Logisztika Volkswagen módra

A Volkswagen Motorsport logisztikája a rali világbajnokságon

 

 

Logisztikailag Argentínában elkezdődött az Ausztrál Rally

 

Amíg Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen az Argentin Rally utolsó, szombati napján az óra ellen küzdött, a szervizparkban aprólékos csomagolásba kezdtek a Volkswagen csapat tagjai. Nehezítő tényezőként az ausztrál egészségügyi hivatal emberei követték figyelemmel minden egyes mozdulatukat, mivel a felszerelés túlnyomó része egyenesen a déli félteke felé veszi az irányt, ahol a szezon utolsó tengerentúli versenyeként szeptemberben rendezik meg az Ausztrál Rally-t.

Ausztrália szigorú előírásokkal rendelkezik, hogy ezzel vegyék elejét a különböző betegségek terjedésének.  Ezek között a legkomolyabb félelem a szarvasmarhák között terjedő száj- és körömfájásos vírus, mely Argentínában gyakorlatilag mindenütt jelen van. Emiatt az ausztrál küldöttség ragaszkodott a patyolattisztasághoz. „Mindennek klinikai tisztaságúnak kell lennie” – mondta el a Volkswagen Motorsport logisztikájáért felelős Ralf Arneke. „Csak akkor plombálják le a tisztviselők a csomagokat, amikor egyetlen porszemet vagy egy apró kavicsot sem találnak.”

A Volkswagen Motorsport hét konténerben szállítja a felszereléseit, amit lelkiismeretesen tisztítottak meg sűrített levegővel, porszívóval és ecsetekkel. „Olyan szinten dolgozunk, hogy a tesztautóinkat valamennyire szét is szereltük, így könnyebben takaríthattuk le őket” – magyarázta Arneke. Az ausztrálok is gőzborotvát ragadtak, hogy a biztonság kedvéért a tiszta valóban tiszta legyen.

 

Andrew

 

2013. május 10.


 

Úton-útfélen

A Polo R WRC fejlesztésével kapcsolatos munkálatok egyik fő eleme az autó tesztelése volt, a csapat logisztikájának megszervezése komoly előkészítést igényelt. Peter Utoft, a csapat menedzsmentjének vezetője felügyeli ezeket a tevékenységeket.

Peter Utoft: „Nagyon jól megy ez most, de 2012 egy elég feszített év volt, a Skodával tizenkét világbajnoki futamon vettünk részt, emellett majdnem minden héten teszteltünk. Ez egy komoly logisztikai feladat volt. Hat különböző tesztautóval rendelkeztünk és elkezdtünk építeni 2013-ra is négy autót. A homologizáció előtt senki sem gyárt le túl sok tartalék alkatrészt, mivel a kocsi fejlesztése folyamatos, ugyanakkor az autóval folyamatosan menni kell, hogy meglegyen vele a maximális tesztkilométer.

A legnagyobb erőfeszítésnek a mexikói teszt bizonyult tavaly, ami nem csak azért volt fontos, hogy tapasztalatokat szerezzünk nagy tengerszint feletti magasságon, de ez volt az egyetlen lehetőség arra is, hogy Jari-Matti vezethesse a kocsit meleg időjárási körülmények között murván. A nagy tengerszint feletti magasság váratlan problémákat eredményezhet, emlékezzünk csak arra, hogy a Fordnak az előző évben gondja volt az üzemanyagtartállyal. A Volkswagen nem regisztrálta magát a 2012-es világbajnokságra, ez tette lehetővé, hogy a megszokott országokon kívül is tesztelhessünk és így építhettünk több autót is.

Azt is tudtuk, a fiatal versenyzőkkel szemben nem lenne fair, ha regisztráltuk volna magunkat.”

 

Andrew

 

2013. május 18.


 

Az európai és a tengerentúli versenyek

Hét teljesen megpakolt kamion szállítja az összes Európában megrendezésre kerülő rali világbajnoki futamra a Volkswagen csapatának felszereléseit, beleértve a három Polo R WRC-t, a tartalék alkatrészeket és a szerszámokat.

Csak a három tengerentúli versenyre 79 tonnányi tengeri és 18 tonnányi légi szállítmány megy.

A Volkswagen csapat számára a rali világbajnoki részvétel logisztikai felügyelete összetett folyamat, ami precíz szervezést igényel. A logisztikai szakértők háromutas szállítást alkalmaznak a tizenegy hónapig tartó szezon során, a felszerelést légi úton, közúton és hajóval továbbítják.

 

Zsúfolt ütemezés, háromutas szállítás

A 2013-as szezon logisztikai tervezése 2012 augusztusának végén kezdődött. A csapat feladata az volt, hogy két különböző mobil javítóműhelyt tervezzen, melyek 2013 januárjától tizenegy hónapon keresztül egyidejűleg utazzák körbe a világot.

