A Volkswagen Polo WRC kézifékproblémája

A kézifék használatakor lassan működő hajtásleoldás sok gondot okozott a Polo R WRC pilótáinak a 2013-as szezon elején.

 

 

Ogier esete a kézifékkel 

Az Argentin Rally második napján az addig a versenyben élen álló Sebastien Ogier hibázott, lecsúszott az útról, tolatnia kellett, aminek köszönhetően elvesztette vezető helyét.

A Volkswagen Polo R WRC-t vezető francia pilóta a következő szervizparkban így nyilatkozott az esetről: „Problémánk volt a kézifékkel, mint ahogy régóta az van vele. Ez egy hosszú, tempós, beszűkülő kanyar volt, aminek a kijárata tele volt sárral. Kissé alulkormányozottá vált az autó, amin a kézifékkel szerettem volna segíteni, de ez blokkolta sajnos az első kerekeket és az alulkormányozottság még nagyobb lett. Nem volt esély, lecsúsztunk az útról.”

A Volkswagen a szervizben kicserélte a teljes kézifékrendszert és a hátsó differenciálmű kuplungját, vizsgálják, hogy ezek meghibásodása okozta-e az esetet.

Ogier és Jari-Matti Latvala autója ugyanolyan típusú egységekkel fut Dél-Amerikában, melyekről azt tudni, hogy a kézifék meghúzásakor elég lassan oldják le a hajtást. A harmadik Polo R WRC-be, Andreas Mikkelsen autójába egy új, az előzőtől eltérő egységet szereltek Argentínában, ez gyorsabban működik, ugyanakkor versenyben még nem próbálták.

Annak ellenére, hogy Ogier legszívesebben azonnal beszereltette volna az újfajta egységet, a csapat nem volt hajlandó ezt megtenni, mondván szeretnének előbb meggyőződni annak megbízhatóságáról.

Ogier-nek Portugáliában volt gondja a kuplunggal, akkor nyitott állapotban maradt az egység az egyik szakasz rajtjában, így a francia versenyző néhány kilométert elsőkerékhajtással volt kénytelen teljesíteni, mielőtt a szerkezet önmagától helyreállt volna, Argentínában pedig finn csapattársa, Latvala is sokat panaszkodik arra, hogy nem tudja használni a kéziféket.

 

Fotó: Facebook

 

Andrew

 

2013. május 3.


 

A Volkswagen nem sieti el a fejlesztéseket

 

A Volkswagen Motorsport igazgatója, Jost Capito nem gondolja, hogy versenyzőinek nyomására olyan fejlesztéseket kellene bevetniük a Polo R WRC-n, melyek még nem kiforrottak.

A Polónak a világbajnokság portugál állomását követően a hétvégén megrendezett Argentin Rally-n is voltak problémái a hátsó differenciálművel és a kézifékkel.

Az alakulat a dél-amerikai viadalra az Andreas Mikkelsen által hajtott harmadik autóján módosította a kézifék működtetését – ami már hidraulikus rendszerű volt a pneumatikus helyett –, de azt mondják, a gyári pontszerző Polókba addig nem fogják ezt beszerelni, amíg teljesen készen nem lesz.

Sebastien Ogier-nek és Jari-Matti Latvalának egyaránt akadt gondja a kézifékkel a pampákon, ami után hangot is adtak vágyaiknak, miszerint a hónap végén megrendezésre kerülő Akropolisz Rally-n már egy továbbfejlesztett egységgel szeretnének versenyezni.

„Tudom, hogy a csapat keményen dolgozik ezen, de még mindig akad probléma az új rendszerrel, amit homologizálni akarunk” – árulta el a pontversenyt magasan vezető Ogier. „Normális esetben megkapnánk ezt már a következő ralira, de már azt is hallottam, hogy hónapok múlva… Ez gyalázat. Amikor vészhelyzetben használnom kell a kéziféket, nem igazán jó dolog, hogy nem működik rendesen.”

Capito azonban kiáll amellett, hogy a fejlesztési ütemtervet tartani kell.

„Szigorú és fegyelmezett evolúciós folyamatunk van, nem rakunk be semmi olyan alkatrészt az autóba, amíg azt nem próbáltuk ki száz százalékosan – és ez még nem az az állapot” – mondta a Volkswagen Motorsport első embere.

Ha úgy szerelnék be egy új rendszert az autóba, hogy az még nincsen készen, és az elromlik, sokkal nagyobb baj lenne.”

A Volkswagen technikai vezetője, Francois-Xavier Demaison egyetért abban, hogy a pilótáknak nem szabad siettetniük a technikai fejlesztéseket.

