Hírek: MINI John Cooper Works WRC

A MINI John Cooper Works WRC történetével kapcsolatos hírek, információk

  

 

A MINI csatlakozik a rali világbajnoksághoz 

A híres MINI sok év után visszatér a ralisportba, miután a BMW bejelentette, a márka a 2011-es szezonban rajthoz áll a rali világbajnokság futamain.

A MINI Countryman WRC-t az a Prodrive fejleszti, aki a Subarut sikerre vitte. A csapat 2011-ben néhány futamon vesz részt, 2012-ben fog teljes szezont teljesíteni.

A rali világbajnokságon a következő évben életbe lépő új szabályok szerint a MINI Countryman WRC-t a BMW Motorsport 1,6 literes turbófeltöltéses motorja fogja hajtani, az autó teljes egészében meg fog felelni az S2000-es előírásoknak.

„Nagy elégedettséggel tölt el, hogy a MINI a nemzetközi autósport egyik legnépszerűbb sorozatában fogja képviseltetni magát” – mondta el Ian Robertson, a BMW igazgatótanácsának tagja. „A ralipályákon aratott sikereknek jelentősen hozzájárultak a márka image-éhez. A MINI vásárlói rétege mindig is nagy érdeklődést mutatott az autósportok iránt.

Meggyőződésem, hogy újabb fejezetek nyitunk a ralisportot sikertörténetünkben. A MINI Countryman kitűnő alapot biztosít, amiből egy versenyképes autót lehet alkotni a világbajnokságra. A Prodrive személyében egy erős és nagy tapasztalatokkal rendelkező partnerünk van.”

Az ügyfélcsapatok számára is elérhető új autó tesztelését várhatóan ősszel kezdik meg, mielőtt a következő esztendőben versenykörülmények között bemutatkozna. A fejlesztési munkák 2009 elejétől zajlanak, az együttműködésre vonatkozó bejelentést már régóta várta a nagyközönség.

„Ez egy nagyon izgalmas új autósport program” – nyilatkozta a Prodrive elnöke, David Richards. „Az 1960-as években a Mini világhírre tett szert, amikor az apró autó legyőzte a V8-as motorral szerelt Fordokat, és megnyerte a világ legnehezebb autóversenyét, a 4000 kilométeres Monte-Carlo Rallye-t.

Hiszem, hogy az új MINI a mostani rali szurkolók nagy kedvence lesz, mint ahogyan a tulajdonosok millióinak is az szerte a világon. Már most számos megrendelésünk van az új MINI raliautóra az ügyfeleink részéről, az első autók kiszállítása a 2011-es szezon elején fog megtörténni.”

Az eredeti Mini Cooper S minden idők egyik legemblematikusabb autója, Paddy Hopkirk, Timo Makinen és Rauno Aaltonen is nyertek Monte Carlo Rallye-t vele.

Arról még nincsen hír, hogy kik lesznek a csapat pilótái.

 

Andrew

 

2010. július 27.


 

A MINI célja a bajnoki cím – három éven belül

 

David Richards azt nyilatkozta, a bajnoki cím a célja a csapatnak, ezt három éven belül szeretnék elérni.

Richards a Reutersnek a következőket mondta: „Szeretnénk a bemutatkozástól kezdve versenyképesek lenni, a célunk a BMW-vel és a MINI-vel a világbajnoki cím, amit három éven belül szeretnénk elérni. A Prodrive-val hat világbajnoki címet értünk el már, tehát tudjuk, mi kell ahhoz, hogy ezt véghezvigyük.”

Jövőre csak néhány versenyen vesznek részt, de 2012-ben már teljes szezont futnak. A pletykák arról szólnak, hogy a bemutatkozó verseny a jövő évi olasz világbajnoki futam lesz május elején.

A pilótaválasztásról is szólt a Prodrive tulajdonosa: „Igyekszünk megtalálni nemzetiségtől függetlenül a legjobb versenyzőket. Emellett azonban én mindig is amellett voltam, hogy legyen egy brit versenyző a csapatban. Van jópár kiszemeltünk, az is lehet, hogy egy fiatal pilótát választunk, csakúgy, mint ahogyan annak idején Colinnal (McRae) vagy Richarddal (Burns) tettük.”

Rögtön megindultak a találgatások, hogy kik lehetnek azok, akik a MINI-t először harcba vihetik. A legnagyobb név köztük kétségtelenül a finn Marcus Grönholmé, aki a napokban nem is tagadta, hogy folynak tárgyalások. A kétszeres világbajnok hatalmas tapasztalatával nagyban tudná segíteni a kezdeti lépéseket. Rajta kívül már régóta a kalapban van Mads Ostberg is, a norvég szintén logikus választásnak tűnhet, hiszen fiatal kora ellenére nagy tapasztalatokkal bír, és kapcsolata a Prodrive-val hosszú évekre nyúlik vissza. Per-Gunnar Andersson is kapós lett, lehet, hogy nem csak a Ford akarja? Ne feledjük, a svéd kétszeres junior világbajnok, aztán eltöltött egy évet a Suzuki WRC csapatában is, ahol az autó képességeihez mérten abszolút nem vallott szégyent! Kris Meeke neve is többször felmerült már, a tapasztalata és gyorsasága mellett másik ütőkártyája a nemzetisége.

„Egy radikálisan új utat választva haladunk a projekttel. Nagyon bizakodó vagyok, hogy ez meghozza gyümölcsét!” – zárta Richards.

 

Andrew

 

2010. július 27.


 

Interjú David Richards-cal

Avagy a MINI visszatérésének háttere

 

Az, hogy a Subaru a 2008-as év végén kivonult a rali világbajnokságról, sokként érte a sportágban tevékenykedő és azért rajongó embereket, de annak a két évtizedes kapcsolatnak is a végét jelentette, ami a brit motorsport vállalat, a Prodrive és a japánok között állt fenn. A Prodrive most visszatér, méghozzá új partnerrel, a BMW Motorsporttal és a MINI-vel, valamint egy új World Rally Carral, a Countryman-nel. A kocsi már a fejlesztési fázisában van, a rali világbajnokságon 2011-ben debütál. A projektet a világbajnok navigátor, jelenleg a Prodrive elnöki székét is elfoglaló David Richards vezeti, aki a Subarut is a ralizásba csábította még 1989-ben. A rali világbajnokság hivatalos rádióállomásának nyilatkozva Richards az új felállás kialakulásáról mesélt, arról, hogyan készül az új autó és hogy miért vállal kockázatot a versenyzői felállás kialakításában.

