Az M-Sport 2015-ös WRC fejlesztése

Az M-Sport 2015-ös specifikációjú Ford Fiesta RS WRC-je – mely a 2011-es első bevetése óta most esik át a legnagyobb átalakításon – a 2015-ös rali világbajnoki szezon közepén, a májusban megrendezésre kerülő Portugál Rally-n mutatkozott be.

 

Vadiúj Fiesta Portugáliára

Az M-Sport 2015-ös specifikációjú Ford Fiesta RS WRC-je – mely a 2011-es első bevetése óta most esik át a legnagyobb átalakításon – a következő rali világbajnoki szezon közepén, a májusban megrendezésre kerülő Portugál Rally-n mutatkozhat be.

Az új Fiesta, Christian Loriaux elmondása szerint „több mint ötven százalékban lesz új”, az M-Sport technikai igazgatója szerint különösen a motor fog változni, mintegy hetven százalékban. Az egység új blokkot, hengerfejet, kipufogót és elektronikus rendszert kap, de a hűtésén is javítanak.

Az M-Sport véleménye szerint ez lesz a valaha volt leggyorsabb Ford raliautó, amivel a 2012-es Brit Rally-t követő újabb győzelmükre törnek. „Az a célunk, hogy nyerjünk néhány versenyt jövőre” – tette hozzá Loriaux.

A szezon első felében a csapat még a 2014-es kocsi egy evolúcióját fogja használni, amibe az újabb szabályoknak megfelelően visszatérő – az idén a Robert Kubica autójában is külön engedéllyel alkalmazott pneumatikus működtetésű – kormányváltó is bekerül. A Portugáliában bevetendő autóban teljesen új erőátviteli rendszer fog már szolgálni.

A belga szakember magabiztos abban, hogy az M-Sport fiatal versenyzői, Elfyn Evans és Ott Tanak a lehető legjobban ki tudják használni legújabb alkotásának potenciálját. „Másodikak voltunk a pilóták bajnokságában tavaly, helyenként nagyon jó volt a tempónk” – mondta el Loriaux. „Ez az autó még jobb lesz, nincs ok arra, hogy miért ne célozhatnánk meg ilyenfajta eredményeket ismét.”

A csapat vezetője, Malcolm Wilson dobogós helyezéseket tűzött ki a második teljes évére készülő Evans-nak, és hasonlóak lesznek a Tanakkal szembeni elvárások is.

 

Andrew

 

2014. december 22.


 

Az M-Sport nagy előrelépést vár a 2015-ös Fiesta WRC-től

 

Malcolm Wilson a Ford Fiesta RS WRC-n 2015-ben elvégezendő módosításokat az autó történetének legnagyobb továbbfejlesztéseként jellemezte.

Az M-Sport csapatvezetője azt ígéri, hogy a kocsin egyetlen területet sem hagynak érintetlenül, miközben az alakulat azon van, hogy megtörje immár több mint két éve tartó nyeretlenségi sorozatát a világbajnokságon.

A komolyan átdolgozott Fiesta a májusban megrendezésre kerülő Portugál Rally-n mutatkozik be. „A karosszéria ugyanaz marad az új autó esetében is, de a kocsi teljes szíve új lesz” – mondta el Wilson. „Ez lesz a legnagyobb módosítás, amit az autó 2011-es bemutatása óta elvégeztünk.”

Elfyn Evans a 2015-ös Monte-Carlo Rallye-n a korábbi specifikációjú autóval

 

Az M-Sport cumbriai székhelyén egy vadonatúj motor készült, ami az első alkalmat jelenti, hogy a kétszeres világbajnok csapat teljesen házon belül fejleszti WRC erőforrását.

A 2015-ös Fiesta elkészült már, tesztelik is, és Wilson annak ellenére magabiztos abban, hogy a kocsi bevetésre kész lesz Portugáliában, hogy volt egy kis csúszásuk a fejlesztésben. „A motor sokat futott a fékpadon” – árulta el az M-Sport első embere. „Kicsit le vagyunk maradva az installációs munkákkal, de sokat futott már az autó Greystoke-ban, úgyhogy egyáltalán nem aggódunk.”