„Nem tudjuk még, hogy mikor fejezzük be teljesen, és hogy mikor kerül be az autóba. Remélhetőleg ez a következő, görög versenyre megtörténik. De nem Seb lesz az, vagy más, nyomást gyakorló, aki eldönti a dátumot. Van egy validációs folyamatunk, amihez ragaszkodunk. Valakinek meg kell hoznia a döntést, és én azt a döntést hoztam, hogy ne használjuk Argentínában.”

Az új kézifék már a harmadikfajta egység lesz a Volkswagennél. Az autó egy mechanikus változattal jelent meg, ami hasonló volt a Ford Fiesta RS WRC-jéhez. Miután ismerte a Citroen hidraulikus, gyorsabban működő egységét, Ogier fejlődést akart, így jelent meg a pneumatikus verzió. Ezzel akadt probléma Portugáliában, mivel egy szelep nyitva maradt, amitől túlnyomás keletkezett a rendszerben – átmenetileg elsőkerékhajtásossá téve Ogier autóját –, majd Argentínában egy repedt csövön szökött el a nyomás, ami miatt Ogier lecsúszott a pályáról.

Demaison bevallotta, nem hajlik a hidraulikus rendszer felé.

„Nehezebb, bonyolultabb és teljesítményt von el az erőforrástól, mivel annak meg kell hajtania egy villanymotort.”

 

Andrew

 

2013. május 9.


 

Ogier szerint a műszaki gondok akadályozták meg argentin győzelmét

A Volkswagen versenyzője, Sebastien Ogier úgy gondolja, megérdemelte volna, hogy megnyerje a 2013-as rali világbajnokság ötödik fordulóját, az Argentin Rally-t, és csak a technikai problémák akadályozták meg a futamgyőzelem megszerzésében.

A világbajnoki pontversenyt ettől függetlenül magasan vezető Ogier elárulta, a második napi kicsúszását okozó kézifék és hátsó differenciálmű problémákon túl más műszaki hibák is előjöttek a Polo R WRC-n, hozzásegítve riválisát, Sebastien Loeböt a győzelemhez.

„Be kell vallanom, nagyon frusztráló volt az látni, hogy a győzelem egy olyan dolog miatt úszott el, amiről nem tehettünk” – mondta el Ogier. „Frusztráló, mivel a nyers sebesség szempontjából megnyerhettük volna a versenyt. Jobban megérdemeltük volna, de a szerencse nem velünk volt.”

Ogier szavaiból az is kiderült, a Loebbel szembeni utolsó napi támadási kísérletét egy futómű hiba is hátráltatta.

„Kikerültünk minden nagy követ, kerültük az ütéseket. Mindezek ellenére voltak apróbb gondjaink a kocsival, ami a Power Stage-re messze nem volt már tökéletes. Az egyik lengőkar meglazult, az autó furcsán reagált, még az egyenesekben is küzdeni kellett az úton tartásával. Elmondhatom, ilyen körülmények között nagyon örültem a két bónuszpontnak is.”

Annak ellenére, hogy nem nyert, Ogier hozzátette, elégedett, hiszen a futam eredményének köszönhetően kedvezően alakult számára a pontverseny.

„Végül is ez egy kielégítő eredmény. Szereztünk húsz pontot, növeltük előnyünket, ami mesés dolog. Ha szem előtt tartjuk, hogy az autó még mindig nagyon fiatal, ez egy kitűnő szezonkezdet.”

 

Andrew

 

2013. május 12.


 

Új kézifék a Polóban

 

A Volkswagen új kézifékrendszert szerel a Polo R WRC-be a görög világbajnoki futam alkalmával azért, hogy kiküszöbölje azt a problémát, ami Sebastien Ogier vélemény szerint a győzelmébe került az Argentin Rally-n.

Argentínában még Ogier és csapattársa Jari-Matti Latvala autójában is a pneumatikus rendszerű kézifék dolgozott, amiről köztudott, lassan oldja le a hajtást.

Ogier frusztrációja onnan ered, hogy a második napon egy beszűkülő kanyarban a kézifék segítségével próbálta befordítani autóját, de az alulkormányozottá válva lecsúszott az útról. „Problémánk volt a kézifékkel, mint ahogy régóta az van vele” – magyarázta a francia versenyző.

Azon a futamon a csapat harmadik pilótája, Andreas Mikkelsen egy új fejlesztésű hidraulikus egységet használt, ami gyorsabb volt, de versenykörülmények akkor próbálták ki először.

Francois-Xavier Demaison most megerősítette, hogy az Akropolisz Rally-n mindhárom kocsijuk a hidraulikus rendszerrel áll rajthoz.

„A kézifékrendszerrel kapcsolatos dolog számottevő problémává vált, emiatt sok időt töltöttünk azzal, hogy Görögországra felkészüljünk. A kézifék használata során az első tengely nem oldott olyan gyorsan, mint ahogyan azt Ogier szerette volna.

Új, hidraulikus rendszert alkalmazunk Görögországban, amit átfogó teszteken esett át, mielőtt jóváhagytuk volna a versenyen történő alkalmazását.”