- Két évvel a Subaru távozása után derült ki az, hogy a Prodrive a MINI projekttel visszatér a rali világbajnokságba. Hogyan tartották fenn a csapat működését ez idő alatt?

- Csapatunkban dolgozott néhány rendkívül tehetséges ember, de tudtuk, hogyha nem használjuk ki az időt és nem teszünk semmit azonnal, akkor ezek a kollégák elmennek máshova dolgozni. Néhányan ezt meg is tették természetesen, de elkezdtük keresni a lehetőségeket és részt vettünk más feladatokban is. A csapat törzsét adó dolgozóknak ugyanakkor azt mondtuk, „a feladatotok, hogy a legújabb szabályok alapján tervezzetek egy raliautót”.

Egy raliautó tervezésének hagyományos útja az, hogy jön egy autógyár, és megkér bennünket, fejlesszünk egy versenygépet egy adott típusból. Ehelyett mi az új szabályok alapján feltettük magunkban a kérdést: hogyan nézhetne ki a legújabb raliautó? Tehát egy fordított folyamat szerint folytattuk tevékenységünket. Három hónap múlva látszottak ennek a munkának az eredményei, amit aztán össze tudtuk vetni a jelenleg gyártott autótípusokkal. 2009 márciusában 11 célautóval rendelkeztünk, ekkor kezdtünk el tárgyalni az autógyárakkal.

- Ezek szerint a MINI jól passzol a WRC szabályozáshoz?

Az ironikus az az egészben, hogy a MINI a kis méretei miatt nem is szerepelt a listánkon. Aztán kiderült, hogy fejlesztés alatt áll egy új, nagyobb méretekkel rendelkező kocsi, a négyajtós Countryman, ami rögtön a listánk élére is ugrott. Ennek oka elsősorban az, hogy kitűnőek a méretei és a kialakítása, másrészt mert egy ikonikus név, ami már letette a raliban a névjegyét.

Mikor kezdődtek a munkálatok a Countryman-en?

2009 júniusára leszűkítettük a lehetőségeket három gyártóra, mivel három autót tartottunk a célra alkalmasnak. Ugyanakkor a projekt olyan elemein folyamatos volt a munka, amik mindenképpen közösek: döntés született arról, hogy melyik gyártóval kívánunk együttműködni egy új fejlesztésű kormánymű kialakításában és melyik, felfüggesztésekkel foglalkozó céggel alakítjuk ki az új lengéscsillapító rendszerünket. Ez egy logikus lépés volt, hiszen így volt időnk, hogy metodikusan csináljuk ezeket a dolgokat. Decemberre dőlt el, hogy a MINI-vel fogunk dolgozni, ezt követően kaptuk meg a kocsi adatait, hogy elkezdhessük tervezni a raliautót. Tehát immár kilenc hónapja dolgozunk rajta, hogyha elkészül az erőforrás, készen lesz az első autónk.

Várhatóan mikor fogja megkapni az első motort a csapat a BMW-től?

- Az FIA kicsit megcsúszott a szabályok kidolgozásával, gondolok itt a turbófeltöltőre vonatkozó előírásokra és az erőforrás egyéb paraméterére, de reméljük, hogy augusztus közepére itt lesznek az első példányok. Az első kocsi tesztjeit augusztus végén fogjuk megkezdeni.

Ezután még mennyi idő kell ahhoz, hogy az autó versenyzésre alkalmas legyen?

További hat hónap kell még, hogy a fejlesztési programot lezárhassuk, elkezdődhessen a homologizációs procedúra, megkezdhessük a tartalék alkatrészek legyártását és hogy biztosak legyünk abban, minden rendben van. A jövő év közepén állhatunk először rajthoz.

Jövőre olyan gyártókkal, a Forddal és a Citroennel száll szembe a MINI, melyek már régebb óta szerepelnek a rali világbajnokságban. Mit gondol, hogyan fog ez sikerülni?

Nem szabad alábecsülni azt, hogy mekkora csata zajlik, de mi nagyon szisztematikusan dolgoztunk. Felhasználtuk a saját és a motorfejlesztés oldaláról a BMW Motorsporttal tapasztalatait is, ami nagyon fontos a sikerhez. Ennek megfelelően nem kérdés, tudjuk azt, hogy mi a feladatunk, és hogy az autónak milyennek kell lennie. Az utcai MINI egy remek autóként kerül piacra, az új Countryman egy nagyszerű jármű, amiből mi egy különleges versenyautót építünk.

Az új kocsit kiadják majd privát csapatoknak is?

Feltétlenül! A Subaruval is ezt csináltuk a múltban, amit folytatni fogunk ezzel az autóval is. Már most van néhány megrendelésünk a jelenlegi ügyfeleinktől. Ugyan priorizálnunk kell, de ezév végétől szeretnénk minden két hétben elkészülni egy kocsival. Az ügyfélautók azonosak lesznek azokkal, amiket mi fogunk futtatni a világbajnokságon. Ez két szempontból is hasznos: egyrészt gazdaságosabbá teszi a folyamatot, másrészt bárhol futnak is az autók, segítik a fejlesztéseket és a teszteket.

- Megvannak azok a pilóták, akik a fejlesztéseket segíteni fogják?

- Jelentkezőkben nincs hiány. Ugyanakkor az első próbákat azokkal a mérnökökkel és tesztpilótákkal fogjuk megejteni, akik már régóta segítenek nekünk az ilyesfajta munkában. Ez szeptemberig lezajlik, ezután kezdődnek a nagyobb tesztek Spanyolországban és Portugáliában. Úgy gondolom, ezt követően fogunk egy vagy két pilótát leszerződtetni.

