Renault Clio R3T

A Renault második R3-as autójának műszaki adatai

Nyolc évvel a Clio RS R3 megjelenése után a Renault Sport Technologies bemutatja a Clio R3T-t. Ezt az új, ügyfeleknek szánt versenyautót a Renault ralis kínálatának csúcsmodelljeként tervezték. A privát támogatású csapatok és versenyzők számára fejlesztett Clio R3T páratlan teljesítménnyel rendelkezik murván és aszfalton, költségei pedig jóval kontrolláltabbak, mint bármikor korábban.

Az Access és Maxi változatokban elérhető Clio RS R3-mal a Renault Sport az egyik vezető márkává vált a kétkerékhajtásos kategóriákban, mintegy háromszáznyolcvan került értékesítésre a kétliteres szívómotorral szerelt elsőkerékhajtású kocsiból Európában, Dél-Amerikában, Ázsiában és Óceánián.

Az elmúlt nagyjából egy évben ezt a komoly tapasztalatot használták fel az újgenerációs modell megtervezéséhez. Az FIA szabályzatában újonnan bekövetkezett változások innovatív megoldások kifejlesztéséhez vezettek, melyek a Renault Sport Technologies R3-as kategóriában piacra kerülő autójának versenyképességet és a biztonságot javítják.

Ennek az országúti versenyzésre szánt új modellnek a szívét a Clio RS 200 EDC adja. A Renault Sport Technologies által fejlesztett autó számos tulajdonságát a világ autósportja inspirálta, a kompakt sportautók piacvezetője pedig felhasználta ezeket az innovációkat, hogy megfeleljen a ralisport elvárásainak.

A Renault Sport Technologies csapatai azoknak a megoldásoknak a hasznát élvezhetik, melyek a szériagyártású modellből származnak a Clio R3T fejlesztésében. Megbízhatóság, teljesítmény és költség, mindezek a tervezési és fejlesztési folyamat középpontjában álltak.

Bár a Clio RS 200 EDC profilja a szabályozások miatt változatlan maradt, rali verzióját a versenyzést szem előtt tartva tervezték meg. A 17 collos aszfaltos, illetve 15 collos murvás kerekein a Clio R3T határozott kiállást mutat az egyedülálló első és hátsó felfüggesztéseivel. A futómű új, állítható lengéscsillapítókkal rendelkezik, a beállítások széles lehetőségeivel minden pilóta képes megtalálni az egyensúlyt, ami ahhoz kell, hogy bármilyen felületen versenyképes legyen.

A motorháztető alatt a Clio RS 200 EDC 1,6 literes turbófeltöltéses motorja különleges felkészítésen esett át, hogy páratlan teljesítményt nyújthasson. A Renault Sport Technologies mérnökei csodát tettek a motorblokkal, ami most már 242 lóerőnyi teljesítményt ad le és 480 newtonméteres forgatónyomatékot biztosít. Szervizelésre minden négyezredik kilométeren van szükség, ami kategória rekord a futásteljesítményt tekintve. A hatfokozatú szekvenciális váltó opcióként a kormányra helyezett váltófüllel működtethető.

A Clio R3T összeépítéséhez a Clio RS 200 EDC-re épülő kit alkatrészei és speciális komponensei szükségesek, beleértve a motort is, amit a Renault Sport Technologies egyik partnere szerel össze. A Clio R3T a pályaversenyzésre szánt Clio Cup után a második Clio RS 200 EDC-re épülő versenyautó.

Egy Clio RS 200 EDC külső

Az FIA R3-as előírásai szigorúan megkövetelik, hogy az eredeti autó karosszériáját meg kell tartani. A Clio R3T emiatt a Clio RS 200 EDC nagyteljesítményű megoldásait élvezi.

A Clio RS 200 EDC fejlesztése során a Renault Sport Technologies csapata azokból a sportos jegyekből merített, melyek a márkának oly’ sok sikert hoztak. A stílusbeli részletek a versenykörülményeknek megfelelően találták meg helyüket a Clio R3T-n.