A hét kamion a csapat hannoveri székhelyét tízszer hagyja el ebben az esztendőben, hogy az európai rali világbajnoki futamok szervizparkjainak helyszíne felé vegye az irányt. A Volkswagen gyári alakulatánál Lutz Meyer a felelős a logisztikáért. Csapatának mindent el kell juttatni a versenyekre, ami egy sikeres rali világbajnoki futamhoz szükséges lehet: a három Polo R WRC-től kezdve a tartalék alkatrészeken és a szerszámokon keresztül a tisztítóberendezésekig. Ne feledkezzünk meg a gumiabroncs állványokról, a nem kevesebb, mint száznegyven felniről, a szervizterület felépítményéről, a csapatvezetők irodájáról és minden olyan berendezésről, amire a háromszoros ralibajnok Dieter Depping által vezetett pályabejáró csapatnak szüksége lehet, beleértve a négy darab Golf R-t is.

A három tengerentúli versenyre, Mexikóra, Argentínára és Ausztráliára más megoldást alkalmaznak. A tavalyi év végén Meyer egy tengeri körutat foglalt le Bremerhavenből Leonba, Villa Carlos Pazba, Coffs Harbourbe, majd vissza, hogy a hét konténert, ami csaknem mindazt tartalmazza, mint ami a hét Európában használt kamionba kerül, tengeri úton elszállítsák. Ez azt is jelenti, hogy van, amikor a csapat tagjai hónapokig nem is látják felszerelésük egyik felét, amíg a konténerek hosszú tengeri útjukat töltik Mexikóból Argentína felé, vagy utána Ausztrália irányába. Csupán a három Polo R WRC és bizonyos alkatrészek érkeznek repülővel ezekre a versenyekre, mivel a rali világbajnokság egyes fordulói között túl kevés az idő arra, hogy ezeket a rendkívül értékes szállítmányokat hajóval szállítsák.

 

Tizenhárom verseny tizenegy hónap alatt

A csapatok számára a rali világbajnokság versenynaptára határozza meg a tervezés és szervezés tempóját. A szezon januárban veszi kezdetét Monte-Carlóban és novemberben fejeződik be Wales-ben. Ezek között többé-kevésbé háromhetente rendeznek futamokat. Az egyik eseményről éppen hogy visszaérkeznek a csapat szállítmányai a hannoveri bázisra, egy hét múlva máris kezdődik a bepakolás a következő versenyre. Az év utolsó futama után, karácsonykor és szilveszterkor kevesebb, mint két hónapja van a csapatnak, hogy felkészüljön a 2014-es szezon kezdetére.

 

Hatékony munkafolyamatok, intelligens eljárások, helyszíni javítás

A verseny kezdete előtt négy-hat nappal a Volkswagen hat fős szállítmányozási csapata megérkezik a szervizparkba és elkezdi felállítani a szervizterületet. Amint készen van ez a három Polo R WRC számára, a hat logisztikai munkatárs a háttérbe vonul, átadják a központ helyet a csapat szerelőinek és mérnökeinek. Innentől kezdve minden arról szól, hogy a három World Rally Car felkészítése optimális legyen az elkövetkezendő kihívásokra és hogy a rövid szervizidőket és javítási lehetőségeket a lehető leghatékonyabban használják ki a verseny ideje alatt.

Ez idő alatt a hat logisztikus a gumik kezelésével és a felszerelés karbantartásával van elfoglalva. Aztán amikor véget ér a futam, rögtön előtérbe kerülnek ismét, elkezdik szétszerelni a szervizterületet. Az európai viadalokon az első teljesen bepakolt kamion általában néhány órával a célceremónia után neki is vág a Hannover felé vezető útnak. A lényeg az idő, a következő versenyig sosincs túl sok belőle.

 

Andrew

 

2013. szeptember 8.


 

Lutz Meyer arról, hogyan jut el a Volkswagen az A-ból a B pontba

Hét teljesen megpakolt, hetvenkilenc tonnányi szállítókonténer, valamint tizennyolc tonnányi légi szállítmány; a három tengerentúli verseny, Mexikó, Argentína és Ausztrália önmagában is hatalmas szervezési kihívást jelent, próbára téve a csapat képességeit.

Lutz Meyer logisztikai szakértő a felelős azért, hogy minden, ami a három Polo R WRC-hez szükséges, a megfelelő időben a megfelelő helyen legyen.

A következő interjúban Meyer arról mesél, csapata hogyan oldja meg ezeket a feladatokat és hogy a tengerentúli viadalok az ő szemszögéből mennyiben mások az európai versenyeknél.

- Mikor kezdődött a logisztikai felkészülés a 2013-as rali világbajnoki szezonra?

- 2012. augusztus 31-én. Ez volt az a nap, amikor eldőlt, hogyan fog kinézni a Volkswagen szervizterülete a versenyeken. Ennek előtte át kellett gondolnunk jó néhány kérdést, mint például: hogyan lesznek összerendezve a szervizsátrak, hol fognak elhelyezkedni a tartalék alkatrészek és a gumik, hol lesz a mérnökök irodája, hová akarjuk a konyhát és hol fog a csapat étkezni. Ezután kezdődött a konkrét tervezés, és őszintén szólva ez volt a legkeményebb része a dolognak. Különösképpen a tengerentúli versenyek konténereit kellett úgy megtervezni és megépíteni, hogy pontosan megfeleljenek a szükségleteinknek.