És mi a helyzet a gyári csapat versenyzőivel? Markko Martint és Marcus Grönholmot is szóba hozták már a MINI-vel.

Markko már dolgozott nekünk a múltban, Marcus pedig jó barátunk, aki tavaly a mi autónkkal indult a Portugál Rally-n. De némi kockázatot vállalva fiatal tehetségekkel is számolnunk kell. Ha visszanézünk, látszik, hogy a múltban olyan döntésekkel arattuk sikereinket, amelyek nem feltétlenül a biztonságra törekedtek. Leszerződtettük McRae-t, akiről mindenki azt mondta, nem lesz olyan verseny, amit be fog fejezni. Tudjuk, mi lett az eredmény. Aztán jött RB (Richard Burns), szintén világbajnok lett. Erről szól a dolog, és feltett szándékom, hogy a MINI esetében is történjen.

A brit pilótáknak milyenek az esélyeik?

A MINI egy nemzetközi márka, nekünk pedig a legjobb versenyzőkre van szükségünk, hogy jó esélyeink legyenek a sikeres szereplésre, ugyanakkor én személy szerint szívesen látnék egy brit pilótát a csapatban. Paddy Hopkirk szerezte a MINI utolsó nagy győzelmét, nem lenne csodálatos dolog ezt egy brit sofőrrel megismételni? Meglátjuk, hogyan alakul a helyzet a következő néhány évben. Nem kapkodunk, hiszen a teljes programunkat csak 2012-ben kezdjük, úgyhogy van még egy kis időnk.

 

Forrás: www.wrc.com

 

Andrew

 

2010. augusztus 15.


 

A MINI tervei 2012-re

Dirk Hollbeg, a MINI Motor Sport vezetője ad képet a Prodrive rali világbajnoki csapatának küzdelmeiről, amit annak érdekében folytatnak, hogy ott lehessenek a 2012-es szezon rajtjánál is. A Wales Rally GB idején egyre több aggodalmaskodó hangot lehetett hallani arról, hogy a csapat törölte a következő szezon első két futamának felkészülését szolgáló tesztjeit.

- A helyzet az, hogy főszponzort keresünk. Vannak már támogatóink, de többre van szükségünk. Tulajdonképpen arról szól a dolog, hogy megfelelő mennyiségű pénzt találjunk a következő évre. Közel vagyunk ahhoz, hogy megkössük a szerződéseket, de nem írtunk alá még semmit. A teszteket nem töröltük, ebben az évben már rengeteget teszteltünk korábban is. Elégedettek vagyunk az autóval. Egy vagy két nappal lerövidítettük a tesztekkel kapcsolatos tervünket, de folytatjuk a munkát. Ez a tervünk, az autók készülnek.

- Meg tudod erősíteni, hogy a csapat nevez a jövő évi rali világbajnokságra?

- Feltétlenül. Folytatjuk a munkát és nevezünk. A Prodrive-val szerződésünk van, hogy egész évet teljesítsünk két autóval. Ahogyan említettem, az egyetlen dolog, amire szükségünk van, egy szponzor, arra várunk, hogy aláírjuk a szerződést, ami meg is fog történni.

- Kinek a felelőssége az, hogy a pénzügyi háttér rendben legyen?

- A WRC Team keres szponzorokat, közreműködik mindenki, aki a csapatban dolgozik. A Prodrive-tól Dave Richards is szponzorok után kutat, de mi is, mint BMW MINI. Végül is az számít, hogy találjunk támogatót.

- A Prodrive nem sokkal ezelőtt bejelentette, hogy a jövőben nem a BMW, hanem ők fogják a motorokat készíteni. Ez azt jelenti, hogy a BMW ezek után nem is foglalkozik ezekkel az erőforrásokkal?

- Úgy döntöttünk, hogy átadjuk a Prodrive-nak a motorok összeszerelésével kapcsolatos feladatot, mert úgy gondoljuk, ez a legjobb megoldás. Megvan a tapasztalatuk, tudják, hogyan kell ezt csinálni. Az eddig a motorokért felelős BMW Motorsport befejezte a direkt befecskendezéses hengerfej fejlesztését.

Úgy érezzük, az a jó megoldás, ha az üzemeltető felelős egy motorért és végzi a további fejlesztéseket, így a pénzzel is jobban lehet gazdálkodni. A BMW Motorsporttal továbbra is folytatódik a konzultáció, rendelkeznek minden szaktudással, így a motorral kapcsolatos munkák szorosan együttműködve fognak történni a Prodrive-val. Nincs hivatalos támogatási keret a BMW MINI részéről, a Prodrive-on múlik, hogy a következő évben továbbfejleszti-e a motort.

- A csapat, Kris, valamint Dani teljesítménye nagy meglepetésként hatott?

- Mikor pilótákat kerestünk, tudtuk, hogy Daniban nagy potenciál van. Azzal is tisztában voltunk, hogy Kris egy kicsit fiatalabb, nem annyira tapasztalt, de benne is hatalmas lehetőségek rejlenek. Nagyon örülünk annak, ahogyan szerepeltek. A spanyol Power Stage győzelem kitűnő volt, de szükség van a szerencsére és a jó stratégiára is. Elégedettek vagyunk. Hogy vártuk-e ezt? Talán nem ebben a formában. Talán pozitív meglepetés volt, de mindig is éreztük a potenciált.

- Mi az irány? Milyen hosszú a megállapodás a Prodrive-val a csapat működtetéséről?

- A szerződésben foglalt megállapodásról nem beszélhetünk. De mennyi idő futamot nyerni, megszerezni a világbajnoki címet? Több évbe is telhet. A terv az, hogy a John Cooper Works modellre koncentráljunk. Azt érezzük, hogy ez egy jó autó, ez az az autó, amivel versenyezni fogunk. Benne van, hogy fejlesszünk a karosszérián, de csakis erre a modellre fogunk koncentrálni.

 

Andrew

 

2011. november 14. 


 

A MINI további kötelezettséget vállal

A BMW Group vállalati ügyekért felelős osztálya megerősítette, a WRC Team MINI Portugal fog részt venni a 2012-es rali világbajnokság további tizenkét futamán.