Wilson beismerte, megtörténhet, hogy versenyzői, Elfyn Evans és Ott Tanak küszködni fognak a felfrissített gyári Volkswagenek és DS-ek ellen a világbajnokság nyitófordulóin. „Lehet, hogy kicsit le leszünk maradva. Nehéz lehet, amíg nem lesz meg az új motorunk és új autónk Portugáliára.”

 

Andrew

 

2015. február 9.


 

Nagy remények az új Fiesta WRC-vel kapcsolatban

Az M-Sport azon munkálkodik, hogy a terveinek megfelelően a Portugál Rally-n bemutathassa a Ford Fiesta RS WRC megújult változatát, az alakulat vezetője, Malcolm Wilson pedig reméli, az autó segítségükre lesz, hogy a szezon vége felé dobogós helyeken végezhessenek versenyzőik folyamatosan.

Bár az új kocsi ugyanúgy fog kinézni, mint a jelenlegi Fiesta, a csapat elmondása szerint belsőleg nyolcvan százalékban megújul. Immár az M-Sport mérnökei fejlesztették az 1,6 literes erőforrást, de más változások is történnek a motortérben, módosul a hűtő pozíciója, fejlesztéseket hajtottak végre az intercooleren, az erőátvitelen, a differenciálműveken, az elektromos rendszeren és a kábelkötegen is.

„Talán ez a legnagyobb változtatás, amit valaha is végrehajtottunk bármelyik autónkon is, amit a történetünk során használtunk, mióta elindultunk a Focus-szal” – magyarázta Wilson. „Addigra, amikor a jövő héten teljesítjük a végső tesztünket Cumbriában, az új kocsi nagyjából ötezer kilométert fog megtenni. Ez több tesztkilométer, mint amennyit teljesítettünk, amikor bemutattunk egy új autót, a Focus-t, a Fiestát vagy a Szuper 2000-est és elvittük azt az első versenyre.”

A próbák legnagyobb részét az M-Sport World Rally Team állandó pilótái, Elfyn Evans és Ott Tanak teljesítették az utóbbi hónapokban, hogy biztosan elégedettek legyenek az autóval, amikor az májusban bemutatkozik a portugál versenyen.

„Ott és Elfyn nagyon jól dolgozott együtt, és úgy gondolom, fontos, hogy a két legfőbb srácunk elégedett legyen” – idézte a wrc.com Wilsont. „Mindketten jelen voltak az összes teszten, mindketten megosztották a másikkal a visszacsatolásaikat. Remélhetőleg lehetővé teszi ez számunkra, hogy már az első naptól a lehető legjobb beálltásokkal menjünk.”

A Fiesta feljavításával kapcsolatos projekt nagyságából adódóan komolyak az M-Sport reményei az újdonságot illetően, Wilson pedig optimista abban is, hogy a kocsi a szerencséjükre is jó hatással lesz. „A két fiatal pilótánk miatt realistának kell lennünk” – mondta. „Úgy érzem azonban, hogy a szezon második felében – az új autónak és Ott valamint Elfyn növekvő tapasztalatának ötvözeteként – szeretnék azon gondolkodni, hogy küzdhetünk a dobogóért. Ez egy erős eredmény lenne számunkra.”

 

Andrew

 

2015. április 12.


 

Bevetés előtt az új Fiesta WRC

A 2011-es bemutatkozása óta történt legnagyobb fejlesztésen esett át a Ford Fiesta RS WRC, a kocsi első bevetésére a Portugál Rally szakaszain kerül sor.

Az újevolúciós Fiesta RS WRC-n a tavalyi év elején kezdődtek meg a munkálatok, az autó a tesztek során több mint ötezer kilométert tett meg, ami meghaladja az M-Sport által fejlesztett bármelyik versenygép bemutatkozás előtti tesztkilométerét.