A Clio RS 200 EDC jellegzetes jegyei közül az F1-es első splitter az első futóművet segít az úton tartani. Mindeközben a hátsó diffúzor és hátsó szárny a hátsó futóművön ébredő leszorítóerő növelésében veszi ki a részét.

Mint ahogyan az eredeti modell, a Clio R3T is ötajtós változatban érhető csak el. Bár ennek a változásnak a gyorsasági szakaszokon nincsen hatása, a műszaki csapat számára megkönnyíti a munkát a szervizperiódusok során. Az utastér hátsó részébe történő bejutás különösképpen a tankolást teszi könnyebbé.

A tetőn elhelyezett szellőztető, ami a gyorsasági szakaszokon a pilótafülke ventilációját hívatott fenntartani és a Plexiglas-szal helyettesített üveg oldalablakokat a nyomai kívülről annak, hogy a Clio R3T tervezésekor a versenyképességet tartották szem előtt.

Egyedülálló úttartás

A murvás és aszfaltos szakaszokra tervezett Clio R3T hatékony, kipróbált és letesztelt megoldásokra épül. A felfüggesztés minden egyes versenyző számára lehetővé teszi, hogy a vezetési stílusnak és a versenykörülményeknek megfelelően alakítson ki magának egy beállítást.

Elöl, a teljesítményt, megbízhatóságot és hatékonyságot szem előtt tartva a segédkeretet és a kerékagyakat a Renault termékskálájába tartozó alkatrészekkel helyettesítették. A lengőkarokat és a rugóstagokat különleges figyelemmel tervezték meg az egység megerősítése érdekében, melyek így teljesítik a murvás és aszfaltos versenyek elvárásait is.

A módosítások nagyobb rugóutat biztosítanak, míg a kinematika és a kerék pályájának kezelése javult. A kerékdőlés, a csapterpesztés, a tengelytáv és az utánfutás egyaránt állíthatóak.

Hátul hegesztett tokozással látták el a sorozatgyártású kereszttartót, hogy megerősítsék a hátsó tengely struktúráját. A mozgékonyabb hátsó futóművet előnyben részesítő pilóták számára rendelkezésre áll a flexibilis csapágyazás helyett egy gömbcsuklós rögzítés.

Előre és hátra is három különböző méretű stabilizátor érhető el.

A Sachs a Clio R3T-hez különleges lengéscsillapítókat fejlesztett. Ezek három irányban állíthatóak (lassú és gyors berugózás, valamint kirugózás). Az általános beállítások finomhangolásához rugók széles választéka áll rendelkezésre, a pilóta érzéseinek, az útfeltételeknek és az egyes versenyek különleges tulajdonságainak megfelelően.

Az elektromos rásegítésű kormányművet egy átdolgozott, rövidebb áttételezésű fogasléccel látták el. Némileg direktebben ideális ez a ralizáshoz, köszönhetően azon képességeinek, ahogyan információt ad a pilótának a kormánykeréken keresztül. A rendszer a sorozatgyártású modellből származó kormányösszekötővel egészül ki.

Mindezen fejlesztések azt jelentik, hogy a Clio R3T viselkedését drámai módon meg lehet változtatni. A beállítások széles skálája teszi lehetővé a csapatok számára, hogy versenyzőiknek a lehető legjobb érzéseket biztosítsák mind a gyors aszfaltversenyeken, mind a különösen rossz minőségű murvás viadalokon. A Renault Sport adatbázisához az extraneten keresztül hozzáférve teszi lehetővé a csapatok mérnökeinek számára, hogy áttekintsék a beállítási lehetőségeket, amikből aztán a körülményeknek megfelelően választhatnak.

A központi egység

Minden sportos Renault híres gyémánt jelvénye alatt egy mű vagy művészet található. A Renault Sport Technologies számára a motor a központi egység minden új autó esetében.