Ez azt jelenti, hogy a MINI hosszútávú elkötelezettségének részeként a kétautós MINI csapat a szezon minden egyes futamán rajthoz áll.

A Motorsport Italia által működtetett WRC Team MINI Portugal a portugál Armindo Araujo és a brazil Paulo Nobre számára biztosítja az autókat. A két versenyző korábban az Armindo Araujo World Rally Team, illetve a Palmineirha Rally színeiben állt rajthoz és szerzett gyártói pontokat a januári Monte-Carlo Rallye-n.

A MINI ezzel a lépéssel véglegesítheti a John Cooper Works WRC homologizációját, így az autó egészen 2018-ig használható a rali világbajnokságon és más, az autósportot irányító szervezet, az FIA által felügyelt regionális bajnokságokban.

A John Cooper Works WRC-t alig több mint egy év alatt kifejlesztő Prodrive fogja a továbbiakban is a BMW Group-pal karöltve az autóépítési és fejlesztési feladatokat ellátni, valamint az ügyfélcsapatokkal a kapcsolatot tartani. A Prodrive arra is ígéretet tett, hogy folytatja eddig is sikeres csapatának világbajnoki szereplését, ahol vezető versenyzőjük a továbbiakban is a spanyol Dani Sordo lesz.

„Örülök, hogy a MINI rali világbajnoki szereplésével kapcsolatos jövője hosszú távon megoldódott” – mondta el Dr. Kay Segler, a MINI Business Coordination és Brand Management részlegének alelnöke. „Továbbra is meggyőződésünk, hogy a ralisport nagyon jól passzol a márkánkhoz. Az a megoldás, amit most találtunk, azt jelenti, hogy a MINI Motorsport családja tovább tud és tovább fog a raliban fejlődni. A hét eddigi világbajnoki futamon megszerzett három dobogós helyezés bizonyította már a MINI John Cooper Works WRC-ben rejlő potenciált. Biztos vagyok abban, hogy az elkövetkező esztendőkben ügyfélcsapataink el fogják kápráztatni a MINI rajongókat világszerte.”

Dr. Segler így folytatta: „Az FIA-nak hozzánk hasonlóan ugyanúgy érdeke, hogy a MINI márkája jelen legyen a világbajnokságon, emiatt aktívan részt vett a konstruktív megoldás kidolgozásában. Hálásak vagyunk a nagyszerű együttműködésért és megértésükért, amit tanúsítottak irányunkba.”

Az alelnök dicséretét fejezte ki a Prodrive felé is a John Cooper Works WRC projektben betöltött szerepéért. Hatalmas lelkesedésével és kemény munkájával a Prodrive csapata főszerepet játszott abban, hogy a MINI John Cooper Works WRC-vel figyelemre méltó eredményeket érjünk el már a kezdeti időszakban is. A MINI Motorsport nevében szeretném megköszönni a Prodrive minden dolgozójának eddigi munkáját. Bizakodással várjuk, hogy a MINI John Cooper Works WRC ügyfeleinek kiszolgálásában együttműködjünk a jövőben.”

 

Andrew

 

2012. február 6.


 

Hirtelen szenzáció

Hogyan lett a Motorsport Italiából egyszerre hivatalos gyári ralicsapat?

 

A MINI raliautóik megérkeztek az országba, nevezésüket elfogadták a régi regisztrációs név alatt, úgy tűnt minden, hogy készen áll a 2012-es rali világbajnokság második futama előtt… Aztán három nappal a Svéd Rally előtt minden borult.

A privát versenyzők, Armindo Araujo és Paulo Nobre hirtelen hivatalos gyári versenyzőkké váltak, és az utolsó emberek, akik mindezt megtudták, úgy tűnik, ők és az ő csapatuk volt!

Az autóikat felkészítő Motorsport Italia csapatvezetője, Bruno De Pianto ugyanúgy meglepődött, mint mindenki más. Tudta, hogy a Prodrive-nak, akikkel cége a MINI John Cooper Works WRC-ket illetően együttműködött, nehézségei adódtak abban, hogy a MINI gyári csapataként a szabályok szerint minden futamon részt vegyen. A szezon első futama, a Monte-Carlo Rallye lezajlott, de az ezután következő napokban olyan hírek láttak napvilágot, melyek szerint az FIA és az autógyártó MINI közötti megállapodáson változtatásra van szükség.

A Motorsport Italia neve magas körökben is felmerült, de semmi sem volt hivatalos, illetve semmire sem érkezett magyarázat egészen addig, amíg a BMW vezetősége össze nem ült február 3-án, pénteken.

A MINI-kkel foglalkozó Motorsport Italia az észak-olaszországi Inverigóban működő, nagy hírnévvel rendelkező Ralliart Italia Mitsubishi részlege. A két márkát ugyanabban az épületben, egymással szemben szervizelik.

A Motorsport Italia a 2011-es esztendő elején kezdte meg működését azért, hogy a Ralliart Italiával régóta sikeres együttműködést folytató Armindo Araujóval WRC-s programot indítsanak. Ez minden tekintetben egy privát ügyfélcsapat volt.

A 2011-es év végén a Motorsport Italia kibővült, az ugyancsak ügyfélversenyző Paulo Nobrénak is biztosítottak egy autót, és az volt a terv, hogy ebben a felállásban folytatják 2012-be is. Aztán jött február 6., amikor egy csapásra minden megváltozott.

De Pianto így emlékszik vissza: „A svéd verseny előtti hétfőn, egy órával azelőtt, hogy a MINI kiadta volna ominózus sajtóközleményét, tudtuk meg, mi is fog történni. Biztos vagyok benne, hogy a BMW már ezt megelőzően megállapodott az FIA-val a változásokkal kapcsolatban, akiknek jóvá kellett hagyni ezt, de nekünk fogalmunk sem volt arról, mi is történik.”

A megállapodás szerint a Motorsport Italia lett a hivatalosan nevezett kétautós gyártói (M1) csapat, mely kötelezett arra, hogy a világbajnokság minden egyes eseményén részt vegyen. Az Araujo- és Nobre-féle egyautós WRC (M2) csapat nevezéseket törölték, megalakult a WRC Team MINI Portugal. A Prodrive folytathatja továbbra is az autók fejlesztését és értékesítését, de a továbbiakban nem kötelezett arra, hogy minden egyes világbajnoki eseményen részt vegyen.

