Turbó túltöltés miatt megbüntetették Kubicát

Robert Kubicát ötperces időbüntetésben részesítette a Svéd Rally versenybírósága.

 

Robert Kubicát ötperces időbüntetésben részesítette a Svéd Rally versenybírósága.

A World Rally Car-okra vonatkozó szabályok 2,5 bar-ban határozzák meg a turbófeltöltő töltőnyomásának maximális értékét, annak túllépése ellentétes az FIA 2015-ös Nemzetközi Sportkódexével. A versenyfelügyelők ugyan tisztában voltak azzal, hogy Kubicának nem igazán volt lehetősége a probléma orvoslására, úgy döntöttek, hogy ötperces büntetéssel sújtják a fordos versenyzőt.

A hírek szerint az RK World Rally Team pénteken azok után, hogy értesült a túltöltésről, megkereste az M-Sportot, az autót építő brit különítmény pedig új motorprogrammal látta el a Ford Fiesta RS WRC-t. A lépéssel némi javulást értek el, a turbó azonban a szombati utolsó szakaszon ismét túltöltött, így Kubica csapata kénytelen volt az M-Sporthoz fordulni ismét.

A lengyel alakulat szombat este a helyzet megoldását várta, nyilvánosan azonban sem ők, sem az M-Sport nem nyilatkozott. Kubicának – aki a büntetéssel a tizenhatodikról a huszonharmadik helyre esett vissza – megvan a lehetősége a fellebbezésre.

 

Andrew

 

2015. február 15.


 

Mi okozhatta Kubica turbójának túltöltését?

Robert Kubicát ötperces időbüntetéssel sújtotta a Svéd Rally versenyfelügyelősége, miután kiderült, pénteken is és szombaton is előfordult olyan eset, hogy a lengyel Ford Fiesta RS WRC-jének turbófeltöltője nagyobb nyomással töltött, mint a WRC-kre engedélyezett 2,5 bar. Kubicáék azzal érvelnek, hogy az autót építő és azt motorprogramozással ellátó M-Sport a felelős, akiket mindkét eset után megkeresték.

Borsos Peti az Autotek csapatának tagjaként a világbajnokságon is jelen van szerelőként, többek között dolgozott már Fiesta WRC-n is. A superally.hu őt kérdezte Kubica esetéről.

 

- Mi nem tudunk a motorvezérlőhöz nyúlni, csak M-Sport mérnök, ők azonban tudnak programot cserélni és finomítani egyes beállításokon. Nálunk 2-3 ALS van programozva, ebből válogathat a pilóta. Jó esetben mindhárom, esetleg több beállítás tesztelve volt a versenyek előtt, és nem történhet ilyen galiba, de mint tudjuk ez motorsport és van (volt?) egy Murphy is, aki mindenbe belepiszkíthat. Itt szerintem ők nagyon penge élen táncolhattak, és a sűrű, hideg levegő megtréfálta őket!! Szerintem ez majdnem ilyen egyszerű, de talán mégsem…

- Ha programot kell cserélni vagy finomítani, annak mi a célja?

- Többek között pont az ilyen hibák elkerülése, melegedés csökkentése, esetlegesen fellépő motorgondok „túlélése".

 

Andrew

 

2015. február 16.

Módosítás: (2015. február 16. hétfő, 17:13)