- Mennyiben különbözik az európai és a tengerentúli versenyek logisztikája?

- Az európai versenyekre hét kamionnal megyünk. Egy pótkocsi viszi mindazt a felszerelést, ami a pályabejáráshoz kell, egy a mérnökök és a csapatvezetők nagy irodáját. Aztán van kettő jármű és alkatrészes pótkocsi a három Polo R WRC-nek, egy teherautó a felniknek, a gumiabroncs állványoknak és a tisztító felszereléseknek, plusz két kamion a berendezéseknek. Ezzel ellentétben konténereket használunk arra, hogy a tengerentúli futamokra elszállítsunk mindent és a konténerekből élünk a verseny idején is. A felszerelésünk, a javító műhely, a pályabejáró autók, a szervizsátrak, a konyha és iroda számára fenntartott hét konténer csaknem 48 tonnát nyom üresen. Ha megpakoljuk őket, súlyuk eléri a 79 tonnát. Aztán ezeken felül van nagyjából 18 tonnányi légi úton szállítandó áru.

- A tengerentúli és az európai ralik szervezése egy időben zajlik?

- Igen, így kell csinálni. Nem minden alkatrész elérhető mindig. Akkor nem rakhatsz tele alkatrésszel egy konténert, ha azokra Európában is szükség van. A szabályok előírják, hogy a csapatok csak meghatározott számú motort és sebességváltót használhatnak szezononként. Ezeket az alkatrészeket repülőn kell elszállítani Mexikóba, Argentínába és Ausztráliába csakúgy, mint a versenyautókat.

- Vannak olyan dolgok, melyek a szezon folyamán nem kerülnek vissza a csapat hannoveri bázisára?

- Igen, vannak. Ebben benne van minden olyan standard alkatrész, melynek számát nem korlátozzák a szabályok, mint például a felniket, csavarokat és az alsó védőelemeket. Egy körutat foglaltunk le még a tavalyi év végén ilyenfajta rakományra. Ez március elején a Mexikó Rally-ról egyenesen Argentínába ment hajóval. Május elején aztán Ausztrália felé indult szintén hajóval. Novemberben érkeznek haza ezek a konténerek.

- Milyen további szervezési nehézségek adódnak a tengeri szállítás során?

- Akad jó néhány. Ausztráliában speciális karantén szabályok vannak például, a szállítandó konténereket már azelőtt leellenőrizték az ausztrál felügyelők, hogy azok elhagyták volna Argentínát. A felügyelők fertőtlenítőszereket használtak, hogy a felszerelésünkön elpusztítsanak minden baktériumot. Ezen felül úgy kellett megterveznünk a konténereket a kezdetekkor, hogy egymásra rakhatók legyenek a teherhajón, kikötőkben. Ez azért van, hogy ne olyan konténerünk legyen, amit csak legfelülre lehet pakolni, mivel nem állna ellen a szükséges terhelésnek. Ha más konténereket nem lehet rá tenni, drágább a dolog.

- Személy szerint hány napot vagy úton egy évben a versenyeknek köszönhetően?

- Általában másfél hetet versenyenként.

- És mennyi időt töltesz a formalitások intézésével?

- A munkaidőm hatvan-hetven százalékát kell formanyomtatványok és egyéb dokumentumok kitöltésével töltenem. Ez szörnyen sok papírmunka. Szerencsére nem az egészet kell egymagamnak csinálnom, a csapat költségvetésért felelős vezetőjével dolgozom együtt.

- A csapat hány tagja érintett a szállítás megszervezésével és a Volkswagen szervizterületének felállításával, illetve szétszedésével?

- Csapatunk mindössze hat emberből áll. Ehhez jönnek aztán a csapatvezetők, akik a repülőjegy foglalással és hasonló dolgokkal foglalkoznak. De alapvetően ez a hat ember felelős a felszerelés felállításáért, szétszereléséért és a helyben történő karbantartásáért. Ezen felül ők foglalkoznak a verseny alatt a gumik kezelésével is. Ez azt jelenti, hogy ők viszik a felniket és a használt abroncsokat a Michelinhez és veszik át az újonnan felszerelt gumikat, ellenőrzik a guminyomást és biztosítják, hogy a megfelelő kerekek álljanak az autók rendelkezésére a szerviz alatt. Ez tényleg kemény meló.

- Mennyit kell improvizálni a versenyek előtt, alatt?

- Rendszerint előre megszervezünk és megtervezünk mindent, de megvan az esély arra mindig, hogy valami történjen, amit spontán kell megoldanunk. Bizonyos négyzetméternyi területet biztosít minden rendező például a szervizparkban. A részletes rajzok és tervezés ellenére azzal is szembesülhetünk ugyanakkor, hogy az építményünk helyére esik egy csatornafedél vagy egy tűzcsap. Ebben az esetben a helyszínen egyeztetünk a szervezővel, vagy kérdezzük meg a szomszédos csapatokat, hogy tudnak-e biztosítani számunkra egy fél négyzetméternyi helyet. Mindig találunk valamiféle megoldást, mindenki segít a másiknak a szervizparkban.