A Fiesta RS WRC 2015-ös változata ugyan hasonlóképpen néz ki kívülről, mint elődje, a motorháztető alatt komoly változások találhatóak. Az új fejlesztés alapja a teljesen új motor, ami nagyobb teljesítményt nyújt és aminek jelentős mértékben növekedett a forgatónyomatéka is. Ez az első alkalom, hogy az M-Sport tervezői és mérnökei végezték házon belül a motorblokk teljes tervezését, ami jól szemlélteti az M-Sport egyre erősebbé váló műszaki tapasztalatát. A Ford technikai segítségével készített erőforrás blokkját tömör alumíniumtömbből munkálták ki.

Az új motor mellett az autó teljes áttervezésen esett át a karosszériaelemek alatt, továbbfejlesztették a hűtőrendszert, az erőátvitelt a differenciálművekkel, az elektromos rendszert és a kábelköteget is.

„Ez a legnagyobb frissítés, amit a Fiesta RS WRC valaha is látott, és valami, amire roppantul büszkék vagyunk mindannyian” – mondta el Malcolm Wilson, az M-Sport vezetője. „Az autó nagyjából ugyanúgy néz ki kívülről, a motorháztető alatt azonban teljes újjátervezésen esett át, aminek egy teljesen új, az M-Sport által házon belül tervezett és fejlesztett motor áll a középpontjában.

A műszaki kapacitásunk egyre erősebbé válik, az új motor ennek a bizonyítéka. Egy nagy előrelépés ez a csapat számára, egy lépéssel közelebb visz a céljainkhoz, hogy Elfyn és Ott gyakrabban küzdhessen dobogós helyezésekért a szezon második felében.

Meg kell dicsérnem ismét a fantasztikus csapatunk erőfeszítéseit. Korábban sosem építettünk ennyi új autót egyetlen versenyre, hatalmas méretű kemény munka zajlott a színfalak mögött. Odaadásuk és elkötelezettségük felülmúlhatatlan.”

„Az új autó munkálatai – főleg a motoré – valójában már 2012-ben megkezdődtek, de a kezdeti fejlesztéseink azóta továbbhaladtak, hogy egy olyannal álljunk elő, ami egy nagy előrelépés mind a vezethetőségben, mind a teljesítményben” – árulta el az alakulat műszaki vezetője, Chris Williams. „A Fiesta futóműve mindig is egy nagyon ’vezetőbarát’ autót biztosított, amit tovább tudtunk fejleszteni. Ehhez hozzájön, hogy az új motor jelentős alsó fordulatszámbeli nyomatéknövekedést biztosít, ami támogatja az alacsony sebességi fokozatú kanyarokban nyújtott teljesítményt.”

„Sok területen módosult az autó, a csapat nagyon keményen dolgozott” – nyilatkozta a csapat egyik pilótája, Ott Tanak. „Egy előrelépés ez több tekintetben is, de a legnagyobb fejlődés számomra a kezelhetőség. Jó volt ezelőtt, de most valóban megadja az extra magabiztosságot.”

Az M-Sport a dovenby halli bázisán öt új kocsit épített, amiket a gyári versenyzők, Tanak és Elfyn Evans mellett Martin Prokop, Lorenzo Bertelli és Robert Kubica kap meg a Portugál Rally-ra.

 

Andrew

 

2015. május 16.


 

A Mark 2-es Fiesta részletei

A 2015-ös Portugál Rally különleges esemény az M-Sport számára, mivel itt mutat be két új autót is a brit alakulat. A megújult Fiesta R2 kategóriájában elsőként immár turbófeltöltéses motorral rendelkezik, a Fiesta WRC változata pedig teljes továbbfejlesztésen esett át.