Amikor kidolgozták a Clio R3T-t, a les ulisi bázisú csapat a legtöbbet hozta ki a Clio RS 200 EDC-ből és az FIA szabályzata által biztosított lehetőségekből.

Az M5MT kódjelű motort, melyet a Renault Sport kezelésbe vett, és DLC (diamond-like carbon, azaz gyémánt-tulajdonságú karbon) bevonattal ellátott szelepemelőkkel és változó szelepvezérléssel rendelkezik, a versenysportnak megfelelően javították fel.

A dugattyúk, hajtókarok, csapágyak mind speciális kialakításúak, hogy ellenálljanak a szakaszok kihívásainak. A motortartót, a levegőbeömlőt, a turbófeltöltőt az N4-es Renault Megane RS-ből vették át, de a Clio R3T kipufogórendszere is különleges.

Versenyüzemanyagot használva a Clio R3T benzines motorja 4000-es percenkénti fordulatszámtól 242 lóerős teljesítményt ad le és 480 newtonméteres nyomatékra képes.

Minden egyes komponens esetében az eredetit letesztelték és összehasonlították azzal az alternatívával, ami specifikusan a ralisport igényei szerint készült. Teljesítmény, kitartás, megbízhatóság és költség, ezek voltak a faktorok, amiket figyelembe vettek a különböző választások esetében.

Mindezeket az elemeket egyazon céllal kombinálták, hogy javítsák a hatékonyságot. Ez nem csak a szakaszokra, de a szervizparkra is vonatkozik. A lökhárítók és a levegőbeömlő pillanatok alatt levehető. Mindössze nagyjából húsz percet vesz igénybe a sebességváltó cseréje, ami a szervizperiódusok átlagos hosszúsága. Az önzáró differenciálmű házát hét perc alatt lehet felnyitni anélkül, hogy az olajat ki kellene benne cserélni.

Ezek az előnyök, melyek önmagukban is fontos paraméterek, rekord nagyságú megbízhatósággal párosulnak. A kategóriában elsőként az ajánlott szervizintervallum négyezer kilométer, a szervizkit ára pedig a legolcsóbb a piacon.

A motorvezérlő egységet a Cosworth biztosította, az a Clio Cup-on elvégzett fejlesztési munka alapján készült. A műszerfalon színes kijelző mutatja több oldalon keresztül az információk sokaságát. A kábelkötegezés teljes áttervezésen esett át, a feladatot a Renault Sport Technologies ebben a projektben részt vevő partnere, az XAP végezte.

Az erőátvitelt a versenyzést szem előtt tartva dolgozták ki

Bármilyen nagyteljesítményű motor akkor növeli a hatékonyságot, ha egy tökéletesen alkalmas erőátvitellel párosul. A Renault Sport Technologies ezen a területen az egyik elismert beszállítójához fordult.

A hatfokozatú szekvenciális sebességváltót a Sadev biztosítja. Ez egy vadonatúj generációs erőátvitel fejlesztésének is az eredménye, a motor illesztési felületét a Renault Sport Technologies dolgozta ki.

A ZF Sachs által készített kéttárcsás kuplungot úgy tervezték meg, hogy kétezer kilométernyi gyorsasági szakaszt bírjon ki. Ez háromszor akkora érték, mint amivel az előző generáció rendelkezett.

A sebességváltó kart közvetlenül a kormány közelében helyezték el. A pilóta ennek köszönhetően anélkül tud sebességet váltani, hogy a kezét levenné a kormányról.

Egy könnyen használható mechanikus szerkezetet építettek be annak biztosítására, hogy megakadályozzák az első fokozatból üresbe vagy hátramenetbe történő akaratlan váltást. Itt is a megbízhatóság volt a fő szempont a kezdetektől, a tervezési fázistól.

