Tanak bizarr balesete

Ott Tanak és Raigo Molder különös balesetet szenvedtek a Mexikó Rally harmadik szakaszán, melynek során Ford Fiesta WRC-jük lecsúszott az útról és beleesett egy víztározóba röviddel a gyorsasági rajtja után.

Ott Tanak és Raigo Molder különös balesetet szenvedtek a Mexikó Rally harmadik szakaszán, melynek során Ford Fiesta WRC-jük lecsúszott az útról és beleesett egy víztározóba röviddel a gyorsasági rajtja után.

Az észt páros 9:20-kor, hetedikként startolt el a pénteki legelső, Los Mexicanos nevű szakaszon. Két perccel később a Tanakék csapata, az M-Sport elvesztett minden kapcsolatot a 6-os rajtszámú versenyautóval.

A monitorokon nem jelentek meg részidők és a gyorsasági beírójában sem volt információ a páros eltűnéséről. Hayden Paddon, a következő pilóta számára nem volt semmi jel arra, hogy Tanak kicsúszott volna, de Kris Meeke és Dani Sordo sem látott semmit.

Hosszú várakozást követően az M-Sport kitwittelte, hogy a legénység rendben van. „2,6 kilométernél hirtelen elvesztettük a kapcsolatot velük” – mondta el az alakulat vezetője, Malcolm Wilson. „Nem volt jel a nyomonkövető rendszertől, így a rendezők küldtek egy helikoptert, hogy keresse meg az autót, de annak nyoma sem volt. Amikor jobban megnéztük a térképet, láttuk, hogy van egy tó az út mellett, ez megrémített bennünket.”

A rendezők 9:40-kor állították meg a szakaszt, és egy autót küldtek a páros keresésére. Szerencsére az út mellett megtalálták őket épségben, a Ford azonban az út mellett, a víztározó vízében pihent meg. A kocsi abba esett bele és süllyedt el huszonöt másodperc alatt, a versenyzők azonban még ez idő alatt el tudták hagyni, és ki tudtak úszni a partra.

„A legfontosabb dolog – az egyetlen dolog –, hogy Ott és Raigo rendben vannak. Amikor visszaértek, beszéltünk a dolgokról, és azt mondtam nekik, hogy fontos lenne számukra, ha visszaállnak, amennyiben tudnak. Ugyanakkor azt is világossá tettem számukra, teljesen megérteném, ha nem akarnak. Mindketten szeretnének azonban visszaülni az autóba.”

A csapat ekkor nem tudta még, mennyire sérült az autó, hiszen az továbbra is víz alatt volt. „Rendben kell lennie, újra működőképessé tudjuk tenni” – bizakodott Wilson. „El tudjuk távolítani a vizet a motorból, nem tengeri víz vagy ilyesmi, úgyhogy rendben kell lennie – feltéve ha időben visszakapjuk.”

Az esettől sokkos és vizes versenyzőket a hotelbe vitték, ahol egy rutinszerű orvosi vizsgálaton estek át. Ezt követően visszatértek a szervizparkba. „Ha egy tóban vagy közel az életed határához és harcolsz érte, és végül megnyered ezt a csatát, az egy elképesztő érzés” – mesélte Tanak, aki a navigátorával együtt tíz másodpercen belül kijutott a vízbe esett kocsiból. „Kikapcsoltam az övemet, az autó pedig rögtön azután, hogy kinyitottam az ajtót, megtelt vízzel. Kicsit ijesztő volt, amikor kijutottam a kocsiból. Az átbeszélő zsinórja még mindig be volt dugva, nehéz volt kihúzni, úgyhogy lehúzott a víz alá. Ez egy **** érzés volt, de szerencsére volt elég erőm arra, hogy kihúzzam. Néhány másodperccel később eltűnt az autó.”

A pilóta – akinek ekkor már volt kedve poénkodni is, mivel megdicsérte társát, miszerint jó navigátor, mivel magánál tartotta az itinert – hozzátette, nem volt ideje azon gondolkodni, mi történik, amikor azért küzdött, hogy kiszabaduljon. „Nem törődtem vele, mennyire is nehéz, csak ki kellett jutnom. Eléggé a határon volt. Egyedül voltunk. Voltak nézők, de túl messze voltak, nem tudtak segíteni. Amikor elkezdtünk úszni a part felé, öt-hat métert kellett megtennünk. Nem gondolom, hogy egy jó úszó vagyok, de túléltem, úgyhogy elég jó vagyok.”

