A Citroen portugáliai kizárása

A 2012-es Portugál Rally-n a győztes Mikko Hirvonen Citroen DS3 WRC-jét a versenyt követő technikai ellenőrzésen szabálytalannak találtál és kizárták.

 

  

A citroenes Hirvonent a kuplung és a turbó miatt zárták ki

 

A szervezők által kiadott felügyelői dokumentumok szerint a nem homológ kuplungszerkezet és a turbófeltöltő nagyobb turbinakereke miatt fosztották meg Mikko Hirvonent a Portugál Rally-n elért győzelmétől.

A döntés az FIA technikai ellenőre, Jerome Toquet által készített jelentés alapján született, mely szerint a kuplungszerkezet nem felelt meg az A5733-as homológlapnak, és a turbófeltöltő turbinakereke is nagyobb volt a maximálisan megengedett méretnél.

A Citroen csapatvezetőjét, Yves Mattont, menedzserét, Daniel Grataloup-ot és a technikai igazgatóját, Xavier Mestelan-Pinont a felügyelők helyi idő szerint este fél kilenckor hallgatták meg az üggyel kapcsolatban.

A felügyelők 22:45-kor kiadott közleménye a következőket tartalmazza:

„Mr. Mestelan-Pinon elmondta, hogy a kuplung egy, a szabályok szerint alkalmazott „joker” alkatrész volt, de egyetértett abban, hogy a versenyt követő technikai ellenőrzésen kiszerelt egység nem egyezett meg a homológlapon szereplő alkatrésszel. Azt is kifejtette, hogy a kiszerelt kuplung azonosítószáma különbözött a homológlapon leírttól. Megállapította, ez egyértelműen nagy hiba, és hogy nem tudja, hogyan történt az egész.

A turbófeltöltővel kapcsolatban a Citroen képviselője azt állította, hogy a kérdéses alkatrész egy standard egység, mely a Garrett-től származik, attól a cégtől, mely az összes World Rally Car-hoz szállítja turbófeltöltőt.

Elmondta, a turbinakerék extrém hőhatásoknak és nagy fordulatszámnak van kitéve, ami hatással van az alkatrész méreteire is. Hozzátette, emiatt volt már egy megbeszélésük az FIA technikai osztályával.

A homologizációs előírások szerint a C méret 54 mm, melynek tűrése ±0,1 mm. Mr. Mestelan-Pinon állítása szerint az új turbinakerék mérete 54,02 mm volt, ami a tűrést is figyelembe véve nagyon közel van a névleges értékhez. A turbinakerék további vizsgálataira laboratóriumi körülmények között kerül sor.”

A tisztviselők úgy határoztak, hogy a kuplunggal kapcsolatos eltérés elég a kizáráshoz, míg a turbófeltöltő szabálytalansága nyitott ügy marad továbbra is.

„A beépített kuplung nem felel meg az előírásoknak, emiatt a 2-es rajtszámú autó kizárásra került a végső értékelésből” – áll a felügyelők jelentésében. „Úgy látszik, a turbófeltöltő sem megfelelő, de a felügyelők felfüggesztették az erre vonatkozó döntésüket, és további vizsgálatokra kérték az FIA technikai ellenőrét.”

A Citroen bejelentette, fellebbezni fog az ítélet ellen. Xavier Mestelan-Pinon szerint nem származott előnyük az eltérő alkatrészekből.

„Az ellenőrök két alkatrészen, a kuplungon és a turbófeltöltőn fedeztek fel különbséget a homológlaphoz képest” – mondta. „A Citroen DS3 WRC kuplungszerkezetét úgy homologizáltuk le, hogy azon a súlycsökkentés miatt lyukak vannak. A beszállítónktól viszont olyan alkatrészeket kaptunk, melyek nem lettek perforálva. Egy ilyet építettünk be egyet a 2-es rajtszámú DS3 WRC-be. Ez viszont nem jelent semmiféle előnyt a teljesítmény terén, mivel az nehezebb, mint a homológ változat.

A turbófeltöltőn, mely egységes alkatrész az összes World Rally Car-on, a turbinakerék egyik mérete lépte túl a maximálisan megengedett értéket. Az eltérés anyagtágulásból ered, mivel a turbinakerék extrém hőhatásoknak és nagy fordulatszámnak van kitéve.”

Yves Matton csapatvezető úgy érzi, igazságtalan döntés született. „Nem volt szándékunk csalni, eltúlzott ítélet született” – vélekedett. „A tények szerint a különbségekből nem származott előnyünk, emiatt úgy döntöttünk, fellebbezünk a döntés ellen.”

Matton az eset miatt ugyanakkor elnézést kért Hirvonentől és navigátorától, Jarmo Lehtinentől.

„Mindannyiunk sajnálja Mikko Hirvonent és Jarmo Lehtinent, akik remekül teljesítettek ezen a különösen nehéz versenyen” – mondta Matton. „Megérdemelték az első velünk aratott győzelmet. Minden, amit a teljes csapattal együtt tehetek, hogy őszintén bocsánatot kérek tőlük az eset miatt. Remélem, Mikkónak és Jarmónak minél hamarabb lehetősége lesz a dobogó tetejére állni újból.”

Egy nappal később a Citroen Racing bejelentette, mégsem fellebbez az ítélet ellen. A francia cég azt közölte, kivizsgálták az esetet, és úgy döntöttek, nem viszik az ügyet az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága elé.

A felügyelők vasárnap esti döntése után a rali világbajnokság sportkódexe szerint a Citroennek egy órája volt a fellebbezést benyújtani, amit 48 órán belül kellett volna megerősíteni. A francia csapat azonban úgy döntött, ezt nem teszi meg.

