Jönnek a francia R5-ösök
Hosszú várakozás után 2014 tavaszán homologizálásra kerülnek a PSA csoport R5-ös autói.
A PSA csoport cáfolta azokat a mendemondákat, miszerint R5-ös autóiknak homologizációi március 1-én nem lépnének érvénybe, azok ismét csúsznának.
A Peugeot Sport kinyilatkozta, a 208 T16 a veterán olasz pilótával, Paolo Andreuccival mutatkozik be március 15-én a Ciocco Rally-n, két héttel később pedig a Peugeot Academy színeiben Craig Breen ül a kocsi volánja mögé az Európa-bajnoki sorozatba részeként megrendezésre kerülő Akropolisz Rally-n.
A Peugeot mellett a Citroen is tagadta a késlekedést, ugyanakkor ők még nem jelentették be, hol és kivel ejtik meg a DS3 R5 debütálását.
A pletykák szerint az 1,6 literes turbómotor hűtése okoz fejfájást a mérnököknek a testvérmodellek esetében, ami miatt a légbeömlők és a hűtők többszöri módosításon estek már át. Míg az eddig már több mint hatvan példányban értékesített Ford Fiesta R5 erőforrását egy kétliteres alapmotorból fejlesztették ki, aminek méretei nagyobb hűtőcsatornákat biztosítottak, addig a PSA az 1,6 literes blokkjából állt neki versenymotort faragni, melynek adottságai korlátozottabb kapacitást biztosítanak a hűtőfolyadék számára.
A Citroen homologizációját eredetileg január 1-jére tervezték, a Peugeot ugyanakkor már 2013 októberében szerette volna pályára küldeni R5-ös gépét. A homologizáció márciusi jóváhagyásához már az elmúlt év végén be kellett nyújtani az autókra vonatkozó dokumentációkat az FIA felé.
Andrew
2014. január 27.
Homológ végre a Peugeot 208 T16
A Peugeot 208 T16 a hétvégén élesben is bemutatkozhat, miután a hét folyamán átesett a homologizációs eljáráson.
A teljesen új R5-ös kocsit Paolo Andreucci fogja pályára vinni a Rally Il Ciocco aszfaltos gyorsaságijain Olaszországban, majd a hónap végén murván is megmutatja magát a 208 T16, az Európa-bajnoki értékelésbe beleszámító Akropolisz Rally-n Craig Breen és Kevin Abbring ül az autók volánja mögé.
A 208 T16 a várakozások szerint a szezon elejére készen állt volna, de a dátumot március 1-ig kitolta a Peugeot, hogy további teszteket és fejlesztéseket tudjon végezni az autón.
Az FIA a hírek szerint problémát talált a kocsi vízpumpájával kapcsolatban, ami azt eredményezte, hogy a Peugeot-nak át kellett helyeznie az egységet. Az FIA ezt követően ezen a héten vette szemügyre a kocsit újból, ami végül megkapta a homologizációt.
„Az első autó kiszállítása csupán az első epizódja az izgalmasnak ígérkező kalandnak” – mondta el Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója. „A 208 T16 egy stratégiailag fontos zászlóshajója a Peugeot Sportnak, főként az idei évben, mely a harmincadik évfordulója a 205 T16 bemutatkozásának.”
Famin hangsúlyozta, a Peugeot prioritása most az, hogy minél hamarabb ellássa ügyfeleit az autókkal. A Peugeot R5-ös autójára a fejlesztések és a homologizáció csúszása ellenére huszonkét megrendelés érkezett már.
„Jelentős az érdeklődés a 208 T16-ra, és az a legfontosabb számunkra, hogy szorosan együttműködjünk az ügyfeleinkkel, legyenek azok leányvállalat támogatású vagy privát csapatok, hogy győzelemhez segítsük őket bármilyen felületen” – tette hozzá Famin.
A testvérvállalat autója, a Citroen DS3 R5 fejlesztése párhuzamosan zajlott, ez várhatóan a jövő hónap legelején kapja meg a homologizációt. A Citroen csapatvezetője, Yves Matton a következőket mondta el: „Úgy döntöttünk, hogy a DS3-at néhány nappal később homologizáljuk, hogy hagyjuk a Peugeot-t részt venni két versenyen, amivel szert teszünk némi tapasztalatra, mielőtt a DS3-at homologizálnánk. Ez nem változtat a tervünkön semmit. Az autóink homologizálásra kerülnek az ügyfeleink első tervezett versenye előtt, ami április első napjaiban lesz.”