Tanak magát okolta az egészért, amit az előző kanyarban történtek idéztek elő. „Egy lefelében egy féktávon volt egy bucka, valami eltörött ott jobb elöl. A kerék kifordult és lehúzott minket az útról. Amikor láttam a vizet és borultunk, mondtam Raigónak, gyorsnak kell lennünk, de ennyi volt. Mielőtt beesetünk a vízbe, az előtt kiabáltam ezt neki.”

 

Fotó: wrc.com

 

Andrew

 

2015. március 7.


 

Az M-Sport megmentette a TiTanakot

 

Az M-Sport rendbe rakta Ott Tanak Ford Fiesta RS WRC-jét, mely csaknem tíz órát töltött egy víztározóban, miután az észt versenyző balesetet szenvedett a Mexikó Rally harmadik szakaszán.

Az eset pénteken reggel 9:22-kor történt az aznapi első gyorsaságin rajtja után 2,6 kilométerrel. Tanak és navigátora, Raigo Molder a víztározóba esett kocsiból épphogy ki tudott szabadulni, mielőtt azt teljesen elnyelte volna a víz.

Búvárokat küldtek a tóba az autó pontos helyének felderítésére, akiknek a mély víz és a piszok miatt elég nehéz dolguk volt. A Fiestát a szakasz délutáni teljesítése után, az esetet követően csaknem tíz órával lehetett kivontatni a vízből, a leoni szervizparkba pedig este 8 óra után érkezett meg. A munkák 9 órakor kezdődtek meg rajta, miután az M-Sport végzett Elfyn Evans autójának munkálataival. A műszaki személyzetnek összesen három órája volt a kocsi rendbetételére, amihez a szabályok értelmében egyszerre összesen nyolcan nyúlhattak. A folyamatnak természetesen nagy közönsége volt, a nézők mellett a rivális csapatok tagjai is kíváncsian figyelték azt, hogy hogyan lehel ismét életet autójába az M-Sport. Szerelői mellett maradt Tanak és Molder is.

A sebességváltó, az erőátviteli rendszer, a futóművek, a fékrendszer, a kipufogó, a turbófeltöltő, a nyomásszabályzó szelepek, a hűtőrendszer, a hűtő, az üzemanyagtartály és az elektromos rendszer alkatrészeinek helyére új egységek kerültek. Javításokat végeztek a motorblokkon, amit természetesen ki is szárítottak, csakúgy, mint az üléseket, de a matricázással is volt teendő.

A munkálatok megkezdése után három órával a Fiesta motorja nagy taps közepette életre kelt. A kocsit Tanak és Molder vitte be a parc fermébe. „Ez egy őrült kihívás volt, de tudtam, hogy az M-Sportos srácok megcsinálják” – ismerte el a szerelők teljesítményét a pilóta. „Minden tiszteletem a csapaté. Egy hatalmas munka volt ezt megcsinálni, de olyan keményen dolgoztak, mint ahogyan mindig is, úgyhogy hálás vagyok mindegyiküknek.”

Malcolm Wilson még a nap folyamán megbeszélte Tanakkal, hogy amennyiben az autó helyreállítható, a páros a Rally 2 szabály szerint szombaton ismét versenyre kel. „Számomra fontos volt, hogy visszatérjenek a szakaszokra, és pontosan ez volt, amit ők is akartak” – mondta el az M-Sport vezetője. „Nem volt mérlegelés, ami igazi elkötelezettséget mutat. Az a munka, amit a technikusaink elvégeztek, hogy megjavították az autót, nem egyfajta fenomenalitás. Sok ember volt a szervizparkban, akik nem gondolták, hogy meg lehet ezt csinálni, de én tudtam, hogy ez több mint egy méltó kihívás. A csapat bizalmát mutatja, és biztos vagyok benne, hogy az Ott és Raigo iránt tanúsított lojalitásuk és tiszteletük is sarkallta őket – a legénység itt maradt velük, amíg a munkálatok be nem fejeződtek.”

