Változó citroenes idők

Interjú Yves Mattonnal

 

 

Interjú Yves Mattonnal

 

A Citroen Racing igazgatója, Yves Matton az utóbbi időben arról nyilatkozott, hogy milyen gyorsan változik a világ munkáltatója autósport tevékenységeit illetően, és beszélt a Citroen rali világbajnoki programjának jövőjéről is. Az utóbbi néhány hónapban sok új terv került terítékre, mindegyik tartalmazott valamilyen új irányzatot, és valamilyen befolyással mindegyik volt a Citroen ralisportban elfoglalt pozíciójára. Matton egy interjú keretében osztott meg információkat ezekről és sok minden másról is bővebben.

- Adnál egy felvilágosítást, hogy hogyan is áll a Citroen Racing rali világbajnoki tevékenysége jelenleg és a jövőbe tekintve?

- Meg tudom erősíteni, amit Linda Jackson, a Citroen márka vezérigazgatója mondott Goodwoodban, hogy 2015-höz hasonlóan 2016-ban is részesei leszünk a rali világbajnokságnak és jelen leszünk a túraautó világbajnokságon is, 2017-ben viszont hivatalos gyártóként csak az egyik szakágban leszünk jelen. Ki kell választanunk, melyik is lesz ez. Az ötleteinket kitettük az asztalra, és le fogjuk ellenőrizni az összes kritériumot, valamint a különböző promóterek és az FIA döntéseit.

- Azon fog múlni a döntés, hogy bekerül-e Kína a versenynaptárba vagy sem?

- Bizonyosan ez az egyik legfontosabb kritérium köszönhetően annak a ténynek, hogy egy világméretű versenynaptárat nézünk, valamint annak, hogy Kína most az elsődleges piac a márkánk számára. Az a tény, hogy lesz-e egy kínai esemény a rali világbajnokságban, az egyik kulcsfontosságú pontja annak, hogy merre megyünk.

- Milyen mértékű kutatómunkát végeztetek azzal kapcsolatban, hogy kitaláljátok, mekkora publicitást fogtok kapni, ha Kínában ismét rali világbajnoki forduló lesz? Politikai okok miatt fontos csupán egy kínai verseny vagy mert direkt hatása is van az értékesítésekre?

- Nem, nem csak arról a tényről van szó, hogy legyen egy futam a versenynaptárba. A kínai kollégáink dolgoznak az autósport aktiválásán, és arra használják az autósportot, hogy fejlesszék a Citroen és azon járműmodellek imidzsét, amiket használunk ott. Az autósport bizonyosan egy elég új út Kínában, sok a teendő, mint például amit csinálunk a túraautó világbajnoki pilótánkkal, Ma Qing Huával is, akit arra használunk, hogy fejlesszük az imidzsünket.

- Két állandó versenyzőtök van jelen pillanatban, Kris Meeke és Mads Ostberg. Milyen távú megállapodásuk van a csapattal?

- Rendes körülmények között sosem beszélünk arról, hogy mennyi időre szól egy megállapodás. Amit mondani tudok, hogy megállapodásunk van az év végéig és opciók a jövő évre.

- Mostanában több szó van Meeke-ről, és úgy tűnik, agresszíven nyilatkozol róla. Azzal, amit mondasz, az a szándékod, hogy motiváld őt?

- Nem mondanám, hogy az ezzel az ötlet, hogy motiváljam őt, de tiszta számára és mindenki számára, hogy mik az elvárásaink. Nem lehetsz pozitív mindig és mondhatod azt, hogy jól mennek a dolgok, amikor nem vagy annyira elégedett. Amit tett az első győzelme alkalmával az Argentin Rally-n, nagyszerű pillanat volt mindenki számára, de amit Szardínián és aztán Lengyelországban csinált, nem azon a szinten volt, amit elvárunk ebben az időszakban. Csaknem két éve dolgozunk együtt, ezeket a fajta hibákat el kell kerülni már. Azok a tények, amiket mindenkinek mondok, kicsit agresszívnek hangozhatnak. Ez azonban nem hozza bajba, ugyanakkor segít is neki abban, hogy tudja, mi is a mi álláspontunk. Volt egy hosszú értékelésünk a Lengyel Rally után, hogy felállítsuk a céljainkat az év második felére. Mit mondhatnék? Amiatt, mert egy kicsit agresszívebb voltam azzal, amit mondtam, nem jelenti azt, hogy nincs meg Kris teljes támogatása a szezon második részére.