Ennek értelmében a bajnokságban három hivatalosan elfogadott gyártó vesz részt, de a Forddal és a Citroennel ellentétben a MINI a Monte-Carlo Rallye után nem jogosult a gyártói pontszerzésre.

Ami nagyon fontos és tulajdonképpen az egész megállapodás alapvető oka, hogy az FIA csak egy hivatalosan elfogadott gyártói csapat meglétével adhat ki újabb homologizációt. Így tehát a MINI John Cooper Works WRC-ket tovább lehet fejleszteni.

Voltak bizonytalanságok azzal kapcsolatban, hogy egy MINI-s csapat hogyan nevezhetett már 2011 októberében a 2012-es világbajnokságra. A csapatok nevezései decemberben zárultak volna le eredetileg, de kitolták a határidőt. Ugyanakkor Nobre jelentkezését az FIA úgy fogadta el, hogy az autó márkája nem volt megjelölve, amivel a brazil versenyző komoly anyagi kockázatot vállalt arra az esetre, ha a MINI-s dolog nem működne.

De Pianto: „Igen, volt kockázat Nobre számára, ha esetleg valami nem úgy alakult volna. Egy privát csapatnak nem lehet ugyanis addig nevezni, amíg egy gyári alakulat nem regisztrálja magát a kérdéses márkával a bajnokságba. Tudtuk, hogy ő MINI-vel akar versenyezni. Bíztunk abban, hogy a dolgok valamilyen módon megoldódnak, a BMW-nél ugyanis mindig azt mondták: ’Ne aggódjatok, rendben lesz minden. Ez egy különleges helyzet, de a MINI projektet tovább akarjuk folytatni, az ügyfeleket pedig nem szeretnénk büntetni. Komoly vállalat vagyunk.’ ”

A BMW álláspontja tehát világos volt a probléma megjelenésétől kezdődően, de amíg nem oldódott meg minden, az FIA nem fogadhatta el Nobre MINI-s nevezését. A kedélyek egészen február 6-ig, hétfőig nem nyugodhattak meg.

A csapat státuszának megváltozása a Motorsport Italia ügyfelei számára is komoly extra kötelezettséggel járt, mivel mindkét autónak részt kellett venni az idény további összes versenyén. A 2012-es szezon elején Armindo Araujo aggódott a bajnokságban történő részvétele miatt, mivel nem volt abban biztos, hogy az egész szezonra összeáll-e a költségvetési háttere.

De Pianto: „A háttérmegbeszélések alapján a BMW-től anyagi segítség érkezett, nem kimondottan Armindo, hanem a Motorsport Italia számára. Ami Paulót illeti, az ő programja rendben volt már, mivel ő hozta a saját költségvetését. Számára az új FIA megállapodás olyan szintű média megjelenést biztosított, amit sohasem kapott volna meg akkor, ha egyszerű privát versenyzőként folytatja. Dédelgetett álma, hogy elvigye a ralit Brazíliába, ez az ő nagy célja. A brazil emberek a Forma-1-ért és a fociért vannak megőrülve.”

Meglepetés volt az, hogy Daniel Oliveira, akinek a világbajnoki programja a Prodrive kríziskezelésének kulcsa lett volna a MINI számára, azok után, hogy tizenkét hónappal korábban beült a frissen homologizált MINI John Cooper Works-be, átpártolt egy másik márkához, és őt honfitársa, a szintén brazil Paulo Nobre váltotta.

De Pianto: „Oliveira mindig is a Prodrive-val állt kapcsolatban, nem velünk. Tárgyaltunk vele arról, hogy ebben az évben velünk versenyezne, de ez nem így történt.”

Két egyautós csapatról átváltani az egy kétautós felállásra azt is jelenti, hogy más szabályokat kell figyelembe venni, ami nem mindig pozitív. „Egy kétautós csapatnál például kevesebb szerelővel dolgozhatunk az autókon összességében. Ugyancsak korlátozva van a felhasználható tartalék alkatrészek mennyisége és az, hogy bizonyos egységeket melyik versenyekre kell társítani.”

A Motorsport Italia továbbra is szoros együttműködésben dolgozik a Prodrive-val. „Vezető mérnökünk Richard Thompson, aki a Prodrive rangidős mérnöke. A két csapat közötti tudás megosztása emiatt rendkívül egyszerű. Az általunk üzemeltett autók majdnem pontosan ugyanolyanok, a különbségek az egyéni igényekben, a hozzáférhetőségben és az alkatrészellátásban vannak. Az egyetlen dolog, amiben aktívan együttműködünk, a lengéscsillapítók beállítása.”

Attól függetlenül, hogy a Prodrive nem fog részt venni a teljes világbajnokságon, véglegesíteni tudja a MINI felfrissített változatát, a 01B-t és homologizálni tudja azt.

A két inverigói csapat teljesen ki van töltve feladattal 2012-re. A Motorsport Italia színeiben két MINI World Rally Car-t futtatnak, emellett a szériaautók világbajnokságában két Mitsubishi Lancer Evo X-zel vesz részt a Ralliart Italia, melyeket Michal Kosciuszko és Benito Guerra vezetnek.

„Változott az élet a PWRC-ben is, miután távozott a North One Sport. A kiegészítő bajnokságok irányítójaként a North One Sport nem csak a vendéglátást, de nagyon sok más dolgot is elintézett. Nem kellett ezekkel a dolgokkal foglalkozni, de most a cateringet is nekünk kell intéznünk és saját sátrainkat is fel kell állítanunk a szervizparkban. El tudom képzelni, hogy ez mennyire nehéz a kisebb csapatoknak.”

A 2012-es Svéd Rally előtti napok különböző okoknál fogva hosszú idei emlékezetesek maradnak a ralisportban, nem csak a promóter krízis és a televízió közvetítési problémák miatt, de az észak-olasz tóvidék melletti Invergóban élő embereknek is. Ez volt az a hónap, amikor hirtelen a ralivilág szupersztárjaivá váltak azzal, hogy a világbajnokságon egyszerűen jó helyen voltak a jó időben.