Demaison azt is elárulta, az új egységet más filozófiával tervezték, mint elődjét.

„Az új rendszer sokkal inkább a teljesítményről szól, mint a tartósságról. Általában véve a versenytársaink rendelkeznek némi előnnyel ezen a téren.”

 

Andrew

 

2013. május 24.


 

A VW bízik benne, hogy megoldották a kézifékproblémát

A Volkswagen Motorsport bizakodó, hogy sikerült megoldaniuk a Polo R WRC kézifékével kapcsolatos problémákat, ami miatt Sebastien Ogier véleménye szerint elszálltak a győzelmi esélyei a hónap elején megrendezett Argentin Rally-n.

A német alakulat az autó bemutatkozása, a Monte-Carlo Rallye óta küszködik a Polo kézifékrendszerével. A probléma a kézifék használatakor a hátsó hajtást leoldó pneumatikus rendszerrel volt, ami változatos körülmények között nem működött megfelelően. A kocsiba új, hidraulikus rendszert építenek most. Andreas Mikkelsen Polójába már ilyen dolgozott az argentin futamon is.

Dél-Amerikában Ogier még a régi változatot használta, ami egy kritikus pillanatban nem működött rendesen, így a francia versenyző lecsúszott az útról. Ogier a futamot Sebastien Loeb mögött másodikként fejezte be.

A világbajnoki pontversenyt vezető volkswagenes csapattársa, Jari-Matti Latvala a következőket mondta el: „Megoldottuk a kézifék kérdését. Hidraulikus rendszerünk lesz, ez egy előrelépés. A Citroen is hidraulikus rendszert használ, így számomra ennek kell lenni a legjobbnak.”

 

Andrew

 

2013. május 31.


 

A Volkswagen visszatért a korábbi kézifékhez 

 

A Volkswagen a biztonságot helyezte előtérbe a Szardínia Rally-n, így autóiban visszatért a kézifék használatakor a hajtást leoldó rendszer korábbi változatához.

A német csapat számára a kézifékprobléma mumusnak számít a szezon kezdete óta, bár ennek ellenére debütáló autójuk igencsak sikeresen szerepel.

A hónap elején megrendezett Akropolisz Rally-n első alkalommal futott a csapat mindhárom autója a hidraulikus rendszerrel, de Olaszországban Sebastien Ogier és Jari-Matti Latvala Polójába is a pneumatikus megoldást szerelték.

„Voltak problémáink a meleggel és a hidraulikus rendszerrel is Görögországban” – mondta el Latvala. „A rendszer maga működik a hidraulikával, de a következő dolog, amit csinálnunk kell, hogy megpróbáljuk a rendszert alacsony hőmérsékleten tartani. A hűtés az, amit meg kell oldanunk most.”

A pneumatikus megoldás lassabb működésű, ugyanakkor megbízhatóbb, mint a hidraulikus változat, bár Ogier-nek majdnem a győzelmébe került Portugáliában az, hogy a pneumatikus rendszerből elkezdett elszökni a levegő.

Az Akropolisz Rally-t követően a Volkswagen technikai vezetője, Francois-Xavier Demaison elmondta, kész a kézifékrendszer megbízhatóságát feláldozni és a teljesítményt helyezni előtérbe. A szardíniai verseny ugyanakkor az idei szezon eddigi legforróbb eseménye, a hőmérséklet meghaladja a 30 fokot is, a kézifék pedig létfontosságú a sziget szűk, technikás gyorsasági szakaszain.

 

Andrew

 

2013. június 21.


 

Németországban nem volt gond

A Volkswagen Motorsportnak elég sok problémája adódott az idény során a kézifékkel, az elsőként bevetett, hajtást leoldó pneumatikus egység lassú volt, ráadásul a megbízhatóságával is adódtak gondok. A csapat kifejlesztett egy hidraulikus működtetésű rendszert, Görögországban már mindhárom autójuk ezzel futott. Ez sem dolgozott azonban tökéletesen, köszönhetően a nagy melegnek. Az ugyancsak forró körülmények között zajló Szardínia Rally-n emiatt visszatértek a régebbi, pneumatikus megoldáshoz.

A Deutschland Rallye-n a kézifék keményebb kihívásnak van kitéve, mint a világbajnokság bármely másik viadalán, a szőlőhegyek között kanyargó utakon a párosok gyakran használják ezt az eszközt. A Volkswagennél újból a hidraulikus rendszer került az autókba, hiszen a precíz működés a német pályákon mindennél fontosabb. A hőmérséklet nem okozhatott problémát, a Polo WRC-k a tizenötből nyolc szakaszt megnyertek. A győzelem elmaradása nem a kéziféken múlt…

 

Andrew

 

2013. augusztus 30.

Módosítás: (2014. október 21. kedd, 15:33)