Az M-Sport szerelői immár sokadszorra bizonyítottak, a 29-es karosszériaszámú Fiesta WRC – mely három évvel ezelőtt éppen Mexikóban futotta első versenyét – pedig megmenekült. A csapat a sajtóközleményében többféle címet is javasolt a sajtónak a sztori leközlésére, köztük egyet egy szóviccel élve: „Az M-Sport kiemelte a TiTanakot”. Tanakék neki is vágtak a szombati napnak, azonban nem jutottak sokáig, mivel az autó az első gyorsasági felé vezető etapon megállt.

 

Andrew

 

2015. március 8.


 

Elektromos hiba akadályozhatta Tanak újrarajtolását

Annak ellenére, hogy az M-Sport mindent megtett érte, hogy talpra állítsa az vízbe esett Ford Fiesta RS WRC-t, Ott Tanak nem tudott visszatérni a versenybe a Mexikó Rally szombati napján.

Miután csaknem tíz órát töltött egy víztározóban pénteken, az észt autóját megjavították, a páros nagy taps közepette állt be vele a parc fermébe. Ott azonban nem indult újra másnap reggel, így tolni kellett a szervizparkba. Ott beindult a motor, de mindig lefulladt. A szervizparkot négy perc késéssel hagyta el az kettős, majd az azt követő tankoló zóna után ismét megmakacsolta magát az erőforrás. Tanak és navigátora, Raigo Molder életet tudtak bele lehelni az út szélén, az ibarrillai gyorsasági rajtjához azonban túl későn értek oda.

A Fordot visszaszállították a szervizparkba, ahol az M-Sport további munkálatokat végzett rajta, hogy vasárnapra működőképes legyen. A csapat vezetője, Malcolm Wilson bízott benne, hogy Tanakék a befejező nap három gyorsaságiját képesek lesznek teljesíteni. „Igazán szeretnénk, hogy a fiúk ismét kimenjenek” – osztotta meg gondolatait Wilson még szombaton délelőtt. „Csalódást keltő, miután előző este fél órát járattuk, mindegyik szenzor működött, jónak tűnt minden.”

A probléma a vélekedések szerint az, hogy a motor elektromos kábele beázott. „Kitesszük a napra a kocsit, aztán délután dolgozunk rajta” – mondta az M-Sport első embere. „Nagyon nehéz eltávolítani a kábelből a nedvességet. Most több időnk lesz, hogy megnézzük, ki tudjuk cserélni a kábelköteget és még néhány alkatrészt. Rendbe fogjuk rakni.”

Csakúgy, mint az előző napon, a csapat most is három órát dolgozhat az autón a szabályok szerint. A motoron kívül a kábelköteg volt az egyetlen jelentős alkatrész, amit nem cseréltek ki a Fiestában pénteken este, mivel arra nem lett volna idő.

 

Andrew

 

2015. március 8.


 

A kacsa is szerencsésen megúszta

Nem csak a legénység, de a pilóta kacsája is szerencsésen túlélte a Mexikó Rally félelmetes balesetét. Ott Tanak ugyanakkor nyugdíjba fogja vonultatni kabaláját.

A Kacsa keresztnevet viselő sárga kacsa Tanak és Raigo Molder Ford Fiesta RS WRC-jának kézifékkarján foglalt helyet, és szerencsésen került elő azok után, hogy a kocsi a verseny pénteki első szakaszán egy víztározóba esett.

„A kacsák vízben élnek, úgyhogy biztos voltam benne, hogy sikeresen átvészeli. Vizes volt és koszos, amit a nők nem szeretnek. A gyógyfürdőket és a napfényt élvezik ők, úgyhogy nem tér vissza a kocsiba” – mondta el a Fiesta pilótája, egyben a kacsa gazdája, Tanak. Kacsát így a kényelmes nyugdíjas élet várja Észtországban.

 

Forrás: wrc.com

 

Andrew

 

2015. március 8.


 

A TiTanak megmenekülésének története

Amikor Ott Tanak és Raigo Molder Ford Fiesta RS WRC-je elhagyta a Mexikó Rally harmadik szakaszának útvonalát és egy víztározó alján pihent meg, senki sem gondolta volna, hogy a kocsi megmenthető. Az M-Sport World Rally Team azonban bebizonyította, hogy ez nem így van.

A sportág történetének egyik legnagyobb javítási munkája után a TiTanaknak keresztelt autó célba ért a versenyen, ráadásul szerzett is egy pontot.