- A terület tekintetében hogyan birkózott meg a csapat a Monte-Carlo Rallye-val, ahol az egész mindenségnek le kellett vonulni Valence-ből Monacóba?

- Monaco pokoli ilyen szempontból. A város közepén, a yacht kikötő mellett alig van hely. Minden centiméterrel meg kell küzdeni és senkinek sincs ideje. Örültünk, hogy csak két autót neveztünk ott ebben az évben, ami nagyon egyszerűen azt jelentette, hogy kicsit kevesebb helyre volt szükségünk. Ráadásul Valence-ben össze tudtuk rakni az új építményünket, míg Monacóban a tavalyi szerkezetet használtuk. Ez azt jelentette, hogy elég gyorsan tudtunk mozogni.

- Ahogyan említetted, a Volkswagen Motorsport három Polo R WRC-t nevez a Portugál Rally óta. Ez a logisztikában milyen különbségeket eredményez?

- Több időbe telik a felállítás és a szétszerelés, mivel van egy extra sátor és egyszerűen több alkatrész van. De lehetőségünk volt arra az elejétől, hogy minden további alkatrészt az eredeti szállítmánnyal küldjünk. Ez azt jelenti, hogy a három autóhoz szükséges minden alkatrész velünk volt már Mexikóban, még ha csak két kocsit neveztünk is az ottani versenyre. Elvégre két hónappal később ugyanazzal a tengerentúli felszereléssel, három Polo R WRC-vel szálltunk harcba az Argentin Rally-n.

 

Andrew

 

2013. szeptember 10.


 

Logisztika Volkswagen módra - számokban

A rali világbajnokság csapatainak és a legtöbb versenyzőnek az Ausztrál Rally a szezon legmesszibb versenye.

A világbajnokság újonca, a Volkswagen számára is ez az eddigi leghosszabb út és egyben legnagyobb logisztikai kihívás is.

Annak megszervezése, hogy a csapat és annak felszerelései a leghatékonyabb módon, hajón és légi szállítással juthassanak el Ausztráliába, már a múlt évben megkezdődött, mikor a logisztikai vezető Lutz Meyer hét konténer számára foglalt helyet, hogy a Volkswagen a tengerentúlra szánt felszereléseit egy körutazással eljuttassa Németországból Mexikóba, onnan Argentínába és Ausztráliába, majd vissza a csapat székhelyére.

Meyer a szállítókonténereket májusban látta utoljára Argentínában, amikor az ausztrál felügyelők lefertőtlenítettek minden alkatrészt, hogy elpusztítsák az esetlegesen rajtuk lévő baktériumokat, mielőtt azok bepakolásra kerültek volna.

A csapat a konténerekkel Coffs Harbourben találkozott újra, ahová légi úton érkeztek meg a versenyspecifikus dolgok, köztük a Polo R WRC-k is.

Alább néhány szám a Volkswagen gyári csapatának logisztikájáról, kezdve a kis értékekről haladva a nagyobbak felé:

2: A csapat minden versenyre elviszi két Ducati motorkerékpárját. A Volkswagen Motorsport igazgatója, Jost Capito, aki korábban enduro versenyző volt, szereti a pályákat két keréken bejárni. Egy Multistrada 120S Pikes Peak és egy Hypermotard SP közül választhat.

3: A szervizparkban lévő tartalék alkatrészek és karosszériaelemek elméletileg három további Polo R WRC összeszereléséhez lennének elegek.

6: A futamokon a Volkswagen hatfős logisztikai egysége felelős a szervizterület felállításáért és szétszereléséért, a gumiabroncsok kezeléséért és a felszerelések karbantartásáért. Ennek a legénységnek a tagjai általában másfél hetet töltenek távol otthonuktól versenyenként.

7+4: A Volkswagen hét kamiont küld az európai futamokra. Ezek viszik mindhárom Polo R WRC-t, a pályabejáráshoz szükséges komplett felszerelést, a mérnökök és csapatvezetők irodáját, minden tartalék alkatrészt, szerszámot, felnit, gumiabroncs tartót, az alkatrészmosó berendezést és a szervizterület felépítményét. Aztán van másik három teherautó, ami a csapat és a média ellátásához szükséges egységeket szállítja és egy kamion illemhelyekkel.

16/40/15: tizenhat szekrény a tartalék alkatrészek és a szerszámok számára, körülbelül negyven alumínium doboz, melyek más alkatrészeket és a speciális szerszámokat tartalmazzák, ezenkívül tizenöt acélból készült tárolóegység a felszereléseknek és más tartalék alkatrészeknek. A Volkswagen szervizterülete úgy néz ki az európai versenyeken, akár egy gyár.