- Ami Mads Ostberget illeti, elég halk őt illetően. Mi az érzésed vele kapcsolatban jelenleg? A jelen pillanatban harmadik helyen áll a rali világbajnoki tabellán.

- Nagyon jól sikerült számára a bajnokság első fele, mint ahogyan kértük tőle, jól teljesít az egyéni bajnokságban és hozza a pontokat a gyártói bajnokságban is. A bajnoki szezon második felére egy kicsit nagyobb szabadságot fogunk neki adni, hogy megmutassa, mihez tud kezdeni, amikor nem kell garantálnia, hogy pontokat szerezzen nekünk és hogy ott legyen minden verseny céljában. Úgy gondolom, a bajnokság két része, az első és a második nagyon más lesz számára. Reméljük, többször lesz abban a pozícióban, hogy az első helyekért harcoljon a szezon második részében.

- Két francia pilótátok van, akikkel együtt dolgoztok, az egyik Sebastien Loeb, a másik Stephane Lefebvre. Mi a helyzet Loebbel, gondolod, hogy vissza akar térni valaha is állandó jelleggel a ralizáshoz?

- További egyszeri versenyek, mint ahogyan ott volt Monte-Carlóban is, nem lehetetlenek, de nem hinném, hogy ez idén meg fog történni, köszönhetően a versenynaptár dátumaival kapcsolatos nehézségeknek. A saját véleményem szerint sohasem fog már készen állni, hogy visszatérjen egy teljes bajnokságra, ismerve annak minden kényszerét. Nem hinném, hogy készen fog állni ismét arra, hogy egy gyári csapat tagja legyen egy teljes bajnokságra. Élvezi, amit jelenleg csinál a túraautózásban. Sok más olyan dolog van, amit a jövőben csinálni tudna, sok az opció.

- Mi a helyzet Lefebvre-rel?

- Lefebvre-rel kapcsolatban az a gondolat, hogy megnézzük, hogyan boldogul egy év után. Nehéz most konklúziót levonni, ez biztos. Nem volt olyan könnyű, mint amire számítani lehetett, főleg neki, mivel előtte bármit csinált, nyert. Mi azonban tudjuk, milyen szinten van, és az, hogy részese egy programnak, a junior programnak, tesz némi nyomást a vállára. Az utóbbi két versenyen azonban, amin részt vett, Lengyelországban és az Ypres-n, bizonyosan megvolt a tempója. Most, a bajnokság második felében azt fogjuk kérni tőle, hogy mutassa meg, hogy konzisztensebb egy teljes versenyen. Két futama lesz egy fullos World Rally Car-ral is. Ez egy érdekes betekintést is fog hozni arról, hogy megvan-e a jövője az egyik hivatalos versenyzőnkként. Az biztos, hogy tudja, ahhoz, hogy egy World Rally Car-ral konzisztens legyen a rali világbajnokságon, legalább két év kell, és lineáris módon lépésről lépésre kell fejlődni.

- Úgy tűnik, a DS 3 World Rally Car nincs ugyanazon a teljesítményszinten idén, mint korábban volt. Ez a felfüggesztés fejlesztésnek köszönhető csupán, vagy azért van, mert régiek az autó tervei? Mit látsz, milyen lehet a DS 3 WRC élete?

- Nem igazán mondanám, hogy felfüggesztésbeli problémáink lennének. Talán nem optimális a felfüggesztésünk egyes körülmények között, de azt is elmondhatjuk, hogy bizonyos körülmények között még mindig versenyképes az autó. Azt mondanám, hogy a jelenlegi autót talán nem olyan könnyű vezetni, mint a kocsi előző változatát, és egyes pillanatokban nehezebb konzisztensnek lenni, ugyanakkor bizonyos körülmények között, úgy gondolom, ez egy olyan autó, aminek megvan a teljesítménye, ami győzelemre tud vinni egy versenyzőt.

- Mit gondolsz, van lehetőség fejlesztésekre, lehet további javításokat végezni a jelenlegi DS 3-on?

- Igen, jelenleg is dolgozunk néhány fontos ponton, azt viszont nem tudom megmondani, mikor kerülnek ezek az autóra versenyeken, de dolgozunk néhány dolgon. Néhány dolog meg fog jelenni ennek a szezonnak a végén vagy a következő szezon elején, de attól is függ sok minden, hogy mit fogunk csinálni 2017-ben. Ennek az évnek a végéig döntést kell hoznunk arról, hogy 2017-ben a rali világbajnokságon versenyzünk-e.

 

Andrew

Módosítás: (2019. október 24. csütörtök, 16:34)