A Citroen a következő közleményt adta ki: „A fellebbezéssel kapcsolatban kifejeztük szándékunkat, hogy legyen időnk az ügy részletes kivizsgálására. A kuplungot illetően a beszállítónktól kaptunk egy levelet, melyben bocsánatot kérnek, elismerve, hogy valóban készült egy olyan széria a kérdéses alkatrészből, amely nem felel meg a homologizációs dokumentumoknak.

A levél megerősíti azt, hogy sohasem állt szándékunkban csalni. Ugyanakkor ez az eset arra kényszerít bennünket, hogy felülvizsgáljuk a folyamatainkat, mivel ezeket az alkatrészek nem ellenőriztük le.

A felügyelők által beazonosított másik dologgal kapcsolatban az FIA által elfogadott kizárólagos turbófeltöltő beszállító megerősítette, hogy a turbinakerék alakváltozáson mehet keresztül.

A további vizsgálatot kétségtelenül alá fogják támasztani, hogy ez a változás a működés során keletkezett. A súlyos büntetést elfogadjuk, de eltökéltek vagyunk abban, hogy tanuljunk az esetből és a jövőben még jobbak legyünk.

Az élen állunk még mindig mindkét világbajnokságban, bár az előnyünk csökkent. A következő versenyeknek soha nem látott elszántsággal vágunk neki, hogy újra a győzelmek útjára léphessünk.”

Hirvonen kizárása azt jelenti, hogy az Adapta Ford versenyzője, Mads Ostberg megszerezte élete első világbajnoki futamgyőzelmét.

 

Andrew

 

2012. április 2. 


 

Hirvonen Portugáliában használt turbója is szabálytalan

 

Az FIA megerősítette, hogy Mikko Hirvonen Citroen DS3 WRC-jének turbófeltöltője szabálytalan volt, melyet a hónap elején megrendezett Portugál Rally-n használt.

A finnt kizárták már az esemény végén – ami első diadalát hozta volna a Citroennel, átadva így a győzelmet a privát fordos Mads Ostbergnek –, mivel autójának kuplungja nem felelt meg a szabályoknak, de a versenyt követő technikai ellenőrzésen a turbófeltöltő turbinakerekének egyik méretét is hibásnak találták.

Hirvonen autójának kérdéses egységét további vizsgálatoknak vetették alá. Az FIA ezek alapján úgy döntött szombaton, hogy az alkatrész szabálytalan volt, és a verseny győztese a kuplunggal kapcsolatos szabálytalanság nélkül is kizárásra került volna.

A Faro központú verseny technikai felügyelői az alábbi közleményt adták ki: „A technikai felügyelők döntése megerősíti, hogy a technikai szabálytalanság miatt a Portugál Rally eredménylistájáról a 2-es rajtszámú autó eredményei törlésre kerülnek, beleértve az összes szakaszidőt is.”

A turbón végzett második vizsgálat megerősítette az eredeti döntést és alátámasztotta, hogy a vizsgálati berendezés megfelelő volt. A turbinakerék mérete az újabb mérésnél is a tűréshatáron kívül volt.

A technikai felügyelők a közleményben hozzátették: „A versenyautó meg kell, hogy feleljen a homológlapnak. Ebben az esetben két dolog, a kuplungszerkezet és a turbinakerék sem felelt meg az előírásoknak.”

A Citroen bejelentette, nem fellebbez a döntés ellen, az FIA pedig nem alkalmaz további szankciókat a csapat ellen.

 

Andrew

 

2012. április 29. 


 

A Citroen nem érti az FIA döntését

 

A Citroen szerint furcsa az FIA döntése, miszerint Mikko Hirvonen autóját másodszor is kizárták a Portugál Rally-n.

Hirvonen DS3 WRC-jét azután zárták ki, hogy az autó kuplungja nem felelt meg az előírásoknak, de a turbófeltöltővel is probléma volt. A Portugál Rally technikai felügyelői a múlt héten erősítették meg, hogy ez szintén a kizárásra okot adó eltérés volt.

A turbinakerék mérete nagyobbnak bizonyult a megengedett tűréshatárnál.

„Furcsa ez a döntés” – fogalmazott Laurent Fregosi, a Citroen helyettes technikai vezetője.

„Mi is és ők [az FIA] is tudják, hogy a hőmérsékletterhelés miatt a turbinakerék mérete változik a használat során. Nem tudunk mit tenni, mivel az FIA által választott [turbó] beszállítótól [Garrett] kapjuk az alkatrészeket.

Az alkatrészek megfelelőek, mikor újak, de kiesnek az FIA homologizáció szerinti tűrésmezőjéből a használat során.”

Fregosi elmondta, hogy a turbófeltöltővel kapcsolatos kérdés egy technikai munkacsoport elé került a múlt hét elején. „Mindenki egyetértett abban, hogy az előírással probléma van. Módosítani fogják a tűréshatárt, az nagyobb lesz. Amint ez megtörténik, a turbónk szabályosnak bizonyul.”

Az új előírások szerint a turbófeltöltőket egy versenyen használnák, szemben a mostani két vagy három futammal.

„Mikor annak megfelelően alakítjuk a szabályokat, hogy a költségeket alacsonyan tartsuk – mondja Fregosi –, sajnálatos lenne, ha csak egyszer használhatnánk a turbót. Az előírások filozófiája nem ez. Az az érzésünk, hogy a döntés nem korrekt. Ennek semmi köze az autók teljesítményéhez.” 

A Citroen a döntés ellen nem fellebbez.

 

Andrew

 

2012. május 1.

Módosítás: (2013. január 20. vasárnap, 08:22)