18: A tengerentúli versenyek légi szállítmányai egymagukban tizennyolc tonnát nyomnak. Többek között ez tartalmazza a három Polo R WRC-t és azokat az alkatrészeket, melyek a szabályok szerint korlátozott számban használhatók fel.

25: Ha áramszünet állna elő a szervizparkban, a csapat két generátort tud csatasorba állítani, melyek mindegyike 12,5 kilowatt energia előállítására képes. Az összesen 25 kilowatt az összes lényeges rendszert működésben tudja tartani.

40: A tengerentúli versenyekre repülővel küldött extra felszerelések és alkatrészek negyven légi bőröndben kapnak helyet.

48/79: A hét konténer, melyet a Volkswagen hajóval küld a tengerentúli viadalokra, 48 tonnát nyom üresen. A tizenkét méter hosszú, úgynevezett High Cube tengeri konténerekbe a felszereléseket, tartalék alkatrészeket, a javítóműhelyt, a pályabejáró járműveket, a szervizsátrakat, a konyhát és a csapatvezetők irodáját pakolják, így összesen 79 tonna lesz a súlyuk.

140: A három Polo R WRC-hez a Michelin a helyszínre szállítja a gumikat. A Volkswagen Motorsport csapatának „csupán” a felniket kell szállítania, versenyenként nem kevesebbet, mint száznegyvenet.

600: A csapat egy alkatrészmosó berendezést visz a futamokra az alkatrészek és a felnik tisztítására. A szennyvizet egy nagy, hatszáz literes tartályba gyűjtik, betartva minden környezetvédelmi előírást.

101309,56: A Volkswagen csapata több mint százezer kilométert utazik szezononként. Ez egyenlő azzal, mintha két és félszer körbeutaznák a Földet. És ez nem tartalmazza azt a 47217,62 kilométeres körutat, melyet a tengeri szállítmányozás tesz ki a három tengerentúli verseny miatt.

Andrew

 

2013. szeptember 12.


 

Kilenchónapos túra a világ körül

A Volkswagen Motorsport tengerentúli versenyeken látható főhadiszállása teljesen máshogyan néz ki, mint az európai futamokon használatos. Mexikóban, Argentínában és Ausztráliában a tábor nem a saját lábukon érkező speciális kamionokból és trélerekből kerül kialakításra, hanem a tengeri szállításra használt konténerekből.

A Volkswagen hét darab tizenkét méter hosszú konténert alkalmaz a három tengerentúli versenyen a szervizparki struktúrájának kialakításához. „Minden négyzetcentimétert kihasználunk” – avat be Lutz Meyer, a csapat logisztikai vezetője. Az egyik konténert konyhai felszerelésekkel látták el, egy másik szolgál a csapatvezetés és a mérnökök irodájául. A többi, csapatszínekre festett acélkonténerben anyagokat tárolnak. A Volkswagen Motorsport az első 2014-es tengerentúli versenyre, Mexikóba nyolcvankét tonna felszerelést küldött tengeri úton, melyek február 3-án indultak el Európából, hogy a március 6-án elrajtoló Mexikó Rally-ra megérkezzenek. A leintést követően innen vették az irányt Argentína felé, majd indulnak az utolsó állomásuk, Ausztrália irányába.

Az előző szezon során a tengerentúli felszerelés november közepén érkezett vissza Németországba. A rövid téli szünet alatt számtalan fejlesztés történt ezeken az eszközökön. „Saját áramfejlesztőnk van már például a számítógépekhez” – céloz Meyer arra, hogy túl sok problémájuk volt a helyi ellátással korábban.

A versenyautók szempontjából az azonban nem opció, hogy hónapokat töltsenek távol a csapat székhelyétől, így a Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen által vezetett Polo R WRC-k, valamint mintegy tizennyolc tonnányi anyag egy héttel a versenyek kezdete előtt repülővel utazik a tengerentúli helyszínekre. A repülőterekről aztán teherautók viszik a konténereket a szervizparkba. A Volkswagen Motorsport testreszabott légi konténereket használ, melyek milliméter pontosan illeszkednek az autóhoz. „Ezek Hannoverben lezárásra és plombálásra kerülnek teljes vámkezeléssel” – magyarázza Meyer. Csak akkor csomagolják ki a Polo R WRC-ket, amikor odaértek a célállomásra. Ennek az a célja, hogy megelőzzék a sérüléseket a költséges légi utaztatás során.

Mivel a konténereket nem mindig a legnagyobb figyelemmel kezelik, számos intézkedést hozott a csapat a további védelem érdekében, ami főleg a hajóra történő berakodásnál szükséges. „Néhány más dolgon is változtattunk, így gyorsabban lehetséges mindennek az össze- és szétszerelése.” Erre példa a három Volkswagen Polo R WRC munkaterülete felett világító lámpák tartókonzolja. Ezek most már hornyolt tartók.

 

Andrew

 

2014. május 6.


 

Mamut feladat

A tengerentúli ralik óriási feladatot jelentenek a logisztikai részlegnek.