Az alábbiakban olvasható, hogy miként vált a 2015-ös Mexikó Rally legendává és hogyan lett az M-Sport végtelenül tehetséges és elkötelezett szerelői és mérnöki csapata a rali világbajnokság igazi hőse.

 

A baleset – péntek, március 6.

09:24 A 6-os rajtszámú Ford Fiesta RS WRC a harmadik gyorsasági szakasz 2,6 kilométerénél elhagyja a pályát és az öt méter mély víztározó aljára süllyed.

09:30 Amikor a következő autó kijön a szakaszról, nyilvánvalóvá válik, hogy komoly a probléma, a csapat kapcsolatba lép minden illetékes szervezettel, hogy minél hamarabb rájöjjenek, mi történt.

09:38 A szakaszt megállítják, beküldik a gyorsbeavatkozó autót, ami megerősíti, hogy a pilóta és a navigátor rendben van, nincs komolyabb sérülésük.

10:17 A versenyzőket helikopter viszi vissza a szervizparkba, onnan a hotelbe küldik őket, ahol a csapat orvosa teljes vizsgálatot végez rajtuk. Molder megkezdi az itinerének hosszú, oldalról oldalra történő szárítási procedúráját.

12:09 A páros visszaér a szervizparkba, ahol teljesíti a médiainterjúkat, a csapat pedig szerelőket küld ki, hogy felügyelje a Fiesta mentését.

16:30 A szakaszt megnyitják, a mentést végző jármű a pályára hajthat.

16:45 A szervezők beküldik az első búvárokat, hogy meghatározzák az autó helyét – a kocsi már nincs a kerekein.

17:45 Kimentik a Fiestát a víz mélyéről és felhúzzák a partoldalon.

18:00 Felteszik a kocsit az autómentőre. Megtalálják Raigo Molder mobiltelefonját az autóban, ami még mindig működőképes!

20:15 A Fiesta visszaér a szervizparkba, a csapat azonnal elkezdi felmérni a sérüléseket.

 

A mega szerviz – péntek, március 6.

21:30 Megkezdődik a munka, a Rally 2 háromórás szervizideje 00:30-as határidőt ad a javítások befejezésére.

21:55 Huszonöt perccel a háromórás szervizidő megkezdése után a szerelők részlegesen lemeztelenítették a karosszériát – eltávolították a szélvédőt, a sárvédőket, a lökhárítókat, az ajtókat, a teljes első és hátsó felfüggesztést, a sebességváltót, a turbót és a teljes hűtőrendszert.

22:00 Ideiglenesen felfüggesztik a munkákat, mivel a szabályok egy szerelőt engedélyeznek az üzemanyagrendszeren dolgozni a szervizben. Az üzemanyagtartály átvizsgálását követően az a döntés születik, hogy kicserélik azt.

22:03 Amikor ismét munkába áll a teljes számú munkaerő, kiszerelik az üzemanyagtartályt és a belső tér berendezéseit is, az üléseket, az elektronikát, a rádiókat és a műszerfalat.

22:15 Elkezdik a szerelők eltávolítani a vizet a pilótafülkéből.

22:25 A csapat javításokat végez a sérült motorblokkon és kiszárítja az erőforrást a bele jutott víztől.

22:30 Két óra van még hátra, amikor a elkezdik összeszerelni a kocsit. Minden alkatrészt, amit leszereltek a Fiesta RS WRC-ről, újra cserélik – az ülések, a biztonsági övek, a motorháztető és a szerszámkészlet kivételével mindent.

23:00 Még egy óra van hátra, amikor a szerelők megforgatják a motort, hogy van-e olajnyomás.

00:05 Huszonöt perccel a szervizidő vége előtt az autó ismét életre kel.

00:10 A hátralévő húsz percben a csapat visszaszereli a motorháztetőt, ellenőrzi, hogy működnek-e a sebességváltót fokozatai és le is tisztítják az autót – a 6-os rajtszámú Fiesta RS WRC időn belül hagyja el a szervizt. Tanak és Molder beviszi a kocsit a parc fermébe. A maximális háromórás szervizidőn belül lezajlott a teljes munka.

 

A második szerviz – szombat, március 7.