 

Forrás: www.GPweek.com

 

Andrew

 

2012. május 14.


 

Jobbkormányos MINI WRC

 

A Prodrive bemutatta a MINI John Cooper Works jobbkormányos változatát

A Prodrive építette meg az első, legutolsó WRC szabályok szerint épült jobbkormányos versenyautót.

A jobbkormányos MINI John Cooper Works WRC homologizációja megtörtént, így minden FIA által jóváhagyott bajnokságban szerepelhet. Az első fellépésére a jövő hétvégi Lurgan Park Rally-n fog sor kerülni, az autót Derek McGeechan hajtja.

Nem ez az első Prodrive által épített jobbkormányos World Rally Car, a cég számos ilyen Subaru Impreza WRC-t szerelt össze. A MINI WRC jobbkormányos változatának megépítése hat hónapot vett igénybe, át kellett alakítani a karosszéria bukócsőrendszerét amiatt, hogy az új kormánymű és a kormányoszlop helyet kaphasson a jobb oldalon. Az utastérben a váltókar és a kézifékkar helye és az ülések pozíciója is módosult, de a változás kellett, hogy érintse a kábelköteget is. A motorháztető alatt nem történtek nagyobb módosítások, csupán az elektromos vízpumpának kellett új helyet találni.

„A MINI WRC nagyon népszerűnek bizonyult Írországban, és a bemutatás óta nagy igény mutatkozott a jobbkormányos verzió iránt” – mondta el Steve Smith, a MINI WRC értékesítési vezetője. „Sok munkába tellett az autó áttervezése, hogy az teljesíthesse az FIA homologizációs követelményeit, de az eredmény megfelel annak, amit vártunk.”

Az autó jobbkormányos verziója ugyanolyan áron érhető el, mint a balkormányos változat, melyet a MINI világbajnokságon történt bemutatkozása óta ugyanolyan összegért kínálnak.

 

Andrew

 

2012. július 23.


 

A MINI leállítja rali programját 

A MINI bejelentette, a 2012-es év végén beszünteti gyári csapatának részvételét a rali világbajnokságon.

A Motosport Italia által üzemeltetett WRC Team MINI Portugal alakulat jövője így kétségessé vált, ugyanakkor a John Cooper Works WRC-ket fejlesztő Prodrive azon dolgozik, hogy a következő évben teljes szezont tudjon futni autóival.

A MINI anyacége, a BMW által kiadott közlemény szerint a döntést „alapos megfontolás” előzte meg, aminek következtében a jövő évtől kezdődően csupán privát csapatok képviselik a márkát.

A MINI továbbra is együttműködik a Prodrive-val a WRC-kben használt 1,6 literes turbófeltöltéses motor fejlesztésében, ugyanakkor a szezon végeztével, mikor is a homologizációs követelményeknek minden tekintetben eleget tesz, visszavon mindennemű anyagi támogatást.

„A MINI befejezi a rali világbajnokságon futó gyári csapatának támogatását a 2012-es szezon végén” – nyilatkozta Dr. Kay Segler, a MINI Business Coordination és Brand Management részlegének alelnöke. „A WRC Team MINI Portugal az évad végéig teljesíteni fogja az összes 2012-es futamot. Az FIA előírásai szerint ezzel véglegesítjük a MINI John Cooper Works homologizációját is. Ez feltétele annak is, hogy ügyfélbázisunk továbbra is használhassa az autót a rali világbajnokságon.

A BMW Motorsport a Prodrive-val közösen folytatja a munkát az 1,6 literes turbófeltöltéses motor fejlesztésén. A MINI ebben a nagyon nehéz gazdasági helyzetben is aktív szerepet vállal abban, hogy a márka pártfogói az autósport részesei lehessenek továbbra is. A MINI továbbra is jelen lesz a különböző nemzetközi eseményeken és ügyfeleivel is szorosabbra fűzi kapcsolatát.

Szeretnénk azt látni, hogy a MINI John Cooper Works WRC versenyképes a világbajnokságon és más sorozatokban. Köszönetet kell mondanunk a Prodrive-nak, a WRC Team MINI Portugal-nak és partnereinknek a kitűnő együttműködésért, és sikeres jövőt kívánunk a versenyzőknek, csapatoknak és az ügyfeleknek a ralisportban.”

A Prodrive és a MINI között fennálló hosszú távú megállapodást a bejelentés nem befolyásolja, a banbury-i székhelyű cég az ügyfelek részére továbbra is épít WRC és S2000 autókat, melyek homologizációja egészen 2018-ig érvényes.

Annak ellenére, hogy nem számíthat gyári támogatásra, az idén néhány futamon részt vevő Prodrive továbbra is elkötelezett, hogy a jövő évben teljes szezont fusson a világbajnokságon.

„Megértjük a MINI döntését, ami a jelenlegi, kihívásokkal teli gazdasági környezetben nem is volt váratlan” – mondta el Richard Taylor, a Prodrive üzletfejlesztési igazgatója. „Mindamellett jó hír, hogy a MINI elkötelezett a rali világbajnokság irányában, és az a gyár óhaja, hogy raliautói továbbra is fussanak a világbajnokságon, valamint más sorozatokban. Várakozással tekintünk előre, hogy folytathassuk a munkát a MINI-vel és a BMW Motorsporttal azért, hogy fokozzuk a WRC és S2000-es MINI teljesítményét, ami az ügyfeleink és saját WRC csapatunk érdeke is.

Azon dolgozunk, hogy a 2013-as rali világbajnokságon részt vehessünk a MINI John Cooper Works-szel. A megfelelő időben bejelentjük a Prodrive WRC Team nevezését, valamint versenyzőink nevét. Az autóra további fejlesztések várnak, a motort, a futóművet és az erőátvitelt érintő módosításokat a 2013-as év első negyedében szeretnénk beépíteni a kocsiba, amiket azon partnereink számára is elérhetővé tesszük, akik már rendelkeznek MINI JCW-szel.”