A rali világbajnokság versenynaptárának három állomása is tengerentúli – legalábbis európai nézőpontból. Ezek a mexikói, az argentin és az ausztrál futam, melyek szervizparkjában a Volkswagen Motorsport nem azzal a komplex létesítménnyel jelenik meg, mint amit Németországban, Spanyolországban vagy például Szardínián használ. Szerényebb ugyan a kiszolgáló létesítmény, de nem ennyire egyszerű az egész. A csapat hét darab tizenkét méter hosszú túlméretes, körülbelül nyolcvankét tonna felszerelést tartalmazó konténert utaztat körbe a világon.

„A konténerek február elején hagyják el a csapat székhelyét, és indulnak útra Mexikó felé” – mondja Lutz Meyer logisztikai vezető. A világbajnoki futam után, március elején onnan Carlos Pazba szállítják az árut az Argentin Rally-ra. Ez az egyszerűbb rész. A következő szakasz, az Ausztrália felé történő továbbítás a komplikáltabb, a déli félteke országának egészségügyi hatósága ugyanis a világ egyik legszigorúbbika.

Különösképpen a száj- és körömfájásos betegséget előidéző vírus miatt aggódnak, ami a szarvasmarha állományukat veszélyezteti. Ez a vírus pedig Argentínában otthon érzi magát. „Ez az, ami miatt tudnunk kell bizonyítani, hogy a felszereléseink gyakorlatilag sterilek” – magyarázza Meyer. Ha Brisbane-ben, az ausztrál nemzetközi kikötő karantén zónájában az ellenőrök egy kis földdarabot is találnak, az megakadályozhatja a felszerelés versenyközpontba, Coffs Harbourbe történő szállítását.

Amíg a konténerek belsejét relatíve könnyű sűrített levegővel, porszívóval, tisztítógépekkel és ha szükséges, kefékkel kitakarítani, a négy tréningautó például sokkal nagyobb problémát jelent. A Volkswagen Motorsport szerelői emiatt ezeket már akkor elkezdték felkészíteni az Ausztrália felé történő szállításra, amikor az argentin verseny folyt még.

Először is valamennyire szétszerelték az argentin pályabejáráson alkalmazott négy Golf R-t, amikor azokat a továbbiakban már nem kellett használni. Ez volt az egyetlen útja, hogy biztosak legyenek abban, minden tökéletesen tiszta, még a lökhárítók hátulján, a belső térben vagy a motorházban is. „Szerencsére ismerős már a procedúra, ez már rutinszerű számunkra” – mondja a német alakulat logisztikai vezetője.

Az ausztrál hatóságok néha teljesen váratlan helyeket ellenőriznek le. A Crafter, ami szintén a konténer tartalma, más dolgokkal együtt fagerendákkal került rögzítésre. „Rendelkezünk kell egy igazolással, ami bizonyítja, hogy a fa tiszta. Ez az, ami miatt ezeket a gerendákat itt Argentínában újraimpregnáltuk” – említi Meyer.

Ha minden a tervek szerint alakul, a hét konténer szeptember közepén ékezik Coffs Harbourbe, éppen időben az Ausztrál Rally-hoz. A verseny után Németországba lesz visszaszállítva az áru, a csapat várhatóan november közepén látja ismét a tengerentúli felszerelését. Több mint kilenc hónappal az után, hogy elindult onnan.

 

Andrew

 

2014. május 19.


 

Három kérdés Lutz Meyer logisztikai vezetőhöz

 

A rali világbajnokság az utolsó tengerentúli versenyéhez, az Ausztrál Rally-hoz érkezett. Ebből az alkalomból mesélt néhány érdekességet a Volkswagen Motorsport logisztikai vezetője, Lutz Meyer.

- Útban Ausztrália felé – mennyivel kell nagyobb erőfeszítés a tengerentúli versenyekhez, mint az európai eseményekhez?

- Röviden: három nap alatt össze kell készítenünk mindent. Vasárnap szétszereltünk mindent Trierben, elküldtük a járműveket és a fontos alkatrészeket Hannoverbe azon az estén, így ott voltak hétfő reggelre. A szerelők és én az irodában voltunk már a Deutschland Rallye utáni hétfő reggel. Minden alkatrész továbbküldésre került a specialista részleg felé vizsgálatra, hétfőn és kedden leellenőrizték azokat, szerdán beraktuk őket a konténerbe, listáztuk őket, megcsináltuk a vámáru nyilatkozatokat és a vámkezelést, aztán ismét úton voltak, hogy légi szállításra kerüljenek. Európán belül legalább másfél hetünk van mindezt elvégezni.

- Egy évben hány nap az, amikor nem gondolsz a versenyekre és a logisztikára?