Utóbbiról a csapat technikai igazgatója, a mostanában a jobbára a Bentley projekttel foglalkozó Christian Loriaux árult el részleteket. „A legfőbb jellemzője az új Fiesta WRC-nek a motor. A blokk teljes egészében egy globális tervezés, egy tömbből került kimunkálásra. A motor most már száraz karteres, nem pedig nedves karteres kenési rendszerrel rendelkezik. Nem minden új, a korábbi erőforrás hengerfeje átdolgozáson esett át. Ez az első motor, amit az M-Sport teljes egészében maga gyártott. A továbbiakban nem működünk együtt a francia motorvállalattal, a Pipóval, akik most már a Hyundai-jal dolgoznak. A korábbiakban a Fiesta WRC olyan motort használt, ami sorozatgyártású autó blokkján alapult, ez jóval terjedelmesebb volt, az új blokk kisebb befoglaló mérete viszont azt jelenti, hogy több helyünk van a hűtőrendszer elhelyezésére. A motor beépítésének tervei ugyanakkor olyanok, mint régen, mivel azt az előírások szablyák meg. Az intercooler és a szívócsonk új, a motor kicsivel nagyobb nyomatékot biztosít alacsony fordulaton és kicsivel nagyobb maximális teljesítményt.

Az erőátviteli módosítások magukban foglalnak egy olyan differenciálmű kivitelezést, ami lehetővé teszi a differenciálmű részleges terhelésénél a zárás késleltetését, mint amit például a Hyundai és a VW már alkalmaz. A csapat most már hidraulikus kormányváltó vezérlést használ. Ez lehetőséget ad a hátsó kerekeken a hidraulikus leoldó rendszer alkalmazására a kézifék használata esetén, ami jobban működik, mint a tisztán mechanikus rendszer. A Fiesta WRC aerodinamikájában a fő változás tavaly érkezett, amikor az autó elejének új formája került bevezetésre, ez most változatlan maradt.”

A motor kivételével az új autó minden más változása kis lépéseket jelent csak, mint a fokozatosan könnyítésre kerülő alkatrészek, illetve a tömegközéppont pozíciójának lejjebb helyezése. A kocsi Mark 2-es jelzéssel új homologizációt kapott az FIA-nál. A csapat Portugáliában újépítésű autókat vet be, nem pedig átalakított régieket. Egy olyan független cégtől, mint amilyen az M-Sport is, nagy eredmény, hogy egy World Rally Car modellnek az új változatát tudja kiadni, és nem csak a saját pilótáinak, hanem rögtön a bemutatkozáskor három privát versenyzőnek is.

 

Andrew

 

2015. május 21.


 

Gyors az új Fiesta, és még gyorsabb lesz

A Portugál Rally-n mutatkozott be a Ford Fiesta RS WRC továbbfejlesztett változata, az M-Sport azonban már azt tervezi, hogy hogyan tehetné még jobbá a motorjában és erőátviteli rendszerében megújult kocsit.

A brit alakulat már régóta tervezi a futómű fejlesztését, ami a karosszériával együtt változatlan maradt a kocsi 2015-ös változatában. Ez az erőátvitel módosításával egészülne ki, hogy javítsák a kocsi fékezés közbeni stabilitását, valamint a tapadást.

Az M-Sport elégedett volt az új Fiesta első bevetésével, hiszen az öt autóból négy célba is ért – az ötödik, Lorenzo Bertellié balesetet szenvedett. A világbajnoki különítmény pilótái közül Ott Tanak az ötödik helyen végzett, ugyanakkor Elfyn Evans versenye szerencsétlenebbül alakult, a wales-i a pénteki napot az elektronikus gázpedál, a szombatit pedig saját hibájából volt kénytelen feladni.

„Örülök annak, amit elértünk” – mondta el a csapat vezetője, Malcolm Wilson. „Oké, Elfynnek nehéz versenye volt, ironikus módon a gázpedál egy olyan része romlott el, amit a régi autóból vettünk át, és sosem romlott el azóta, hogy használjuk ezt!