Az utasfülkét a teljesítmények és a biztonságnak szentelték

A Clio R3T utasfülkéjét teljesen áttervezték. Opciós és különböző méretekben elérhető a két kagylóülés, ezek a sorozatgyártású autók standard üléseit váltják.

A pilóta ülését jelentős mértékben eltolták az utasfülke tömegközéppontja felé és úgy pozícionálták, hogy a holt tereket a lehető legjobban csökkentsék. A bukócsövet annak megfelelően alakították ki, hogy javítsák a kilátást a bal első ablakon és a szélvédőn keresztül.

A kagylóülés tömegközpont felé történő elmozgatása az autó súlyelosztását is javította. Az új pozíció emellett nagyobb helyet biztosít a pilóta számára, szabadabbá téve a mozgását és az érzetét.

Az új elrendezésnek megfelelően ergonomikus pedálok kerültek kifejlesztésre, melyek megfelelnek a pilótáknak, függetlenül attól, hogy jobb lábbal vagy ballal fékeznek.

Egy másik fontos fejlesztés a Clio R3T-n a kormánykerék, melyen különféle funkciókat lehet kezelni. A figyelmeztető lámpákat, kijelzőket és a fényszórókat is a kormánykerék küllőin elhelyezett különféle színű gombokkal lehet vezérelni, de a motorprogramozást és a kipörgésgátlót is a kormánykerékről lehet állítani.

A megváltozott előírások miatt a sebességváltó karját az autó padlólemezéhez rögzítették. A fejlesztések a sima fokozatváltásokra koncentráltak, hogy azok egyenértékűek legyenek a kormánykerék mögött használatos füllel történő váltásokkal. Utóbbi rendszer opcióként lesz elérhető.

Első a biztonság

A szabályokban bekövetkezett változások növelt biztonságot kínálnak. A Renault Sport Technologies az átdolgozott szabályokat és a saját tapasztalatát használta fel arra, hogy egy szintet adó modellt tervezzen az aktív és passzív biztonság tekinttében.

A Clio R3T-t az FIA előírásainak megfelelő és a statikus terhelési számítások alapján méretezett hegesztett bukócsővel erősítették meg.

A kocsi ötajtós karosszériája fokozott védelmet biztosít. A bukócső főíve némileg el van tolva a két ajtó közötti középső oszloptól. Ez a kettős védelmi struktúra szignifikánsabb nagyobb biztonságot ad egy oldalütközés esetén.

Az új megoldások kifejlesztését az utóbbi néhány évben összegyűjtött tapasztalat is segítette, hogy minimalizálják a sérülések kockázatát. A váltókar most már a padlólemezhez kapcsolódik, nem pedig a kormányoszlophoz, hogy elkerüljék egy frontális ütközés esetén a végtagok sérülését.

Hétezer kilométernyi teszt

A Clio R3T megtervezéséről 2013 júniusában született meg a döntés. A Renault Sport Technologies csapata néhány hét leforgása alatt elkészítette a karosszéria első terveit, mely magában foglalta a bukócsövet is.

Őszre lett kész az első összeszerelt autó. A működési próbák után a Chateau de Lastours környékén található murvás utakon került sor az első tesztre.

A Clio R3T pilótafülkéjében nagyjából tizenöt versenyző fordult meg. Minden hónapban újabb tesztelés biztosított lehetőséget a finomhangolásra, ez segítette a műszaki csapatot a kit végső formátumának meghatározásában.

Francia, belga, olasz, spanyol, brit és ausztrál versenyzők – pilóták szerte a világból – vettek részt ezeken a teszteken, melyek durva, valamint jó minőségű murvákon és különböző fajta aszfaltokon zajlottak. A műszaki megoldásokat olyan pilóták hagyták jóvá, akik különféle vezetési stílussal rendelkeznek.

Testreszabott támogatás valamennyi ügyfél számára

Az utóbbi évtizedekben összegyűjtött tapasztalattal a Renault Sport Technologies napi támogatást képes adni azoknak a csapatoknak és az ügyfeleknek, akik ügyfélközpontú rendszeren keresztül használják autójukat.

