből, perla nera feketéből és alumínium szürke színből álló geometriai formák új szignót adnak az autónak. A színösszeállítást a fényszórók alatt, az első lökhárító oldalsó nyílásainál és a hátsó szárnyon látható fluoreszkáló zöld teszi dinamikussá. A DS 3 WRC-k eddig is megkülönböztethetőek voltak a tükör színéről abban a tekintetben, hogy melyik pilóta vezeti azt, ez az azonosíthatóság most kiterjedtebbé válik, a tető Kris Meeke autóján fehér, Mads Ostbergén szürke, Khalid Al Qassimién pedig piros lesz.

A kellemest a hasznossal párosítva a Portugál Rally-n újabb jelentős aerodinamikai módosítások kerülnek bevetésre. A fejlesztések kezdeti sorát a Monte-Carlo Rallye-ra kapta meg a DS 3 WRC. Az idénynyitón kormányváltó és új, a túraautó világbajnokságon szereplő Citroen C-Elysee erőforrásából fejlesztett 1,6 literes direkt befecskendezéses motor került bele, a hátsó szárny vertikális elemeket kapott, de újratervezték a hátsó felfüggesztést is. Mindezek a módosítások hatékonynak bizonyultak, az alakulat jó rajtolt vett, három dobogós helyezést szerzett, köztük az argentin győzelmet.

Portugáliában a fejlesztések újabb fázisa kerül bemutatásra. Az új első résszel, ami teljesen újratervezett lökhárítót és első sárvédőket tartalmaz, az a cél, hogy javuljon a kocsi aerodinamikai teljesítménye a kisebb légellenállás és a nagyobb leszorítóerő révén.

„A Citroen Racing nem állt meg a DS 3 WRC fejlesztési munkáival, mióta a jelenlegi szabályokat 2011-ben bevezették” – ismételte meg az alakulat vezetője, Yves Matton. „Ha az új jellemzőket nézi valaki, amik januárban lettek leleplezve, ez pedig a második csomag, ez a legjelentősebb feljavítás a DS 3 WRC első homologizációja óta. Láthattuk már, hogy a csapat munkája gyümölcsözik. A mostani Argentin Rally-n megszerzett egy-kettő még motiváltabbá tett mindenkit! Az itt bemutatásra kerülő aerodinamikai fejlesztéseknek segíteniük kell a fejlődésben. A szélcsatornás és előzetes tesztek megerősítették, hogy a légellenállási tényezőben és a leszorítóerőben elért előny szignifikáns. A márka hatvanadik évfordulója alkalmával azt is fontosnak éreztük, hogy a DS értékeit egy új grafikus identitásban osszuk meg. Az emberek reakciói, akik betekintést nyertek eddig, különlegesen pozitív volt. Reméljük, hogy a támogatóinknak is tetszeni fog ez az új szignó!”

„Nagyobb a leszorítóerő elöl, ami nyilvánvalóan egy jó dolog” – mondta el az Argetnin Rally-t megnyerő Meeke. „Nagy sebességnél érzi ezt az ember, de amikor vezeti az autót, mindig úgy teszi azt egyébként, hogy teljesen a tapadási határon van. Az év kezdetén új motorunk és kormányváltónk volt, most új a frontrészünk, ami nagyszerű, megyünk előre a dolgokkal.”

A francia csapat a szezon későbbi részére tervez egy újabb, egyben végső evolúcióját, aminek középpontjában a felfüggesztés és annak geometriája lesz. Ennek a fejlesztési lépcsőnek a bevetéséről azonban még nem döntöttek.

 

Andrew

 

2015. május 8.

Módosítás: (2015. május 08. péntek, 04:11)