- Nem igazán van ilyen. Talán szenteste, karácsony napján és másnapján. De még akkor sem tudsz teljesen kikapcsolni, mivel a Monte-Carlo Rallye január közepén van. Valójában minden nap legalább egyszer eszedbe jut, amikor eszedbe jut ez vagy az, leírod. Megegyeztem a barátnőmmel a szabadnapokkal kapcsolatban: fél órát a munkával töltök. Azért csinálom, hogy biztos legyek benne, a legfontosabb dolgok elkészültek és hogy a folyamatok rendben mennek.

- A rengeteg logisztikai munka mellett ki tervezi meg a szabadságokat nálatok?

- A barátnőm csinálja ezt, megengedhetem magamnak ezt a luxust. Megtervezi a szabadságot, összehasonlít és értékel. És én örömmel egyezek bele az eredménybe.

 

Andrew

 

2014. szeptember 7.


 

Távolsági szerviz Volkswagen Crafterekkel

A rali világbajnoki futamok szervezőinek a nagyobb távolságok és a szűkösebb időkeretek miatt nem mindig van lehetőségük, hogy a futamok versenynapjainak közepén visszairányítsák a versenyautókat a szervizparkba. A csapatok ilyenkor összepakolják felszereléseiket, és útnak indulnak, hogy mobil szervizt biztosítsanak párosaik számára. Távolsági szerviz, így nevezik ezt a lehetőséget, mely szigorú feltételekhez van kötve. A Volkswagen Motorsport távolsági szervizes csapatát huszonöt ember, valamint három Volkswagen Crafter alkotja. Utóbbiak a VW robosztus, extrém feladatok elvégzésére szolgáló teherautói, ezeket használja a csapat az egyszerűbb szervizpark létesítésére.

 A modellváltozattól függően a Crafterek három-öttonnányi áru szállítására alkalmasak. A nagy hasmagasságnak, a hatfokozatú manuális sebességváltónak, az alapváltozatban is meglévő kapcsolható összkerékhajtásnak köszönhetően a Crafterek a raliversenyek bármely pontját is könnyűszerrel tudják megközelíteni. Erre azért van szükség, mert a távolsági szervizeket nem mindig falvakban, jó minőségű területeken, mint például az aszfaltos versenyek esetében jelölik ki. A Volkswagen Motorsport csapatánál egyenként négy szerelő felel minden esetben a három Polo R WRC-ért. Az angolul remote szerviznek nevezett javítási lehetőség alkalmával rajtuk kívül természetesen jelen vannak a mérnökök is, de a versenyzők is segíthetnek a munkákban. „Mindhárom brigád felelős azért, hogy a Volkswagen Crafterbe a megfelelő felszerelések kerüljenek be” – mondja Ralf Arneke. Ő a Volkswagen Motorsport főszerelője, több más mellett az is a feladata, hogy biztosítsa a távolsági szervizek gondmentes lebonyolítását.

A csapatoknak általában nem sok idejük van a távolsági szervizekben, ráadásul különleges szabályok szerint dolgozhatnak. „Olyan alkatrészeket szabad csak kicserélni, amiket a World Rally Car visz magával” – magyarázza Arneke. „Emiatt csak szerszámokat hordunk magunkkal.” Az előírások emellett tiltják azt is, hogy a vízen kívül más folyadékot használjanak a távolsági szerviz során. A tevékenységek idején technikai ellenőrök biztosítják azt, hogy senki ne jusson sportszerűtlen előnyhöz.

A szervizidő alatt a versenyzők némi lélegzethez jutnak, ilyenkor ki tudják elemezni a gyorsasági szakaszok első teljesítésének tapasztalatait és hogy mi szükséges ahhoz, hogy a második körben javulni tudjanak. A távolsági szervizre kapott idő aztán véget is ér. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen, valamint navigátoraik, Julien Ingrassia, Miikka Anttila és Ola Floene visszaülnek a versenyautókba, hogy folytassák a viadalt, míg a szervizcsapat bepakol a Volkswagen Crafterekbe, és útnak indul vissza a verseny központjánál található szervizparkba. Ha minden jól megy, este itt fognak újra találkozni a versenyzők, a szerelők és a Polo R WRC-k.

 

Andrew

 

2014. november 14.


 

Konténeres Polo

 

A Volkswagen Motorsport a német precizitásnak megfelelően a lehető legkisebbre csökkenti Polo R WRC-jének befoglaló méreteit, hogy azok minél kevesebb helyet foglaljanak a tengerentúli légi szállítások során. A speciálisan kialakított konténerekbe így tulajdonképpen felnin gurul be az autó, azokra csak egy viszonylag vékony, feltehetőleg gumírozott réteget helyeznek.

A Volkswagen – ellentétben például a Hyundai-jal – nem veszi ki a konténerből a fogadó reptéren az autókat, hanem azokkal együtt szállítja közúton a verseny, jelen esetben a Mexikó Rally leoni versenyközpontjába.

Andrew

 

2015. március 5.


 

Dobozokban élni

A tengerentúli rali világbajnoki futamokon a csapatok szervizterületeinek struktúrája főként konténerekből áll össze.