Andrew
2014. március 14.
A várakozás folytatódik
A Peugeot és a Citroen új, R5-ös autóinak kiszállításaiban történő késlekedés számos versenyző programjára és szponzorációjára van hatással. Van, aki jelentős változtatásra szánta el magát emiatt.
A spanyol ACSM Rallye Team is ezen csapatok között van, ők komoly programot – előbb egy Európa-bajnoki futamot, az Ypres Rally-t, majd négy, a német, a francia, a katalán és a brit viadalt – terveztek Xavi Pons-szal és egy Citroen DS3 R5-tel. A csapatnak több másikkal együtt azt mondta a Citroen, hogy a DS3 R5-ök kiszállítása szeptemberig csúszik. Az ACSM emiatt attól az M-Sporttól rendelt meg egy Ford Fiesta R5-öt, akik arról számoltak be, hogy már hatvanhárom Fiesta R5 fut a különböző csapatoknál és további tizenötre van megrendelésük. Az új megrendeléseket augusztusban tudják csak kiszolgálni. Pons, akinek az idei programját a spanyol bajnokságban használható autók körüli hercehurca befolyásolja, a Fiesta megérkezéséig egy Mitsubishi Lancer Evo X-essel tér vissza a Szardínia Rally-n a világbajnokságra.
Karl Kruuda ugyanakkor már egy 208 T16-tal, a Tagai Racing Technology által épített R5-ös Peugeot-val ejtheti meg a típus világbajnoki bemutatkozását a szigeten, ahol a konszerntárs Citroen DS3 R5 is megmutatja magát a WRC 2-es mezőnyben Sebastien Chardonnet-vel. Kruuda egy észt bajnoki futamon kipróbálhatta a legfiatalabb oroszlánt, a győztessel megegyező összidőt autózva végzett a második helyen.
Andrew
2014. május 28.
A PSA pálfordulása
Két évvel ezelőtt, amikor bemutatkozott a Peugeot R5-ös autója, a 208 T16, miközben a Citroen a rivális DS3 R5 fejlesztésébe kezdett, az a döntés született, hogy a két társvállalat közösen fogja lefedni a célterületeket a ralisportban.
Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója a 2013-as Genfi Motor Show-n beszélt az irányvonalról. „Sportszempontból a privát ügyfeleink csatáznak majd egymás ellen, nem pedig a hivatalos csapatok. A félhivatalos támogatású programokkal kapcsolatban nem lehet például olyat látni majd, hogy a Citroen Italy a Peugeot Italy ellen küzd majd. Egymást kiegészítő sportprogramokat kell összeállítanunk” – nyilatkozta akkoriban Famin.
Két évvel később mindez megváltozott. Stephane Lefebvre a Citroen hathatós támogatásával indul a WRC 2-ben, Craig Breen pedig a Sainteloc Junior Team álruhájába bújva nevezett ugyanebbe a sorozatba egy Peugeot-val. Mindez tehát szemtől szembe történik! Egy darabig úgy tűnt, hogy Breen programja privát erőfeszítés, a Monte-Carlo Rallye előtti sajtótájékoztatón azonban kiderült, hogy nem így van. „Nagyon későn jött, de köszönet a Peugeot Sportnak a lehetőségért. Az Európa-bajnokság egy nagyszerű bajnokság, ugyanakkor vissza akartam jönni, hogy ne felejtsem el a világbajnoki futamokat sem” – mondta el Breen.
Míg a PSA csoport hagyja tehát a házon belüli csatát, a Total olajvállalat a jelek szerint nem támogatja ezt a fajta politikát. A francia olajtársaság a kontinenssorozatban a Peugeot Rally Academy és Breen mellett áll, a Montén viszont nem volt látható a 208 T16-on a matricájuk, az csak Lefebvre DS3 R5-ösén tűnt fel.
Andrew
2015. január 28.
Módosítás: (2015. június 24. szerda, 04:36)