 

Andrew

 

2012. október 26.


 

A Prodrive minden jót kíván Sordónak

Miután bejelentették, hogy Dani Sordo 2013-ban visszatér a Citroenhez, a Prodrive köszönetét fejezte ki a spanyol pilótának az elmúlt két esztendőben nyújtott kemény munkájáért.

Sordo 2011-ben csatlakozott a csapathoz, a Prodrive által fejlesztett MINI John Cooper Works WRC-vel több alkalommal is nagyszerű eredményt ért el. Tavaly Németországban és Franciaországban, idén pedig Monte-Carlóban végzett dobogós helyen az autóval.

Az elmúlt hétvégén Spanyolországban is kitűnően szerepelt, az utolsó kilenc gyorsasági szakaszból hatot nyert meg, aminek segítségével kilencedikként ért célba annak ellenére, hogy az első napon kicsúszott, a második pedig a délelőtti kört egy befecskendező hibának köszönhetően három hengerrel kellett teljesítenie.

Kiváló munka volt ez a spanyol pilóta részéről, ismerve a csapat finanszírozási problémáit és még inkább a BMW gyár MINI WRC projektjét érintő egyre kisebb támogatást.

„Dani az egyik legjobb versenyző a rali világbajnokságon, elmúlt heti bámulatos spanyolországi teljesítménye után egyáltalán nem lepett meg, hogy a Citroen őt választotta” – mondta el Dave Wilcock, a Prodrive WRC Team vezetője.

„Az elmúlt két évben öröm volt Danival dolgozni, tapasztalatai felbecsülhetetlen értéket képviseltek a MINI WRC fejlesztésében. Ugyancsak fontos, hogy a háttérben minden csapattaggal jó viszonyban volt és mikor két autót indítottunk, csapattársként viselkedett, nem riválisként.

Számos kihívással szembesültünk, de Dani mindig is pozitív maradt, lojális volt a csapathoz, csak azt sajnálom, hogy nem tudtuk hozzásegíteni első győzelméhez. Tudom, hogy első világbajnoki futamgyőzelmét a MINI-vel szerette volna megszerezni. Ha 2013-ra teljes szezont tudtunk volna tető alá hozni, biztos vagyok benne, hogy a csapattal maradt volna.

Tovább kell lépnünk, dolgoznunk kell a jövő éves terveinken, a versenyzői felálláson, valamint folytatnunk kell a fejlesztési programunkat is, hogy elérhessük a célunkat, a MINI első világbajnoki futamgyőzelmét.”

 

Andrew

 

2012. november 17.


 

A Prodrive ígéri, visszatér

A Prodrive nem áll rajthoz a januári szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-n, de ennek ellenére azt tervezi, hogy részt vesz a jövő évi rali világbajnokságon.

A brit csapat próbált lehetőséget találni arra, hogy a MINI John Cooper Works WRC-vel ott lehessen a legendás versenyen, de most már a februári Svéd Rally-ra koncentrál, mint első 2013-as megmérettetésére. A cég vezetői hisznek abban, hogy az autó képes az élmezőnyben szerepelni.

„Optimistán tekintünk az elé, hogy ott leszünk Svédországban, pozitívak vagyunk, hogy a kocsi képes jó eredményeket elérni” – mondta el Richard Taylor. „Ha egy autó jól megy aszfalton, meg lehet találni a módját, hogy jól működjön mindenhol, különösen azért, mert a végrehajtott fejlesztéseink egy része a legutóbbi svéd versenyen tapasztalt problémák miatt történt.”

A február 7-10. között Karlstadban megrendezésre kerülő Svéd Rally mellett a Prodrive készen áll arra, hogy a lehető legtöbb futamon indulhasson.

„Bármit is csinálunk, üzletileg meg kell, hogy térüljön” – magyarázta Taylor. „A MINI-től nem kapunk pénzügyi segítséget, de néhány versenyző, akivel kapcsolatban vagyunk, rendelkezik támogatással. Tárgyalunk kereskedelmi partnerekkel is, hogy a győzelemre is képes autónkkal ott lehessünk néhány futamon.”

 

Andrew

 

2012. december 23.


 

Kosciuszko MINI WRC-vel 

A gyári program megszüntetése után sem marad MINI nélkül a rali világbajnokság, mivel Michal Kosciuszko a Lotos WRC Team színeiben egy MINI John Cooper Works WRC-vel vesz részt a 2013-as szezon mind a tizenhárom futamán.

Kosciuszko a 2009-es junior világbajnokság második helyén végzett, majd egy évet az SWRC sorozatban töltött. Ezt követően két éven keresztül a PWRC kiírásban szerepelt a Ralliart Italia által felkészített Mitsubishi Lancer Evo X-essel, 2011-ben a harmadik, tavaly negyedik helyen fejezte be a pontvadászatot.

A 27 éves pilóta és navigátora, Maciek Szczepaniak ebben az évben az alakulat testvércsapata, a Motorsport Italia által felkészített autóval fog rajthoz állni, mely a BMW döntése után a MINI gyári alakulatának, a WRC MINI Team Portugal-nak a versenyeztetéséért felelt 2012-ben. 

A 2013-as idényre előretekintve a csapat vezetője, Bruno De Pianto optimista, bízik benne, hogy a lengyel versenyző sikeresen fog szerepelni. „Ez egy érdekes lépés lesz Michal számára, hogy a Mitsubishiből átül a MINI-be. A MINI nagy váltás a Mitsubishi Lancer Evo X után, de Michalnak vannak elképzelései arról, hogy mire számíthat. Versenyzett már hazájában a MINI-vel még 2011-ben a Lengyel Rally-n, de múlt pénteken 100 kilométert tesztelte is az autót Olaszországban, ami az első versenyre történő felkészülést szolgálta. A változás nem feltétlenül lesz nehéz, és azon vagyunk, hogy minél egyszerűbbé tegyük azt. A kocsik különbözőek, a program sűrűbb, de legyen szó bármelyik világbajnoki sorozatról is, a csata mindenhol nagy.”

 

Andrew

 

2013. január 10.


