Pár perc Jost Capitóval

A nemrég bajnokká koronázott Volkswagen autósport részlegének igazgatója, Jost Capito a Katalán Rally alatt Salouban látta vendégül az újságírókat.

 

A nemrég bajnokká koronázott Volkswagen autósport részlegének igazgatója, Jost Capito a Katalán Rally alatt Salouban látta vendégül az újságírókat és beszélt cége helyzetéről, valamint a várakozásokon felül elért gyártói világbajnoki címről. Megerősítette, hogy a Volkswagen az eddig elmondottak szerint ugyanazzal a három párossal, ugyanazokkal a specifikációjú autókkal fogja folytatni, mint ahogyan 2013-ban tette. A fő különbség az lesz, hogy a csapat már a sportág uralkodója, semmint „új jövevény” lesz. Őszinte volt azzal kapcsolatban is, mennyire meglepődött ő és a Volkswagen is a 2013-as rali világbajnokságon nyújtott kiemelkedő teljesítményükön.

- Úgy jöttetek Spanyolországba, hogy mind a vezető pilótátok, mind a csapat megnyerte legelső világbajnoki címét. Gondoltad volna ezt?

- Nyíltan megmondva akkor, amikor elkezdődött az év, nem gondoltuk volna, hogy ebben a pozícióban leszünk. Az év során sok érzelmes helyzet volt. Portugáliában péntek este azt hittük, hogy véget ért a szerencsénk. Argentínában nehezen alakultak a dolgok, de szerencsések voltunk. Úgy gondolom, Németországban nem volt szerencsénk. Néhány perc kellett volna még a szervizben, hogy Latvala megsérült ajtaját teljesen rendbe tudjuk tenni, és akkor nagyon más lehetett volna a verseny végeredménye.

- Ogier sikerei azt is jelentik egyben, hogy a következő évnek Latvala olyan hátránnyal fog nekiállni, amit nem is tud ledolgozni?

- Az bizonyos, hogy Jari-Mattinak változtatnia kellett a vezetési stílusán, mikor megérkezett a Volkswagenhez. Adaptálnia kellett a stílusát az autóhoz és segítenie kellett az autó stílusához történő adaptálásban. A legnagyobb változtatás, amit a differenciálművekkel kapcsolatban akart, az előírások miatt a szezon első három versenyén nem volt kivitelezhető. Ennek tetejébe mindössze két napja volt az olyan tipikus körülmények között tesztelni, ahol a versenyek többsége zajlik, míg Sebnek sokkal több tesztnapja volt az ilyen feltételek között. A következő évben is egyenrangúként rajtolnak. Semmi sem fog változni. Egyik versenyző sem lesz preferált. Nem engedjük meg, hogy ilyen dolgok történhessenek. Hogy hangsúlyozzuk ezt a helyzetet, az autókon dolgozó szerelőket és a mérnököket ismét csak elkezdjük keverni, így az emberek ne gondolhatják azt, hogy ez az autó az „enyém”. Már most is egymás autóin dolgoztak minden versenyen.

- Milyen változások fognak történni a csapatnál a jövő évre?

- Először is, az autók pontosan ugyanazok lesznek, mint az idén. Szerencsések voltunk eddig, mivel egy autó sem semmisült meg, igazán súlyos motorproblémánk sem volt, úgyhogy ugyanezekkel a karosszériákkal kezdjük meg a szezont, mint amiket 2013-ban használtunk. Az új Golfból fejlesztettünk korábban egy versenykupás autót, mivel több ország is érdeklődött a márkakupa után, de ez a modell nem kerül homologizálásra és más új típus sem lesz ralira. Ami a ralicsapatot érinti, abban hiszek, hogy egy győztes csapaton nem szabad változtatni. Nincs szükség radikális változtatásokra. Az idei autókat megtartjuk a jövő évre is. Eredetileg azt terveztük, hogy újrahomologizáljuk az autót 2014-re, emiatt tudatosan nem építettünk túl sok kocsit 2013-ra, és 2014-re sem lesz olyan sok autónk. Mindent megtartunk, ami kell a jövő évhez. Ami a különböző tesztautókat illeti, mindegyik más specifikáció szerint épült, ezek közül hármat alakítottunk át annak megfelelően, hogy a marketingeseink számára alkalmasak legyenek demonstrációs eseményekre. Érdekesség, hogy a valójában homologizációra vitt autónk a tavaly fejlesztett harmadik specifikációval rendelkezik.