A 2003-ban létrehozott rendszerben közvetlen telefonvonal és e-mail cím teszi lehetővé az ügyfelek számára, hogy direkt és folyamatos kapcsolatban tudjanak állni a Renault Sport Technologies mérnökeivel.

Amint egy ügyfél megvásárolt egy kitet, a les ulis-i központtal rendelkező csapat instrukciókkal látja le őt, megosztja vele a tapasztalatait, végigvezeti az összeszerelési folyamat teljes egészén.

A Renault Sport műveleti mérnökei és a tartalék alkatrész raktár úgyszintén elérhetők az évente megrendezésre kerülő nemzeti és nemzetközi versenyek tucatjain. Kiterjedt szervizt biztosítanak és frissítésekkel látják el folyamatosan az autót használó csapatokat és versenyzőket ügyfélközpontú rendszeren keresztül.

A szerte a világon meglévő ügyfelekkel ápolt kapcsolat azt jelenti, hogy az összegyűjtött információkat egy adatbázisban összesítik, ami egy extranet oldalon keresztül elérhető kizárólag a Renault Sport ügyfelei számára.

Műszaki adatok

 

Motor: M5MT 1,6 literes, soros, négyhengeres turbófeltöltéses motor, DOHC vezérlés, MHI turbófeltöltő, közvetlen befecskendezés, intercooler vízbefecskendezéssel, Cosworth motorfelügyelet. Speciális dugattyúk, hajtókarok, csapágyak

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Hengerűrtartalom: 1618 ccm

Teljesítmény: 242 LE (fordulatszám: 4000 1/min) 102 oktános versenybenzinnel (225 LE (fordulatszám: 4000 1/min) 98 oktános ólommentes benzinnel)

Forgatónyomaték: 480 Nm (fordulatszám: 3200 1/min) 102 oktános versenybenzinnel (420 Nm (fordulatszám: 3200 1/min) 98 oktános ólommentes benzinnel)

Maximális fordulatszám: 6500 1/min

 

Tengelykapcsoló: mechanikusan működtetett kéttárcsás Sachs kuplung

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, Sadev ST 82-17 6 sebességes kézi kapcsolású (opcionálisan kormány a kormány mögötti váltófüllel kapcsolható) szekvenciális váltó, korlátozott zárású ZF differenciálmű

 

Felfüggesztés: McPherson felfüggesztés hidraulikus ütközésgátlóval ellátott háromutas Sachs lengéscsillapítókkal elöl. Merev tengely hidraulikus ütközésgátlóval ellátott háromutas Sachs lengéscsillapítókkal, kiiktatható és állítható stabilizátorral hátul

 

Fékek:

Elöl: belső hűtésű féktárcsák, méret aszfalton: 330x32 mm, monoblokk PFC négydugattyús féknyergek, hűtőcsatorna rendszer

Hátul: tömör féktárcsák, méret: 274x11 mm, monoblokk PFC kétdugattyús féknyergek

Hidraulikus kézifék

 

Kormányzás: elektromos rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Murva: 6x15 collos, ET 42-es felnik

Aszfalt: 7x17 collos, ET 42-es felnik

 

Gumik:

Murva: 195/70x15 gumik

Aszfalt: 200/50x17 gumik

 

Karosszéria: önhordó acélkarosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret, XAP kábelköteg

 

Üzemanyagtartály: FIA FT3 üzemanyagtartály, FIA töltőcsatlakozó, 66 literes térfogat  

 

Méretek:

Hossz: 4090 mm

Szélesség: 1732 mm

Magasság: 1432 mm

Tengelytáv: 2589 mm

Nyomtáv elöl: 1550 mm

Nyomtáv hátul: 1585 mm

Súly: 1080 kg (FIA minimum)

 

Andrew

Módosítás: (2014. december 27. szombat, 17:17)