Nézzük meg azonban azt a sebességet, amit Ott mutatott. Vesztett valamennyi időt szombat reggel talán a rossz gumik miatt, máskülönben azonban ott volt és rögtön jó volt a sebessége. Nem láthattunk volna tőle ilyenfajta sebességet a régi autóval – és ne feledjük, ő volt az, aki nyomás alatt vezetett. Az új kocsi pontosan olyan, mint amilyet reméltünk.”

 

Andrew

 

2015. május 31.


 

Folyamatosan dolgozik WRC-in az M-Sport

A továbbfejlesztett Ford Fiesta RS WRC tavasszal történt első bevetését követően sem állt meg a munka az M-Sport WRC programjában.

„Mióta kijöttünk Portugáliában az új, 2015-ös specifikációjú autóval, amit csapatunk, valamint Prokop, Bertelli és Kubica használ, az M-Sport egy további 2015-ös WRC autót értékesített, azt az ír pilóta, Declan Boyle vette meg” – kezdte Richard Millener ügyfélkapcsolati vezető. „Ezeket az autókat megrendelésre építettük, a következő hónapokban viszont azt várom, hogy az emberek elkezdenek tervezni 2016-ra. Egy fontos faktor, hogy a korábbi World Rally Car-okat nem lehet a 2015-ös specifikációjúra felfejleszteni. Néhány elem hasonló vagy ugyanolyan a 2015-ös kocsin, ugyanakkor az autó nyolcvan százaléka módosítva lett vagy teljesen új. Ahhoz, hogy egy privát tulajdonosnak 2015-ös specifikációjú autója legyen, meg kell vennie a 2015-ös autót.”

Távolabbra tekintve, bejelentésre kerültek a 2017-es technikai előírások, melyek szerint a 2015-ös specifikációjú World Rally Car-ok csak a következő szezon végégig lesznek teljesen versenyképesek, bár az FIA jelezte már, hogy szeretnék, ha 2017-ben is versenyeznének ezek a régebbi autók. „Az M-Sport elkezdte már a tervezési munkákat, ami a kezdeti fázisban tart még csak jelenleg. Ahogy eddig tudom, el fogjuk készíteni a ’17-es WRC autót. Úgy gondoljuk, a szabályok egy ésszerű előrelépést képviselnek, mivel a teljes újratervezéshez sok gyártónak nincs meg a költségvetése” – mondta el Millener.

 

Andrew

 

2015. augusztus 12.


 

További fejlesztések a Fiesta WRC-n

A Portugál Rally-n mutatta be az M-Sport a legújabb specifikációjú Ford Fiesta RS WRC-t. Bár kívülről nem látható, a masina jelentősen megújult, és további fejlesztések is kilátásban vannak.

„Az új Ford Fiesta RS WRC autó folyamatosan fejlődik, úgyhogy egyre több várható tőle” – nyilatkozta Malcolm Wilson, az alakulat vezetője. „A versenyzők és a mérnökök folyamatosan tökéletesítik a beállításokat, és néhány fejlesztett alkatrészen is dolgozunk. Van a látómezőnkben néhány műszaki javítás is – ezek nem igényelnek homologizációt – és a felfüggesztésen, valamint a differenciálműveken is van némi munkánk. Arról is döntöttünk, hogy 2016-ban maradunk ennél az autónál, és a szezon folyamán néhány további fejlesztéssel folytatjuk. A figyelmünk azonban nagyrészt az új szabályok szerinti 2017-es autón van már.”

A csapat a Deutschland Rallye használta először az új specifikációjú autót aszfalton. „Nem nagy különbség vezetni” – mondta el a csapat egyik pilótája, Elfyn Evans azzal kapcsolatban, hogy más-e a kocsi a korábbi változathoz képest. „A legnagyobb nyereség a motor felől jön, a felfüggesztés és az ugratókon mutatott kezelhetőség azonban nagyon hasonló. Bizonyos területeken ugyanakkor van némi fejlődés.”

 

Andrew

 

2015. augusztus 24.

Módosítás: (2017. február 01. szerda, 19:37)