A Ford laboratóriumban készült Mexikóra

A Ford speciális tesztlaboratóriumban tesztelte 1,6 literes turbómotorját, hogy felkészüljön a Mexikó Rally-ra.

 

A Ford speciális tesztlaboratóriumban tesztelte 1,6 literes turbómotorját, hogy felkészüljön a Mexikó Rally-ra.

A murvás verseny, melyet a fővárostól 400 kilométerre észak-nyugatra fekvő Leon városa lát vendégül, olyan gyorsasági szakaszokat is magában foglal, melyek a tengerszint feletti 2700 méteres magasságban kanyarognak. Ezzel a tizenhárom futamos rali világbajnokság legmagasabb versenyének számít a Mexikó Rally.

Az ekkora magasság azt jelenti, hogy a motorok egyszerűen kifogynak a levegőből, teljesítményük körülbelül húsz százalékkal csökken. Mivel a világbajnokságra vonatkozó szabályok nem engedik, hogy a csapatok Európán kívül teszteljenek, a Ford a murvás versenyen várható körülményeket az Egyesült Királyságban lévő Essex-ben egy különleges kutatási létesítményben próbálta szimulálni.

A csapat két napot töltött a Ford duntoni technikai központjában lévő környezetvédelmi tesztlaboratóriumban, ahol a Ford Fiesta RS WRC-kben szolgáló motort olyan feltételek között járathatták, melyekkel a mexikói hegyekben is találkoznak majd. A Ford portugál futamot megelőző tesztjén a csapat mérnökei ugyancsak megpróbálták a Közép-Amerikában várható viszonyokat produkálni, segítve ezzel a pilótákat a megváltozott féktávok felmérésében.

„Mexikóban a magasság a legfőbb kihívás, tisztában vagyunk azzal, hogy Svédországgal összehasonlítva a motor kevésbé lesz erős” – mondta el Tim Jackson, Jari-Matti Latvala mérnöke.

A Ford reményei szerint a Fiesta hatfokozatú sebességváltója szintén segítség lesz majd a mexikói viadalon, hiszen korábbi versenyautójukban, a Focus-ban egy ötsebességes egység szolgált.

„A régi, kétliteres motor nyomatéka sokkal kedvezőbb volt, tehát ha egy kanyarból rossz fokozatban jöttél ki, meg tudtad oldani a dolgot” – árulta el Jackson. „A magas fordulatszámon üzemelő mostani erőforrásnál a hatsebességes váltóval maradhatunk folyamatosan az optimális teljesítménytartományban, ami nagyon fontos a magas fekvésű helyeken.”

Az újgenerációs World Rally Car-ok nemcsak a nagy tengerszint feletti magasságban fognak először futni, de a Ford és a Citroen autói most tapasztalhatják meg először a magas környezeti hőmérsékletet, mely jobban terheli a motorokat, az erőátviteli rendszert és a gumikat is, nem beszélve a pilótáról, valamint navigátoráról, akik az utastérben jóval nagyobb hőmérsékletet kell, hogy elviseljenek.

„Ha kevesebb a levegő, sokkal nehezebb a fékek, hűtőrendszerek és a motor hűtése, melyek melegben még inkább szenvednek” – magyarázza Xavier Mestelan-Pinon, a Citroen technikai vezetője. „Ez egy nagy kihívás.”

 

Andrew

 

2011. február 28.


 

A Mexikó Rally kihívása

Felejtsük el azt a tényt, hogy ez a szezon első murvás versenye, ne foglalkozzunk azzal, hogy meleg van a kocsiban. Hagyjuk figyelmen kívül azt is, hogy az utakat átszelő beton átereszek potenciális veszélyt jelentenek. A Mexikó Rally igazi kihívása a nagy tengerszint feletti magasságról szól.

A versenyt vendégül látó város, Leon 1815 méteren fekszik, a Sierra de Lobos és Sierra de Guanajuato hegységek pedig csaknem 2800 méteres magasságban húzódnak.

Ez nem elég arra, hogy a versenyzőknél magassági betegség alakulhasson ki, de a ritkább levegő a World Rally Car-okra hatással van már itt is, azok erőforrásai nagyjából huszonöt százalékot vesztenek teljesítményükből.

Mindannyian hallottunk arról, hogy a ritkább levegő hogyan is befolyásolja a teljesítményt, de mi is történik pontosan? Nigel Arnfield, az M-Sport motorokért felelős szakembere és a fizika tankönyvek segítenek ebben.

Minél magasabbra megyünk, annál inkább csökken a légköri nyomás, a levegő ritkábbá válik. Ez azt jelenti, hogy a motorok számára kevesebb levegő, kevesebb oxigén áll rendelkezésre.

Még akkor is, ha a World Rally Car-ok motorja turbófeltöltéses, azaz a levegő nyomás alatt jut be az égéstérbe, azt keményebben kell kényszeríteni, mivel a folyamat kezdetekor kevesebb levegő áll rendelkezésre, mint a tengerszinten.

„Keményebben kell dolgoztatnod a turbót, hogy ugyanazt a nyomást érd el, mint ami a tengerszinten rendelkezésre áll” – mondja Arnfield. „Amikor nagyobb magasságokba mész, elérsz egy olyan pontra, ahol már nem tudod növelni a turbó sebességét, mert ott vagy már a határán.

A turbót annak biztonságos határain belül üzemeltetheted csak, el kell fogadnod, hogy nem tudsz akkora turbónyomást előállítani, mint a tengerszinten” – teszi hozzá a motormágus.

Arnfield elárulta azt is, hogy a motorok megérzik a kipufogórendszer nyomásának különbségét is, ami a mérnökök által végzett motorprogramozást is befolyásolja. Lehet indulni. De milyen hatással van mindez a versenyzőkre?

A pilótákat, legfőképpen az újoncokat gyakran hallani arról panaszkodni, hogy autójuk erőt vesztett, motorproblémájuk van. Nos, a tízből kilencszer ez egyszerűen a nagy magasságnak köszönhető. A tízedik alkalom általában olyan azonban, hogy csomagolni kell, majd a repülőtér felé venni az irányt…

A kulcsfontosságú tényező a pilóták számára, hogy a kanyarokon a lehető legnagyobb sebességet vigyék át. Ha hagyják leesni a sebességet vagy elkövetnek egy hibát, a szokásosnál sokkal több időbe telik, mire a következő egyenesben visszanyerik a tempót.

Nem felejtsük el azt sem, hogy a ritkább levegő miatt az autó hűtőrendszereinek is keményebben kell dolgozniuk. A motor és a fékek melegebben üzemelnek, mivel a levegő, ami hűti őket, kevésbé sűrű, így a túlmelegedés a másik gyakori panasz.

 

Andrew

 

2014. március 2.

Módosítás: (2015. március 02. hétfő, 18:37)