08:30 Tanak és Molder elmegy, hogy felvegye a Fiesta RS WRC-t a parc fermében. Ekkor felfedezi, hogy az nem indul – ez az éjszakai állás eredménye.

08:31 A csapat gyorsan gondolkodik, és amint a páros kitolja a kocsit a területről, egy szerelő már ott várja őket egy pályabejáró autóval, hogy behúzza őket a szervizbe.

08:32 A kocsit betolják a szervizterületre a többi gyári csapat tagjainak tapsa közepette.

08:33 A szerelők beállítják a Fiesta futóművének geometriáját, kicserélik a gyújtógyertyákat és az elektromos kábeleket (kétszer), és sikerül életre kelteniük a Fiestát.

08:49 Tanak kimegy az autóval a szervizből és behajt a tankolózónába. Sajnos kicsivel a tankolózóna után a kocsi megáll.

09:25 Tanak és Molder be tudja indítani a Fiestát, annak újra jár a motorja, de kikésik az első szakasz rajtidejét.

 

Rally 2.1 – szombat, március 7.

10:28 A legénység visszamegy a kocsival a szervizparkba, ahol kint hagyják a mexikói napfürdőben, hogy kiszáradjon az összes alkatrész és készen álljon a Rally 2.1-re.

15:10 A Rally 2.1 megkezdődik egy újabb háromórás szervizidővel. A technikusok kicserélik az összes, üzemanyagnyomásért felelős szenzort és a kábelköteget is. Olajat is cserélnek, valamint további állításokat végeznek a futómű geometrián.

16:25 A motort újraindítják, a motormérnök pedig ellenőrzi az adatokat. Ezt követően az a döntés születik, hogy elővigyázatosságból kicserélik az ECU-t.

17:12 Néhány indítást követően, amire azért volt szükség, hogy megbizonyosodjanak róla, hogy nem ismétlődik meg a probléma, a 6-os rajtszámú Fiesta RS WRC-vel a parc fermébe mennek – az autó készen áll a következő napi csatára.

 

Andrew

 

2015. március 10.


 

Az M-Sport feszült percei

 

Feszült perceket élt át az M-Sport csapata, amikor elvesztették Ott Tanak Ford Fiesta WRC-jének jelét a Mexikó Rally harmadik szakaszán. Mint kiderült, Tanak és navigátora, Raigo Molder egy víztározóba csúszott bele a kocsival, amit azonban még azelőtt el tudtak hagyni, hogy az elsüllyedt volna a vízben.

„Amikor Kris Meeke először mondta, hogy nem látta őket, a rendezők kiküldtek egy helikoptert, hogy körülnézzenek és megtalálják őket, de azt a választ kaptuk, hogy a helikopter nem tudta meghatározni az autó helyét és nem is látta őket” – mesélte Malcolm Wilson, az alakulat vezetője. „El lehet képzelni az érzést, akkorra pontosabban megnéztük a nyomonkövető rendszert is. Azt láttuk, hogy ahol kicsúsztak, éppen egy tó, egy víztározó mellett volt, úgyhogy természetes, hogy az ember elkezd tartani a legrosszabbtól.

A rendezők megállították a szakaszt és kiküldtek a rajttól egy járművet, ami szerencsére felfedezte a srácokat, akik az autón kívül voltak. Nagy megkönnyebbülés volt ez. Abszolút kétségbe voltunk esve. Sok feszült pillanat volt az évek során, de ez különösképpen aggasztó volt a természete miatt. Amikor rájössz, hogy megvan az esély rá, hogy a vízben vannak, az nehéz. Az a tizenhét vagy akárhány perc, várni a hírekre, nagyon nehéz periódus volt.”

A versenyzők megmenekültek, a csapat szerelői pedig hősökké váltak, miután életet leheltek a több mint kilenc órát a víz alatt töltő autóba. Az éppen ezért TiTanak névre keresztelt Ford a vasárnapi szakaszokat teljesítve célba ért, Tanak és Molder, a céldobogón búvárszemüveggel és búvárpipával felszerelkezve szállt ki belőle. A Fiesta RS WRC motorháztetejét a szervizparkba visszatérve a csapat összes, a bámulatos javításban részt vevő munkatársa aláírta, amit aztán kiállítanak az M-Sport angliai bázisának múzeumában.

 

Andrew

 

2015. március 13.

Módosítás: (2020. december 23. szerda, 19:32)