 

Kosciuszko dobja a MINI-t

Michal Kosciuszko a Szardínia Rally-tól kezdődően egy Ford Fiesta RS WRC-vel folytatja világbajnoki szereplését, szakítva az eddigi MINI John Cooper Works WRC-vel.

A Lotos WRC Team lengyel versenyzője azt nyilatkozta, a MINI-vel kapcsolatos technikai problémák miatt döntöttek a váltás mellett. A hétvégén sorra kerülő Akropolisz Rally-n nem vesz részt Kosciuszko, Fiesta WRC-s bemutatkozására június második felében a Szardínia Rally-n kerül sor.

A 28 éves lengyel pilóta és navigátora, Maciek Szczepaniak egyúttal szakít a számukra eddig a MINI-t biztosító Motorsport Italia csapatával is, Fordjukat az M-Sport fogja rendelkezésükre bocsátani.

Kosciuszko a következőket nyilatkozta: „Olyan játékos vagyok, aki elkötelezett a magas színvonal iránt és folyamatosan azért küzd, hogy elérje a kitűzött célt. A hely is, a rali világbajnokság, ahová eljutottam, az eltökéltségemet mutatja. A szezon kezdete technikai szempontból nagyon nehéz volt számunkra, így köszönetet mondok stratégiai partnerünknek, a Grupa Lotos-nak, akik megértésükről tettek tanúbizonyságot.

Együtt hoztuk meg a döntést, hogy autót váltunk és az M-Sporttal dolgozunk tovább. Szeretném megköszönni a Motorsport Italiának az együttműködést és sok szerencsét kívánok nekik a jövőre nézve.”

  

Andrew

 

2013. május 23.


 

Miért szakított Kosciuszko és a Motorsport Italia?

Május 23-án, csütörtökön látott napvilágot a hír, miszerint Michal Kosciuszko úgy döntött, megszakítja rali világbajnoki programját a MINI John Cooper Works WRC-vel. A Motorsport Italia számára ekkor már késő volt, hiszen kamionjai elindultak Görögország felé. A lengyel versenyző közleménye szerint szponzora, a Lotos óhaja volt, hogy új, alternatív lehetőségeket keressenek. Az idei rali világbajnokságon a csapatok közötti küzdelembe a Lotos nevezett. Bruno De Pianto, a Motorsport Italia igazgatója erről így nyilatkozott:

- Az FIA tisztázta, az érvényes nevezéssel nem a Motorsport Italia, hanem a Lotos rendelkezik.

- Mi az oka annak, hogy rosszra fordultak a dolgok, ami miatt a Lotos a szezon közbeni váltás mellett döntött?

- Azt hiszem, más vágyaik voltak. Úgy gondolom, magasak voltak az elvárásaik. Különféle dolgok utalnak erre. A Michallal elért csalódást keltő versenyeredmények kell, hogy a valóság legyenek, amiért a Lotos azt mondta, vége. A gumikkal kapcsolatban vélt elégedetlenségről az tudom mondani, nagyon elégedettek voltunk azzal, hogy a DMACK-kal milyen a kapcsolatunk és azzal, amit értünk tettek az év folyamán. A gumik jól dolgoztak, Portugáliában és Argentínában tényleg nagyon-nagyon jól teljesítettek. Fantasztikus volt a DMACK-kal az együttműködésünk.

- Készen állt Michal arra, hogy World Rally Car-t vezessen?

- A pilótáknak mindig vannak álmaik, mindig a legnagyobb bajnokságban akarnak versenyezni. Biztos vagyok benne, hogy ez a céljuk. Michal megpróbálta, de nagyon sok olyan fiatal versenyző ellen kellett ezt tennie, akik ilyen szinten sokkal nagyobb tapasztalattal rendelkeznek. Úgy gondolom, nehéz volt Michalnak, hogy ezen a szinten rögtön versenyképes legyen. Azt hiszem, Michal és Maciej tudják, hogy ez a realitás.

 

Az Akropolisz Rally elrajtolt, de egy MINI John Cooper Works WRC ott állt Loutrakiban a szervizparkban, senki nem ült bele, nem vette az irányt a gyorsasági szakaszok felé.

 

Andrew

 

2013. június 15.


 

Kosciuszko a váltásról

Michal Kosciuszko ott volt Loutrakiban az Akropolisz Rally idején, de nem versenyzett. A lengyel versenyző elmondja, miért döntöttek úgy, hogy megszakítják az együttműködést a Motorsport Italiával.

- Mi volt a valódi probléma a részetekről?

- Ez egy nagyon általános kérdés. Nem mondhatnám, hogy az autóval vagy a csapattal kapcsolatban volt rossz valami, de minden versenyen különböző helyzetekkel szembesültünk. Az év kezdetekor egy új tapasztalat volt számomra az, hogy az N csoportos és az S2000-es autóból egy WRC-be ülhetek, úgyhogy elég jó volt a MINI-t vezetni. Arra számítottunk, hogy egy kellemes idényünk lesz, mind a tizenhárom fordulón részt veszünk a kocsival, WRC autóval gyűjtünk tapasztalatot minden versenyen, de különböző problémákkal szembesültünk sajnos. Ezek közül néhány balszerencse volt, de mindig van, amit jobban lehetne csinálni. Mindenhol, minden csapatnál, minden egyes autóval. Úgy gondolom, a Motorsport Italia kemény munkát végzett, dolgozott az autón, felkészítette az autót a versenyekre. Nem mondhatnék semmi rosszat erről. A kérdés, hogy miért voltak rosszak az eredményeink.

- Ki hozta meg a döntést, hogy a MINI helyett Fiesta WRC-vel folytassátok? A Lotos, édesapád vagy te?

- Ez nem olyan, hogy egy ember hozná meg a döntést, mi egy csapat vagyunk. A Lotos a fő partnerem, de egy brigádként mi egy csapat vagyunk, analizáltuk a helyzetet és együtt hoztuk meg a döntést. Együtt dolgozunk, együtt vállaljuk a felelősséget azokért a tettekért, amit eldöntöttünk, hogy csinálunk.

 

Andrew

 

2013. június 16.

Módosítás: (2015. március 01. vasárnap, 09:03)