A Mexikó Rally-ra történő utazás egy hosszú történet volt a Volkswagen Motorsport számára, főként annak a kilencven tonna felszerelésnek, amit tengeri úton szállítottak Közép-Amerikába. A nyolc darab tizenkét méter hosszú konténer, ami a csapat szervizparki struktúrájának vázát adja, február 3-án hagyta el Bremerhavent. A Mexikói-öbölben elterülő Veracruz kikötőjéből kamionnal folytatták útjukat a konténerek Leonba, a verseny központjába.

Az alakulat logisztikai vezetője, Lutz Meyer számára immár rutin tevékenység a teljes procedúra, új kihívások azonban mindig jelentkeznek. „Ezúttal a Svéd Rally dátuma volt ez, ami egy héttel későbbre került” – magyarázza Meyer. „Ez azt jelentette, hogy nem volt sok idő a felszereléseket légi szállítmányként Mexikóba küldeni.” Az előírások, mint például a 24 órás vámzárolás nem tette könnyebbé az időzítést. „Még így is a tervek szerint ment a dolog azonban.”

A nyolc konténer minden köbcentijét kihasználják. A több mint tizenkét méter hosszú acéldobozok egyikét konyhai felszereléssel látták el, egy másik pedig irodaként szolgál a csapat vezetőségének és a mérnököknek. Az alakulat új színezetébe öltöztetett konténerek maradéka a felszerelések tárolására szolgál. A pályabejárásra szolgáló négy Golf R szintén a tengeri úton szállításra kerülő egységekben foglal helyet.

„2014-gyel összehasonlítva számos részletben fejlődtünk” – árulja el Meyer. Ez magában foglalja egy új generátor beszerzését is. „Ez nem csak annyit jelent, hogy a továbbiakban nem a helyi szolgáltatókra bízzuk magunkat, de az európai biztonsági standardoknak megfelelően tudjuk felállítani a teljes áramszolgáltatásunkat is.”

Mexikó csupán az első állomása a Volkswagen Motorsport tengerentúli felszereléseinek a 2015-ös világkerülő túrán. A következő megálló az Argentin Rally lesz április vége felé, majd Ausztrália következik. Meyer szerint a felszerelés november közepénél előbb nem tér vissza Németországba.

A három Polo R WRC, Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen autói nagyjából egy héttel a verseny előtt érkeztek meg Mexikóba a nagyjából húsztonnányi, légi úton küldött szállítmány részeként. A Volkswagen Motorsport a légi szállításra szolgáló szokásos konténereket használ. „Hannoverben leplombáljuk őket, a vám kezeli ezeket teljes egészében” – magyarázza a logisztikai vezető. Csupán akkor pakolják ki őket, amikor megérkeznek a célállomásra. Ezzel előzik meg, hogy a nagy értékű légi szállítmány megsérüljön az átrakásokkor.

Ugyanez az oka, amiért Meyer örül, hogy az Argentin Rally-t egy héttel elhalasztották. „Az eredeti dátummal nem lett volna lehetséges, hogy a szállítmányt tengeri úton, az Atlanti-óceánon keresztül továbbítsuk Veracruzból Buenos Aires-be. A tengeri szállítmányt a chilei Santiagóba kellett volna küldenünk a Csendes-óceánon keresztül.” Onnan kamionokkal mentek volna tovább az Andok vonulatain. „Az egy nagyon hepehupás túra, egy olyan, amit jobb a törékeny szállítmánnyal nem megtenni” – mondja Meyer.

 

Andrew

 

2015. március 20.


 

Expressz utazás a déli féltekére

Mindössze három hét van a Deutschland Rallye és az Ausztrál Rally között, az időbeosztás ennek megfelelően igencsak szűk a Volkswagen Motorsport számára, mivel az előbbi rali világbajnoki forduló az alakulat főhadiszállásának közvetlen közelében zajlik, a másik ugyanakkor a leghosszabb utazást követeli meg a sorozat keretein belül.

A három Polo R WRC-nek, Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andrea Mikkelsen autójának a német verseny utáni szerdán készen kellett állnia arra, hogy megkezdhesse a repülővel történő útját az ötödik kontinens felé. A csapatnak mindössze néhány napja volt, hogy felkészítse a masinákat, amik azok, melyek legutóbb Finnországban kerültek bevetésre.

A Volkswagen versenyautói nem tengeri úton érkeznek a versenyhelyszínre

 

Az alakulat logisztikai részlege már az Argentin Rally idején elvégezte az előkészületek legfontosabb részeit, a pályabejáró autók és az egyéb felszerelések Dél-Amerikából egyenesen Ausztrália felé vették az irányt tengeri úton. Ezt megelőzően Argentínában azonban alapos tisztításon estek át, a fogadó ország ugyanis rendkívül szigorú előírásokkal rendelkezik ilyen téren.

Összesen nagyjából száz tonna felszerelést utaztat a Volkswagen Motorsport a tengerentúli futamokra, ebből tizennyolc repülővel érkezik meg versenyek helyszínére.

 

Andrew

 

2015. szeptember 7.

Módosítás: (2015. szeptember 06. vasárnap, 16:00)