- A 2015-ös autó tervezése miként halad?

- Dolgozunk már a 2015-ös autón. Csupán az, hogy 2014-ben nem használhatjuk ezt, nem jelenti azt, hogy ne dolgoznánk rajta! Készítjük az időbeosztást, hogy hogyan haladjunk vele a jelenlegi autó normál fejlesztési munkájával karöltve. A terveink szerint a jelenlegi, 2013-as autóval több időt töltöttünk volna idén, mint amennyit valójában töltöttünk. Ez lehetőséget teremtett arra, hogy a 2015-ös kocsin már ilyen korán többet gondolkodjunk. A 2015-ös autó nem egy revolúció. Nagyban fog hasonlítani a jelenlegi autóhoz, semmi drámai nem lesz benne.

- A 2013-2014-es és a 2015-ös autó közötti átmenet hogyan fog történni?

- Egyetértettünk az FIA-val, hogy 2014-re marad minden, és 2015-re ugyanez lesz az alapautó új homologizációval. Megváltozott a teljes rendszer az FIA-nál. Korábban, amikor egy autót homologizáltál, három éven keresztül meg kellett maradnod annál az autónál. Ez azonban korlátozta az FIA azon lehetőségeit, hogy új szabályokat hozzanak, mivel mindenki másik hároméves ciklusban futott. Ami a jelenlegi specifikációk befagyasztásával kapcsolatos megegyezést illeti, az alapterv az volt, hogy 2014-ben, 2015-ben és 2016-ban mindenki ugyanazzal a konstrukcióval menjen. Az önkéntes „befagyasztás” miatt az új autót csak 2015-től használhatjuk, ami az új rendszer szerint azt jelenti, hogy 2015-ben és 2016-ban mindenki új autóval fog menni. Az új homologizációt illető eredeti elképzelés szerint az új autó esetében mindenkinek egy új „típusú” autóból kell kiindulnia, ami azért nehéz, mert nem minden gyártó gyárt új típuscsaládot háromévente, vagy ugyanattól az időponttól. Nem kell, hogy új típusú autón alapuljon emiatt az új kocsi.

- Milyen formulájú autó képviseli a csúcskategóriát a jelenlegi ciklus után, 2017-ben?

- Nem tudjuk, hogy az FIA-nál miről értekeznek most. Véleményem szerint egy világbajnoki formulához különleges autók kellenek. Nem kell, hogy teljesen másak legyenek. Amikor a Fordnál voltam 2006-ban és 2007-ben, akkor jelentek meg a Szuper 2000-es előírások. Az volt a javaslatom az FIA felé, hogy legyen Szuper 2000 és Szuper 2000+, felhasználva egy kitet az egyikről a másikra történő átalakításhoz. Ez segítette volna ezeknek az autóknak a piacát. És ha az autók az optimális teljesítményre lettek volna tervezve, az ügyfelek számára szánt alap Szuper 2000-es változatok nagyon megbízhatóak lettek volna. Az FIA korábbi elnöke, Max Mosley egyetértett, hogy ez egy jó ötlet, de én elhagytam a ralisportot, Mosley pedig az autósportot, aztán amikor visszatértem, azt láttam, nem az ötlet szerint folytatták!

 

A Katalán Rally utolsó kilométerein Latvala Polo WRC-jével történt erőátviteli probléma volt a legutóbbi meleg pillanat a csapat számára. Ez a befejező szakaszon könnyen Latvala kiesését okozhatta volna, de nem így történt. Persze könnyedén gyanakvást szült az eset, ami arra irányult, hogy Ogier-nek a szezonban aratott nyolcadik győzelme érdekében lassították le a finnt. Egyértelműen nem ez történt, és Latvala kétkerékhajtással produkált sebessége is azt mutatta, az egész csapat győzni akar, nem számít, hogy a vezetői, a navigátori és a csapatbajnoki címet is megnyerték már.

 

Andrew

Módosítás: (2013. november 17. vasárnap, 07:57)